Hop til indhold
  • 0

Nilan ventilationsanlæg effektivitet


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Hey..  Dette har absolut intet med IHC at gøre. Men jeg tror der er en del "derude" som har Nilan ventilationsanlæg, som evt kan svare. Det er nemlig ikke meget info man kan finde andre steder på nettet om dette.

Er der nogen af jer med fx Nilan Comfort anlæg, som bemærker temperaturene fra huset, der kommer ind i anlægget og blive returneret til huset, specielt her i de kolde tider? (det er her jeg bliver mest opmærksom. Og det har vist sig at være med rette). 

Vi har et Nilan Comfort 300LR anlæg. Det er placeret på uisoleret loft. Jf Nilan er det ikke noget problem. 
Der er ikke monteret hverken for eller eftervarmeflade på det. 
Rørføringerne ser "okay" ud. (Jeg har ikke den fjerneste ide om, hvad "okay" betyder. Men de er isoleret). 

Efter de sidste 2 år vi har haft huset nu, så synes jeg at hvergang vi når til vinter tid, så er anlægget ikke skide optimalt, og jeg har en mistanke om, at det trækker temperaturen ned i huset, som fyret omvendt skal kompensere for.
Derfor satte jeg mig for at lave noget log af temperaturerne i håbe om at finde ud af, hvorfor pokker luften der blæses ud i huset er SÅ kold som den er. En detalje som jeg ikke lige havde tænkt over, det er den temperatur som suges FRA huset og TIL anlægget.. Det er rent faktisk den som jeg mener er et rimeligt stort problem.

I skrivende stund ser det således ud:
1158003904_nilantemps.thumb.png.e11a0637dbfe915f52c2f778d8679528.png   

Jeg har samlet alle rum med suge ventiler og taget gennemsnits temperaturen. Den er pt 23.3 grader. Men den temperatur som Nilan anlægget registreret den er 10 grader køligere, 13.3 grader. Da veksleren "kun" er dimentioneret til 85%, så er det klart, at den luft der sendes retur til huset, den er endnu køligere, nemlig 11.9 grader.. 
Det giver sig selv, at det er ekstremt uholdbart. Men det er de 13.3 grader som virkelig bekymre mig, og som jeg mener er helt galt. 

Det skal lige siges, at det pågældende måle sted på billedet, der kører anlægget på trin 1. Hvis jeg sætter anlægget i trin 4 (fuld skrald) så stiger indsug temperaturen naturligvis, og dermed også indblæs. Men det tætteste på rum temperatur jeg har set det, det er ca. 5 grader fra. 
Dvs der er et tab på mellem 5 - 10 grader på indsug, når udendørs temperaturen er omkring 0-1 grader. Så er det svært at opnå noget der bare ligner noget effektivt. 

Umiddelbart skriger det til himlen, at noget rørføring må være gal. Men jeg synes ikke det ser sådan ud, (uden dog at have en tøddel forstand på det). Så spørgsmålet er:
1. Oplever andre lignende erfaringer med deres anlæg i denne tid?
2. Er anlægget evt justeret forkert? 
3. Vil en eftervarmeflade afhjælpe dette, eller vil den bare stå og buldre derudaf, fordi det er indsug det ser ud til det er galt med. Min logik siger mig, at en eftervarmeflade vil være ren tilsætning, når temperaturen på indsug er så lav. 
4. Nogen der kender nogen, som virkelig har forstand på dette, og ved præcis hvor man mest effektivt sætter ind (bortset fra at slukke anlægget). Har læst lidt på nettet af det lidt information der er, og der anbefales det fx ikke man bruger såkaldt Nilan montører. Men det er alt sammen ældre materiale. 

Så al mulig råd/erfaring er meget velkommen her. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Har selv Nilan anlæg og jeg har ikke problemer, men kender et par andre der kunne mæke kold/kølig indblæsning om vinteren.

For det første skal du være 100% sikker på det er korrekte og valide temperaturer du måler. Er det det så er der noget galt for et temp fald på 10 grader fra rum til aggregat er for meget. Det tyder på uisolerede udsugningsrør eller den temp du måler er afkast temp efter veksleren. 

Virkningsgraden i disse anlæg plejer at være ok. Og ja dit fyr/varmeanlæg skal kompensere her i den kolde tid. Det skulle det også hvis du havde et ældre utæt hus eller luftede ud manuelt. Så havde du bare generelt et større varmetab pga infiltration.

En eftervarmeflade kan hjælpe på komforten hvis du bliver generet af kold indblæsning der giver træk. Men det er ikke gratis og du kan nok lave varmen billigere med cetralvarmeanlæget. Men komfort er individuelt og svært at sætte værdi i kr på.

Hvis du skal have mere hjælp vil jeg anbefale du prøver at stille spørgsmålene på www.heatpump.dk da der på dette forum er et par "eksperter".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

For det første skal du være 100% sikker på det er korrekte og valide temperaturer du måler. Er det det så er der noget galt for et temp fald på 10 grader fra rum til aggregat er for meget. Det tyder på uisolerede udsugningsrør eller den temp du måler er afkast temp efter veksleren.

Det er den rette temperatur jeg måler. Føleren i Nilan anlægget hedder T7 og er den sidder umiddelbart efter en evt. eftervarmeflade.
Rum sensorene er selvfølgelig alle ens kalibreret, men der kan være en afvigelse her. Dog ikke i nærheden af den forskel jeg ser på indsugningen i Nilan anlægget og rumtemperaturene. Nilan føleren kan jeg ikke rigtig kalibrere, så den er som den må være. 
 

35 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Virkningsgraden i disse anlæg plejer at være ok. Og ja dit fyr/varmeanlæg skal kompensere her i den kolde tid. Det skulle det også hvis du havde et ældre utæt hus eller luftede ud manuelt. Så havde du bare generelt et større varmetab pga infiltration.

Og det er netop det som jeg mener er ret alvorligt, specielt fordi det er et hus fra 2007. Det kan ikke ligefrem betragtes som værende ældre utæt. Selvfølgelig skal fyr/centralvarme kompenserer for noget her i den kolde tid, men det burde være begrænset. Men når der er et tab på 10 grader, så er det efter min overbevisning et problem. 
Jeg mistænker også at noget ikke er lavet som det bør være omkring isoleringen af anlægget. Det giver mening når differencen falder, jo hurtigere anlægget flytter luften. Men spørgsmålet er, om det ikke vil give mening altid. Og i givet fald, hvor meget. (Her må eksperterne på banen). 

38 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

En eftervarmeflade kan hjælpe på komforten hvis du bliver generet af kold indblæsning der giver træk. Men det er ikke gratis og du kan nok lave varmen billigere med cetralvarmeanlæget. Men komfort er individuelt og svært at sætte værdi i kr på.

Se, det er her jeg er i tvivl.. Jeg har været lige på nippet til at investere i en eftervarmeflade flere gange nu. Men...
Hvis noget er galt i/omkring Nilan anlægget, så vil en eftervarmeflade nok ikke være en god løsning økonomisk set, hvis problemet jo ligger i indsugning (temperaturen). Så ikke nok med en eftervarmeflade skal kompensere for "normalt" tab. Den skal også kompensere for det "unormale" tab. I det her tilfælde vil jeg nok nærmere påstå, at man ville være bedre stillet ved at slukke for Nilan anlægget, og lade centralenvarmen gør det som det gør bedst, uden at Nilan anlægget tilføjer ekstra (ekstra) kulde til huset. 

Men jeg prøver lige det forum du nævner, for der skal vist noget seriøst ekspert hjælp til her.. Pudsigt det forum slet ikke kommer frem når man Google Nilan anlæg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Kandersen skrev:

Hey..  Dette har absolut intet med IHC at gøre. Men jeg tror der er en del "derude" som har Nilan ventilationsanlæg, som evt kan svare. Det er nemlig ikke meget info man kan finde andre steder på nettet om dette.

Er der nogen af jer med fx Nilan Comfort anlæg, som bemærker temperaturene fra huset, der kommer ind i anlægget og blive returneret til huset, specielt her i de kolde tider? (det er her jeg bliver mest opmærksom. Og det har vist sig at være med rette). 

Vi har et Nilan Comfort 300LR anlæg. Det er placeret på uisoleret loft. Jf Nilan er det ikke noget problem. 
Der er ikke monteret hverken for eller eftervarmeflade på det. 
Rørføringerne ser "okay" ud. (Jeg har ikke den fjerneste ide om, hvad "okay" betyder. Men de er isoleret). 

Efter de sidste 2 år vi har haft huset nu, så synes jeg at hvergang vi når til vinter tid, så er anlægget ikke skide optimalt, og jeg har en mistanke om, at det trækker temperaturen ned i huset, som fyret omvendt skal kompensere for.
Derfor satte jeg mig for at lave noget log af temperaturerne i håbe om at finde ud af, hvorfor pokker luften der blæses ud i huset er SÅ kold som den er. En detalje som jeg ikke lige havde tænkt over, det er den temperatur som suges FRA huset og TIL anlægget.. Det er rent faktisk den som jeg mener er et rimeligt stort problem.

I skrivende stund ser det således ud:
1158003904_nilantemps.thumb.png.e11a0637dbfe915f52c2f778d8679528.png   

Jeg har samlet alle rum med suge ventiler og taget gennemsnits temperaturen. Den er pt 23.3 grader. Men den temperatur som Nilan anlægget registreret den er 10 grader køligere, 13.3 grader. Da veksleren "kun" er dimentioneret til 85%, så er det klart, at den luft der sendes retur til huset, den er endnu køligere, nemlig 11.9 grader.. 
Det giver sig selv, at det er ekstremt uholdbart. Men det er de 13.3 grader som virkelig bekymre mig, og som jeg mener er helt galt. 

Det skal lige siges, at det pågældende måle sted på billedet, der kører anlægget på trin 1. Hvis jeg sætter anlægget i trin 4 (fuld skrald) så stiger indsug temperaturen naturligvis, og dermed også indblæs. Men det tætteste på rum temperatur jeg har set det, det er ca. 5 grader fra. 
Dvs der er et tab på mellem 5 - 10 grader på indsug, når udendørs temperaturen er omkring 0-1 grader. Så er det svært at opnå noget der bare ligner noget effektivt. 

Umiddelbart skriger det til himlen, at noget rørføring må være gal. Men jeg synes ikke det ser sådan ud, (uden dog at have en tøddel forstand på det). Så spørgsmålet er:
1. Oplever andre lignende erfaringer med deres anlæg i denne tid?
2. Er anlægget evt justeret forkert? 
3. Vil en eftervarmeflade afhjælpe dette, eller vil den bare stå og buldre derudaf, fordi det er indsug det ser ud til det er galt med. Min logik siger mig, at en eftervarmeflade vil være ren tilsætning, når temperaturen på indsug er så lav. 
4. Nogen der kender nogen, som virkelig har forstand på dette, og ved præcis hvor man mest effektivt sætter ind (bortset fra at slukke anlægget). Har læst lidt på nettet af det lidt information der er, og der anbefales det fx ikke man bruger såkaldt Nilan montører. Men det er alt sammen ældre materiale. 

Så al mulig råd/erfaring er meget velkommen her. 
 

Hejsa,

Har et Nilan Comfort 300 med CTS 602 styring. Anlægget er fugtstyret.

Det er født med et vandbåret “eftervarmer”. Det har kørt i 9 år, står på et koldt loft og her er mine erfaringer:

Uden eftervarmeren slået til kan det føles som træk hvor udblæsnings ventilerne er( hvis man sidder stille .-).).. På et tidspunkt frøs anlægget(udetemp.- 10 om natten - alarm frost).

Byggede en kasse af krydsfiner rundt om og isolerede med granulat. Slår eftervarmeren ON omkring oktober og fra omkring april. Den energi der bruges ville jeg sandsynligvis have brugt til mere gulv varme? Any Way- det er mit valg. Har sat trin 1 til 20 % hastighed, da der om vinteren bliver for tørt. Anlægget går selv op i hastighed ved bad og fugtstigning( madlavning) rengøring. Kan se, at motorventilen til eftervarmeren åbner mere når det er koldt, så indblæsnings temp. er nogenlunde stabil.

Men det irriterede mig, at anlægget tit kørte i bypass om vinteren( afisning). Så jeg besluttede følgende: Fik en elforvarmer sat på udeluft ind( airintake ). Nilan enhed på 1200 Watt og med en 10 punkts Triac styring som stand alone( nyere anlæg har sandsynligvis en styring integreret i Nilan styringen.) Samtidig fik jeg det skrammel som byggefirmaet har lavet modificeret:

Slanger blev lavet om til faste rør. Har sat indblæsnings temp. til + 2 C og anlægget kører aldrig bypass længere. Det bruger lidt strøm, men bypass operation bruger varme.

Jeg er godt tilfreds som det er nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Jørgen. Dejligt at høre. Omend det er svært at sammenligne, når du både har for og eftervarme. Men jeg har tænkt på samme form for optimering som du har fået lavet. Jeg ville bare være nervøs for, om det vil være ren tilsætning, hvis der er noget galt et andet sted i konstruktionen i vores anlæg. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvis du skal have mere hjælp vil jeg anbefale du prøver at stille spørgsmålene på www.heatpump.dk da der på dette forum er et par "eksperter".

Lars, hvis du har nogen forbindelser på det forum, så må du godt "kaste op", at registreringen ikke fungere. Dette er den fejl jeg får:
Man kan heller ikke sende mail til admin :angry:
Der opstod fejl i tilmeldingen af følgende årsag(er):

Aktiveringsmail kunne ikke afsendes.
Kontakt venligst sidens administrator.
Forsøg igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Igen er du 100% sikker på du måler/registrerer de rigtige temperaturer på din graf.

Prøv at aflæs direkte på betjeningspanelet.

T8 udeluft  før veksler (skulle gerne være tæt på den røde Netatmo)

T2/T7 tilluft efter veksler (skulle gerne være tæt på blå indblæsning)

T3 fraluft før veksler (skulle gerne være tæt på din grønne gennemsnitlige rumudsugning end den gule som du kalder sugetemperatur)

T4 afkast efter veksler (ser ikke ud til du direkte måler denne og det kunne være du har forvekslet den med T3. Det kunne passe med temperatur niveauet)

 

AA808D70-E3F4-4AFD-A180-ADD0AB35B89C.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Nix, det er stensikkert ikke mig :-)
Har testet med mine email, ingen af dem er kendte.

OK, og du kan heller ikke sende direkte mail til:

Admin@heatpump.dk

Jeg skal prøve om jeg kan send en besked til ham eller lavet et opslag. Hvad hedder brugeren du prøver på at oprette eller mail  dertil ? Send det evt til mig som PM.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars. 
Jeg vil sige det sådan, at hvis der fandtes noget over 100% sikkert, så er jeg det :-)

Suge temperaturen (fraluftføler) er T3, aflæses via modbus på input register 203.
Blæse temperaturen (tilluftføler) er T7 (T2 er ikke aktiv når man ikke har eftervarmeflade), aflæses via modbus på input register 207.

T4 (afkast gennem veksler) har jeg ikke taget med i grafen, da den efter min mening ikke er så vigtig i den her henseende. Men jeg kan vise dig dem alle på en anden måde, som måske er lidt bedre at forstå. Den aflæser jeg på inputregister 204.

827296154_nilantempssitemap.thumb.png.7c220b307e392ee8a8f60efbfe325960.png

Det er uden tvivl fraluft (T3) som er et alvorligt problem. Og jeg hælder mest til, at noget må være galt i rørføringen/isoleringen/whatever. Det virker meget mystisk at miste 10 grader, også selvom anlægget kun står på trin 1. (25% sugeeffekt som du også kan se på billedet).
  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
47 minutter siden, Kandersen skrev:

Hej Lars. 
Jeg vil sige det sådan, at hvis der fandtes noget over 100% sikkert, så er jeg det :-)

Suge temperaturen (fraluftføler) er T3, aflæses via modbus på input register 203.
Blæse temperaturen (tilluftføler) er T7 (T2 er ikke aktiv når man ikke har eftervarmeflade), aflæses via modbus på input register 207.

T4 (afkast gennem veksler) har jeg ikke taget med i grafen, da den efter min mening ikke er så vigtig i den her henseende. Men jeg kan vise dig dem alle på en anden måde, som måske er lidt bedre at forstå. Den aflæser jeg på inputregister 204.

827296154_nilantempssitemap.thumb.png.7c220b307e392ee8a8f60efbfe325960.png

Det er uden tvivl fraluft (T3) som er et alvorligt problem. Og jeg hælder mest til, at noget må være galt i rørføringen/isoleringen/whatever. Det virker meget mystisk at miste 10 grader, også selvom anlægget kun står på trin 1. (25% sugeeffekt som du også kan se på billedet).
  

Umiddelbart så passer tallene jo meget godt sammen (bortset fra niveauet på T3). Med tallene giver det en virkningsgrad på næsten 92%, hvilket er fint i overensstemmelse med forventningerne om at ligge mellem 85-95%

T3 Temperaturen er også meget lig med den der måles på selve boardet i aggregatet/kassen så det lyder meget rigtigt. Kan der så tabes knap 10 grader fra rum til agrgat, tjaa, det ser således ud. Jeg tror faktisk ikke der er noget galt med de målte værdier.

Din T15 rum temperatur (sidder nok i garage) passer nok også rimelig godt med den temp der sikkert er i aggregatet.

 

Til orientering har jeg lige tjekket mine egne temperaturer og her er T15 (midt i køkken/alrum) 24 grader og det passer ca med mine gulvvarme rumtermostaters 22-23 gr. Og T3 når luften når ud til aggregatet på loftet over garagen er den nede på 18 grader. Ikke så ekstremt som dit, men trods alt et tab undervejs. Om mine rør ligger IKKE på loftet, men lige over gipsen i bjælkelaget med 450mm isolering. Så der bør være minimum 1-200mm isolering på rørføringen indtil de kommer ud i det fri på loftet, hvor de så er isoleret med 50mm (Det er i øvrigt også for lidt som jeg længe har haft planer om at give et lag mere).

 

@Jørgen. Hvad er dine værdier pt ?

Det der er interessant er rum T15 og udsugning T3, for at identificere “tab” undervejs.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige lavet en hurtig tegning over, hvordan ventilerne er placeret. Alt er lavet med rør på loftet, og de ser umiddelbart ud til at være isoleret korrekt, (om det er nok aner jeg ikke). Ventilation.png.253f8d50fc73127a3efb5e53a97c5e69.png

De to der er lukket af:
Den i garagen er helt koblet (skåret) fra. En mindre "hjerneblødning fra min side", fik vi det lavet om i kontoret, fra en "blæs" til en sug, fordi tidligere ejere oplyste, at årsagen til der altid er varmt i kontoret, er fordi alle varmerørene går lige under gulvet. Jeg tænkte så forrige år, at der kunne være en ide i at lave den om i kontoret til suge istedet for blæse, da vi alligevel skulle udskiftet anlægget. Og det fik vi så.
Desværre viste det sig senere, at årsagen til varmen i rummet skyldes ikke varmerørene, men derimod at telestaten (ventilen) sad fast :wacko: 

Den anden i vores alrum, den lukkede jeg ventilen forleden, fordi den er piv hammerende kold. Jeg kan ikke umiddelbart forklare hvorfor den er så kold, for når det er en suge, så burde den ikke være kold. Men den er møg kold. Så forleden lukkede jeg den, for at se om det ændrede noget på temperaturen der kommer op til anlægget, (det har det så ikke gjort). 

Jeg har efterhånden forsøgt at læse mig frem til alt det her ventilation bras... Og jeg kan simpelthen ikke blive klog på det man læser, og den måde det er lavet på i vores hus. En forudsætning for at ventilationen virker optimal er, at der kan ventileres dvs flow. Det er jo meget godt. Men hvad så når de tre værelser i bunden nærmest altid er har lukket dør. Hvilken betydning har det for flowet. Eller er det det man "kompensere" for, ved at man har sat både suge og blæs i mellemrummet (vores aktivitetsrum)? I det hele taget forstår jeg ikke man overhovedet kan indregulere sådan noget, når man kan åbne/lukke døre. Det giver jo ikke meget mening. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er krav i BR om udsug fra "urene" rum dvs. køkken, bad, toilet. bryggers og lign. Og så er det god latin at lave indblæsning i alle opholds/soverum.

Mht indregulering så er der krav om visse (forskellig) luftmængde i udsugning og så laver/beregner man lidt på hvad flowet skal være for at opfylde et andet krav, nemlig det til luftskiftet generelt. Så "tryller" man lidt så der er balance i tingene uden (alt) for stort over/undertryk samt fornuftig lavt flow så der ikke opstår træk og støj. 

Du skal ikke bekymre dig om åbne/lukkede døre da de ikke er hermetisk tætte. Luften skal nok blive "presset" ud fra værelserne gennem sprækker og nøglehuller, så der fortsat er "balance". Men flow hastigheden afhænger af trykket og volumen i åbningen.

Nå det var lidt generelt, tilbage til dit konkrete hus, så ja det virker mærkeligt med den "kolde" i alrummet, men mon ikke det rent faktisk er en indblæsning, jvfr. ovenstående. Det giver ingen mening med en udsugning der. Og bemærk i øvrigt at ventilerne er (eller bør være) nøje indstillet for at sikre korrekt flowbalance. Derfor er det rigtig skidt at gå at skrue/regulere på dem manulet uden måleinstrumenter. 

Nå skriver du ogå den i garagen er skåret fra, mon det kan være tilfældet med den i alrunnet, så det bare er ren kuldenedfald fra loftsrummet ?

En anden mulighed jeg kom til at tænke på er "utætte" rør/samlinger. Det kan suge meget falsk luft på loftet og dermed være årsag til det store temperaturfald du kan måle.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Der er krav i BR om udsug fra "urene" rum dvs. køkken, bad, toilet. bryggers og lign. Og så er det god latin at lave indblæsning i alle opholds/soverum.

I know. Men i det her tilfælde bad jeg selv om det, fordi jeg troede jeg var smart :-(
 

2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Nå det var lidt generelt, tilbage til dit konkrete hus, så ja det virker mærkeligt med den "kolde" i alrummet, men mon ikke det rent faktisk er en indblæsning, jvfr. ovenstående. Det giver ingen mening med en udsugning der. Og bemærk i øvrigt at ventilerne er (eller bør være) nøje indstillet for at sikre korrekt flowbalance. Derfor er det rigtig skidt at gå at skrue/regulere på dem manulet uden måleinstrumenter.

Nix, den i alrummet er en suge, både ventiltypen og når man mærker efter, så kan man mærke det. 
Jeg ved godt man ikke må pille ved dem, men det er dæmle ikke nemt at lade være, når man dels føler sig generet af den kolde luft, og dernæst kan se på tallene at noget er galt. Samtidig med det, så er det lidt svært at finde årsag til træk, når der samtidig er et ventilationsanlæg som bulder derudaf, som principielt jo netop skal lave træk :-)

Som du selv er inde på, så gør anlægget jo i realiteten det som det skal, og også ret effektivt må man sige. Problemet er, at det som det skal være effektivt med, (varmen), den ligesom forsvinder inden den når til anlægget. 
Og en eftervarmeflade vil i realiteten bare gør det endnu værre, fordi det ikke er få grader den skal løfte temperaturen, men derimod 10-12 grader. Selvom det ville give den rette komfort, så vil det økonomisk være helt hen i vejret. 

Btw. Hvordan regnede du frem til effektiviteten? 
Jeg kan aflæse effektiviteten direkte på et input register, men det som jeg aflæser, det kan jeg ikke helt få til at passe med tallene. Burde det ikke differencen mellem T3 (fraluft) og T7 (tilluft) i procent?
Jeg kan ændre i mit sitemap (openhab udseende), så man også kan se effektiviteten (aflæste værdi), så man bedre kan se det jeg mener. 
 

2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Nå skriver du ogå den i garagen er skåret fra, mon det kan være tilfældet med den i alrunnet, så det bare er ren kuldenedfald fra loftsrummet ?

Nej, for jeg kan mærke den suger. Ellers et godt bud, specielt fordi den er kold. Jeg mistænker måske at den sidder for tæt på vores terrassedøre, og så trækker den kold luft derfra. 

2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

En anden mulighed jeg kom til at tænke på er "utætte" rør/samlinger. Det kan suge meget falsk luft på loftet og dermed være årsag til det store temperaturfald du kan måle.

Jeg har selv tænkt det samme. Men som sagt, så er det faste (stål) rør, og de er alle pakket ind i isolering. Så det er enormt svært for mig, der aner nada om sådan noget her, at pege på noget specifikt, altså udover de tal, som jeg har rimelig svært ved at abstrahere fra, af gode grund :-)
En anden ting jeg også har undre mig over, det er at ventilatorene kører med en lille undertryk (25% sug og 23%blæs på trin 1. Samme på trin 2 og 3, mens trin 4 er 100%/100%). Kan det være rigtigt at der skal være undertryk? I det tilfælde vil anlægget jo trække luft ind udefra ved enhver form for utæthed i huset. Og man kan vel ikke forvente et hus er hermetisk lukket, selvom det klart ville være at foretrække med et ventilationsanlæg som dette. 

I det hele taget tror jeg at vi skal have fat i et pålideligt firma som kan gå det her efter i sømmene, for ellers driver det mig simpelthen til vanvid. Jeg har dog et rimelig seriøst problem med håndværkere generelt.. Stoler som udgangspunkt ikke på nogen, jeg ikke kender eller ikke har nogle pålidelige referencer til. Så hvis ellers jeg kan komme ind på det heatpump, så kan det være man kan finde nogle ordentlige firmaer, altså her på sjælland :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, Kandersen skrev:

Kan det være rigtigt at der skal være undertryk? I det tilfælde vil anlægget jo trække luft ind udefra ved enhver form for utæthed i huset.

Ja - og det kan du roligt være glad for. Havde der modstat været et lille overtryk ville fugt fra boligen blive presset ud i konstruktionen, hvilket selvsagt ikke er godt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Henning Pedersen skrev:

Ja - og det kan du roligt være glad for. Havde der modstat været et lille overtryk ville fugt fra boligen blive presset ud i konstruktionen, hvilket selvsagt ikke er godt.

Ja det læste jeg godt et andet sted, at der var en der skrev. Omvendt ser jeg også, at andre kører med samme hastighed på både ind og ud. Men jeg har svært ved at vurdere hvor meget det betyder, altså ud over, at min logik siger mig, at ved undertryk må der trækkes noget falsk luft ind et sted fra. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvordan beregner du din grønne gennemsnitlige temperatur fra rum med sug ? 

Er det IHC runtermostater eller hvad ? De skulle jo ikke ændre sig sønderligt om du kører med udsugning eller ej. Det er jo potentialet du har at arbejde med. Men burde så være tilnærmelsesvis lig med den gule linje når du kører med udsugning på 100%. Når du stopper anlægget går den gule linje jo mod ude/loftrum temperatur.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Jeg fik også regnet den anden vej sidst, altså 

(T7-T8)/(T3-T8)

Det gav før 91,8% og nu med tal fra seneste screenshot 89,1%. Hvilket passer ganske udmærket med dokumentationen.

Men så kikkede jeg jo lige efter og fandt normen. Den siger så 20,8 

Okay, der røg jeg lige af.. Kan jeg få den een gang til ? :-)

2 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvordan beregner du din grønne gennemsnitlige temperatur fra rum med sug ? 

Er det IHC runtermostater eller hvad ? De skulle jo ikke ændre sig sønderligt om du kører med udsugning eller ej. Det er jo potentialet du har at arbejde med. Men burde så være tilnærmelsesvis lig med den gule linje når du kører med udsugning på 100%. Når du stopper anlægget går den gule linje jo mod ude/loftrum temperatur.

Yep, det er IHC rumsensorer i de rum der er sugeventiler i. Disse lægger jeg sammen og tager gennemsnittet af dem, da det må være nogenlunde den temperatur der ryger op til Nilan anlægget på loftet, (eller rettere, det burde det have været med et noget mindre tab). 

Hvis jeg sætter anlægget op til 100% (trin 4) så går der ikke længe før de fleste rum begynder at kalde på varme. Og det er jo et eller andet sted logisk nok, fordi huset bliver ventileret voldsomt med en hel del kold luft. Pga af bygningens varme i sig selv, så er det klart at så snart jeg sætter hastigheden ned igen, så stabilisere temperaturene sig igen hurtigt. Men hvis jeg buldre løs i flere timer, ja så vil jeg tro at det kommer til at få stor indflydelse på varme regningen, da gasfyret så skal i gang med at knokle for at kompensere for den kolde luft.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvordan Nilan kommer frem til de 67,7 i virkningsgrad kan jeg heller ikke lige gennemskue. Måske de har luftstrømmen og fugt % med i deres beregning.

Men det virker lidt mærkeligt at du kan have udsugning på 12,6 og køle det ned til et afkast på 3,1 dvs du har 9,5 gr afkøling du kan overføre til den friske luft. Den kommer så ind med 0;6 og bliver opvarmet op til 11,3 altså 10,7 gr. Hvor kommer de ekstra 1,2 gr fra ? Så der er et eller andet der ikke stemmer helt.

EDIT: Det er længe siden jeg har arbejdet med Molière diagrammer, men det skyldes nok fugten i den varmeluft. Faseskifte giver ekstra energi. Ligesom når jordvarmen skal køle og fryse vandet i jorden til is.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share


×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok