Hop til indhold
  • 0

Hjælp til Openhab


bozidar
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg er nu blevet nysgerrig på at lege lidt med Openhab2 og lærer det lidt at kende.

Jeg er gået direkte i krig med items filer osv da jeg godt kan ske at det er den smarteste vej frem i længden .

Det er dog en rimelig stor mundfuld ,da jeg har en del der skal køres ind over .

Men mit spørgsmål er : Måden at det har kørt på indtil videre er at IHC klarer tændt/sluk af lys ,men dæmp er håndteret af Philips HUE. 

Jeg synes dog ikke jeg kan se mine Hue grupper i Openhab.

Men min udfordring går på ,hvordan jeg grupperer dem og dæmper dem synkront.

Nogle der har nogle gode ideer ?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Hej Kandersen

Ja den er online nu.

Må desværre tilstå at jeg kan ikke kontrollere spottene.

Jeg er ved at kigge filerne igennem..

 

Det undrer mig at dine items ser sådan ud 

channel="ihc:controller:elko:stuen_m1"

Og min ser sådan ud ihc:controller:elko:output331648091

 

 

Der er forskel på loggen når jeg aktiverer på tryk og i openhab .

Basic UI Virker ikke

2019-08-15 20:55:05.828 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Stue_Lys' received command ON

2019-08-15 20:55:28.335 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_elko_temperature32306964 changed from 24.00 to 24.10

2019-08-15 20:57:08.003 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Stue_Lys' received command OFF

2019-08-15 20:57:09.334 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Stue_Lys' received command ON

2019-08-15 20:59:36.549 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Stue_Lys' received command OFF

2019-08-15 20:59:38.465 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Stue_Lys' received command ON

 

PÅ tryk : Virker

2019-08-15 20:59:56.665 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'ihc_controller_elko_output331648091' received command OFF

2019-08-15 20:59:56.714 [nt.ItemStatePredictedEvent] - ihc_controller_elko_output331648091 predicted to become OFF

2019-08-15 20:59:56.735 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_elko_output331648091 changed from ON to OFF

2019-08-15 20:59:58.069 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'ihc_controller_elko_output331648091' received command ON

2019-08-15 20:59:58.100 [nt.ItemStatePredictedEvent] - ihc_controller_elko_output331648091 predicted to become ON

2019-08-15 20:59:58.123 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_elko_output331648091 changed from OFF to ON

2019-08-15 21:00:54.840 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_elko_output331648091 changed from ON to OFF

2019-08-15 21:00:57.359 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_elko_output331648091 changed from OFF to ON

Paper UI :Virker


 

2019-08-15 21:29:10.488 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'ihc_controller_elko_output331648091' received command OFF

2019-08-15 21:29:10.526 [nt.ItemStatePredictedEvent] - ihc_controller_elko_output331648091 predicted to become OFF

2019-08-15 21:29:10.547 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_elko_output331648091 changed from ON to OFF

2019-08-15 21:29:11.805 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'ihc_controller_elko_output331648091' received command ON

2019-08-15 21:29:11.841 [nt.ItemStatePredictedEvent] - ihc_controller_elko_output331648091 predicted to become ON

2019-08-15 21:29:11.866 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_elko_output331648091 changed from OFF to ON

Så der er stadig noget galt..Men ingen fejlmeddelser i loggen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, bozidar skrev:

Det undrer mig at dine items ser sådan ud 


channel="ihc:controller:elko:stuen_m1"

Og min ser sådan ud ihc:controller:elko:output331648091

Det er fordi du kun ser "halvdelen af historien". Jeg brugere ikke de automatiske channels.. Jeg laver derimod alle channels selv i .things filen.. (den kan du da godt få lov at se, hvis du kan rumme det :-) ). Årsagen til at jeg gør det, er fordi at jeg derved har fuld kontrol over det, og ikke er låst fast til de automtiske (default) parametre som Pauli har sat det til. Fx bruger jeg meget pulswidth i mine channels til trykkene. Nogle på 300ms andre lidt hurtigere. Default er der ikke pulswidth i autochannels. 
Dernæst så sætter jeg alle kanaler som kun skal være readonly til readonly. Default er alle kanaler ReadWrite.
Og ikke mindst, så kan jeg også sætte default tænd værdien til wireless dimmerne. Fx når jeg beder Google Home om at tænde lyset i køkkenet, så har jeg sat dimmeren til at tænde på 50%. Default er 100%. 

Så der er visse fordele ved at lave det hele manuelt. Men det tager også ufattelig lang tid at komme dem alle igennem..
Her er channel for det item du undrede dig over:
 

Type switch    :stuen_m1       "Stuen M1 trigger"         [ resourceId=181009, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]

Bemærk det der står efter den første : (stuen_m1). Det er nu navnet på den kanal, som jeg derefter bruger i min .items fil, som du hæftede dig ved. 
Hvis jeg havde brugt auto channels som du gør, så ville mit items have lignet din.
 

Men det bliver bedre endnu.. 
Ved at tage outputtet på den IHC Funktionsblok som man aktivere på input samtidig, så kan man få knappen i OH til at følge med uanset om du styre det fra OH, IHC eller andet.. Det kræver man laver en ekstra channel til outputtet:
Så ser mine channels sådan her ud (for M1 i stuen):

Type switch   :stuen_m1                     "Stuen M1 trigger"                     [ resourceId=181009, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
Type switch   :stuen_m1_state               "Stuen M1 lys"                         [ resourceId=27227, direction="ReadOnly" ]

Og så samler man det i een items, som kommer til at se således ud:
 

Switch    stue_sov_OEV      "Stue M1 [%s]"     <light>     (vLys)      ["Lighting"]               { channel="ihc:controller:elko:stuen_m1", channel="ihc:controller:elko:stuen_m1_state", autoupdate="false" }


 Bemærk jeg nu bruger begge kanaler. Den ene til at trigge med, og den anden til at aflæse status. Begge er linket til samme item. 

Her er to klip fra Visual, så du kan se hvor jeg henter ResourceIDérne fra:
2137075826_StueM1Udgang.thumb.png.5b10aaba0169d7a173be4e4fd21046c1.png

758952720_StueM1Indgang.thumb.png.9c83305f66b468b9ce37ffaa946ca0c7.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@bozidar

Det er lidt meget underligt med dine problemer. Jeg fatter ikke du i loggen ser hele kanalen ændre status. Du burde kun se items navnet.. Jeg lurede lidt på, om der evt er en fejl (skjulte karaktere) i dine filer, for jeg kan ikke se der skulle være noget galt.. 
Hvis du kan lave et screendump af dine kanaler for den kanal du arbejder med i PaperUI, så vil jeg prøve at genskabe dine filer her ud fra de data du har. Det jeg er interesseret i, det er at se channel på den du forsøger lave en item til, ligesom jeg viste på mit billede fra paperUI i går. 

 

Ahh vent lige.. 
Prøv lige at ændre din items til denne linje:
 

Switch Stue_Lys  "Spots i stuen [%s]"    <light>   ["Ligthing"]    {channel ="ihc:controller:elko:output331648091", autoupdate="false" }

Se om det går bedre fra sitemap.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, bozidar skrev:

ingen  forskel  desværre

HMPRF!!

Blot for god ordens skyld og for at eliminere evt årsager. Har du tømt cache og tmp mapperne på din Rpi? De ligger i /var/lib/openhab2/
Stop Openhab inden du tømmer dem:
sudo systemctl stop openhab2.service

Derefter sletter du alt i /var/lib/openhab2/cache og i /var/lib/openhab2/tmp

Og så rebooter du med:
sudo shutdown -r now
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Kan du fortælle hvad der var galt? Det er mere så andre ikke ender i samme situation!

Jeg fandt aldrig ud af hvorfor det ikke virkede , men jeg startede forfra og så lykkedes det.   

Og selv efter jeg fik hul igennem har jeg set nogle underlige ting ,som ikke giver mening i ihvertfald for mig.

Fx havde en en temp sensor ,som jeg ikke kunne til at virke .jeg prøvede forskellige ting og så virkede det lige pludselig,uden jeg fik lavet nogle reelle ændringer. linie jo var identisk med de 9 andre temp sensorer .med undtagelse af navne ,id osv.

Openhab virker rigtigt lovende ,men "konfigurationen" er langt mindre brugervenlig end fx Domoticz.

Det åbne format i konfiguration s filerne giver en ekstrem fleksibilitet , men er samtidig klar en udfordring, hvis man ikke tilstrækkelig viden og erfaring med systemet.

Dokumentationen er meget præcis ,men ikke særlig pædagogisk.

Kan man leve uden at bruge disse ,er det super let.

Mere konkret var der jo flere småting.som jeg forstår dem.

Første problem : Det meste af den information jeg havde læst var ikke relateret til de nye versioner.

Version 2.5.x har flere nyheder 

1.Der er IP= hostname

2. Der bruges ikke cfg fil mere ,men en things fil

Det næste problem var egentlig .mangel på erfaring.

1. Definitionerne kræver 100% præcision ,men der er ikke hjælp til formatet.

- Et forkert komma  eller et lille bogstav i stedet for et stort bogstav osv osv ,gør en forskel.

2. Selv om at alt er tastet korrekt ,oplevede jeg at styringen ikke virkede i første hug.

3. Det samme med iconer og fx on/off definitioner ,de opdaterede ikke  med det samme.

Det skal siges når de først kører virker det klippe stabilt.

4. Loggen giver ikke altid mange informationer om hvad problemet er ..( det er muligvis en indstilling)

Dette betyder at man har ingen ide om man er på rette vej ,eller har skudt helt ved siden af..

Her vil jeg endnu en gang takke Kandersen for hans hjælp og tålmodighed. 

Jeg havde nok mistet min tålmodighed uden en "guide" ,da der simpelt hen er for mange muligheder hvor fejlen kan være. 

- de fleste "problemer" er jo småting , men dokumentationen er svær at forstå ,og kræver en vis kompetance.

Alternativet til en guide er "trail & error" og det kræver en del tid..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, bozidar skrev:

Første problem : Det meste af den information jeg havde læst var ikke relateret til de nye versioner.

Version 2.5.x har flere nyheder 

1.Der er IP= hostname

2. Der bruges ikke cfg fil mere ,men en things fil

Det er også rigtig ærgerlig. Det sker desværre, fordi vi bruger en binding som ikke er officielt udgivet, (eller dvs i dit tilfælde er det faktisk, fordi den er med i openhab 2.5M2). 
Forvirringen bliver også større, fordi der findes mangle eksempler med fx IP og cfg fil. Og hvis læseren ikke lige er obs på, at det måske er en nyere version man sidder og roder med. Ja, så bliver der ballande. 

4 timer siden, bozidar skrev:

1. Definitionerne kræver 100% præcision ,men der er ikke hjælp til formatet.

- Et forkert komma  eller et lille bogstav i stedet for et stort bogstav osv osv ,gør en forskel.

Her er loggen den bedste hjælp. 
Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg er kommet til at skrive noget forkert. Jeg har nærmest altid loggen stående åben, når jeg roder med noget, uanset om det er items, sitemaps eller configuration, simpelthen fordi den fortæller mig, når jeg skriver noget forkert. 
Problemet med loggen er, at det er ikke altid det er lige oplagt, hvad en fejl er. Hvis ikke man ved hvad man skal se efter, eller hvad der skrives, så er man oftest ude i store problemer. Det bedste metode her, det er at gå tilbage, gøre det om man gjorde (evt fjerne det) og så gemme filen på ny. Så bør fejlen være væk, og man kan prøve igen.

5 timer siden, bozidar skrev:

2. Selv om at alt er tastet korrekt ,oplevede jeg at styringen ikke virkede i første hug.

 Det er meget underligt du oplever dette. Jeg vil næsten vove den påstå, at lige præcis IHC bindingen er en af de mest stabile bindinger jeg har kørende. Det virker hver gang og reagere promte. Det er også den mest vigtigste binding jeg bruger, fordi IHC installationen er mit primære opsæt.

5 timer siden, bozidar skrev:

4. Loggen giver ikke altid mange informationer om hvad problemet er ..( det er muligvis en indstilling)

 Man kan ændre log indstillinger til TRACE eller DEBUG. Så får man alt i bindingen at vide. Men man skal være forberedt på, at man bliver tæppe bombet med informationer. Så oftest kan man ikke nå at følge med, hvis man som jeg bruger tail loggen i et åbent vindue. Så må man ty til den "rigtige" logfil. Det er sket at jeg har måtte gøre det, specielt i forbindelse med Zigbee. Zigbee er en af de ting jeg DEBUG logger konstant til sin egen fil, fordi det er hammerende ustabilt, og jeg hjælper udvikleren med at fejlesøge. 

5 timer siden, bozidar skrev:

Jeg havde nok mistet min tålmodighed uden en "guide" ,da der simpelt hen er for mange muligheder hvor fejlen kan være. 

- de fleste "problemer" er jo småting , men dokumentationen er svær at forstå ,og kræver en vis kompetance.

Det er allermest erfaringen som er problemet. Når først man har rodet lidt med det (svært ord at definere hvad 'lidt' er), så ved man hvor man skal være vågen. 
Uden at prale, så vil jeg tro jeg kan have en Rpi 3B+ (med SSD disk) oppe og køre med fuld opdateret openhab, IHC bindingen og de første 3-4 channels, items og sitemap inde for ca 30-45 minutter. Og det meste af tiden vil være gået med at få openhab opdateret og kørende, og så lave de tekst linjer der skal til i things, items og sitemap. Har man filerne fra en tidligere installation, så er bare en copy filerne ind i folerne. Så er man flyvende.

5 timer siden, bozidar skrev:

Alternativet til en guide er "trail & error" og det kræver en del tid..

Jeg ville ønske der var en nem måde at lave en guide på. Jeg er faktisk også i gang. Men for pokker hvor er det tidskrævende.. Og så var min plan jeg ville lave videoer. Men det blev også en udfordring for mig. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share


×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok