Hop til indhold
  • 0

IHC Utgått


Ola
 Share

Spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jag var precis inne och tittade på lk.dk och där har många produkter utgått, speciellt wireless.

Detta måste ha hänt dom senaste dagarna/veckorna.

Likaså har Elko fortsatt att sälja wireless i Sverige, men nu står det att produkterna utgått..

Detta måste ha hänt den senaste veckan för jag köpte produkter för några veckor sedan..??

Har man ett stort system som vi har med ca 60 produkter så är det ju inte så kul om det slutar att säljas.

//Ola

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jo det är klart, men jag hade hoppats att det skulle släppas några nya produkter som klarade av led..

Slutar man sälja systemet kommer ju inte heller appen att uppdateras så den klarar nyare versioner av IOS..

I Sverige är det redan svårt att få tag på reservdelar om något går i sönder, jag vill ju bygga ut systemet hemma och inte vara begränsad av tillgång av komponenter.

Har ju redan lagt 150 000 SEK när vi renoverade vårt hem för 5 år sedan och då försäkrade Elko oss om att det var ett framtids säkert system som Schneider låg bakom.

Vi har har både trådat och icke trådat i vårt hem och har aldrig haft några problem..

Finns det idag något liknande system på marknaden?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved ikke helt hvad LK har gang i, men hvis i kigger under solafskærmning http://www.lk.dk/produkter/ihc-wireless/solafskarmning så er produkterne med tangenter udgået, mens produkter uden tangenter fortsat eksister. LK er igang med at omlægge alle deres produkter så tangenter etc. fremover skal bestilles ved siden af. Jeg ved ikke om det er en del af denne omlægning.

Jeg tror det system som kommer nærmest IHC er SmartHouse eller KNX, men de er langt fra så åbene som LK IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen Lars,

Är det någon här på sidan som vet vad som är på gång (eller kan kolla med LK), känns ju verkligen som dom lägger ner systemet nu..

Har man plockat bort kombiprodukterna (med eller utan knappar) så kan man ju ändå inte styra systemet på ett bra sätt..

Vet du om Smarthouse och KNX fungerar bra trådlöst? I Sverige har Haeger ett trådlöst KNX system, dock är utbudet på komponenter magert..

Hälsningar,

//Ola

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nja, håller inte riktigt med...

I Sverige använder vi Kombiprodukterna när vi ansluter taklampor (i takdosan får man oftast inte plats med ett relä/dimmer) och man vill inte heller ha ett lampeudtag då man sätter taklampan kloss till taket.

Använder också Kombiprodukterna när man tänder och släcker utebelysning (trådarna sitter på utsidan av huset medan trycket sitter på insidan).

Jag vet inte om standarden på storleken av dosor skiljer sig mellan Sverige och Danmark, men i Sverige är det oftast svårt att få plats med ett relä/dimmer samt exempelvis en stikkontakt (äldre dosor är oftast inte tillräckligt djupa).

Jag tror det snarare så att kombidimmerprodukterna slutar man sälja på grund av att dom inte klarar av led och man vill inte utveckla nya produkter (vilket inte borde vara så svårt). 

Genom att plocka bort produkter tar man död på systemet genom att kunderna blir färre och färre..

Tycker själv att det är konstigt då det enligt min mening är ett förträffligt system på punkter om man utvecklat det vidare. Har provat andra system så som Fibaro, Telldus, Nexa etc etc och enligt min mening är inte tillförlitligheten i dessa system i närheten av IHC. Likaså har dom inte kombiprodukterna som underlättar väldigt vid en renovering.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Ola skrev:

Jag tror det snarare så att kombidimmerprodukterna slutar man sälja på grund av att dom inte klarar av led och man vill inte utveckla nya produkter (vilket inte borde vara så svårt). 

1-modul UNI 250 dæmperen er også udgået.
Hvis LK virkelig er på vej med nye tavle dæmpere, (rygter for gud ved hvilken gang!!) så kan det være de netop har planer om nye kombi og 1-modul UNI dæmpere også.
Det giver faktisk enorm meget mening af skille sig af med disse, da de er ikke specielt egnet til LED, primært, fordi man skal ud i nogle ret voldsomme LED belastninger for at opnå minimumbelastningen. Det er i mange (de fleste) tilfælde slet ikke muligt, medmindre man har flere lamper/kilder kørende på dem samtidig.
UNI 400 og 1000 LR dæmperne burde også udgå. Men samtlige tavle moduler eksistere tilsyneladende endnu. 

Desværre er det her LK/Schneider. De har ikke ligefrem for vane at være gennemskuelige og imødekommende. Tværtimod har de mere for vane at være ret ligeglad med IHC markedet. Et fantastisk koncept man bare lader synke.. 
 

20 timer siden, Lars1 skrev:

LK er igang med at omlægge alle deres produkter så tangenter etc. fremover skal bestilles ved siden af. Jeg ved ikke om det er en del af denne omlægning.

Det kunne godt se sådan ud. Deres wireless tryk med tangenter er også udgået. Mens uden tangenter stadigvæk eksistere. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11/2/2019 at 09:52 , Ola skrev:

Nja, håller inte riktigt med...

I Sverige använder vi Kombiprodukterna när vi ansluter taklampor (i takdosan får man oftast inte plats med ett relä/dimmer) och man vill inte heller ha ett lampeudtag då man sätter taklampan kloss till taket.

Använder också Kombiprodukterna när man tänder och släcker utebelysning (trådarna sitter på utsidan av huset medan trycket sitter på insidan).

Jag vet inte om standarden på storleken av dosor skiljer sig mellan Sverige och Danmark, men i Sverige är det oftast svårt att få plats med ett relä/dimmer samt exempelvis en stikkontakt (äldre dosor är oftast inte tillräckligt djupa).

Jag tror det snarare så att kombidimmerprodukterna slutar man sälja på grund av att dom inte klarar av led och man vill inte utveckla nya produkter (vilket inte borde vara så svårt). 

Genom att plocka bort produkter tar man död på systemet genom att kunderna blir färre och färre..

Tycker själv att det är konstigt då det enligt min mening är ett förträffligt system på punkter om man utvecklat det vidare. Har provat andra system så som Fibaro, Telldus, Nexa etc etc och enligt min mening är inte tillförlitligheten i dessa system i närheten av IHC. Likaså har dom inte kombiprodukterna som underlättar väldigt vid en renovering. 

LK IHC blev trukket tilbage fra det svenske marked for flere år siden, så jeg tvivler på at LK overhovedet kigger på det marked når de beslutter fremtiden for LK IHC produkter.

Derudover følger det svenske marked primært den tyske Schuko standard. Danmark har sin egen unike standard (FUGA og OPUS), som stort set ikke passer med noget som helst uden for DK. Dog er Schneider igang med en omlægning, således at FUGA produkterne kan indbygges i Schuko dåser via en adaptor ramme. Denne omlægning kræver også nye rammer i DK. Jeg har også set enkelte Schuko kompatible produkter markedsført i DK via nye adaptor rammer.

På 11/2/2019 at 08:45 , Lars Jacobsen skrev:

Kombiproduktet er ellers eminent til standalone installation hvor du skifter trykket ved døren (ved mellemledningen/tændledningen) og "vupti" har du dæmp samt mulighed for at lave korrespondance vha flere trådløse tryk.

Den funktionalitet kan du også opnå med et batteri tryk og et wireless lampeudtag. Jeg er enig i at der findes situation hvor kombi produkterne er praktiske, men om det er nok til at bibeholde dem i produktion er jeg ikke så sikker på. Slet ikke når kombi dimmerne fortsat ikke findes i en HW 2 udgave.

På 11/2/2019 at 11:49 , Kandersen skrev:

1-modul UNI 250 dæmperen er også udgået.
Hvis LK virkelig er på vej med nye tavle dæmpere, (rygter for gud ved hvilken gang!!) så kan det være de netop har planer om nye kombi og 1-modul UNI dæmpere også.

Som forberedelse til nye tavle dimmer giver det ikke mening. Kombi relæet er også udgået, og det var enda kommet i en HW 2 udgave. Det er kun 1-modul dimmerne som endnu ikke er kommet i en HW 2 udgave. Derudover burde alle wireless dimmer være udgået hvis det var forberedelse til nye tavle dimmer med samme funktionalitet, men Ø80 dimmer er ikke udgået.

Sidste men ikke mindst. Nye tavle dimmer med samme funktionalitet som wireless dimmer burde vel mere erstatte de nuværende tavle dimmer. Hvem kunne få sig selv til at købe en af de eksisterende tavle dimmer hvis de kunne købe en tavle dimmer med samme funktionalitet som wireless dimmer. Det vil da kun være hvis dimmeren stod af og var tilsluttet en ikke supporteret controller, og det er trods alt et meget lille marked.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

LK IHC blev trukket tilbage fra det svenske marked for flere år siden, så jeg tvivler på at LK overhovedet kigger på det marked når de beslutter fremtiden for LK IHC produkter.

Derudover følger det svenske marked primært den tyske Schuko standard. Danmark har sin egen unike standard (FUGA og OPUS), som stort set ikke passer med noget som helst uden for DK. Dog er Schneider igang med en omlægning, således at FUGA produkterne kan indbygges i Schuko dåser via en adaptor ramme. Denne omlægning kræver også nye rammer i DK. Jeg har også set enkelte Schuko kompatible produkter markedsført i DK via nye adaptor rammer.

Den funktionalitet kan du også opnå med et batteri tryk og et wireless lampeudtag. Jeg er enig i at der findes situation hvor kombi produkterne er praktiske, men om det er nok til at bibeholde dem i produktion er jeg ikke så sikker på. Slet ikke når kombi dimmerne fortsat ikke findes i en HW 2 udgave.

Som forberedelse til nye tavle dimmer giver det ikke mening. Kombi relæet er også udgået, og det var enda kommet i en HW 2 udgave. Det er kun 1-modul dimmerne som endnu ikke er kommet i en HW 2 udgave. Derudover burde alle wireless dimmer være udgået hvis det var forberedelse til nye tavle dimmer med samme funktionalitet, men Ø80 dimmer er ikke udgået.

Sidste men ikke mindst. Nye wireless tavle dimmer burde vel mere erstatte de nuværende tavle dimmer. Hvem kunne få sig selv til at købe en af de eksisterende tavle dimmer hvis de kunne købe en tavle dimmer med samme funktionalitet som wireless dimmer. Det vil da kun være hvis dimmeren stod af og var tilsluttet en ikke supporteret controller, og det er trods alt et meget lille marked.

Jag har idag varit i kontakt med Elko för att ta reda på om dom vet något. Men som vanligt är dom ointresserade, dom säger att utvecklingen sker ifrån Danmark och det är där som jag skall forska vidare om jag vill veta något.

Elbranschen i Sverige är totalt inkompetent vad gäller säljkanaler, dom inser inte att det är konsumenterna som har makten vad gäller köpbeteende. I Sverige säljer man till installatören som sedan skall marknadsföra produkten till konsumenten, man inser inte att installatören säljer bara det som är enkelt och som han/hon tjänar mest på. Fruktansvärt omogen bransch... 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Ola skrev:

Elbranschen i Sverige är totalt inkompetent vad gäller säljkanaler, dom inser inte att det är konsumenterna som har makten vad gäller köpbeteende. I Sverige säljer man till installatören som sedan skall marknadsföra produkten till konsumenten, man inser inte att installatören säljer bara det som är enkelt och som han/hon tjänar mest på. Fruktansvärt omogen bransch... 

På det punkt er Danmark ikke anderledes. Faktisk tror jeg det samme gælder for det meste af Europa

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Lars1 skrev:

Som forberedelse til nye tavle dimmer giver det ikke mening. Kombi relæet er også udgået, og det var enda kommet i en HW 2 udgave. Det er kun 1-modul dimmerne som endnu ikke er kommet i en HW 2 udgave. Derudover burde alle wireless dimmer være udgået hvis det var forberedelse til nye tavle dimmer med samme funktionalitet, men Ø80 dimmer er ikke udgået.

I relation til LED, jo så giver det mening at lade dem udgå, for med et minimumbelastning på 20 watt (eller 25 er det vist for 1-modul) så giver de meget lidt mening. 

10 timer siden, Lars1 skrev:

Sidste men ikke mindst. Nye wireless tavle dimmer burde vel mere erstatte de nuværende tavle dimmer. Hvem kunne få sig selv til at købe en af de eksisterende tavle dimmer hvis de kunne købe en tavle dimmer med samme funktionalitet som wireless dimmer. Det vil da kun være hvis dimmeren stod af og var tilsluttet en ikke supporteret controller, og det er trods alt et meget lille marked.

Det giver absolut ingen mening med wireless tavle dimmere.. hvad skulle de dog være wireless for, når tråden er tilgængelig?
Jeg ville som minimum forvente, at evt nye tavle dimmere mindst har samme funktioner som wireless (bortset fra de ikke skal være wireless). Alt andet vil ikke given nogen som helst form for mening.. Men det er LK, så det ville omvendt ikke overraske, hvis det blot er en UNI 400 dimmer med mindre minimumbelastning. 

 

7 timer siden, Ola skrev:

Elbranschen i Sverige är totalt inkompetent vad gäller säljkanaler, dom inser inte att det är konsumenterna som har makten vad gäller köpbeteende. I Sverige säljer man till installatören som sedan skall marknadsföra produkten till konsumenten, man inser inte att installatören säljer bara det som är enkelt och som han/hon tjänar mest på. Fruktansvärt omogen bransch... 

Er du sikker på det ikke er Danmark du mener? :) Det er, efter min mening, fuldstændig det samme :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Kandersen skrev:

I relation til LED, jo så giver det mening at lade dem udgå, for med et minimumbelastning på 20 watt (eller 25 er det vist for 1-modul) så giver de meget lidt mening.

LK kunne jo bare ændre 1-modul dimmerne på samme måde som de har ændret alle deres andre wireless enheder, så vil de også have 0W som minimums belastning.

12 timer siden, Kandersen skrev:

Det giver absolut ingen mening med wireless tavle dimmere.. hvad skulle de dog være wireless for, når tråden er tilgængelig?

Typo. Der skulle selvfølgelig have stået nye tavle dimmer med samme funktionalitet som wireless dimmer. Det tror jeg godt alle andre kunne gætte sig til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 minutter siden, Lars1 skrev:

LK kunne jo bare ændre 1-modul dimmerne på samme måde som de har ændret alle deres andre wireless enheder, så vil de også have 0W som minimums belastning.

Enig, men der er måske noget designmæssig forskel der gør det. Samtidig er den jo oprindelig beregnet til at erstatte en afbryder, hvor der oftest ikke er nul ledning (medmindre der også er en stikkontakt). Efter min mening er det et produkt der er lavet som en nødløsning. Desværre lykkedes det dem bare ikke at lave det ordenligt efterfølgende. 

24 minutter siden, Lars1 skrev:

Typo. Der skulle selvfølgelig have stået nye tavle dimmer med samme funktionalitet som wireless dimmer. Det tror jeg godt alle andre kunne gætte sig til.

Ved nærmere eftertanke kunne jeg faktisk godt forestille mig, at det netop er wireless tavle dimmere der rygtes som de nye tavle dimmere.
Hvordan skulle det overhovedet være muligt at lave fortrådede tavledimmere med samme funktionalitet som wireless. Hvad skal trådene tilsluttes? Det er jo næsten nødt til at være en kombination af input og output til en dimmer. Eller måske en kombination af tråd og wireless (fortrådning til styring, wireless til tilbagemelding). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 minutter siden, Kandersen skrev:

Enig, men der er måske noget designmæssig forskel der gør det. Samtidig er den jo oprindelig beregnet til at erstatte en afbryder, hvor der oftest ikke er nul ledning (medmindre der også er en stikkontakt).

Og alligevel har LK ændret deres 1-modul relæer til at indeholde 0, hvilket de ikke gjorde i den gamle version. Disse er også beregnet til at erstatte en afbryder præcis som 1 modul dimmerne.

23 minutter siden, Kandersen skrev:

Ved nærmere eftertanke kunne jeg faktisk godt forestille mig, at det netop er wireless tavle dimmere der rygtes som de nye tavle dimmere.

2 grunde til at det ikke kan være wireless tavle dimmer.

  1. Løsningen med RS485 dimmer var klar til frigivelse sammen med HW 6.1 controlleren.
  2. Hvis du sætter flere wireless enheder for tæt sammen, vil deres signaler forstyre hinanden.
23 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvordan skulle det overhovedet være muligt at lave fortrådede tavledimmere med samme funktionalitet som wireless. Hvad skal trådene tilsluttes? Det er jo næsten nødt til at være en kombination af input og output til en dimmer. Eller måske en kombination af tråd og wireless (fortrådning til styring, wireless til tilbagemelding). 

RS485 ligesom SMS modem etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:
3 timer siden, Kandersen skrev:

Hvordan skulle det overhovedet være muligt at lave fortrådede tavledimmere med samme funktionalitet som wireless. Hvad skal trådene tilsluttes? Det er jo næsten nødt til at være en kombination af input og output til en dimmer. Eller måske en kombination af tråd og wireless (fortrådning til styring, wireless til tilbagemelding). 

RS485 ligesom SMS modem etc.

Jeg så en nævne at de ville køre ethernet men det tror jeg ikke på da det kræver en del plads i tavlen med RJ45 stik i toppen eller bunden af modulerne og en kæmpe switch, eller måske med 2 stik i hver (oplagt).
Så tror jeg mere på en bus-basseret RS 485 løsning (måske) men det kræver en adresse til hver node på bussen, så det skal stilles manuelt på en eller flere omskiftere/dip-switche.
Der er også den mulighed at man erstatter et input- og outmodul og smider en/flere nye dimmere direkte på controllerens porte (som med IR-modtageren fra forrige årtusinde), men det holder heller ikke..

Summasumarum, mulighederne er: Wireless eller RS485 (gammel teknologi), eller et nyt Add-on modul der tilsluttes ethernet og kommunikerer med flere dimmere via adresserede forbindelser..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg så en nævne at de ville køre ethernet men det tror jeg ikke på da det kræver en del plads i tavlen med RJ45 stik i toppen eller bunden af modulerne og en kæmpe switch, eller måske med 2 stik i hver (oplagt).
Så tror jeg mere på en bus-basseret RS 485 løsning (måske) men det kræver en adresse til hver node på bussen, så det skal stilles manuelt på en eller flere omskiftere/dip-switche.
Der er også den mulighed at man erstatter et input- og outmodul og smider en/flere nye dimmere direkte på controllerens porte (som med IR-modtageren fra forrige årtusinde), men det holder heller ikke..

Summasumarum, mulighederne er: Wireless eller RS485 (gammel teknologi), eller et nyt Add-on modul der tilsluttes ethernet og kommunikerer med flere dimmere via adresserede forbindelser..

Ethernet tror jeg ikke på. Dels på grund af alle de stik der skal bruges, men også fordi at det kræver en del mere kommunikations teknologi end "bare" en RS485 bus

RS485 tekonologien har udviklet sig så det er muligt at auto assigne enheds ID'er eller identificer dem med et serie nr. Alternativt kan man assigne id'er ved at loope bussen gennem de enkelte enheder

I/O modul metoden er også en mulighed, men jeg tvivler på den da man MEGET hurtigt vil fylde controlleren med dimmer med wireless funktionalitet. Derudover vil kommunikationen være begrænset til bit strømmen, men de har jo allerede fundet en metode til at sende en bitstrøm gennem et input modul, så det kan ikke udelukkes, men jeg tvivler.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok