Hop til indhold
  • 0

Kamstrup elmålere


cis2131
 Share

Spørgsmål

Er der nogle som har erfaring med aflæsning af de nye fjern-aflæste el målere?.

Jeg kommet så langt som at der sidder en HAN stik i målerne, som Radius skal give adgang til på foresprøgelse.
Det har jeg kontaktet dem omkring, og de har sendt mig en krypterings nøgle.

Jeg har så forsøgt at tilslutte en ESP til pin 5 og 6 på porten, som seriel, og havde så håbet på at modtage noget krypteret data, som jeg så ville forsøge at afkode.

Men jeg modtager ikke noget data...

Nogle som er kommet længere?.

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Jeg har også smart-me modulet og den virker MEN det mest irriterende ved det hele er at den ikke viser forbrug pr. fase (se https://doc.smart-me.com/cloud/modbus-tcp). Det er register

       
 
0x2006 Power Phase L1 4 mW
 
0x2008 Power Phase L2 4 mW
 
0x200A Power Phase L3 4 mW

Jeg har haft lange diskussioner med Radius som var meget hjælpsomme og radius siger det er der men det er producenten der ikke henter værdierne. Smart-me er ikke til at tale med, de gider ikke svare på emails. Det kunne være interessant at høre om i andre kan se disse værdier ? 

Jeg kører modbus tcp til home assistant.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Smart-Me modulet kan pt. købes for 859,00 + fragt (59,00) på denne hjemmeside : https://www.evse.dk/product-page/smart-me

Mit blev leveret med GLS to dage efter jeg havde bestilt det - så det går rimeligt stærk.

Nøglen fra Radius kom i løbet af 3 timer, så det gik også stærkt - dog måtte jeg ringe til dem da deres hjemmeside ikke havde den formular de henviser til.  

/Per

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 10.2.2020 at 14:47 , Asbjørn skrev:

Den krypteringsnøgle man fik udleveret før den nye firmware kunne kun bruges til smart-me modulet.

Her efter firmware updaten til Radius' kunder sender måleren krypteret data hvert 10. sek, hvor du skal bruge de to nøgler for at dekryptere dem. 

Nøglerne får du udleveret af Radius efter proceduren i mit tidligere linket dokument fra Radius.

@Asbjørn

Hvordan ved man om ens måler fungerer på samme måde som hos Radius kunder? Kan man selv tjekke firmware version?

Jeg er hos Energi Ikast, som mig bekendt har købt målere sammen med MV Gruppen. https://www.energy-supply.dk/article/view/457856/jysk_energi_kober_30000_elmalere Min er dog først installeret i 2019, da huset blev bygget.

Ikast Energi skrev til mig idag, at de ikke udleverer nøgler - kan jeg henvise til noget om at det skal de?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Tobias Laursen skrev:

Ikast Energi skrev til mig idag, at de ikke udleverer nøgler - kan jeg henvise til noget om at det skal de?

Ja målerbekendtgørelsen. Der står der skal være adgang til data for forbrugeren. Hvordan står der så ikke noget om, det kan være via HAN interface, IR øje,WMBUS eller noget helt andet. Det er op til forsyningen, men hvis der kun kan ske vha krypteringsnøgle skal de udlevere den. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Ja målerbekendtgørelsen. Der står der skal være adgang til data for forbrugeren. Hvordan står der så ikke noget om, det kan være via HAN interface, IR øje,WMBUS eller noget helt andet. Det er op til forsyningen, men hvis der kun kan ske vha krypteringsnøgle skal de udlevere den. 

Hvad værre er.. Ingen af energiselskaberne understøtter eller supportere metoderne. Det er forbrugeren selv der må slås med de muligheder som måleren evt har. 
Formuleringen i målerbekendtgørelsen er i ordets bogstaveligste forstand, at tage pis på forbrugerne. Energiselskaberne er tydeligvis IKKE interesseret i, at forbrugerne skal have nemt ved at tilgå data fra måleren. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja og Energistyrelsen som er lovgiver på området har heller ikke de store ambitioner om at gøre noget.

Der kom en nyt EU direktiv vedr. fjernaflæsningskrav til varmemålere i efteråret. Her har man så også valgt bare at lave en minimums implementering, og undladt at forholde sig til form og metode. Man har kun defineret at det skal kunne, men ikke hvordan.
Det var helt bevidst for der var flere forslag, ønsker og ideer ifbm med høringen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak @Lars Jacobsen

Jeg kravede mig frem til paragraf 7 her https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/75 og har derfor refereret til det, i mit svar til Ikast Energi, og bedt dem kontakte Kamstrup, hvis de skal have teknisk assistance til hvordan det i praksis gøres.

Nogen der ved noget om at se hvilken firmware eller omnipower version man har?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Tobias Laursen skrev:

Tak @Lars Jacobsen

Jeg kravede mig frem til paragraf 7 her https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/75 og har derfor refereret til det, i mit svar til Ikast Energi, og bedt dem kontakte Kamstrup, hvis de skal have teknisk assistance til hvordan det i praksis gøres.

Nogen der ved noget om at se hvilken firmware eller omnipower version man har?

Det hjalp at skrive igen og referere til praksis hos Radius og målerbekendtgørelsen. Ikast Energis elinstallatør tager fat i Kamstrup for at få nøglerne :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok