Hop til indhold
  • 0

Hvordan kan man "aktivere" et tryk via Google Home


PeterOL
 Share

Spørgsmål

Hej forum,

Jeg er endnu en ny håbefuld person der er startet med at eksperimentere med Google Home talekommandoer for at styre lys via min Visual IHC 3 controller.
Jeg har fået de almindelige kommandoer til at virke ved at læse meget her og på openhab.org.
Mit setup er openhab2 på en raspberry PI 3+B alt software er installeret for max en uge siden, så versionerne er nye.

Mit spørgsmål er som sådan simpelt nok. Jeg har i stuen et tryk hvor jeg har kodet en "sluk alt" og en "tænd alt" begge i stuen.
Hvordan kan jeg aktivere et tryk, så jeg kan sige "OK google tænd alt"?

Jeg har prøvet at tilføje trykket i items-filen, men det virkede ikke.

Hilsen Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 149
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Ahh - ja det er jo næsten for nemt. I Google Home appen har jeg også fået placeret diverse lamper i rum. Så nu kan jeg sige "ok google sluk lamperne i stuen"

Det er fint nok - men det ændre ikke på at jeg gerne vil kunne bruge tryk og også egne kommandoer der ikke findes som tryk.
Et eksempel er når man skal se film i stuen, så vil "ok google tvlys" være nice. Jeg har endnu ikke gennemskuet hvordan jeg kan oprette nye kommandoer som kun vil fungere via Google Mini og bruge korte/lange tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, PeterOL skrev:

Mit spørgsmål er som sådan simpelt nok. Jeg har i stuen et tryk hvor jeg har kodet en "sluk alt" og en "tænd alt" begge i stuen.
Hvordan kan jeg aktivere et tryk, så jeg kan sige "OK google tænd alt"?

Jeg har prøvet at tilføje trykket i items-filen, men det virkede ikke.

Det er den vej du skal gøre det. Du skal bare tilføje dine tryk som helt normalt, give dem et [ "Switchable" ] tag. 
Men den må IKKE kalde den for "sluk alt" for jeg tror det vil forvirrer Google Home, der i forvejen kender "sluk alt" som en standard kommando. Derfor prøv at give den et andet navn i Google Home appen. Så bør det virke.

Her er et item til et ganske almindeligt tryk som pt bruges til at åbne/lukke vores garageport med. (Bemærk det er til den gamle IHC binding, men i dit tilfælde gør det ikke noget). 
Switch garage_bryggers_NV         "Garageport"                                     <WallSwitch>                             [ "Switchable" ]         {ihc="<16666897,>[ON:53850:100],>[OFF:53850:100]"}

Når jeg i Google Home siger, "Tænd garageport", så virker det som hvis jeg trykkede på trykket. 

Sådan skal du gøre for begge dine tryk, altså for Sluk Alt og Tænd Alt. Men prøv at kald dem noget andet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, PeterOL skrev:

Et eksempel er når man skal se film i stuen, så vil "ok google tvlys" være nice.

Hvis du har et tryk til dette i forvejen i IHC, så er proceduren præcis den samme som netop beskrevet.
Hvis ikke du har dette tryk så har du valgmuligheden. 
1. Lave et tryk til dette i IHC, hvis det giver mening. Dvs hvsi du i forvejen kan styre lyset via IHC.
2. Brug rules i openhab til at udfører det samme. Fx ved at lave en virtuel item, som du bruger til at trigge/switche med. 

Igen, du skal bare have en eller anden form for hændelse/trigger/switch, så kan du nærmest gøre hvad som helst. Det er den der er afgørende for det. Openhab er hændelsesstyret ligesom IHC, så lige så snart du har noget du kan trigge, (Og det har man altid, enten fysisk eller virtuelt), så kan du udføre hvad du end skal bruge, såfremt du kan styre det du skal udføre.
Det er som sådan ingen magi i dette. Det er bare en masse omstændige og uendelige muligheder der åbner sig :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke et tryk til TV-lys, så jeg skal oprette en switch og en rule - som jeg læser det.

Jeg kan godt oprette et tryk til TV-lys, men så bliver det et langt tryk. Måske er det lettere at styre det i Visual IHC end openhab.

Men hvordan kan man foretage et langt tryk i openhab items, dem jeg har findes ikke under Channels i PaperUI - det er kun de reelle tryk, lamper, stikkontaker og nogle system-ting der kan ses.

Apropos system-ting, har du prøvet om du kan få vist et tal for batteriniveau? Jeg har et tryk med batteri.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, PeterOL skrev:

Jeg har ikke et tryk til TV-lys, så jeg skal oprette en switch og en rule - som jeg læser det.
Jeg kan godt oprette et tryk til TV-lys, men så bliver det et langt tryk. Måske er det lettere at styre det i Visual IHC end openhab.

Det er en mulighed.
Men jeg skal lige være sikker. Hvilken type lys er det du vil bruge? (IHC, Hue, andet).

2 timer siden, PeterOL skrev:

Men hvordan kan man foretage et langt tryk i openhab items, dem jeg har findes ikke under Channels i PaperUI - det er kun de reelle tryk, lamper, stikkontaker og nogle system-ting der kan ses.


Det sætter du i items. Prøv at se den anden tråd, "openhab2, hvad er det jeg overser". 

2 timer siden, PeterOL skrev:

Apropos system-ting, har du prøvet om du kan få vist et tal for batteriniveau? Jeg har et tryk med batteri.
Jeg kan se at "low battery" er en switch, så det må blive til et Ja/Nej og ikke et tal.

Nej, jeg har ikke koncentreret mig så meget om dette endnu. 
"low battery" er en switch type, sikkert fordi den vil trigge, når batteri niveau kommer ned under et bestemt niveau.  
Men...
Jeg kan heller ikke se en batteri level channel.. Tror Pauli skal spørges her, for det burde være der.

@Pauli Anttila Doesnt the new binding have a channel for battery level on battery devices. We only see signal stregth (String) and Low Battery (Switch) ? It doesnt make any sense having a Low Battery switch, if there isn´t a level, or?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Kandersen said:

Doesnt the new binding have a channel for battery level on battery devices. We only see signal stregth (String) and Low Battery (Switch) ? It doesnt make any sense having a Low Battery switch, if there isn´t a level, or?

IHC controller doesn't provide battery level information. There is only boolean info available. Battery level is good or low and rf-device-low-battery-channel will follow that information.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
54 minutter siden, Christian Bille skrev:

Hvad er den letteste måde at komme igang med det på?

Kort forklaring:

  1. Installer openhab2 på den platform du har det bedst med, (bare det er en computer som kører 24/7. Andet giver ikke mening). 
  2. Dernæst installere du nyeste IHC bindingen til openhab.  (Den skal hentes manuelt og manuelt lægges i /usr/share/openhab2/addons/ folderen). 
  3. Så skal du konfigurere IHC bindingen med en .cfg fil. (Den .cfg fil skal lægges i  /Things/ folderen). Hvis du konfigurere IHC bindingen til autochannels, så vil den hente alle dine produkter fra IHC controlleren automatisk.
  4. Derefter skal der laves items med Google Home ´tags´ på. (Items filer lægges i /etc/openhab2/items/ folderen). 
  5. Til sidst skal du konfigurere kommunikationen mellem din openhab installation og myopenhab.org. Og forbinde denne med Google Home, via Google Home appén. 

Så simpelt er det.
Den lidt mere detaljeret forklaring findes i en af de andre tråde her på forumet, og faktisk rimelig nye. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Kort forklaring:

  1. Installer openhab2 på den platform du har det bedst med, (bare det er en computer som kører 24/7. Andet giver ikke mening). 
  2. Dernæst installere du nyeste IHC bindingen til openhab.  (Den skal hentes manuelt og manuelt lægges i /usr/share/openhab2/addons/ folderen). 
  3. Så skal du konfigurere IHC bindingen med en .cfg fil. (Den .cfg fil skal lægges i  /Things/ folderen). Hvis du konfigurere IHC bindingen til autochannels, så vil den hente alle dine produkter fra IHC controlleren automatisk.
  4. Derefter skal der laves items med Google Home ´tags´ på. (Items filer lægges i /etc/openhab2/items/ folderen). 
  5. Til sidst skal du konfigurere kommunikationen mellem din openhab installation og myopenhab.org. Og forbinde denne med Google Home, via Google Home appén. 

Så simpelt er det.
Den lidt mere detaljeret forklaring findes i en af de andre tråde her på forumet, og faktisk rimelig nye. 

Tak for svar, findes der en step by step vejledning, måske en youtube video som gennemgå disse step?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen

Findes der ikke en video med step by step instruktioner til denne process?

har installeret OpenHAB på en Raspberry pi, og også visuel studio code på en Windows pc, og kan også tilgå de forskellige filer i OpenHAB mappen.

kæmper lidt at at få den til at vise mit Sitemap, men ellers har jeg fundet et af mine lampeudtag(ihc recurce ID) og lagt i “Things”.

Har også lagt den i “Items”.

men jeg er noget usikker på hvor de forskellige ting hænger sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er i gang, men det går lidt sløjt af tekniske årsager. Jeg har pt et par "halv-sløje" forsøg :( 
Indtil da, så må vi "mose" os langsomt igennem. Så prøv at sæt lidt mere konkrete ord på, hvad det er du vil være mere sikker på/forstå?

Når du gør det, så husk at oplyse: 
1. Hvilken openhab2 bruger du (version og platform).
2. Hvilken IHC binding bruger du.
3. Hvis du bruger den nye binding - Er den sat op til autochannels? (ja/nej). 

Årsag:
Når du skriver ovenstående, "men ellers har jeg fundet et af mine lampeudtag(ihc recurce ID) og lagt i “Things”", så opfatter jeg det som, at du bruger den gamle IHC binding. Og så alligevel ikke, fordi med den binding skal et lampeudtag ikke lægges i "Things". I den gamle binding skal alle ResourceIDér findes manuelt, og fastlægges i items inden for { }.
Hvis det er den nye binding, så skal/kan du kun lægge lampeudtag ind manuelt i "things" filen, hvis det er fordi du har valgt at ikke bruge autochannels. Har du derimod valgt autochannels, så finder bindingen selv dit lampeudag, som du burde kunne se inde under Configuration/Things/(IHC controlleren). Derfra kan du linke den specifikke channels (lampeudtaget) til en items i items filen inden for { }.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lad os starte med bindingen. Hvordan har du installeret den?

(Den gamle installeres fra PaperUI->addons->bindings. Den gamle binding KAN IKKE ses i PaperUI->Configuration>Bindings.
Den nye binding skal downloades manuelt, og installeres manuelt ved at kopiere .jar filen til biblioteket /usr/share/openhab2/addons/ på din Rpi
Den nye binding KAN ses i PaperUI->Configuration->Bindings). 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Christian Bille skrev:

Har lagt bindings ind manuelt i addons.cfg under services mappen via visuel studio code.

Hvis denne linje er korrekt, så har du installeret den nye binding, men konfigureret den gamle binding (cfg i service folderen).

(Note - Visual Studio er bare en editor og har ikke direkte noget med openhab at gøre). 

1 time siden, Christian Bille skrev:

bindings = binding-ihc1 - 1.12.0 , binding-astro - 2.4.0 osv.

Nu er det svært.. 
Jf ovenstående, forudsat at den linje er korrekt, så har du lagt den nye binding ind i addons, men din cfg er i service. Og nu skriver du at det er ihc binding 1.12.0, som er den gamle.. 

Jeg er pænt forvirret. Et eller andet sted er der noget der går galt i din beskrivelse. Jeg er ikke bekendt med, at man kan installere den gamle binding manuelt. Det vil muligvis virke, men det giver ingen mening, når den allerede er "indbygget" i openhab.   

Anyway - Der sker ingen skade ved det, da du sagtens kan have begge installeret samtidig. Så lad os bare gå ud fra, at du bruger den gamle binding (1.12.0) Og denne har du installeret fra PaperUI -> Addons -> Bindings (Det burde i øvrig være version 1.13). 
Her er et billede fra min PaperUI -> Addons -> Bindings med den gamle binding installeret:207243857_paperuiIHCbinding1_13.thumb.png.89494485bf77c51ba2afbb87380fafce.png

Hvis du kan bekræfte din også ser sådan ud. Så går vi videre til din cfg-fil i /services/
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Christian Bille skrev:

Min ihc.services fil er gemt med dette:

# Controller IP address
#ip=192.168.1.3

# Username and password for Controller
#username=(Mit brugernavn)
#password=(mit password)

# Timeout for controller communication
#timeout=5000
 

Du skal fjerne # i de linier med ip, username, password og timeout. Ellers læser den som en kommentar

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
28 minutter siden, Christian Bille skrev:

Min ihc.services fil er gemt med dette:

# Controller IP address
#ip=192.168.1.3

# Username and password for Controller
#username=(Mit brugernavn)
#password=(mit password)

# Timeout for controller communication
#timeout=5000
 

Når du har fjernet # fra filen, så skal du være opmærksom på, at filen skal hedde .cfg og ligge i /service/ mappen. Fx ihc.cfg
(faktisk ved jeg ikke om .services virker, men alle bindings bruger .cfg). 

8 minutter siden, Christian Bille skrev:

Har du noget bud på hvorfor mit sitemap (basic UI) ikke virker?

Inden du begynder at gå for dybt i sitemap, så er det vigtigt:

1. Din cfg fil. (Det er den der giver "hul igennem" til IHC controlleren)
2. Din items fil. (Det er den der binder dine openhab items sammen med funktioner på IHC controlleren). 
3. Din sitemap fil. (Det er den der kan vise dig dine items rent visuelt i BasicUI). 

Du kan godt allerede nu lave en sitemap fil (som test). Men du vil ikke få nogen reaktioner/værdier førend pkt 2 og 1 er på plads.
Du kan ikke lave et tomt sitemap, så vil openhab fejle.  Der skal minimum være en items i en sitemap fil. Også når/hvis du en dag begynder at bruge frames, så skal der være minimum en items i hver frame du bruger. 

----
Her er en items der er linket til et ø80 lmapeudtag med dæmp, inkl "TAG" for brug til Google Home/stemmestyring.
----

køkken.items (<- Fil navn)
Dimmer    koekken_vasklys_niv       "Køkken Dimmer niveau vask [%.1f %%]"         <light>          ["Lighting"]        { ihc="13957725" }

----
Her er et sitemap for samme items som herover:
----

koekken.sitemap (<- Fil navn)

sitemap koekken label="Køkken" {

        Slider item=koekken_vasklys_niv

   }

----

Vigtig note mht sitemaps - sitemap navn SKAL være det samme som filnavnet. Ellers vil du ikke kunne se dit sitemap i BasicUI (loggen vil i øvrig vise fejl, når du gemmer sådan et sitemap, så husk at holde øje med tail loggen. Den er et rigtig godt stykke værktøj, når man skal lære og prøve sig frem.
Du kan ikke bruge æøå i itemsnavne eller sitemaps navne. Men du kan godt bruge det i labels/beskrivelse. Det er derfor jeg bruger "koekken" i stedet for "køkken". Igen vil tail log vise fejl, hvis du forsøger. 
tail log er også rigtig god til at vise, om din forbindelse til IHC controlleren nu også er som den skal være. Men du får ingen reaktioner fra IHC controlleren i tail log, førend du har skabt forbindelse OG lavet mindst een items.

Om få dage, når du har "set lyset" i det her, så vil du korse dig over, hvor nemt det faktisk er :) På det tidspunkt vil jeg anbefale dig at kigge på den nyeste IHC binding. Selvom den på nogle punkter er lidt mere vanskelig, så er den overordnet set nemmere, fordi den selv henter alle dine produkter fra IHC controlleren. Men indtil da, så er den gamle binding god at starte op på, fordi du får (bliver tvunget) en naturlig øvelse i at forstå princippet og manuelt linke items. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen

Her er min opsætning:

Ihc.cfg fil i mappen services:

Controller IP address
ip=192.168.1.3
 
Username and password for Controller
username=admin
password=50347
 
Timeout for controller communication
timeout=5000
 
Og her er min ihc.things i mappen Things:
 
Switch Light_STUE {ihc="714078"}
Switch Light_entre {ihc="212318"}
Switch Light_bryggers {ihc="706142"}
Switch Light_køkken {ihc="707678"}
Switch Light_kontor {ihc="581982"}
Switch Light_lille_gang {ihc="2912606"}
Switch Light_frederik {ihc="518494"}
Switch Light_stine {ihc="697950"}
Switch Light_gæste_wc {ihc="709726"}
Switch Light_entre {ihc="212318"}
Switch Light_soveværelse_loftlys {ihc="97886"}
Switch Light_walkthrough {ihc="717662"}
Switch Light_forældre_wc {ihc="719710"}
Switch Light_udelys1 {ihc="5553243"}
Switch Light_julelys {ihc="5552731"}
Switch Light_slukalt {ihc="161297"}
 
Har også oprettet følgende i Items mappen (lys.items)
 
Switch Light_STUE {ihc="714078"}
Switch Light_entre {ihc="212318"}
Switch Light_bryggers {ihc="706142"}
Switch Light_køkken {ihc="707678"}
Switch Light_kontor {ihc="581982"}
Switch Light_lille_gang {ihc="2912606"}
Switch Light_frederik {ihc="518494"}
Switch Light_stine {ihc="697950"}
Switch Light_gæste_wc {ihc="709726"}
Switch Light_entre {ihc="212318"}
Switch Light_soveværelse_loftlys {ihc="97886"}
Switch Light_walkthrough {ihc="717662"}
Switch Light_forældre_wc {ihc="719710"}
Switch Light_udelys1 {ihc="5553243"}
Switch Light_julelys {ihc="5552731"}
Switch Light_slukalt {ihc="161297"}
 
Og så her er mit sitemap (default.sitemap):
 
sitemap default label="Hjem"
{
    Frame label="Sneslev Hjem"{
        
    Switch Light_STUE {ihc="1920530"}
    Switch Light_slukalt {ihc="161297"
    }
    Frame label="Weather" {
        Text item=Weather_Temperature valuecolor=[Weather_LastUpdate=="NULL"="lightgray",Weather_LastUpdate>90="lightgray",>25="orange",>15="green",>5="orange",<=5="blue"] {
            Frame {
                Text item=Weather_Temp_Max valuecolor=[>25="orange",>15="green",>5="orange",<=5="blue"]
                Text item=Weather_Temp_Min valuecolor=[>25="orange",>15="green",>5="orange",<=5="blue"]
                Text item=Weather_LastUpdate visibility=[Weather_LastUpdate>30] valuecolor=[Weather_LastUpdate>120="orange", Weather_LastUpdate>300="red"]
            }
            Frame {
                Switch item=Weather_Chart_Period label="Chart Period" icon="chart" mappings=[0="Hour", 1="Day", 2="Week"]
                Chart item=Weather_Chart period=h refresh=600000 visibility=[Weather_Chart_Period==0, Weather_Chart_Period=="NULL"]
                Chart item=Weather_Chart period=D refresh=3600000 visibility=[Weather_Chart_Period==1]
                Chart item=Weather_Chart period=W refresh=3600000 visibility=[Weather_Chart_Period==2]
            }
        
    }
    
}
 
// vim: syntax=Xtend
 
Men dette virker ikke som det skal
 

Lys.items

ihc.cfg

default.sitemap

ihc.things

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share


×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok