Hop til indhold
  • 0

IHC Wireless lysdæmper/lampeudtag


Ulrich Sørensen
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har subjekt i HW ver. 2 installeret i vores badeværelse til at styre 8 spots med OSRAM parathon 4,6 watt LED spots. Problemet er at det virker som den nogen gange har sit eget liv og ikke reagerer. F.eks. så vil lyset nogen gange ikke slukke eller tænde.

Hvis jeg kigger i IHC serviceview, så kan jeg se at trykket virker fint og reagerer. Ovre i funktionsblokken kan jeg også se at status ændrer sig for 'Lysdæmper status' og 'Lysdæmper tændt', men lyset tænder og slukker ikke.

Jeg har vedhæftet et screenshot nedenfor af aktuel status hvor lyset burde være tændt, men det er fysisk slukket.

Nogen forslag til hvad der er galt. Noget der er programeret forkert? RSSI ligger på 20 for lysdæmperen hvilket burde være ok.

image.thumb.png.a48506728ff6b0fc801e5202e408650b.png

Mvh. Ulrich

 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, Ulrich Sørensen skrev:

Hej,

Jeg har subjekt i HW ver. 2 installeret i vores badeværelse til at styre 8 spots med OSRAM parathon 4,6 watt LED spots. Problemet er at det virker som den nogen gange har sit eget liv og ikke reagerer. F.eks. så vil lyset nogen gange ikke slukke eller tænde.

Hvis jeg kigger i IHC serviceview, så kan jeg se at trykket virker fint og reagerer. Ovre i funktionsblokken kan jeg også se at status ændrer sig for 'Lysdæmper status' og 'Lysdæmper tændt', men lyset tænder og slukker ikke.

Jeg har vedhæftet et screenshot nedenfor af aktuel status hvor lyset burde være tændt, men det er fysisk slukket.

Nogen forslag til hvad der er galt. Noget der er programeret forkert? RSSI ligger på 20 for lysdæmperen hvilket burde være ok.

 

Mvh. Ulrich

 

Et par spørgsmål.

  1. Hvilken controler har du?
  2. Hvilken firmware version køre du på?
  3. Hvad sker der hvis du forsøger at reguler lysstyrken direkte via serviceview?
  4. 1.2.04.d er en ældre FB. Prøv evt. at erstatte den med 1.2.04.a fra visual 2.8.6
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du ser denne tråd igennem, kan du læse, at der muligvis er et firmware problem med lysregulering op og ned via scenarier. Det er kun regulering, som er mistænkt - ikke at sætte et scenarie eller tilbagemelding fra dimmeren. Derfor har jeg i den samme tråd den 9. januar 2019 uploaded en reduceret udgave af fb 1.2.04/1.2.05 for at få be- eller afkræftet, om det er korrekt. Du er velkommen til at teste denne.

Selv har jeg benyttet denne fb siden 8. januar i år uden problemer, men det er ikke nok til endeligt at få be- eller afkræftet, om det forholder sig sådan. Flere testere vil være fint. Inden da havde jeg samme symptom som det du beskriver.

Hvis det viser sig, at mange oplever forbedret stabilitet, vil det være et testresultat, som kan videregives til LK med henblik på, at de etablerer en permanent løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, EjvindHald skrev:

Hvis du ser denne tråd igennem, kan du læse, at der muligvis er et firmware problem med lysregulering op og ned via scenarier. Det er kun regulering, som er mistænkt - ikke at sætte et scenarie eller tilbagemelding fra dimmeren. Derfor har jeg i den samme tråd den 9. januar 2019 uploaded en reduceret udgave af fb 1.2.04/1.2.05 for at få be- eller afkræftet, om det er korrekt. Du er velkommen til at teste denne.

Selv har jeg benyttet denne fb siden 8. januar i år uden problemer, men det er ikke nok til endeligt at få be- eller afkræftet, om det forholder sig sådan. Flere testere vil være fint. Inden da havde jeg samme symptom som det du beskriver.

Hvis det viser sig, at mange oplever forbedret stabilitet, vil det være et testresultat, som kan videregives til LK med henblik på, at de etablerer en permanent løsning.

Ud fra scenarie beskrivelserne i screenshotet ser det ikke umiddelbart ud til at 1.2.04.d laver regulering op/ned via scenarie. Det ser mere ud til at der bliver sat et højt niveau eller et lavt niveau, men jeg kan tage fejl, for jeg har ikke en kopi af den, så jeg kan ikke se hvordan den funger.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

På 

7 timer siden, Lars1 skrev:

Ud fra scenarie beskrivelserne i screenshotet ser det ikke umiddelbart ud til at 1.2.04.d laver regulering op/ned via scenarie. Det ser mere ud til at der bliver sat et højt niveau eller et lavt niveau, men jeg kan tage fejl, for jeg har ikke en kopi af den, så jeg kan ikke se hvordan den funger.

I det vedlagte screen shot fra Ulrik er Tænd/reguler op og Sluk/reguler ned på dimmeren ikke forbundet. Det er netop disse 2, som benyttes til regulering i den test fb, som jeg henviser til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 hours ago, Lars1 said:

Et par spørgsmål.

  1. Hvilken controler har du?
  2. Hvilken firmware version køre du på?
  3. Hvad sker der hvis du forsøger at reguler lysstyrken direkte via serviceview?
  4. 1.2.04.d er en ældre FB. Prøv evt. at erstatte den med 1.2.04.a fra visual 2.8.6

Hej,

 

For lige hurtigt at svare på de stillede spørgsmål.

 

1. Den nye Visual 3

2. Har ikke lige nummeret i hovedet, men der er ikke mere end et par måneder siden jeg checkede om der var opdateringer, så jeg regner med at det er den nyeste.

3. Når dimmeren er gået bananas, så sker der ikke noget hvis jeg prøver at ændre det vie serviceview.

4. 1.2.04.d er ældre en 1.2.04a? I min verden burde det være omvendt.

 

Ellers tak for input. Jeg vender lige tilbage når jeg har lidt mere tid til at kigge på det. Her til morgen virkede liset fint og jeg kunne regulere op og ned samt tænde og slukke som forventet.

 

Mvh. Ulrich

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Lars1 skrev:

Ud fra scenarie beskrivelserne i screenshotet ser det ikke umiddelbart ud til at 1.2.04.d laver regulering op/ned via scenarie. Det ser mere ud til at der bliver sat et højt niveau eller et lavt niveau, men jeg kan tage fejl, for jeg har ikke en kopi af den, så jeg kan ikke se hvordan den funger.

Det laver regulering via "Højt niveau".

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Ulrich Sørensen skrev:

4. 1.2.04.d er ældre en 1.2.04a? I min verden burde det være omvendt.

Det her er LK IHC. :-) Jeg mener 1.2.04 udgik på et tidspunkt, og i bedste LK stil genbruger man da bare version nr'et og starter forfra.

Hvis 1.2.04.d i dit program er fra Visual 3, er den dog temmelig sikkert nyer end 1.2.04.a. Jeg har kun en Visual 2 controller, og der er 1.2.04.a fra visual 2.8.6

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej,

Bere lige for at følge op.

Jeg har læst alle de andre indlæg igennem som der referes til mht. problemer med wireless LU ø80 dimmer. Heldigvis er jeg ikke alene og jeg oplever præcist det samme som andre herinde.

Siden jeg skrev det oprindelige jeg jeg ikke oplevet problemer. Hvad der har fpet det til at virke igen er jeg ikke sikker på, men måske en genstart af controlleren i forbindelse med nyt program.

Desuden har jeg opdateret IHC controlleren fra 3.3.7 til 3.3.18. Ikke at jeg tror det gør nogen forskel da folk ser problemet med både Visual 2 og 3.

Jeg snakkede med min elektrikker som ikke var bekendt med problemerne, men han ville gerne ringe til LK sammen med mig når han kommer forbi på tirsdag i andre ærrinder, så der vil jeg spørge ind til problemet.

En anden ting der har været oppe er RF forstyrrelser. Jeg har ingen ide om hvordan LK har implementeret deres RF protokol og hvor robust den er over for støj. Eneste andet jeg har som kører på 868 MHz er Danfoss Living. Og skulle det være RF forstyrrelser som påvirker funktionen af dimmeren, så skulle det jo kun være noget der påvirker momentant da rumsensorerne ikke sender data ret ofte. Dermed skulle funktionen være normal næste gang man trykker, men da dette ikke er tilfældet er der også noget andet galt. Hvad og hvor det er jeg ikke klar over.

Pt er det kun ét LU jeg har problemer med.

Sker der nyt i sagen kommer der en update.

 

Mvh. Ulrich

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er fantastisk der er elektrikere som ikke er bekendt med problemet, når så mange brugere (som vi faktisk kun hører om her på medierne) har problemet.. Jeg gad at vide hvor mange som har problemet, som vi ikke hører om. Eller er det tilfældigvis kun den skare af brugere, som er aktive online. Tja...

Mht Danfos Living, så har det før været nævnt i forbindelse med nogle teorier, ligesom Nilan ventilationsanlæg har været nævnt. Mht hvor ofte Danfos Living er aktiv, der tror jeg du tager lidt fejl, medmindre du kun har een termostat? Hvis du har flere så ville jeg formode de alle sender, og ikke oven i hinanden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok