Hop til indhold

Alternativer til måler aflæsning med fotodiode


Lars1
 Share

Recommended Posts

Efter jeg har fået min nye fjernaflæste måler, har jeg problemer med at fotodioden taber pulser fra tid til anden. Jeg har prøvet at juster diodens placering, men den taber fortsat pulser fra tid til anden. Det er specielt galt her i vinter halvåret hvor el-varmen køre. Der taber den ca. 1-2KWh pr dag ved et dagligt forbrug på omkring 50KWh.

Er der nogen som har erfaring med ccc modul porten på den nye radius måler fra Kamstrup? De benytter såvidt jeg er blevet oplyst DLMS/COSEM protokollen.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lars1 skrev:

Efter jeg har fået min nye fjernaflæste måler, har jeg problemer med at fotodioden taber pulser fra tid til anden. Jeg har prøvet at juster diodens placering, men den taber fortsat pulser fra tid til anden. Det er specielt galt her i vinter halvåret hvor el-varmen køre. Der taber den ca. 1-2KWh pr dag ved et dagligt forbrug på omkring 50KWh.

Har du den nyeste version af Zigzas fotodiode? Der var noget med at den første generation havde svært ved at følge med.

BTW, er der ikke en SO-puls udgang på måleren under klemdækslet?

Link til kommentar
Del på andre sites

8 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Har du den nyeste version af Zigzas fotodiode? Der var noget med at den første generation havde svært ved at følge med.

BTW, er der ikke en SO-puls udgang på måleren under klemdækslet?

Den fotodiode jeg har er nok 5-10 år gammel så det er næppe nyeste version, men om det er første generation. Det ved jeg ikke. Men den virkede uden problemer på den gamle måler.

Detsværre er der ingen S0 udgang på de nye Kamstrup måler som Radius sætter op. Det er erstattet af ccc modul porten. :angry: Men selvom der havde været, så krævede de for 10 år siden 25 kr. pr. mdr. for brug af S0 udgang, samt et montør besøg for at tilsluttet ledningen. Det nægter jeg at betale, og jeg tvivler på at det er blevet billigere siden. CCC modul porten er der adgang til uden man skal bryde plomber eller andet, men den kræver et AES128 krypterings certifikat, som Radius dog udlever gratis.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har læst i manualen, og jeg synes det ser ud til at der er SO-klemmer under dækslet, men jeg kan ikke blive helt klog på om det kræver et modul.

Side 12, https://elmaterial.dk/WebRoot/Itadel/Shops/Elmaterial/4E5D/0F31/E4E3/92FF/0B12/5DA7/BC05/8361/kamstrup.pdf

Hvis plompen "falder af" er det til at se om den er der og man kan lave en test.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror at der er SO-udgang, se dette på side 3:

S0-pulsudgang Giver pulser for aktiv energi med 1000 pulser pr. kWh. Pulserne udsendes synkront med LED’en. S0-udgangen er specificeret efter normen DIN 43864. Den maksimale spænding, der må tilsluttes S0-udgangen, er max. 27 volt DC (ved 1 kΩ), og den maksimale strøm, der må trækkes gennem udgangen, er 27 mA. Impulstiden er 30msek.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har læst i manualen, og jeg synes det ser ud til at der er SO-klemmer under dækslet, men jeg kan ikke blive helt klog på om det kræver et modul.

Side 12, https://elmaterial.dk/WebRoot/Itadel/Shops/Elmaterial/4E5D/0F31/E4E3/92FF/0B12/5DA7/BC05/8361/kamstrup.pdf

Hvis plompen "falder af" er det til at se om den er der og man kan lave en test.

Det er detsværre ikke den måler de sætter op idag. Den nye måler har ikke S0 bus. Det spurgte jeg efter da den blev sat op, og igen efterfølgende da jeg brokkede mig til kundeservice over at puls dioden ikke længere funger med min fotodiode, hvilket de selvfølgelig er 100% ligeglade med. de henviser bare til de data man kan downloade fra sin el-leverandør et par uger efter man har brugt strømmen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Når nu du i forvejen har en raspi kørende (til ihc captain eller lign) ville jeg gå efter en ny IR probe og denne løsning til at hente og visualisere data:

http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=3584

Understøtter endda wireless mbus, så hvis man har vandmålere eller andet kan man også indlæse data herfra med den rette dongle og dekrypteringskode.

OK der er så ikke direkte integration med IHC, men mon ikke man nemt kan lave noget via ifttth eller måske enda direkte via ihc captain.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er intet krav om at det skal være via IHC. Det er bare lavet via IHC idag, fordi det var nemt at sætte en fotodiode på en IHC indgang og der igennem opsamle data.

Dit link ser interessant ud, men jeg kan ikke helt forstå hvad man skal bruge det optiske øje til, når der i artiklen står at kommunikationen sker via DLMS/COSEM. De nye Radius måler understøtter dette direkte. Men det bliver måske klart når jeg får læst artiklen i detaljer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok