Hop til indhold
  • 0

Timer på alarm ved strømsvigt


janpolsen
 Share

Spørgsmål

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Blot for at denne tråd ikke står som "ubesvaret" og til fremtidig info hvis andre søger på det.

TorbenSørensen har været super-behjælpelig med at finde og rette min fejl omkring strømsvigt.

Jeg blev klogere på, at det ikke er når selve strømsvigtet indtræder, at alarmen går igang, men derimod når controlleren er startet op igen.
Alarmen er stadig slået til efter opstart, mens magnetkontakter og PIR først får bliver koblet til lidt senere. Dette gjorde i mit tilfælde, at alarmen blev triggered på samtlige magnetkontakter.
Torben har lavet en løsning der gør, at alarmen først bliver gentilkoblet 5 sekunder efter powerup, således at magnetkontakter og PIR når at få blive sat korrekt.

En kæmpe tak til Torben herfra og forhåbentlig kan vi nu sove trygt og sikkert med skalsikring slået til, uden frygt for at alarmen går i gang i løbet af natten :).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Jeg skal ikke kunne sige om det er området, eltavlen, huset eller hvad, men vi oplever desværre, at der engang imellem er et lille strømsvigt.

Vi taler et strømsvigt i form af så kort varighed, at det kun er lysene der lige blinker... Fjernsyn og andet elektronik er ikke påvirket.

...

Og nu hvor jeg skriver dette og tænker over det, så er der måske overhovedet ikke tale om strømsvigt, men blot at controlleren spontant rebooter (af en anden årsag end strømsvigt), hvilket vi ser ved at lyset blinker. :huh:

De gange hvor dette strømsvigt/reboot sker, mens alarmen har været tilkoblet, har så resulteret i, at alarmen gik igang efter genstart.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, janpolsen skrev:

TorbenSørensen har været super-behjælpelig med at finde og rette min fejl omkring strømsvigt.

Jeg blev klogere på, at det ikke er når selve strømsvigtet indtræder, at alarmen går igang, men derimod når controlleren er startet op igen.
Alarmen er stadig slået til efter opstart, mens magnetkontakter og PIR først får bliver koblet til lidt senere. Dette gjorde i mit tilfælde, at alarmen blev triggered på samtlige magnetkontakter.
Torben har lavet en løsning der gør, at alarmen først bliver gentilkoblet 5 sekunder efter powerup, således at magnetkontakter og PIR når at få blive sat korrekt.

Cool. Jeg har samme udfordring med LK's funktionsblok til PowerMax Pro alarmen. Når jeg uploader et nyt/rettet projekt er indgangen for PGM-relæet on, men logikken når ikke at følge med, hvorfor huset står som ubeboet med deaktiverede Pir osv. Det må jeg lige se nærmere på, det er såden en lille ting man ellers aldrig får taget sig sammen til at lave.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, janpolsen skrev:

Og nu hvor jeg skriver dette og tænker over det, så er der måske overhovedet ikke tale om strømsvigt, men blot at controlleren spontant rebooter (af en anden årsag end strømsvigt), hvilket vi ser ved at lyset blinker.

Det er let at efterprøve. Hvis ingen tryk i huset virker et par minutter efter "blinket" er det controlleren der genstarter. Du kan også se om oppetiden i administrator er startet forfra.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg bruger som regel administrator til at se oppetiden. Det gange hvor vores controller har været genstartet, det har været provokeret pga "stress", dvs for meget der "tæsker" løs på den på een gang med 2 x openhab, 1 x IHC captain og LK´s IHCremote. Og ellers har det kun været ved opdateringen. Jeg mener ikke en IHC controller skal genstarte af sig selv. Så er der noget galt et eller andet sted, og det ville jeg forsøge fikse. 
 

13 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

med deaktiverede Pir osv

Bjarne, hvorfor deaktivere PIR´?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det er let at efterprøve. Hvis ingen tryk i huset virker et par minutter efter "blinket" er det controlleren der genstarter. Du kan også se om oppetiden i administrator er startet forfra.

Vi har helt sikkert oplevet, at vi om dagen/aftenen, ser lyset blink og at vi ikke kan trykke på kontakterne. Her hører vi dog ikke noget til alarmen.

Når vi har vågnet om natten, fordi alarmen er gået i gang, så har jeg mere haft i tankerne, at jeg skal finde min nøglering for at slukke for alarmen, fremfor at teste lyset :). Men set i bakspejle, så vil jeg tro, at lyset på dette tidspunkt sagtens kan tændes/slukkes, da vi nu er der hvor controlleren er genstartet ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Jeg tror jeg ville holde et meget vågent øje med, hvor ofte controlleren genstarter. Den bør som nævnt ikke bare genstarte i tide og utide. Så er der noget andet galt et sted, (muligvis i porgrammet). 

At påstå at en IHC controller ikke genstarter af og til, passer simpelthen ikke. Jeg ved godt at vi har debatteret emnet før, men jeg vil da gå så langt at give dig ret i, at det kunne være dejligt, hvis den ikke genstarter en gang imellem.

Der er mig bekendt kun 2 måder, hvor du kan få dig en controller, som aldrig (eller tæt på) vil genstarte.. Den ene måde er er lave sin egen FW til controlleren, hvilket nok ikke er lykkedes for nogle, og den anden er at lave et simpelt program uden automatiseringer, men så kunne man jo ligeså godt have lavet en traditionel elinstallation.. Det er 100% “by design” at controlleren genstarter, bestemt af FW i controlleren.

Jeg har såmænd set controllere, som har kørt over 1 år uden genstart, men så har der kun været et helt simpelt program med kip på samtlige udgange, hvor controlleren kun løber programmet igennem, hver gang at der er blevet trykket på et tryk, men hvorfor så vælge IHC?

Jeg oplever selv her efter at der er blevet koldt og gulvvarmestyringen kører, at der er kortere mellem genstart i forhold til i sommer. Det er fordi at programmet til gulvvarmestyringen holder controlleren beskæftiget det meste af tiden. Sagt på en anden måde - jo mere avanceret et program du har i controlleren, des oftere vil den genstarte.

Jeg kan huske at da jeg brugte FW 2.7.199 kørte min controller ca. 1 måned mellem genstart. Så udkom FW 2.7.220, som stadig ligger til download på LK’s hjemmeside, og med den installeret, genstartede min controller ca. hver 3. dag... INTET var ændret i mit program... Efter en måneds tid med mange genstarter, downgradede jeg FW til 2.7.199, og så genstartede den igen ca. med 30 dages mellemrum og det var stadig med helt samme program i controlleren.

Noget helt andet jeg opdagede, da jeg hjalp Jan, var at min egen controller kan genstarte, uden at jeg kunne se det i IHCAdministrator.

Jeg havde kopieret nogle af Jans funktionsblokke over i mit eget program, for at teste hvad der skete med dem, når jeg tvang controlleren til at genstarte fra IHCAdministrator. Min controller er sat op til at sende en SMS når den genstarter, hvilket jeg fik hver gang, men det var ikke hver gang, at det fremgik af oppetiden på forsiden i IHCAdministrator, at den rent faktisk var genstartet. Det har jeg aldrig lagt mærke til før.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Jeg ved godt at vi har debatteret emnet før, men jeg vil da gå så langt at give dig ret i, at det kunne være dejligt, hvis den ikke genstarter en gang imellem.

Så må mit program være meget meget lidt avanceret.. Selvom der bla er alarm, varmestyring, flere PIR styringer, Zigza sensor korrigeringer (mod støj eller hvad man nu skal kalde det) :)
Både min gamle HW 6.1 og nuværende 6.2 genstarter ikke af sig. Jeg kan faktisk slet ikke mindes een eneste gang jeg har oplevet det, udover hvis jeg har presset controlleren "udefra" med openhab oa.   

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Kandersen skrev:

hvorfor deaktivere PIR´?

Der kan faktisk være flere årsager til at deaktiverer en alarm PIR, jeg har fornylig været ude for at gardinerne udløser alarmen når de sænkes/hæves som en del af hjemmesimuleringen. Løsningen blev en midlertidig deaktivering af de berørte PIR når gardinerne ændres.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Der kan faktisk være flere årsager til at deaktiverer en alarm PIR, jeg har fornylig været ude for at gardinerne udløser alarmen når de sænkes/hæves som en del af hjemmesimuleringen. Løsningen blev en midlertidig deaktivering af de berørte PIR når gardinerne ændres.

Jeg ved godt det måske ikke altid er muligt, men er det ikke netop een af årsagerne til, at PIR skal sidde væk fra vinduer? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Kandersen skrev:

Det kan godt være PIRén fysisk sidder langt fra vinduerne. Men min pointe var, at den skal pege væk fra vinduerne.. ikke imod vinduerne  :D

Hvis PIR både skal side i et hjørne og pege væk fra gardiner, ventilationsanlæg og andet som kan ændre temperatur, samtidig med at rummet sikres optimalt, ja så har du en udfordring.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 8/1/2019 at 17:06 , Kandersen skrev:

Så må mit program være meget meget lidt avanceret.. Selvom der bla er alarm, varmestyring, flere PIR styringer, Zigza sensor korrigeringer (mod støj eller hvad man nu skal kalde det) :)
Både min gamle HW 6.1 og nuværende 6.2 genstarter ikke af sig. Jeg kan faktisk slet ikke mindes een eneste gang jeg har oplevet det, udover hvis jeg har presset controlleren "udefra" med openhab oa.   

Husk på, at hver gang du ændrer i dit program, opgraderer firmware, skifter controller, flytter tavle osv., laver du jo også en genstart af controlleren. Derved bliver intervallet for hvornår controlleren genstarter næste gang jo "nulstillet", og ud fra dine post her i forum, har du (heldigvis) gjort flittig brug af din IHC installation, hvilket alt andet lige, må have genereret flere genstarter på de par år du har haft din IHC.
Hvis ikke jeg selv lavede log på genstart af controller, ville jeg ikke opdage 9 ud af 10 genstarter. Hvis der i programmet er styr på intialværdier, kører programmet jo bare videre som om intet var hændt, efter controlleren er rebooted.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Korrekt at jeg selv genstarter (altså bevidst). Og ja det har muligvis noget med intervallet at gøre. Men jeg har da "lange perioder" imellem, hvor jeg ikke gør noget. Og der oplever jeg heller ikke genstart. Det seneste jeg lige husker, det er en periode på 76 dage uden at hverken jeg eller controlleren har genstartet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok