Hop til indhold
  • 0

Openhab + IHC + Resource forståelse


Jesper Meyer
 Share

Spørgsmål

Hej til alle i forummet!

Jeg har brugt utallige timer på at læse mange tråde og indlæg for at forstå Openhab 2.3 Items syntax'en, men kan ikke rigtigt få det til at virke. 
Min IHC Controller er 2.61, og jeg kører Openhab 2.3 på en Pi. 

På min Iphone benytte jeg OpenHab appen til at styre min IHC, og det virker rigtigt fint.
Imidlertid står alt meget rodet, og jeg kunne godt tænke mig at lave en menu via sitemap. 
Jeg har fundet ud af hvordan jeg bygger menu'en, men desværre virker mine knapper ikke. Jeg tror at problemet ligger i manglende forståelse i hvilke resource værdier jeg skal bruge. 

Default.sitemap ser således ud: 

sitemap default label="IHC"
{
    Switch item=IHC_Spot_Facade label="Spot Facade"
}

image.png.364fe003be8e1fb426a2c46e257d56a1.png

Default.items ser såleded ud:

Switch IHC_Spot_Facade "Spot Facade" <lightbulb> {ihc="775259"}

Resource værdi'en jeg benytter har jeg fundet både i Openhab og i Visual softwaren:

image.thumb.png.99239186fce6bdc2529d65187a6c82d8.png

image.png.3b7434d00928450e76a8d6b1a90ae5de.png

Nogen der har et bud på hvad jeg gør galt?
Mangler der noget i mine config filer, bruger jeg forkert resource ID, skal jeg indtaste Controller IP i  nogen config filer?

På forhånd tak!

 

Mvh, 

 

Jesper

 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Umiddelbart ser det rigtig nok ud.. 
Hvad sker der når du prøver? Og har du evt prøvet vis BasicUI (i stedet for at bruge mobil) ?

Lige et hint.. Når du har defineret en label i din item fil, så behøver du ikke også definere den i sitemap filen, når det alligevel er den samme label.. 
Dvs.. Din items:

Switch IHC_Spot_Facade "Spot Facade" <lightbulb> {ihc="775259"}

Så kan din sitemap se således:

sitemap default label="IHC"
{
    Switch item=IHC_Spot_Facade
}

Og den vil vise det samme. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar, og tak for tippet med labels. 
Desværre sker der heller ikke noget når jeg bruger basicUI.

Jeg har kigget i Karaf, og fundet at når jeg basicUI via PC browser - autogenereret af Openhab, skriver den således når lyset tænder:image.png.c9b43a349acc701eea765644796ea759.png

Når jeg benytter mit defaults.item script får jeg dette:image.png.a8e84e1b62e6df8083b10a005bcf2ea5.png

Jeg har lavet følgende ændringer, og nu virker det:

Default.items
image.png.ac53434f12ac780d170be65f7eff0b06.png

Defaults.sitemap
image.png.07f94824974cde229aefca8d34cd447e.png

Har du et bud på hvorfor jeg skal bruge det lange og besværlige item name?

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tror lige vi starter forfra her.. Jeg kan ikke helt følge med i dit problem. 

1. Hvordan har du sat din controller op? 
Jeg bruger en cfg fil som ligger i /etc/openhab2/things/ Den ser således ud (glem i første omgang det der står under channels: Det er bare ekstra channels jeg har lavet):
Filnavn: ihc.things
ihc:controller:elko [ ip="10.4.28.6:777", username="admin", password="password", timeout=8000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ] {
    Channels:
    Type switch-channel                : Stort_Bad_UNI400_status  "Stort Badeværelse Dimmer Status"          [ resourceId=5540626 ]
    Type switch-channel                : PIR_Sove              "PIR i soveværelset"                       [ resourceId=16710162 ]
}

Dernæst burde du kunne se controlleren i PaperUI under Configuration/Things. Klik på den, og det burde så nogenlunde sådan her ud (dine channels vil nok være anderledes). 
nyihccontrollerPaperUI.thumb.png.73274385c7533e374b7b8d8da1238402.png

Herfra er det uhyre nemt at lave items..

Du kan se de to øverste channels er linket (det er de to channels manuelt lavet fra cfg filen ovenover). De ser således ud i min ihc.items fil:
Filnavn: ihc.items
Switch stort_badDimmerStatus         "Stort Bad Dimmer status [%s]"             <light>                                              {channel="ihc:controller:elko:Stort_Bad_UNI400_status"}
Switch sove_pir                                     "Soveværelse PIR [%s]"                           <cum_motion>     (gMotion)         { channel="ihc:controller:elko:PIR_Sove" } 

Så er der min sitemap fil. Den ser således ud, for de to items herover:

Filnavn: ihc.sitemap
sitemap ihc label="IHC installationen" {

   Text item=stort_badDimmerStatus
   Text item=sove_pir

    }

Og hele mit sitemap ser således ud (en del flere items på, men princippet er det samme). 
nyIHCsitemap.thumb.png.ae18f5d565f1b510ef2569dd22e4eeea.png

 

Håber det hjælper dig lidt. Der er umiddelbart ingen grund til at det ikke skulle virke hos dig. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen, 

Tak fordi du delte dit setup - det har givet mig forklaring på hvorfor det driller. (forklaring nederst for folk med ligende problemer)

Ganske kort - så virker det nu, og jeg har lært meget. Tak for det!
Jeg sidder dog tilbage med 2 ganske små spørgsmål, jeg håber du vil svare på. 

1) Hvor ændre jeg mit controller Things navn fra ihc:controller:ba5e5e3e til ihc:controller:elko (eller noget andet sigende)
image.png.5f17f0ef4b3aacf6cad133ec5349cacf.png

2) Hvor ændre jeg Things navnet til noget sigende (du bruger en sigende beskrivelse: "ihc:controller:elko:Stort_Bad_UNI400_status")

image.thumb.png.f8b6df558c805e23240d4e506fc93de6.png

 

 

 

 

 

 

#### Hvorfor det drillede ####

1) Jeg startede på Openhab 2.1 eller 2.2, hvor man som default ikke benytter items, da systemet selv linker.image.png

 

2) Jeg havde havde brugte ihc:controller:elko i min default.items fil, men skal bruge ich:controller:ba5e5e3e.

Mine filer ser nu således ud: 

default.things
image.png.32b64b81c02cd571753304cf5a387b7c.png
 

default.Items
image.png.4b4a9e42866d35db851158f3ce800bea.png

default.sitemap
image.png.ad664504f23a41ade3fc486d979c30e5.png

 

 

image.png

image.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Jesper Meyer skrev:

1) Hvor ændre jeg mit controller Things navn fra ihc:controller:ba5e5e3e til ihc:controller:elko (eller noget andet sigende)

I den ihc.things fil, som jeg viste i forrige indlæg.. Det allerførste, det er navnet på controlleren. 

6 timer siden, Kandersen skrev:

Filnavn: ihc.things
ihc:controller:elko [ ip="10.4.28.6:777", username="admin", password="password", timeout=8000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ] {
    Channels:
    Type switch-channel                : Stort_Bad_UNI400_status  "Stort Badeværelse Dimmer Status"          [ resourceId=5540626 ]
    Type switch-channel                : PIR_Sove              "PIR i soveværelset"                       [ resourceId=16710162 ]
}

Se der står: ihc.controller.elko Du bestemmer sådan set selv hvad der skal stå der efter ihc:controller:min_controller
(Jeg ved ikke om man helt kan bestemme. Jeg mener det er normal kotume, at ihc.controller er fast, og så bestemmer du selv det sidste). Sådan er det ihvertfald i andre bindinger. 

1 time siden, Jesper Meyer skrev:

2) Hvor ændre jeg Things navnet til noget sigende (du bruger en sigende beskrivelse: "ihc:controller:elko:Stort_Bad_UNI400_status")

Den du ser der, det er en channel jeg manuelt oprettede, igen i ihc.things filen lige herover. 
Type switch-channel                : Stort_Bad_UNI400_status  "Stort Badeværelse Dimmer Status"          [ resourceId=5540626 ]

Hvis du har opsat .things filen til createChannelsAutomatically=true (ligesom jeg har). Så laver den selv things navnene ud fra en sammenblanding af controller_navnet:type og resourceID. Fx sådan her
ihc.controller.elko:output(resourceID) hvis det er en udgang.
ihc:controller:elko:input(resourceID)

Egentlig havde Pauli´ ikke behøvede at lave bindingen til også at angive typen. Men det giver god mening hvis man har andet end ind og udgange i sin IHC installation.. Fx hvis det er en temperatur sensor, så vil den se således ud:
ihc:controller:elko:temperature13700628

Og en fugtsensor:
ihc:controller:elko:humidity13699623

Selve label på en autocreated channel, det vil være det som du har kaldt det i LK´s Visual program.

Håber det giver lidt mening.. Man skal lige lære at forstå sammensætningen i en channel, så falder tiøren hurtigt på plads :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok