Hop til indhold
  • 0

Visual 3.0 controller død efter firmware opdatering


Tomme
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg forsøgte at opdatere min Visual 3.0 controller fra 03.03.09 til 03.03.18, men det er desværre gået galt og jeg kan ikke længere komme i kontakt med controlleren :-(

I første forsøg meldte firmware loaderen success, men controlleren blev ved med at genstarte uden at starte mit program op, og uden at IHC Visual kunne komme i kontakt med controlleren.
I andet forsøg prøvede jeg at loade igen fra 03.03.18 til 03.03.18. Loaderen meldte success, men samme resultat.
I tredie forsøg prøvede jeg at nedgradere fra 03.03.18 tilbage til 03.03.09. Opdatering gik igang, men blev aldrig færdig.

Status er nu, at jeg ikke kan komme i kontakt med controlleren, hverken via USB eller Ethernet. Controlleren svarer på ping, men ikke andet. Status lysdioden lyser permanent. Alle udgange står fast i tilstanden før opdateringen, men blinker kort hvert ~5 minut. Jeg har én gang før opdateret firmware uden problemer.

Øv, øv, øv....

  • Findes der en måde at lave en "factory reset" af controlleren? (eller anden low level load via SD kort eller lignende?)
  • Hvad er nemmeste måde at komme i dialog med LK omkring en bytter/reparation?

Hjææælp.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hejsa, Var ude for næsten det samme, da jeg opgraderede til FW.03.03.09. Jeg bad en god ven, som er virkelig IHC expert om hjælp og det fik jeg.

Her er resultatet:

Controlleren var død og ingen tricks hjalp, så jeg henvendte mig til min leverandør  og fik en ny kontroller. Leverandøren ordnede det hele med ombytningen UB for mig, men jeg har siden erfaret, at LK ikke ville bytte den, da SD kortet var formateret i en Windows PC. Blot til info. Men nu ved jeg, at jeg ikke er den eneste der har oplevet en HW 7.1 kontroller der dør under en FW opgradering-en opgradering, hvor den nye FW er hentet på LK’s hjemmeside og hvor LK anbefaler, at en ny kontroller opgraderes til nyeste FW inden installation( det står på æsken).1DA4C7DF-FBF7-49B4-8BC6-5419137342C5.thumb.jpeg.083e9afeab8667cf117795cb8a13a193.jpeg

Så det er på tide de holder hvad de skriver og hvis det ikke virker så hjælper deres kunder.

Havde jeg ikke haft verdens bedste leverandør var jeg blevet nogle tusinde fattigere. Desuden måtte jeg leve 4 dage uden lys der funker.

Lad høre om andre kan opgradere til 03.03.18- inden jeg selv forsøger.

Gjorde du det via USB ?

Mvh. Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Jørgen Møllegaard skrev:

men jeg har siden erfaret, at LK ikke ville bytte den, da SD kortet var formateret i en Windows PC.

Det er da den lammeste forklaring jeg længe har hørt.. 
Hvis SD kortet ikke må formatteres på en windows maskine, så har LK et job med at afvise SD kortet/formatet. Og dernæst et stykke værktøj der så kan formattere kortet.
Det er simpelthen for langt ude den forklaring. Hvad fanden er det for en holdning de efterhånden har skabt sig! :angry:
 

2 timer siden, Thomas skrev:

Er det bare mig, eller er der ikke mange der fortæller om død v3 controller?

Enig, jeg synes også jeg har bemærket en del. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lidt information om SD kortet - jeg tror jeg laver en fuld teknisk gennemgang/anmeldes af Visual 3 snart, hint: jeg er IKKE imponeret.

Men SD kortet er formatet til linux og bruges til en del ting - herunder firmware opgradering, log og backup af projekterne.

Man kan få værktøjer til Windows der kan formatere det men ja de burde helt klart bare fejle hvis de ikke kan læse kortet og de prompter jo TIT med at kortet ikke er klar i alle deres "programmer".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Man kan få værktøjer til Windows der kan formatere det men ja de burde helt klart bare fejle hvis de ikke kan læse kortet og de prompter jo TIT med at kortet ikke er klar i alle deres "programmer".

Det er jo katastrofalt hvis det kan få controlleren til at gå i "udu" på den måde. Og helt hen i hegnet hvis de bortforklarer sig med, at SD kortet er formatteret på en windows maskine og de derfor ikke vil fortage sig noget.  
Hvorfor fanden bruger de ikke bare et globalt format som båder virker til linux og windows/andet.. Så er de ude over det ekstremt simple problem. Hvor er det bare belastende at høre de meldering er LK.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dette indlæg er kommentar til flere indlæg, men jeg gider ikke lige slåsse med at citer dem alle.

Da HW 7 controlleren kom på marked var der flere som havde problemer med SD kortet. Som Mikkel skriver er der forskel på om SD kortet bliver formateret til Linux eller windos brug. Hvis i f.eks. tager en Raspberry, så henviser de til et specifikt tool, som skal bruges når man formater SD kortet. Hvis jeg husker ret, så kan Linux formaterede SD kort læses af windos, og afhængig af Linux version også omvendt. Embedde Linux versioner som den i en IHC controller har dog begrænset support når det kommer til fil systemer etc.

Vedr. de døde controller. Jeg tror lidt at en reformatering af SD kortet måske kan bringe dem tilbage til live igen. Det lyder lidt som at problemet reelt er at de ikke kan læse firmwaren eller IHC programmet fra SD kortet. Jeg har hørt om HW som står af i forbindelse med en firmware opgradering, men det er MEGET sjældent, og jeg kan ikke se hvad i en HW 7 controller som skulle kunne stå af ved en firmware opgradering. Et smadret fil system sker dog fra tid til anden i forbindelse med en firmware opgradering. Det kan dog næste altid ordnes med en reformatering og indlæsning af backup.

At der står at man skal opgrader en IHC controller til seneste firmware før installation, er ikke noget nyt. Det har der stået siden dag 1, og står på stortset alt elektronik fra alle producenter. Det skyldes ganske simpelt at elektronik bliver produceret i store serier, og ligger så på lager i fjernøsten indtil man skal bruge det. Så mellem at HW bliver produceret og det når frem til slutbrugeren, så kan der nemt være kommet indtil flere nye firmware versioner.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Lars1 skrev:

Embedde Linux versioner som den i en IHC controller har dog begrænset support når det kommer til fil systemer etc.

LK´s problem, efter min mening. Hvis kortet skal fixes med et bestemt tool, så har de forhåbentlig leveret det med, så folk kan formattere kortet. Alternativ så bygger man en controller med med flash-ram, og benytter controlleren til at formattere SD kortet samt klargøre det til brug.

9 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg tror lidt at en reformatering af SD kortet måske kan bringe dem tilbage til live igen. Det lyder lidt som at problemet reelt er at de ikke kan læse firmwaren eller IHC programmet fra SD kortet.

Det har du sikkert ret i. Men det nytter jo nada, hvis folk ikke ved/ikke kan få formateret kortet, og på den måde komme videre. Så er der kun een vej tilbage, returner lortet.
At Lk afviser det, det synes jeg egentlig er rigtig dårligt, da de ligesom selv har skabt situationen. 

I øvrig burde disse kunder jo aldrig skulle få problemet overhovedet, medmindre noget er gået galt et sted. Igen falder den tilbage på LK, evt elendige SD kort, (som i øvrigt er en rigtig skidt løsning at bruge, hvis man fx også begynder at logge på det (læs - skriver meget). Det ved alle med en Raspberry Pi og lidt mere seriøs brug.  

Det skal lige siges, jeg har ikke selv en v7 controller. Så jeg aner ikke hvad der følger med af tools til den. Men jeg ville klart forvente et tool til at klargøre SD kort til controlleren, fordi, som jeg forstår det, så virker controlleren ikke uden SD kortet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Kandersen skrev:

LK´s problem, efter min mening. Hvis kortet skal fixes med et bestemt tool, så har de forhåbentlig leveret det med, så folk kan formattere kortet. Alternativ så bygger man en controller med med flash-ram, og benytter controlleren til at formattere SD kortet samt klargøre det til brug.

Såvidt jeg ved modtager man controlleren med et formateret SD kort, men i den første serie controller var der problemer med en del SD kort.

6 minutter siden, Kandersen skrev:

Det har du sikkert ret i. Men det nytter jo nada, hvis folk ikke ved/ikke kan få formateret kortet, og på den måde komme videre. Så er der kun een vej tilbage, returner lortet.

At Lk afviser det, det synes jeg egentlig er rigtig dårligt, da de ligesom selv har skabt situationen.

Lad os nu antage at det bare er SD kortet som skulle have været reformateret. Med andre ord controlleren kunne have været fixet med en reformatering, men det får kunden ikke at vide, fordi leverandøren aldrig kontakter LK før ombytningen. Jeg kende ikke mange HW producenter som i sådan en situation vil tage controlleren tilbage.

10 minutter siden, Kandersen skrev:

I øvrig burde disse kunder jo aldrig skulle få problemet overhovedet, medmindre noget er gået galt et sted. Igen falder den tilbage på LK, evt elendige SD kort, (som i øvrigt er en rigtig skidt løsning at bruge, hvis man fx også begynder at logge på det (læs - skriver meget). Det ved alle med en Raspberry Pi og lidt mere seriøs brug.

Der er en verden til forskel hvad en embedded Linux version, og en Raspberry Linux version bruger et SD kort til. Den embedde version læser alt ind i RAM og køre alt i RAM. Det er kun når man specifikt beder om at logge data eller gemme konfiguration at der bliver skrevet til SD kortet. Derudover er seriel logning (logning til en tekst fil) af data er ikke særligt hårdt for et SD kort, men det er det hvis du logger ned i en DB som køre på et SD kort.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bare til information, så har jeg IKKE formatteret SD kortet med en windows maskine eller andet. De tre opdateringsforsøg foregik via ethernet. Jeg har efterfølgende haft kortet i en Linux maskine, som genkendte kortet som et EXT3 formatteret kort. På kortet lå en "stored" fil samt en tom "upgrade/" folder. Jeg går ud fra, at "stored" nok er mit downloadede program.

Jeg troede egentlig, at firmwaren lå på selve controlleren, men hvis den skulle ligge på SD kortet (ligesom en RaspberryPi) er den åbenbart blevet slettet. Er der én der kan lave et image af et velfungerede SD kort og gøre det tilgængeligt? Hvis imaget bliver zippet skulle det ikke fylde alverden... Så kan jeg prøve med et andet 512MB kort, jeg har liggende.

Generelt har jeg været OK tilfreds med den nye controller efter at have opgraderet fra en Visual 1 controller. Dog har den indimellem nogle irriterende små forsinkelser på 0,5-1s, når man tænder og slukker lyset, som den gamle controller ikke havde. Det er sikkert en del af fremskridtet, flere lag i softwaren og alt det der... -_-

Iøvrigt er det ærgeligt, at man har indført en "reset" knap - men ikke implementeret en rigtig "factory reset", der bringer controlleren tilbage i en kendt tilstand :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Lars1 enig i mange af dine tanker - og ja det er noget helt andet at lave en controlleren end en RPI. 

@Tomme jeg tror du kunne prøve at ligge firmware filen ind i upgrade folderen - jeg har ikke skilt det helt af endnu :)

Men af ting der irriterer mig pt:

1. Der er en grim blanding af dansk og engelsk i dialoger med mere - det er ikke særlig prof.

2. Man kan ved at putte bestemte ressourcer ind i en funktionblok få controlleren til at afvise projektet - og flere gange er min controller gået i baglås

3. Implementeringen af de nye funktioner virker til at være gjort meget hurtigt

Men som sagt laver jeg nok en rigtig "anmeldelse" af V3 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

1. Der er en grim blanding af dansk og engelsk i dialoger med mere - det er ikke særlig prof.

2. Man kan ved at putte bestemte ressourcer ind i en funktionblok få controlleren til at afvise projektet - og flere gange er min controller gået i baglås

3. Implementeringen af de nye funktioner virker til at være gjort meget hurtigt

Mon ikke 3. er hele årsagen til både 2 og 1.. Som jeg husker det kom denne controller meget mystisk hurtigt på markedet, nærmest ud af det blå. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Tomme skrev:

Bare til information, så har jeg IKKE formatteret SD kortet med en windows maskine eller andet. De tre opdateringsforsøg foregik via ethernet. Jeg har efterfølgende haft kortet i en Linux maskine, som genkendte kortet som et EXT3 formatteret kort. På kortet lå en "stored" fil samt en tom "upgrade/" folder. Jeg går ud fra, at "stored" nok er mit downloadede program.

Jeg troede egentlig, at firmwaren lå på selve controlleren, men hvis den skulle ligge på SD kortet (ligesom en RaspberryPi) er den åbenbart blevet slettet.

Såvidt jeg husker ligger der nogle skjulte folder på SD kortet hvor firmware og program ligger. Når controlleren booter bliver de læst ind i controlleren, hvorefter man kan fjerne SD kortet indtil man igen booter controlleren. Dette gælder selvfølgelig ikke hvis man har funktioner som logger til SD kortet.

Hvis du skal fejlmelde din controller, så skal du henvende dig der hvor du købte den. LK har officielt ikke end user support, men der er vist nok et tlf. nr. man kan ringe til. Jeg har det bare ikke.

7 timer siden, Tomme skrev:

Generelt har jeg været OK tilfreds med den nye controller efter at have opgraderet fra en Visual 1 controller. Dog har den indimellem nogle irriterende små forsinkelser på 0,5-1s, når man tænder og slukker lyset, som den gamle controller ikke havde. Det er sikkert en del af fremskridtet, flere lag i softwaren og alt det der... -_-

Hvis du ikke havde været tilfreds når du opgrader fra en Visual 1 controller, så vil der have været noget galt med dig. :-)

Forsinkelserne skyldes ofte fejl i dit program. Jeg opdagede for nogle uger siden at hvis man f.eks. har en wireless enhed hvor der er dårlig kommunikation, så kan den hænge hele programmet i op til 1 sek. mens controlleren forsøger at gennemføre kommunikationen. Dette var på en HW 6.1 controller. Umiddelbart vil jeg tror det er det samme på en HW 7 controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Mon ikke 3. er hele årsagen til både 2 og 1.. Som jeg husker det kom denne controller meget mystisk hurtigt på markedet, nærmest ud af det blå. 

Controlleren kom ganske rigtigt på marked ganske pludseligt, men når man læser den medfølgende villedning kan man se at den har været klar i flere år før den blev frigivet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

@Lars1
@Tomme

Men af ting der irriterer mig pt:

1. Der er en grim blanding af dansk og engelsk i dialoger med mere - det er ikke særlig prof.

3. Implementeringen af de nye funktioner virker til at være gjort meget hurtigt

Hvis jeg husker ret, blev HW 7 controlleren udviklet omkring det tidspunkt hvor LK lukkede den danske udvikling afdeling og flyttede det hele til deres SW udviklings center et eller andet sted i øst europa. Det kan forklare blandingen af dansk og engelsk og den rodede implementering af nye funktioner.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Lars1 skrev:

men når man læser den medfølgende villedning kan man se at den har været klar i flere år før den blev frigivet.

Klar er måske så meget sagt. Så vidt jeg husker så flød det med klager kort tid efter den kom på markedet. Men ja, den har nok være under udarbejdelse i lang tid før. Så meget desto værre. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Kandersen skrev:

Klar er måske så meget sagt. Så vidt jeg husker så flød det med klager kort tid efter den kom på markedet. Men ja, den har nok være under udarbejdelse i lang tid før. Så meget desto værre. 

Såvidt jeg husker gik klagerne på defekte SD kort og manglende reel ny funktionalitet. SD kort fejlen tvivler jeg på LK havde fundet om de så havde kørt 24/7 tests på den i 2 år mere. Den manglende reel ny funktionalitet lider vi fortsat under, så jo den var klart til frigivelse i flere år før det rent faktisk skete.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 1/6/2019 at 7:34 AM, Jørgen Møllegaard said:

Hejsa, Var ude for næsten det samme, da jeg opgraderede til FW.03.03.09. Jeg bad en god ven, som er virkelig IHC expert om hjælp og det fik jeg.

Her er resultatet:

Controlleren var død og ingen tricks hjalp, så jeg henvendte mig til min leverandør  og fik en ny kontroller. Leverandøren ordnede det hele med ombytningen UB for mig, men jeg har siden erfaret, at LK ikke ville bytte den, da SD kortet var formateret i en Windows PC. Blot til info. Men nu ved jeg, at jeg ikke er den eneste der har oplevet en HW 7.1 kontroller der dør under en FW opgradering-en opgradering, hvor den nye FW er hentet på LK’s hjemmeside og hvor LK anbefaler, at en ny kontroller opgraderes til nyeste FW inden installation( det står på æsken).1DA4C7DF-FBF7-49B4-8BC6-5419137342C5.thumb.jpeg.083e9afeab8667cf117795cb8a13a193.jpeg

Så det er på tide de holder hvad de skriver og hvis det ikke virker så hjælper deres kunder.

Havde jeg ikke haft verdens bedste leverandør var jeg blevet nogle tusinde fattigere. Desuden måtte jeg leve 4 dage uden lys der funker.

Lad høre om andre kan opgradere til 03.03.18- inden jeg selv forsøger.

Gjorde du det via USB ?

Mvh. Jørgen

Kan man ikke blot opdatere FW via Firmware Loader programmet?

Jeg har downloadet filen men ikke installeret den, min controller virker fint - så hvorfor opdatere noget der virker....

Visual IHC har jeg pt. i version 3.04.44, prøvede 3.04.49 - men den version kunne ikke læse fra et netværksdrev!!!!

Nogen der ved om det er rettet i 3.04.54?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, PeterOL skrev:

Kan man ikke blot opdatere FW via Firmware Loader programmet?

Jeg har downloadet filen men ikke installeret den, min controller virker fint - så hvorfor opdatere noget der virker....

Visual IHC har jeg pt. i version 3.04.44, prøvede 3.04.49 - men den version kunne ikke læse fra et netværksdrev!!!!

Nogen der ved om det er rettet i 3.04.54?

Der er 3 forskellige måder at opdater firmwaren. De er alle beskrevet i IHC viledningen. Hvilken metode du bruger er op til dig. Det er kun personlige preferencer som afgør om den ene er bedre end den anden.

De nye firmwares indeholder fejl rettelser og ny funktionalitet. Hvis du er tilfreds med de fejl og manglende funktionalitet der er på det firmware level du er på, så har du ret, så er der ingen grund til at opgrader

Jeg har ikke Visual 3, så jeg ved ikke om du igen kan læse fra et netværks drev med 3.04.54. Men prøv at installer den. Du kan jo altid nedgrader igen hvis det ikke virker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er flere, som har haft udfordringer med opgradering af en hw7 controller til firmware 03.03.18. Derfor besluttede jeg at være lidt forsigtig og gjorde følgende:

  • Fandt en ældre ledig bærbar PC, som jeg installerede Ubuntu linux distribution på. Det var faktisk overraskende nemt med simple peg og klik.
  • Tog SD kortet ud af min hw7 controller og kopierede alle filer til PC'en. Der var ingen 'hidden' filer.
  • Formaterede et gammelt 64Gb SD kort i ext3 format, som også er formatet, der bruges i LKs sd kort. Herefter kopierede jeg alle filer til det nye kort og satte det i controlleren.
  • Controlleren blev genstartet og startede fejlfrit op med mit eget SD kort - se skærmkopi. Herefter opgradede jeg firmware til 03.03.18 på mit kort og det fungerede fejlfrit.
  • Mit eget kort brugt til den første test blev atter fjernet og erstattet af det oprindelig kort fra LK, hvor jeg ligeledes foretog firmware opgradering uden fejl.

Så det er muligt at have sit eget SD kort dels til aftestning af ny firmware før endelig installation, dels som backup, hvis det originale LK kort skulle blive defekt.

 

EfterOpgraderingEgetSDCard.png

Edit: Det er efterfølgende gået op for mig, at man ikke kan konkludere, at sd kortet indeholder firmwaren. Jeg kontrollerede ikke firmware nr før opgradering nr. 2. Der er kun én fil på kortet, som hedder "stored". Den fylder i mit tilfælde kun 194 KB, hvilket nok ikke kan rumme firmwaren - selv i compileret format.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, EjvindHald skrev:

Der er flere, som har haft udfordringer med opgradering af en hw7 controller til firmware 03.03.18. Derfor besluttede jeg at være lidt forsigtig og gjorde følgende:

  • Fandt en ældre ledig bærbar PC, som jeg installerede Ubuntu linux distribution på. Det var faktisk overraskende nemt med simple peg og klik.
  • Tog SD kortet ud af min hw7 controller og kopierede alle filer til PC'en. Der var ingen 'hidden' filer.
  • Formaterede et gammelt 64Gb SD kort i ext3 format, som også er formatet, der bruges i LKs sd kort. Herefter kopirede jeg alle filer til det nye kort og satte det i controlleren.
  • Controlleren blev genstartet og startede fejlfrit op med mit eget SD kort - se skærmkopi. Herefter opgradede jeg firmware til 03.03.18 på mit kort og det fungerede fejlfrit.
  • Mit eget kort brugt til den første test blev atter fjernet og erstattet af det oprindelig kort fra LK, hvor jeg ligeledes foretog firmware opgradering uden fejl.

Så det er muligt at have sit eget SD kort dels til aftestning af ny firmware før endelig installation, dels som backup, hvis det originale LK kort skulle blive defekt.

Godt arbejde.

Lige et spørgsmål. På dit screenshot er de 2 tal ud for SD kortet næsten ens. Normalt vil man der se kortet størrelse, samt enten fri plads eller brugt plads. Er kortet næsten tomt eller næsten fuldt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kortet er næsten tomt i lighed med LK's eget sd kort, hvis man ikke har slået logning til. Men der er betydeligt større kapacitet end LK's eget kort, som kun er på 512 MB.

I et sådant embedded linux produkt - som IHC controlleren er - er belastningen på SD kortet lille med deraf lav sandsynlighed for et defekt kort. Hvis man alligevel ønsker et ekstra robust sd kort, kan man overveje en type V30 - se link her. Standarden er lavet med udgangspunkt i kontinuerlige videooptagelser, som nok er den belastningstype, der giver højst belastning på sd kort. Kameraproducenten Axis anbefaler V30. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, EjvindHald skrev:

I et sådant embedded linux produkt - som IHC controlleren er - er belastningen på SD kortet lille med deraf lav sandsynlighed for et defekt kort. Hvis man alligevel ønsker et ekstra robust sd kort, kan man overveje en type V30 - se link her. Standarden er lavet med udgangspunkt i kontinuerlige videooptagelser, som nok er den belastningstype, der giver højst belastning på sd kort. Kameraproducenten Axis anbefaler V30. 

Jeg formoder der sker en hel del skrivning på SD kortet, hvis man aktivere logning på IHC controlleren? Og hvad med evt tæller (SO) indgangen. Kan den logge til SD kortet? For så sker der da ting og sager.. 
Videooptagelser er ikke nødvendigvis det der giver mest belastning, selvom det belaster. Det er oftest store filer. Mens alt muligt andet er små filer/ændringer i filer, fx som logning eller database brug (sidste ikke aktuel for IHC controlleren). 
Det vigtige med videooptagelser er, at enheden lyn hurtigt kan skrive til SD kortet.. Det er altså skrive hastigheden som er afgørende.. Men hvis SD kort interfacet alligevel ikke kan følge med, så er det lidt spild med meget hurtigt kort. Jeg ved ikke hvad IHC controlleren understøtter. 

Der hvor SD kortet også har udfordringer, det er hvis enheden det sidder i ikke afsluttes/lukkes ned korrekt. Det kan smadre fil strukturen på SD kortet. Og hvordan er det nu lige man lukker en IHC controller ned? :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, EjvindHald skrev:
  • Fandt en ældre ledig bærbar PC, som jeg installerede Ubuntu linux distribution på. Det var faktisk overraskende nemt med simple peg og klik.
  • Tog SD kortet ud af min hw7 controller og kopierede alle filer til PC'en. Der var ingen 'hidden' filer.
  • Formaterede et gammelt 64Gb SD kort i ext3 format, som også er formatet, der bruges i LKs sd kort. Herefter kopierede jeg alle filer til det nye kort og satte det i controlleren.
  • Controlleren blev genstartet og startede fejlfrit op med mit eget SD kort - se skærmkopi. Herefter opgradede jeg firmware til 03.03.18 på mit kort og det fungerede fejlfrit.
  • Mit eget kort brugt til den første test blev atter fjernet og erstattet af det oprindelig kort fra LK, hvor jeg ligeledes foretog firmware opgradering uden fejl.

Tak, jeg beundrer din systematiske fremgangsmåde, og din velvilje til at dele erfaringerne, dejligt! :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
59 minutter siden, EjvindHald skrev:

Kortet er næsten tomt i lighed med LK's eget sd kort, hvis man ikke har slået logning til. Men der er betydeligt større kapacitet end LK's eget kort, som kun er på 512 MB.

I et sådant embedded linux produkt - som IHC controlleren er - er belastningen på SD kortet lille med deraf lav sandsynlighed for et defekt kort. Hvis man alligevel ønsker et ekstra robust sd kort, kan man overveje en type V30 - se link her. Standarden er lavet med udgangspunkt i kontinuerlige videooptagelser, som nok er den belastningstype, der giver højst belastning på sd kort. Kameraproducenten Axis anbefaler V30. 

 

48 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg formoder der sker en hel del skrivning på SD kortet, hvis man aktivere logning på IHC controlleren? Og hvad med evt tæller (SO) indgangen. Kan den logge til SD kortet? For så sker der da ting og sager.. 
Videooptagelser er ikke nødvendigvis det der giver mest belastning, selvom det belaster. Det er oftest store filer. Mens alt muligt andet er små filer/ændringer i filer, fx som logning eller database brug (sidste ikke aktuel for IHC controlleren). 
Det vigtige med videooptagelser er, at enheden lyn hurtigt kan skrive til SD kortet.. Det er altså skrive hastigheden som er afgørende.. Men hvis SD kort interfacet alligevel ikke kan følge med, så er det lidt spild med meget hurtigt kort. Jeg ved ikke hvad IHC controlleren understøtter.

Der hvor SD kortet også har udfordringer, det er hvis enheden det sidder i ikke afsluttes/lukkes ned korrekt. Det kan smadre fil strukturen på SD kortet. Og hvordan er det nu lige man lukker en IHC controller ned? :huh:

Den logning som LK IHC kan lave er sekventiel logning. Den åbner en fil, og begynder at skrive data fra en ende af. Det er ikke særligt hårdt for et SD kort. Havde der været tale om en database hvor data blev ændret eller reorganiseret ofte, så er det en helt anden sag.

Vedr. nedlukning, så er SD kortet mig bekendt ikke mere følsomt end alm. harddiske på dette punkt. Problemet er størst hvis der er en skrive operation igang når strømmen går, men med et embedded Linux image, er det begrænset hvad der sker af skrive operationer til SD kortet, også selvom man har logning aktiveret, medmindre man selvfølgelig logger SAMTLIGE events.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 hours ago, EjvindHald said:
  • Formaterede et gammelt 64Gb SD kort i ext3 format, som også er formatet, der bruges i LKs sd kort. Herefter kopierede jeg alle filer til det nye kort og satte det i controlleren.
  • Controlleren blev genstartet og startede fejlfrit op med mit eget SD kort - se skærmkopi. Herefter opgradede jeg firmware til 03.03.18 på mit kort og det fungerede fejlfrit.
  • Mit eget kort brugt til den første test blev atter fjernet og erstattet af det oprindelig kort fra LK, hvor jeg ligeledes foretog firmware opgradering uden fejl.

Interessant! Så firmwaren ligger altså på kortet? Skiftede controlleren til den gamle firmware, da du skiftede tilbage? Hvad hed filerne du kopierede?

Jeg har sendt min controller til reperation, men det kunne have været godt med kopi af filerne eller et image, så jeg måske selv havde kunnet re-etablere kortet

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok