Hop til indhold
  • 0

Træt af IHC Net Basic


Ibrahim
 Share

Spørgsmål

Hej forum

jeg håber, at nogen kan hjælpe mig.

Jeg har et IHC Net Basic anlæg i huset og en internet hastighed af 300/60 Mbit. Desværre kommer der kun 100 Mbit gennem IHC kablerne. Jeg vil nu gerne af med IHC Net basic fordelerboksen, men er uvidende, hvordan jeg skal tackle det.

Kan nogen forklarer mig, hvad jeg skal lave for at få hele 300 Mbit gennem kablerne? 

Skal jeg erstatte basic fordeler enheden med en Gbit switch? Hvis ja, kan I anbefale nogle?

Hvad med kablerne i basic enheden? Skal jeg tager dem ud og patche dem og forbinde med switchen? (kan I anbefale nogle connector gerne uden crimp)

Switchen forbinder jeg med min router?

Så dvs.: router - patchkabel - switch -  5x IHC kablerne (patchet) - IHC vægudtag

Er det korrekt?

Pft.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvis du har poe på samme kabel kan det være derfor, hvis det “stjæler” et par eller 2 til forsyningen. 

Men ja det ser ud som om den brune leder ikke har skære klemmerne igennem, og den hvidbrune kun halvt. Men ellers køb en af de simple testere her som kan afslører det:

https://www.avxperten.dk/netvaerkstester/

jeg har en gbit poe injector fra tp-link. Jeg har jo testet efter poe injector med en anden kablet med fuld hastighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Det var tydeligt på dit billed at kablet ikke er skærmet. Normalt bruger man ikke skærmede stik til ikke skærmede kabler og skærmede stik til skærmede kabler. Årsagen er at skærmen skal være ubrudt fra jord forbindelsen i krydfeltet, eller i dit tilfælde IHC NET basis boksen, og helt ud til den enhed du har tilsluttet, således at støj kan ledes til jord.

Det virker lidt underligt at der ikke er brugt skærmede kabler i din IHC NET Basis installation. Det betyder i praktis at den vil have været rigtig dårlig til antenne signaler, og du vil sikkert have haft dårlig netforbindelse, p.gr.af indstråling af støj fra antenne paret til net parne.

Lige netop kablet er jo ikke fra IHC Net basic boksen. Det er et kabel, som jeg har købt og patchet på den ene side for at forbinde AP med routeren, så intet med IHC at gøre.

Jeg piller IHC NET basic boksen om 2 uger, når alle bestilte dele ankommer :)

Så hvis jeg bruger skærmet stik til ikke skærmet kabel, er det hele bare ikke skærmet. Det kan jeg live med :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 28/1/2019 at 17:02 , Ibrahim skrev:

Så hvis jeg bruger skærmet stik til ikke skærmet kabel, er det hele bare ikke skærmet. Det kan jeg live med :)

I særligt støjfyldte miljøer kan du komme ud for at skærmen virker som en antenne hvis det ikke er forbundet til jord korrekt. Men det har jeg endnu aldrig hørt om i private installationer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er gået i gang at patche kablerne i IHC Net basic boksen. Jeg har lige nu en udfordring med en af kablerne.

Når jeg tilslutter kabeltesterne på begge ender (master, hvor jeg patchet kablet, remote ved vægudtag), lyser masteren med den rigtig rækkefølge, dvs:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Men ved remoten (vægudtag) får jeg følgende rækkefølge:

7, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 1

Hvad betyder det?

Nu har jeg klaret det, på begge ende har jeg samme rækkefølge og alle led lyser fra 1-8. Men alligevel får jeg kun 100 Mbit i gennem :(

Har nogen et godt råd?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har tabt overblikket, så du må lige starte forfra med at beskrive hvad udstyr/netkabler du har tilkoblet mellem din router og det udstyr du har i den fjerneste ende.

Vedr. patch kabler bør du ikke bruge dem som følger med til IHC NET Basis boksen. Der findes en udgave, som mangler 2 par og dermed kun understøtter 100Mbit.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg har tabt overblikket, så du må lige starte forfra med at beskrive hvad udstyr/netkabler du har tilkoblet mellem din router og det udstyr du har i den fjerneste ende.

Vedr. patch kabler bør du ikke bruge dem som følger med til IHC NET Basis boksen. Der findes en udgave, som mangler 2 par og dermed kun understøtter 100Mbit.

Jeg prøver igen :)

Jeg har en IHC Net Basic Boks, som skal ned og erstattes med en Gbit switch. Kabel enderne i IHC basic boksen skal patches/termineres. Jeg har købt skærmet Cat6a stik til formålet. IHC vægudtag skal bruges som de er.

Jeg har vedhæftet billede af IHC basic boksen, før jeg startet.

Hvordan jeg testet, om kablerne blev lavet rigtig:

1. Kabel tester (som viser mig om jeg har termineret rigtig)

2. Router-cat6 patchkabel-switch-patchet IHC Net Basic kabel-vægudtag-cat6 patchkabel-bærbar

3. Internethastigheden er over 300 Mbit, så hvis jeg har fuld hastighed med setup ovenfor, har jeg gigabit.

Efter jeg termineret 2 kabler, som har haft den fulde internethastighed (switch viste Gigabit forbindelse), har jeg nu problemer med kabel nr. 3, som giver kun 100Mbit. Kabel testeren viser, at alle ledninger er korrekt (alle led lyser med rigtig rækkefølge). Jeg har vedhæftet et billede af kablerne.

Hvorfor giver kabel nr. 3 ikke fulde hastighed, selvom jeg har brugt samme rj45 stik, samme test setup og kabel tester viser alt er ok. Noget bud?

Håber, at det er forklaret godt nok :)

IMG_20190131_194651.jpg

IMG_20190203_105202.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har du testet hastigheden på det "defekte" kable med samme udstyr som de kabler som er OK? Og med samme udstyr mener jeg ALT skal være det samme helt ned til patch kabler etc. Den eneste forskel skal være det fysiske kabel fra IHC NET basis boksen og væg udtaget.

En fejl jeg er løbet ind i et par gange er at skærmen er blevet kortsluttet til en eller flere af lederne. Det kan du måle dig frem til med en gennemgangs tester. De billige kable tester, tester normalt ikke dette.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

G lyser formentlig for at indikere Ground/jord/stel/skærm. Og med mindre du benytter det gennem HELE installatione, kan det være årsagen. Det vil nemlig virke som antenne og opsamle støj hvis ikke det er termineret/tilsluttet korrekt.

Og hvis du ikke har det forbundet på dem der rent faktisk kan kære GB lyder det meget sandsynligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Ibrahim skrev:

Hej Lars,

alle 3 kabler er testet med samme udstyr og kabler. På kabeltestern har jeg også en led med aftryk "G". Betyder det ground? Skal den også lyses?

Den lyser heller ikke med de 2 kabler, som har Gbit.

Jeg kender ikke din kabel tester. Der findes +100 forskellige modeller som alle funger vidt forskelligt. Men som Lars Jacobsen skriver, så er det meget tænkeligt at G betyder ground. Det kræver dig at de patch kabler du bruger under testen også er skærmet for at du kan teste ground.

1 time siden, Ibrahim skrev:

Skal jeg invester i en kabeltester til <_< for pokkers 

Det afhænger af hvad du vil teste. En gennemgangs tester kan fåes for et par 100 kr. eller du kan lave den selv med et batteri, 2 stumper ledning og en pære som passer til spændingen på batteriet. Alterntivt kan du også købe en kabel tester til +50.000 som kan teste det hele i en omgang, incl. impedans, støj imunitet, max hastighed, om kablet er bøjet for meget undervejs etc. etc. etc. etc. etc.

Når du tester for kortslutning af skærmen eller lederne, skal du teste lederne 1 af gangen uden noget tilsluttet i den anden ende. Du skal ganske simpelt måle om der er forbindelse mellem skærmen og en eller flere af lederne. Er der det, vil Gbit ikke funger på det kabel.

44 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

G lyser formentlig for at indikere Ground/jord/stel/skærm. Og med mindre du benytter det gennem HELE installatione, kan det være årsagen. Det vil nemlig virke som antenne og opsamle støj hvis ikke det er termineret/tilsluttet korrekt.

Og hvis du ikke har det forbundet på dem der rent faktisk kan kære GB lyder det meget sandsynligt.

Jeg tvivler på at du i en bolig vil kunne opfange så meget støj i en ikke korrekt jordet skærm at det vil have nogen effekt på hastigheden i kablet. I en fabrik er det en helt anden sag.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som I kan se på billedet ovenfor, er stikken i midten overhovedet ikke skærmet og jeg får Gbit igennem. Jeg behøver jo ikke skærmning, skal ikke have antenne tv overhovedet. Jeg prøver at lave den "defekte" kabel som den i midten og se, om jeg har "kortsluttet" noget.

Ellers ved jeg ikke mere videre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En anden sjov ting er, at kablerne er forbundet efter standarden A i basic boksen og vægudtag (jeg har åbnet en og kigget). Når jeg terminerer efter standarden A i stik, lyser led på kabeltester som den skal, dvs. 1-8 på masteren og remote. Men jeg får kun 100 Mbit igennem. Så har jeg byttet brun og hvid-brun i stikket og jeg fik Gbit. Lyder meget mærkeligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Ibrahim skrev:

En anden sjov ting er, at kablerne er forbundet efter standarden A i basic boksen og vægudtag (jeg har åbnet en og kigget). Når jeg terminerer efter standarden A i stik, lyser led på kabeltester som den skal, dvs. 1-8 på masteren og remote. Men jeg får kun 100 Mbit igennem. Så har jeg byttet brun og hvid-brun i stikket og jeg fik Gbit. Lyder meget mærkeligt.

Hvad viser dit måleinstrument, efter du har byttet brun og hvid-brun ?
Det er vildt underligt det du oplever. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Hvad viser dit måleinstrument, efter du har byttet brun og hvid-brun ?
Det er vildt underligt det du oplever. 

Det viser ved vægudtag, at 7+8 er byttet, dvs. først lyser 8 så 7.

Jeg sætter jo den patchet kabelende direkt ind i masteren og bruger en netværkskabel (cat6) for at forbinde vægudtag med remote testern. Hvilken rolle spiller egentlige netværkskablet (mellem vægudtag og remoten) her, sender den bare signalet videre?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutter siden, Ibrahim skrev:

Hvilken rolle spiller egentlige netværkskablet (mellem vægudtag og remoten) her, sender den bare signalet videre?

Det kabel sender direkte igennem.. Så det skal du være 110% sikker på er i orden. Ellers er du jo lige vidt med dit måleapparat. Du vil ikke ane om det er dit "hoved-kabel" eller "stumpen" som har fejlen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Ibrahim skrev:

Som I kan se på billedet ovenfor, er stikken i midten overhovedet ikke skærmet og jeg får Gbit igennem. Jeg behøver jo ikke skærmning, skal ikke have antenne tv overhovedet. Jeg prøver at lave den "defekte" kabel som den i midten og se, om jeg har "kortsluttet" noget.

Ellers ved jeg ikke mere videre.

Til alm. Gbit i et alm. hus er skærmede kabler normalt ikke nødvendigt, men hvis du har skærmet kabler, så bør du stel forbinde skærmen i den ene ende, ellers kan du risiker at skærmen virker som en antenne og indfanger støj, som så bliver sendt ind i kablet. Du må ikke stel forbinde kablet i begge ende, da det så kan komme til at virke som en udlignings forbindelse, hvilket er endnu værre og helt sikkert vil medføre dårlig net performance.

6 timer siden, Ibrahim skrev:

En anden sjov ting er, at kablerne er forbundet efter standarden A i basic boksen og vægudtag (jeg har åbnet en og kigget). Når jeg terminerer efter standarden A i stik, lyser led på kabeltester som den skal, dvs. 1-8 på masteren og remote. Men jeg får kun 100 Mbit igennem. Så har jeg byttet brun og hvid-brun i stikket og jeg fik Gbit. Lyder meget mærkeligt.

Nej. Det er meget naturligt. Parne er individuelt balancerede. Den ene leder i et par er signal. Den anden 0 potentiale. Hvis du bytter lederne i den ene ende, så vil du sende signalet direkte til 0, og så virker Gbit selvfølgelig ikke. 100Mbit er ikke nær så følsom, da det både kan køre half of full duplex. I half duplex skal der bare være hul igennem på det ene af de 2 100Mbit par.

2 timer siden, Ibrahim skrev:

Det viser ved vægudtag, at 7+8 er byttet, dvs. først lyser 8 så 7.

Jeg sætter jo den patchet kabelende direkt ind i masteren og bruger en netværkskabel (cat6) for at forbinde vægudtag med remote testern. Hvilken rolle spiller egentlige netværkskablet (mellem vægudtag og remoten) her, sender den bare signalet videre?

Et patch kabel er bare et forlænger kabel, men det skal selvfølgelig overholde samme standard som væg kablet. De sidder jo i serie, ligesom ved en kæde. Hvis et led fejler, så fejler hele kæden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lars1 skrev:

Til alm. Gbit i et alm. hus er skærmede kabler normalt ikke nødvendigt, men hvis du har skærmet kabler, så bør du stel forbinde skærmen i den ene ende, ellers kan du risiker at skærmen virker som en antenne og indfanger støj, som så bliver sendt ind i kablet. Du må ikke stel forbinde kablet i begge ende, da det så kan komme til at virke som en udlignings forbindelse, hvilket er endnu værre og helt sikkert vil medføre dårlig net performance.

 

Så håber jeg, at skærmen er stel forbindet i vægudtagen, og jeg skal lade være med at forbinde skærmen til stel i den anden ende :)

Super forum, tak for hjælpen. Jeg giver feedback, når jeg har løst det :) (måske skal jeg prøve med keystone jack i stedet for rj45 stik. Jeg har læst, at terminering sker bedre med keystone)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Ibrahim skrev:

Så håber jeg, at skærmen er stel forbindet i vægudtagen, og jeg skal lade være med at forbinde skærmen til stel i den anden ende :)

Det vil være første gang jeg ser det hvis det er tilfældet. Normalt jordforbinder man i krydfeltet, da det er centralt og nemt, samt man er sikker på det bliver gjort for alle kabler.

8 timer siden, Ibrahim skrev:

Super forum, tak for hjælpen. Jeg giver feedback, når jeg har løst det :) (måske skal jeg prøve med keystone jack i stedet for rj45 stik. Jeg har læst, at terminering sker bedre med keystone)

Der er ikke den store forskel på om du bruger RJ45 stik eller konnektor. Det handler om at være omhyggelig med montage. Jeg har 2 kabler (konnektor i begge ender) hvor stel og en af lederne er kortsluttet. Jeg er ret sikker på at fejlen ligger i væg udtaget, og den eneste grund til at jeg ikke har rettet det, er at begge væg udtag er næsten umulige at komme til at skille ad grundet møbler. De RJ45 stik jeg har monteret på drop kabler til IHC controller etc. fejler intet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Uanset om man snakker IHC net / basic eller et andet system, så er det generelt ikke nemt at lave en terminering i et indmuret fuga underlag. Det er noget andet med udtag placeret i kabelkanaler. Der kan man have en sløjfe inde i kanalen, men der er sku’ ikke meget plads til 2 kabler og konnector inde bagved i dåsen når bøjningradius mm skal overholdes.

Alle mine 48 kabler er dog alle testet OK til 900Mhz TV og 10Gb/s data med en Fluke tester, selvom det ikke er certificeret, men er blandet IHC net kabel (skærmet) og gamle Lexcom 600 konectorer,  monteret i ovennævnte indmuringsdåser (godt nok de dybe).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Ibrahim.
Jeg har med interesse læst dine opslag om at upgrade IHC Net basic til at understøtte 1000Mbit. Inden jeg forsøger med med et lignende projekt (velvidende at jeg ikke er super teknisk anlagt) vil jeg gerne høre følgende.

1) Lykkedes det at forhøje hastigheden fra de 100 mbit til tæt på de 1000mbit. Kunne de eksisterende kabler trække den hastighed? 

2) hvad kan du anbefale at jeg skal bruge af stik og øvrigt udstyr? Jeg kan se at der er henvisninger til flere muligheder og jeg vil blot sikre mig at jeg ikke laver for mange fejlindkøb. 


Med venlig hilsen Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Jesper og hvem der nu kan bruge mine erfaringer.

Jeg har lige været igennem møllen, og det virker. For det første anbefales det altid at sætte ledningerne fast i et patch panel i stedet for at sætte RJ45 stik på. Jeg har købt dette her: https://www.avxperten.dk/patch-panel/patch-panel-cat6-10tm-skaermet-12port-sort.asp . Det er let at gå til og kan skrues fast i væggen på samme måde som IHC Basic boksen. Dertil skat du have et punch down tool aka et LSA værktøj såsom dette: https://www.avxperten.dk/lsa-tang/lsa-tang.asp .

Bemærk, at det fleste netværkskabler er termineret i henhold til 568B-standarden, men i mit tilfælde er vægudtagene termineret med 568A. Da det skal være samme standard i begge ender, skal du altså terminere i henhold til 568A i dit patch panel. Jeg kan varmt anbefale at du køber en netværkstester, så du kan chekke at du har termineret korrekt og at der er hul igennem. Hvis du (som jeg gjorde) terminerer med 568B, vil testeren sige at alt er ok, men at det er et cross over kabel. Det tog mig lige lidt tid at finde ud af.

Jeg connecter med 1000/1000, men har ikke rigtig fået testet så meget mere, da jeg lige er blevet færdig. Jeg har Hiper med 1GB, og min første test gav mig 500mbit gennem disse kabler. Jeg skal have lavet flere tests, og tror da også at jeg nok skal komme længere op. Den lavere hastighed kan også være pga dårlig terminering, men det må jeg gå efter senere.

Selv med 500mbit synes jeg at det er værd at bruge de få hundrede kroner for at udnytte de eksisterende kabler.

Mvh
Thomas

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Thomasi Den lave hastighed skyldes næppe dårlig terminering. Du skal nærmest have snoet parne op over 10CM før end at det kan halver din througput p.gr.af støj. Enten køre man 1Gbit eller også køre man med 100Mbit. Årsagen til de 100Mbit er måden som Gbit Ethernet er strikket sammen. Et af parne er altid sende par. Et andet er altid modtage par. De 2 sidste par bruges på skift til sende eller modtage alt efter om der er mest behov for at sende eller modtage data, og de skifter altid retning samtidig. Er et af de sidste 2 par dårligt termineret vil du falde tilbage til 100Mbit Ethernet. Er et af de første 2 par dårligt termineret er der enten ingen forbindelse eller du køre 100Mbit half duplex. Det afhænger dog af dit IT udstyr om 100Mbit half duplex overhovedet er understøttet.

Det er mere sandsynligt at din switch, router, firewall eller computer ikke kan klare de 1Gbit. Der skal faktisk en hel del computer kraft til for at kunne håndter 1Gbit. Bare fordi at noget IT udstyr har et 1Gbit interface er det langt fra en garanti for at det også kan håndter 1Gbit trafik.

Derudover køre de fleste ISP'er med abonnement typer hvor de levere op til 1Gbit, men kan levere mindre når der er peak perioder.

For at teste dine kabler, bør du sætte din computer direkte til din router/switch/firewall ved at tage computer kablet ud af patch boxen og sætte det direkte i din computer. Herefter udføre du din test, sætter kablet tilbage i patch boxen, sætter din computer tilbage på sin plads og gentager testen. Jeg er ret sikker på at du vil have 2 test resultater som er meget tæt på hinanden hvilket udelukker fejl på dine kabler.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok