Hop til indhold
  • 0

Sende tal på output modul


Asbjørn
 Share

Spørgsmål

Jeg er ved at bygge et lille termostat modul med skærm til min gulvvarme. Lidt som vist her i et tidligere indlæg.

Ideen er at den skal sende rum-,gulv- og settpunkt temperatur på samme måde som Elko termostat modulet til IHC controlleren, men hvad med den anden vej?

Jeg mangler en god måde at sende et ændret settpunkt retur til modulet. samt evt om varmekredsen er aktiv eller ej. 
I min elektronik har jeg lavet en 24v indgang som kan tilsluttes et output modul, så elektrisk er det muligt.

Min umiddelbare ide, som jeg troede var nemmest at implementere i en funktionsblok, er bare at sende en puls i det antal sekunder temperaturen er. 22,5sekund for 22,4C. Evt efterfulgt af et 0,5sek puls hvis varmekredsen er aktiv.

Men hvordan pokker konverterer man mellen variabel typerne i Visual? Har fra en Temperatur til en Timertid i en funktionsblok?

Hvis der er nogen, der har andre måder at sende data gennem et output modul hører jeg gerne.

 

mvh

Asbjørn

 

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg benytter denne her, som giver 0-10 volt analog signal ud afhængig af tiden med højt signal. Dvs. hvis en output 24 udgang er åben i 4,3 sekunder, så giver den 4,3 volt. Denne spænding holdes, indtil output modulet igen går høj i en periode. @Henning Pedersen har venligt lavet en fb til at styre den med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Asbjørn skrev:

Jeg er ved at bygge et lille termostat modul med skærm til min gulvvarme. Lidt som vist her i et tidligere indlæg.

Ideen er at den skal sende rum-,gulv- og settpunkt temperatur på samme måde som Elko termostat modulet til IHC controlleren, men hvad med den anden vej?

Jeg mangler en god måde at sende et ændret settpunkt retur til modulet. samt evt om varmekredsen er aktiv eller ej. 
I min elektronik har jeg lavet en 24v indgang som kan tilsluttes et output modul, så elektrisk er det muligt.

Min umiddelbare ide, som jeg troede var nemmest at implementere i en funktionsblok, er bare at sende en puls i det antal sekunder temperaturen er. 22,5sekund for 22,4C. Evt efterfulgt af et 0,5sek puls hvis varmekredsen er aktiv.

Men hvordan pokker konverterer man mellen variabel typerne i Visual? Har fra en Temperatur til en Timertid i en funktionsblok?

Hvis der er nogen, der har andre måder at sende data gennem et output modul hører jeg gerne.

 

mvh

Asbjørn

 

Jeg har løst det for et par stykker med IHC captain og lidt fusk. Men så var det måske bare nemmere at lade IHC captain gøre det vha f.eks seriel udgangen etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lavet en “temperatur sender” FB som sender x antal pulser for at indikere temperaturen. Det er nok mere sikkert end et time længden af pulsen i modtager enden. Søg og du skal finde.

Du kan så tilføje og udvide med din egen protokol for decimaler, eller halve grader. Hvis min opløsning ikke er god nok.

I bund og grund er det jo sådan at temperatur sensorerne også virker. De sender et pulstog.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svarene. 

Min mistanke er også at IHC og præcis timing ikke hænger sammen, så en puls tæller er nok en bedre ide. 

Jeg vil smadder gerne se hvad I har lavet, hvis I vil dele nogle links. 
Lars: Jeg kan ikke umiddelbart finde den FB du henviser til, har du et link?

Skal jeg også tolke af jeres svar at der ikke findes en smart måde at konvertere mellem variabel typerne ud over at løbe dem igennem og tælle en anden variabel op. Det kan blive en lang løkke for kommatal med rimelig præcision.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hmmm næ kan helle ikke lige selv finde den. Jeg må lige lede lidt i "arkiverne" på min egen PC.

Har dog lige fundet vedhæftede som laver et pulstog/bitstrøm med flere bits der indikere temperaturen. Måske kan du anvende den. 

Pak ud. og gem/kopier .ifb filen til der hvor du har Fb arkivet. F.eks:

C:\Program Files (x86)\LK IHC Control\IHC Visual\FunctionBlocks\07. Mine egne fb

 

LKtemperaturprotokolsenderv.00.001.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok