Hop til indhold
  • 0

Generel hjælp og udfordring


Dennis Kim Høilund
 Share

Spørgsmål

Hej med jer.

Jeg er ny her på "kanalen". Jeg bor i et hus med en IHC installation. huset er fra 2007. Vi har boet i huset siden 2014. Som udgangspunkt er jeg glad for installationen. Men jeg syntes også at teknikken giver mig nogle problemer ind i mellem. Jeg vil herunder ridse op hvad jeg slås med, og høre om jeg kan få hjælp fra jer.

 

Kontakt systemet:

Jeg har IHC Visual installeret og kan hente mit projekt ned - og i princippet kode det om. Men jeg kan ikke komme i kontakt med det via IHC Control (hedder det serviceview). Jeg har IP adressen og får ved indtastning af denne et skræmbillede frem, hvor jeg kan vælge "IHC Administrator" eller "IHC Serviceview". Men ved valg af begge får jeg et skærmbillede med beskeden "unable to launch application". Er der et trick til hvordan jeg kommer dette til livs?

 

Manglende kontakt til wireless tryk:

Jeg har netop skulle skifte batteri i et tryk. Det virker til at være helt dødt. Efter batteriskift virkede det lidt en halv dags tid. dagen efter var det dødt. Ved endnu et skift virkede det, hvis man trykkede dobbelt og/eller langsomt og bestemt. et par dage efter døde det helt. Nu har jeg prøvet at skille det ad, men med tre forskellige batterier, har det ikke været muligt at få liv i det. Jeg har endnu et tryl, de rer løbet tør for strøm, og her virker det også til at det ikke er en hjælp at skifte batteri. Skal jeg regne med en løbende udskiftning af mine tryk, nu de er over 10 år gamle? eller er der et trick?

 

Evt. udskiftning af wireless tryk:

Såfremt jeg jf. ovenstående skal udskifte tryk, er der så nogle der kan guide mig til at gøre dette i systemet?

 

Jeg tænker at noget af dette er banale spørgsmål. men jeg håber i vil hjælpe alligevel.

Link til kommentar
Del på andre sites

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Velkommen til

Problemet med "Unable to Launch" skyldes sandsynligvis en gammel firmware i controlleren og en ny Java på din PC. Enten skal du opgrader til seneste firmware eller også skal du følge den workaround som er beskrevet i tråden Java problemer igen igen igen.

Det er sikkert en HW 6.1 controller du har. Den kan opgraders til firmware 2.8.4, hvis du følger den workaround som er beskrevet i indtil flere andre tråde vedr. dette emne. I disse tråde diskuters LK's advarsel om at lægge 2.8.4 på en HW 6.1 controller også.

Vedr. wireless tryk, er der vist en anden tråd, med samme problemer som dine. Jeg har dog ikke selv wireless tryk, så jeg kan ikke huske hvad løsningen er, men prøv at rense batteri kontakfladerne. Det plejre at hjælpe på min wireless fjernbetjening.

Hvis du skal skifte de wireless tryk, så indsætter du det nye tryk i dit program, linker det til din funktions blok, og linker det wireless. Altsammen er beskrevet i Visual hjælpe filen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Lars1 skrev:

Hvis du skal skifte de wireless tryk, så indsætter du det nye tryk i dit program, linker det til din funktions blok, og linker det wireless. Altsammen er beskrevet i Visual hjælpe filen.

Et lille tip, hvis man skal udskifte en wireless enhed med en ny tilsvarende, fx pga defekt enhed. (Jeg prøvede dette forleden da jeg skulle udskifte en Wireless UNI250 (1modul) dimmer med en anden UNI250 1modul dimmer). 

1. I Visual "unlinker" man det "defekte" produkt.
2. Monte´r det nye tilsvarende produkt. 
3. I Visual vælger man nu det "gamle" unlinket produkt, og linker det til det nye produkt.
4. You´re good to go!

Skåret ud i pap ud fra min UNI250 (1modul) dimmer forleden.

1. I Visual unlinkede jeg den gamle trådløse dimmer. (Jeg fjernede ikke produktet, og lod alt andet være som det var).
2. Jeg monterede den nye wireless dimmer rent fysisk samme sted hvor den gamle sad.
3. Tilbage i Visual - Jeg tilføjede IKKE et nyt trådløs dimmer produkt. Derimod valgte jeg den unlinkede trådløse dimmer, og gik ind og startede link proceduren for denne. Herefter trykkede jeg på knappen på den nye dimmer for at starte linken. Når linket er opnået så.....
4. Vupti. Den gamle "defekte" dimmer er nu udskiftet med den nye i Visual programmet, uden at lave andre ændringer. 

Jeg er ret sikker på, at dette også ville virke, hvis jeg skiftede fra en UNI250 (1modul) til et ø80 lampeudtag dimmer, da disse to produkter er ens i Visual. Så helt tilsvarende (identisk) behøver det ikke være. 

I relation til ovenstående med evt. udskiftning af tryk, så kan samme metode benyttes. Og man behøver derfor ikke tilføje et nyt produkt, og flytte rundt på ind/udgange, (selvom det nu også er relativt nemt). Det her er bare endnu nemmere :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 9/1/2019 at 22:13 , Dennis Kim Høilund skrev:

Hej Lars1

Tak for svaret. Jeg forsøger mig med workarounden og håber jeg kan finde ud af det :)

Vil det give mening at udskifte min controller?

Ikke i mine øjne. Jeg bruger fortsat en HW 6.1 controller til alt lysstyring og en HW6.2 til varme og alarm. Eneste grund til at jeg har en HW 6.2 er at min installation er for stor til 1 controller. Begge controller er opgraderet til seneste 2.8.x firmware, og har nu kørt med den i over et år uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg er ret sikker på, at dette også ville virke, hvis jeg skiftede fra en UNI250 (1modul) til et ø80 lampeudtag dimmer, da disse to produkter er ens i Visual. Så helt tilsvarende (identisk) behøver det ikke være.

Din metode virker fint sålænge det er samme produkt, men Uni250 og Ø80 har forskellig produkt kode, så controlleren vil ikke lade dig linke et Uni250 produkt til et Ø80 lampeudtag, selvom der ser ens ud i programmet og har samme funktionalitet.

Derudover bør du uploade programmet mellem du unlinker og genlinker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Din metode virker fint sålænge det er samme produkt, men Uni250 og Ø80 har forskellig produkt kode, så controlleren vil ikke lade dig linke et Uni250 produkt til et Ø80 lampeudtag, selvom der ser ens ud i programmet og har samme funktionalitet.

Så skal det være noget underliggende, for der er ingen forskel i produktet (i venstre side). Og jeg gad at vide, hvornår den vil brokke sig, hvis man forsøge. 

2 timer siden, Lars1 skrev:

Derudover bør du uploade programmet mellem du unlinker og genlinker.

Hvorfor? Det nye link bliver jo skrevet til controlleren, når man uploader. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Så skal det være noget underliggende, for der er ingen forskel i produktet (i venstre side). Og jeg gad at vide, hvornår den vil brokke sig, hvis man forsøge.

Hvert produkt har et produkt ID, som du kan se hvis du åbner .vis filen. Dette produkt ID bruges til at identificer produktet i firmwaren, så firmwaren ved hvordan den skal kommuniker med den fysiske enhed, og hvilke funktioner der er i den fysiske enhed. Dette giver jo meget mening, når vi ser på forskelle mellem dimmer og relæer. At lave en undtagelse for 2 fysisk forskellige dimmer med samme funktionalitet giver ikke mening.

Controlleren brokker sig når du forsøger at linke produktet.

5 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvorfor? Det nye link bliver jo skrevet til controlleren, når man uploader. 

Fordi der også oprettes referencer i dit Visual program når du linker/unlinker dit produkt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
26 minutter siden, Lars1 skrev:

Controlleren brokker sig når du forsøger at linke produktet.

Jeg har i sinde at gøre forsøget :D

27 minutter siden, Lars1 skrev:

Fordi der også oprettes referencer i dit Visual program når du linker/unlinker dit produkt.

Og netop derfor behøver man jo ikke først uploade programmet mellem man unlinker og linker. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg har i sinde at gøre forsøget :D

Tro mig. Jeg har prøvet. Dog ikke med vilje. :D

4 minutter siden, Kandersen skrev:

Og netop derfor behøver man jo ikke først uploade programmet mellem man unlinker og linker. 

Er det ikke dig som har problemer med at du har flere wireless enheder i controller databasen end i dit program?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
31 minutter siden, Lars1 skrev:

Tro mig. Jeg har prøvet. Dog ikke med vilje. :D

Hmm, øv! :D

31 minutter siden, Lars1 skrev:

Er det ikke dig som har problemer med at du har flere wireless enheder i controller databasen end i dit program?

Problemer er nok så meget sagt. IHC Captain og IHC openhab binding mener jeg har flere wireless enheder end jeg reelt har. IHC installationen, både fysisk og virtuelt kender det rigtige antal, og operere ganske fint efter det. Så jeg har ikke noget problem. Det er muligt at controlleren/softwaren et eller andet sted mener noget andet. Men det har ingen praktisk betydning. 
Dernæst, så starter jeg jo med at unlinke produktet. Det burde jo rydde produktet, hvorfra det end er gemt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Kandersen skrev:

Dernæst, så starter jeg jo med at unlinke produktet. Det burde jo rydde produktet, hvorfra det end er gemt. 

Indtil du uploader dit program, er der reelt ikke sket nogen ændring. Du kan f.eks. ikke linke et wireless produkt, afbryde forbindelsen til controlleren, genoprette forbindelse og uploade programmet med det linkede produkt. Det vil ikke virke. Dit produkt vil nu stå som unlinked.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Lars1 skrev:

Indtil du uploader dit program, er der reelt ikke sket nogen ændring.

Nej det er jeg klar over.. Eller rettere, jeg er klar over at der ikke er sket ændring i controlleren. Men når jeg så linker det nye produkt og uploader, så burde det jo betyde at det gamle produkt forsvinder fra controlleren, specielt fordi det nye produkt faktisk beholder præcis det samme resourceID. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Nej det er jeg klar over.. Eller rettere, jeg er klar over at der ikke er sket ændring i controlleren. Men når jeg så linker det nye produkt og uploader, så burde det jo betyde at det gamle produkt forsvinder fra controlleren, specielt fordi det nye produkt faktisk beholder præcis det samme resourceID. 

Men det sker jo tydeligvis ikke med den metode du bruger.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Lars1 skrev:

Men det sker jo tydeligvis ikke med den metode du bruger.

Nej, ikke hvis du mener det kræver at man skal:

  1. Unlinke. 
  2. Uploade.
  3. Downloade. 
  4. Linke på ny.
  5. Uploade igen.

Bare for at udskifte et produkt med et nyt og tilsvarende. 
Så er det korrekt, den metode bruger jeg ikke. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Kandersen skrev:

Nej, ikke hvis du mener det kræver at man skal:

  1. Unlinke. 
  2. Uploade.
  3. Downloade. 
  4. Linke på ny.
  5. Uploade igen.

Bare for at udskifte et produkt med et nyt og tilsvarende. 
Så er det korrekt, den metode bruger jeg ikke. 

Du kan springe punkt 3 over, men hvis du benytter den metode, så burde du undgå at få flere wireless enheder i databasen end i programmet. Det er trods alt kun et enkelt ekstra upload trin i forhold til din metode.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige skiftet 3 stk uni250  dimmere ud til Ø80.
Der kunne jeg ikke linke en Ø80 til det uni250 produkt jeg havde før. Man får en besked om at det er et forkert produkt (og hvilket det er).
Alle mine Ø80 dimmere (11 stk. har jeg byttet rundt på og linket på ny. Grunden er at jeg havde en masse siddende midlertidigt og nu har samlet alle i en kanal ved tavlen. Jeg unlinkede dem for det var jeg nødt til. Jeg fik en besked om at de allerede var linket i projektet et andet sted. Derefter linkede jeg dem bare til en ny lokation og uploadede projekt filen, alt kører 100%.

For øvrigt bruger jeg Lars1's trick med at hente projektet i controlleren, rette i det (og gemme det på pc'en!) og uploade det igen. I stedet for at åbne et gemt projekt ændre det og uploade det, for der er erfaringen at der kan gå koks i uploaden og bla. mine el-målere i Visual kan blive nulstillet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har lige skiftet 3 stk uni250  dimmere ud til Ø80.
Der kunne jeg ikke linke en Ø80 til det uni250 produkt jeg havde før. Man får en besked om at det er et forkert produkt (og hvilket det er).
Alle mine Ø80 dimmere (11 stk. har jeg byttet rundt på og linket på ny. Grunden er at jeg havde en masse siddende midlertidigt og nu har samlet alle i en kanal ved tavlen. Jeg unlinkede dem for det var jeg nødt til. Jeg fik en besked om at de allerede var linket i projektet et andet sted. Derefter linkede jeg dem bare til en ny lokation og uploadede projekt filen, alt kører 100%.

For øvrigt bruger jeg Lars1's trick med at hente projektet i controlleren, rette i det (og gemme det på pc'en!) og uploade det igen. I stedet for at åbne et gemt projekt ændre det og uploade det, for der er erfaringen at der kan gå koks i uploaden og bla. mine el-målere i Visual kan blive nulstillet.

Et lille tip. Du kan flytte et produkt eller FB fra en lokation til en anden via drag and drop. Så slipper du helt for at unlinke og genlinke når du fysisk flytter dimmeren.

Grunden til at tæller etc. bliver resat hvis man mister forbindelsen med controlleren mellem en download og upload, er at runtime værdier bliver holdt ajour sålænge Visual har forbindelse til controlleren. Mister Visual forbindelsen til controlleren, eller indlæser du en backup af dit program, så skal man downloade programmet igen før runtime værdier bliver holdt ajour. Visual kan jo ikke vide at alle object id'er i det program som pt. er indlæst er identisk med det som ligger i controlleren, medmindre den har et konstant keep alive signal.

Hvis man uploader et program hvor runtime værdierne ikke er holdt ajour, så bliver runtime værdierne i controlleren overskrevet med default værdierne i det program man uploader.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Et lille tip. Du kan flytte et produkt eller FB fra en lokation til en anden via drag and drop. Så slipper du helt for at unlinke og genlinke når du fysisk flytter

Jeps det er jeg med på, min OCD mente at en fan clean wireless install vil gavne mig i fremtiden :D

Jeg har løbende købt brugte Ø80 ver2 dimmere og har haft tilføjet dem i en test-lokation og linket dem for at sikre mig at de virker. 

Så er de blevet lagt på hylden til jeg havde tid at skifte hele skidtet. Så der blev de unlinket og sat op igen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎11‎-‎01‎-‎2019 at 09:35 , Lars1 skrev:

Ikke i mine øjne. Jeg bruger fortsat en HW 6.1 controller til alt lysstyring og en HW6.2 til varme og alarm. Eneste grund til at jeg har en HW 6.2 er at min installation er for stor til 1 controller. Begge controller er opgraderet til seneste 2.8.x firmware, og har nu kørt med den i over et år uden problemer.

Hej Lars, igen

Vil det sige, at jeg godt kan opdatere min controller til seneste firmware uden det giver udfordringer?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Dennis Kim Høilund skrev:

Hej Lars, igen

Vil det sige, at jeg godt kan opdatere min controller til seneste firmware uden det giver udfordringer?

Vi er flere som har opgraderet vores HW 6.1 controller med HW 6.2 firmware, selvom LK siger det ikke kan lade sig gøre. Men du får mig ikke til at udstedde nogen garantier.

På den anden side. Det værste der kan ske er at du skal ud og have fat i en ny controller hvis det går galt, og det skulle du alligevel hvis du har brug for noget af det funktionalitet/fejl rettelser som ligger i den nyeste firmware, og vil følge LK's anbfaling.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Lars1 skrev:

Vi er flere som har opgraderet vores HW 6.1 controller med HW 6.2 firmware, selvom LK siger det ikke kan lade sig gøre. Men du får mig ikke til at udstedde nogen garantier.

På den anden side. Det værste der kan ske er at du skal ud og have fat i en ny controller hvis det går galt, og det skulle du alligevel hvis du har brug for noget af det funktionalitet/fejl rettelser som ligger i den nyeste firmware, og vil følge LK's anbfaling.

Det er også fair nok - det forventede jeg heller ikke at du gjorde :)

Jeg har nu fundet en download af firmwareuploader 1.3.3. er det så "bare" at opdatere til den nye firmware og se hvad der sker?

Såfremt det går i ged. Er det så muligt at rulle tilbage til den gamle firmware, jeg har i dag?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Dennis Kim Høilund skrev:

Det er også fair nok - det forventede jeg heller ikke at du gjorde :)

Jeg har nu fundet en download af firmwareuploader 1.3.3. er det så "bare" at opdatere til den nye firmware og se hvad der sker?

Såfremt det går i ged. Er det så muligt at rulle tilbage til den gamle firmware, jeg har i dag?

Ja og Ja.

Der er enkelte som har haft problemer med firmware upgrade, men søg her på boardet. Der har endnu ikke været et problem som der ikke findes en workaround til. Ofte hjælper et par ekstra forsøg, eller en ekstra genstart af controlleren, evt. med strømmen fjernet i mindst 10 sek.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok