Hop til indhold
  • 0

3 lys niveauer på et badeværelse


M&R
 Share

Spørgsmål

Hejsa. Jeg er ude efter en løsning til at kunne styre 3 scenarier / lys niveauer på et badeværelse på 3 forskelige tidspunkter af døgnet.

Dette er installeret:
- Spot i loft med wireless lampeudtag
- Spejllys koblet på et alm. lampeudtag
- PIR til at tænde/slukke

Pt. har jeg en ur-fb som aktiver mit "nat-lyset" fra kl. 22.30-05.45 - den aktiver: scenarie - mem 1 - nat (lav). i PIRstyring-fb
Og når kl. er udenfor tidsrummet, går dags-scenariet ON som er sat til 90%. Det køre super fint.

Nu vil jeg gerne udvide det med ét ekstra lys niveau, for at gøre det lidt mere lækkert og avanceret ;-)

Jeg ønsker at lyset på badeværelset skal tændes på flg. måde:

05.45-18.30: 90% i loft - spejl lys: ON
18.30-22.30: 30% i loft - spejl lys: ON
22.30-05.45: 10% i loft - spejl lys: OFF

Jeg har været ved at rode med funktions blokken "1.1.03.f. Fremkald op til 8 scenarier" sammen med en ur-fb og pir-fb.
Men det vil ikke virke makke ret. Er der en simpel måde at gøre det på? Er stadig ret ny i IHC, og ønsker selv en dag at kunne lave funktionsblokke, når jeg får et god idé.

Ps. har søgt på forummet, men uden rigtig at kunne finde noget som kunne bruges til noget.

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Det kan sagtes løses. 

Foruden din scenarie blok skal du bruge en ur blok samt en AND blok for hvert scenarie.

Udgang for hvert ur føres til en ingang på hver sin and blok, udgangen fra and blokken føres til indgangen for det pågældende scenarie. 

Pir sensoren forbindes til en indgang på alle 3 and blokke. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen. Det var til at gøre på 10 min. Og det virker fint. Men nu vil lyset ikke gå ud efter det er blevet aktiveret af PIR.

Hvordan får jeg lyset / scenariet til af gå ud efter fx. 15 sek. Dette kunne jeg styre førhen da jeg brugte "1.4.06.d. Pir styring".

Jeg har vedhæftet projektet.

På forhånd tak.

Badeværelse med 3 lysnievuaer.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har så lige afprøvet med 1.4.06.d. Pir styring, hvor jeg har forbundet:

←Output
Sluk = OFF
→ til scenarie 8

Det fungere fint. Så jeg behøver nok alligevel ikke de to ovennævnte FB.
Men hvad kan de ellers til forskel? De er måske lidt mere forenklet, end 1.4.06.d

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jaa, skulle lige vise at jeg godt kunne tænke selv ;-)

På 10/2/2019 at 13:13 , Henning Pedersen skrev:

Det er fint at du omdøber dine funktionsblokke med et forklarende navn, jeg vil dog anbefale dig at bibeholde funktionsblokkens nummer og ekstension. Funktionsblokkene opgraderes fra tid til anden og her er det rart at kunne se begge.

Kan godt se det du skriver - Så har nu trimmet alle fb'er og givet dem alle deres nr.
Det var faktisk elektrikeren der havde startet med at omdøbe dem, så det havde jeg bare forsat med at gøre. Nu ser det da mere Proff ud.

Endnu engang tak for hjælpen. Er det godt nok at jeg har givet dig en "pokal" eller er der et andet point system ? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man kan rate et indlæg på pilene i venstre side således at det/dem med mest “værdi” ligger øverst. Normalt giver det ikke rigtig mening, men er der flere sider med indlæg kan det give god mening, så man ikke behøver skimme alle indlægge igennem for at finde den med det mest relevante svar.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • -1

For at slukke skal du bruge et sluk scenarie, brug f.eks. scenarie 8, som trækkes over med 0% og Off.

Til at aktiverer scenarie 8 kan du bruge 1.4.02 PIR eller 4.1.03 forsinket til/fra, brug den udgang der heder OFF Puls.

Begge blokke har scenarie udgang for sluk, og her kunne det være fristende at føre disse til lamperne. Det vil virke, men er dårlig stil, idet det altid anbefales at der kun én funktionsblok der kontrollerer udgangen.

Det er fint at du omdøber dine funktionsblokke med et forklarende navn, jeg vil dog anbefale dig at bibeholde funktionsblokkens nummer og ekstension. Funktionsblokkene opgraderes fra tid til anden og her er det rart at kunne se begge.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok