Hop til indhold
  • 0

Controller V3 slukker


Nikolaj_bn
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har en installation med 2 stk Controller v3, hvor den ene kører lys og den anden kører gulvvarmestyring og alarm. Det har virket upåklageligt indtil videre, men pludselig er controlleren til gulvvarme og alarm bare slukket. Der er strøm på strømforsyningen der til.

Når jeg slukker for alt strøm og tænder op igen, så lyser den lige i 2 sekunder og dør derefter bare igen. Det er kun den ene controller der gør det, den til lys kører stadigvæk, dog ikke på samme strømforsyning.

Nogen der har oplevet det før? Eller er controlleren stået af? Den er kun 6 måneder gammel.

 

Med venlig hilsen

Nikolaj

Link til kommentar
Del på andre sites

22 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Bemærk også lige om du forsyner alle gulvvarmetelestater fra samme strømforsyning, for så kan det være derfor den er overbelastet. 

Men ellers ja der er set controllere der er gået i hegnet efter kort tid, men det er oftest ibm firmware opgradering. Så bliver de ved med at boote og kommer aldrig igen med at loade selve programmet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis de har hver deres indgang lyder det meget sandsynligt. Du skal også sikre dig at de sidder på et 24/3 input modul. Det samme gælder røgmelder og tilsvarende som er sluttet i normal drift tilstand. Strømforbruget på en indgang på et input 24/3 modul er 1/10 af et input 24/24 modul for magnetkontakter, røgmelder og tilsvarende.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
52 minutter siden, Kandersen skrev:

Nu er det begrænset hvor meget en magnetkontakt til dør/vindue bruger af strøm. Så det er næppe der det egentlige problem ligger. 

Hvis du har 16 magnetkontakter på hver sin indgang på et 24/24 input modul, så vil de i normal drift bruge omkring 10W af de 72 du har tilrådighed på en 72W strømforsyning. Tilføj telestater som i vinterperioden står åben det meste af tiden, og du er hurtig på de 72W.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er jeg klar over. Det jeg hæftede mig ved er, at han skrev han fjernede een dør kontakt, og så virkede det.
Som sagt, denne ene dør kontakt er næppe der det egentlige problem ligger. Det kan sagtens være en kombination af for stor belastning. Men at fjerne een dør kontakt, det fjerner ikke nok af belastningen til, at det så pludselig skulle virke. Så skulle det da lige være fordi netop den ene dør kontakt trækker en enorm strøm, (og det vil jeg gerne se før jeg tror det). 

Derfor - Det er sandsynligvis en kombination af flere ting, fx en/flere telestater som ikke trækker, i det øjeblik han også samtidig fjernede dør kontakten. 

I øvrig - Jeg ved godt i er flere der siger det, men vores installation består af:
13 stk 24 Volt telestater 
11 stk temp sensorer 
2 stk temp/fugt sensorer
9 stk Alarm PIR.
Tryk med dioder
Status tryk
Hjælpe-relæer til Nilan anlægget og garageporten. 
Sirene

Resten af IHC installationen: (dog ingen dør/vindue kontakter på IHC).

8 stk input moduler. (ca 80% fyldt).
2 stk output 230
6 stk 24 Volt output moduler. (ca. 80% fyldt)
Alarm backup modul

Det hele kører på een IHC 72 Watt strømforsyning og en HW 6.2 controller.
(Jeg har sikkert glemt noget). 

Jeg HAR set samtlige telestater trække på samme tid. 
Jeg har hverken målt eller regnet på forbruget, da der ikke umiddelbart er problemer med det. Så jeg kan ikke sige om evt. kommende ændringer vil vælte det hele. Skulle det ske, så har jeg taget højde for det, da hele varme installationen (med input/output moduler) er bygget i sin egen undertavle lige over manifolden/varme anlægget med et IHC link10 kabel direkte til hovedtavlen, hvor jeg kan opsætte en ekstra strømforsyning ved siden af nuværende strømforsyning, og splitte forbruget op yderst nemt. Men foreløbig har det som sagt ikke været nødvendigt. 

Nogle gange tror jeg bare man bør abstrahere fra evt belastning, og se på andre årsager, medmindre man har et mere specifikt belastet system og/eller evt elendig (svag eller decideret dårlig kvalitet) strømforsyning. Der skal immervæk noget af en belastning til, for at en 72 Watt strømforsyning går i knæ. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der står ikke een magnetkontakt, men magnetkontakter, dvs. alle magnetkontakter i vinduer og døre er taget fra via det input modul de sidder i. De kører dog i 24/24 input modul, så det har nok noget med det at gøre. 

Det hele er dog bygget op som Kandersens hvor telestater er placeret i en undertavle for sig hvor jeg så bare kan sætte den ekstra strømforsyning til, som jeg har. Burde det ikke kunne klare skærene?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Nikolaj_bn skrev:

Der står ikke een magnetkontakt, men magnetkontakter, dvs. alle magnetkontakter i vinduer og døre er taget fra via det input modul de sidder i. De kører dog i 24/24 input modul, så det har nok noget med det at gøre. 

Det hele er dog bygget op som Kandersens hvor telestater er placeret i en undertavle for sig hvor jeg så bare kan sætte den ekstra strømforsyning til, som jeg har. Burde det ikke kunne klare skærene?

24/24 input moduler bør du ikke bruge til enheder som er sluttede i normal tilstand. Som jeg skrev ovenover, så trækker 16 indgange på et 24/24 input modul omkring 10W i normal tilstand, mens du med et 24/3 modul kun vil trække omkring 1W.

Hvis du har taget magnetkontakterne fra ved at fjerne strømmen til input modulet, bør du nok checke at det ikke er modulet som er defekt før du invester i en ny strømforsyning. Derudover tror jeg du kan få 2-3 24/3 input moduler for samme pris som en 72W strømforsyning koster, og så vil du oven i købet få en lavere el regning fremover.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg skal se om jeg kan få lavet en ajourført udgave og smidt i download sektionen.

Den og så meget andet ender jo med ikke at blive vedligeholdt nu da ens egen installation jo bare kører og man ikke har brug/behov for en opdateret udgave. Faktisk så kører jeg også med en hw 6.1 controller med fw .166, og det virker helt fint. If it Aint brokke, dont fix it ;-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 17.2.2019 at 11:02 , Bjarne Sørensen skrev:

Vedhæftet et Excel ark til beregning af samlet effekt for jeres IHC-installation. IHC strømforbrug.xlsx

Den trænger nok snart til en opdatering med nye produkter og telestater mv.

Ny version oploadet. (afventer godkendelse af admin)

Der er ikke så mange nye produkter, men telestaerne er nu også med. Mangler der andet så sig endelig til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med den forrige version af arket fra Bjarnes indlæg kommer jeg op på 14 Watt, eks UNI400 dimmere og telestater, (UNI dimmere er ikke med i det ark).
Og så bruger jeg Zigza´s temperatur/fugt sensorer, men jeg formoder det er nogenlunde det samme forbrug..

Jeg tror da vist lige jeg skal have hældt noget mere på installationen her :lol:

Et forslag - Et direkte link til LK´s produkter. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Kandersen skrev:

Med den forrige version af arket fra Bjarnes indlæg kommer jeg op på 14 Watt, eks UNI400 dimmere og telestater, (UNI dimmere er ikke med i det ark).
Og så bruger jeg Zigza´s temperatur/fugt sensorer, men jeg formoder det er nogenlunde det samme forbrug..

Jeg tror da vist lige jeg skal have hældt noget mere på installationen her :lol:

Et forslag - Et direkte link til LK´s produkter. 

Ja mit er også overkill med mine 146W som PSU :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
29 minutter siden, Kandersen skrev:

Med den forrige version af arket fra Bjarnes indlæg kommer jeg op på 14 Watt, eks UNI400 dimmere og telestater, (UNI dimmere er ikke med i det ark).
Og så bruger jeg Zigza´s temperatur/fugt sensorer, men jeg formoder det er nogenlunde det samme forbrug.

14W lyder ufatteligt lavt. Et 24V eller 230V output modul trækker 7W når alle 8 udgange er ON eller knap 1W for hver udgang som er ON.

Da jeg sidst beregnede min installation, lå den på min. 48W og max 237W, og dengang var installationen ca. lige så stor som den du har beskrevet længere oppe i denne tråd.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Lars1 skrev:

14W lyder ufatteligt lavt. Et 24V eller 230V output modul trækker 7W når alle 8 udgange er ON eller knap 1W for hver udgang som er ON.

Da jeg sidst beregnede min installation, lå den på min. 48W og max 237W, og dengang var installationen ca. lige så stor som den du har beskrevet længere oppe i denne tråd.

Tja, det er spørgsmålet hvad det er Lars´s excel ark regner med. Jeg har blot skrevet antallet af moduler, komponenter osv ind. 
 

IHC strømforbrug.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

Det er egetforbruget ifht databladet.

Det regnede jeg også med. 

1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

Kan godt se der mangler lidt og et max. forbrug på f.eks. inputmoduler med alle 16 indgange aktiveret. 

Mja.. Giver det nu også mening på et input modul? Hvor tit er det lige alle 16 indgange vil være aktiveret?

Bortset fra det, når du nu om lidt har en ny version :D  så var det måske en ide at oprette en ny tråd til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Det regnede jeg også med. 

Mja.. Giver det nu også mening på et input modul? Hvor tit er det lige alle 16 indgange vil være aktiveret?

Bortset fra det, når du nu om lidt har en ny version :D  så var det måske en ide at oprette en ny tråd til det.

Det springer vi så over og så bliver det mit sidste indlæg vedr. dette i denne tråd. 

Men nu er der lavet og uploadet en nyt regneark, med min, maks og typisk forbrug hvor jeg har bestemt hvor mange indgange der typisk er aktiveret samtidig. Og ja det er vist sjældet at alle 16 indgange er aktiveret samtidigt på et 24/24 modul, men det er så også noget af det værste, kun slået af et bistabil 400 modul med alle 8 relæer trukket.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok