Hop til indhold
  • 0

Varmestyring med Telestat NO


nkhv
 Share

Spørgsmål

Jeg har flyttet min varmecentral,  og som følge deraf også min varmestyring.

Huset er opvarmet med alm radiatorer på et gasfyr, og det har egentligt virket fint i 10 år ved hjælp af IHC tilsluttet Danforss ABNR telestater på radiatorventilerne.

Nu har jeg af en eller anden glemt årsag monteret nye TW A-a telestater som Normal Open istedet for de gamle Normal Closed, og nu har jeg så lige spørgsmålet om hvordan jeg inverterer spændingen?

Jeg kan se, at der findes en FB som styrer magnetventiler både NO og NC, men de ser ikke ud til at virke. Hvad er egentlig forskellen på en  telestat og en magnetventil i IHC sammenhæng?'

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

En magnet ventil er normalt noget der ligesom et relæ aktiveres af elektromagnetisme. Det reagerer derfor med det samme. I en såkalt telestat er der en fjederpåvirket ventil og noget voks som varmes op og smelter i løbet af 2-5 minutter. Den reagere derfor langsommere, men ellers i princippet på samme måde On eller Off.

Og begge ventil typer fåes i Normal Open (NO) eller Normal Closed (NC) udgaver. Og i 12V ,24V og 230V. Hvilken man skal/bør benytte kommer helt an på insatllationen og formålet/virkemåden af ventilen. 

Du kan nok ikke "vende strømmen" men du kan styre dem modsat med en inverterings FB hvis ikke din FB har udgang for eller kan vælge mellem begge typer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svaret

Mit spørgsmål gik mere på, hvad der er forskellen mellem IHC output produkterne magnetventil og telestat i IHC-sammenhæng. Jeg kan se, at de ikke giver samme reaktion i FB'en, selvom output produkterne Telestat og Magnetventil NC i princippet skulle være fuldstændig ens.

I min logik skulle Magnetventil NO princippet kunne gøre det, men det lader til at FB 5.1.01.b Simpel varmestyring bliver forvirret af, at når der gives signal  "on" betyder det faktisk, at varmeproduktionen skal stoppe. Når temperaturen fra sensoren går mod setpunkt + hysterese skifter FB'en ikke fra on til off, eller fra off til on henholdsvis ved stigende/faldende måling.

Derimod virker det fint -og har gjort det i mange år- hvis jeg monterer en traditionel telestat NC på samme FB.

Det jeg tænkte på var netop derfor, om jeg bliver nødt til at lægge en inverterings FB ind efter varmestyrings FB'en, eller om den overhovedet set ud fra et programmerings logisk synspunkt overhovedet vil kunne ligge i selve varmestyrings FBén.

Hvis det er det der skal til, må jeg jo i gang med FB programmering.... Så hvis nogen har en ide om, hvordan et sådan kunne se ud, modtager jeg gerne (IHC) input :)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med en telestat har du mulighed for at pulse varmen, da du varmer voksen (som Lars har beskrevet ovenfor) op så ventilen reagerer trægt.

En magnetventil vil stå og banke, skiftevis åbne og lukke, det giver en masse mekanisk støj og dit varmesystem bliver hårdt stresset når du åbner og lukker for vandet svarende til at du står med en vandslange, bukker den, slipper den, bukker den slipper den osv. Det vil skabe en stor uro i det hele, varmerør vil ligge i gulve/vægge og banke hver gang ventilen åbner/lukker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jo jo jo - jeg kender godt forskellen på en telestat og en magnetventil.

Det som jeg spørger om er derfor ikke relateret til hvordan en ventil henholdsvis en telestat virker, men hvordan IHC'en håndterer forskellen. 

Så mit spørgsmål kan vel egentlig koges ned til: Hvad er forskellen på de to udgangsprodukter Magnetventil NO og Magnetventil NC?  Er de to produkter helt ens -bortset fra navnet? Egentlig bunder mit spørgsmål jo nok i min manglende viden om hvordan ind- og udgangsprodukterne i IHC bliver til. Jeg er med på hvordan funktionsblokkene programmeres, men hvordan er det med ind- og udgangsprodukterne? Bliver de født på det allerhelligste sted (Ballerup?) hvor ikonerne også bliver tildelt og indeholder de andet end det man selv kan definere under "brugerdefinerede ind- og udgangsprodukter"?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, nkhv skrev:

Jo jo jo - jeg kender godt forskellen på en telestat og en magnetventil.

Det som jeg spørger om er derfor ikke relateret til hvordan en ventil henholdsvis en telestat virker, men hvordan IHC'en håndterer forskellen. 

Så mit spørgsmål kan vel egentlig koges ned til: Hvad er forskellen på de to udgangsprodukter Magnetventil NO og Magnetventil NC?  Er de to produkter helt ens -bortset fra navnet? Egentlig bunder mit spørgsmål jo nok i min manglende viden om hvordan ind- og udgangsprodukterne i IHC bliver til. Jeg er med på hvordan funktionsblokkene programmeres, men hvordan er det med ind- og udgangsprodukterne? Bliver de født på det allerhelligste sted (Ballerup?) hvor ikonerne også bliver tildelt og indeholder de andet end det man selv kan definere under "brugerdefinerede ind- og udgangsprodukter"?

 

Ahh, ok. Så har jeg været for hurtig til at læse dit spørgsmål igennem.

Der er ingen forskel på de forskellige I/O produkter, kun Output 1-10, der er anderledes.

Du kan også lave et brugerdefineret.

Men jeg tror at LK har tiltænkt Magnetventil NO/NC til vand og gas, og telestaterne udelukkende til varme, der er ingen forskel i de to. Det er kun for overskuelighedens skyld at de har de korrekte navne.

Du kan udemærket lave dine egne ind-/udgangsprodukter, evt med flere ind-/ udgange under den samme enhed. Det gøres i en XML editor. Du kan søge her i forummet, der er en fin guide til det, der er andre der har gjort det for nogle år siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Super tak for forklaringen.

Det er jo nok dér jeg så er gået forkert i byen. Jeg troede, at der var en forskel på, om jeg tilsluttede en NO eller NC ventil, og nu har jeg så en god forklaring på, hvorfor det ikke virkede.

Jeg skal så til at programmere en funktionsblok alene til brug for radiatorer. Jeg starter i en anden tråd.

VH Nicolaj

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, nkhv skrev:

Super tak for forklaringen.

Det er jo nok dér jeg så er gået forkert i byen. Jeg troede, at der var en forskel på, om jeg tilsluttede en NO eller NC ventil, og nu har jeg så en god forklaring på, hvorfor det ikke virkede.

Jeg skal så til at programmere en funktionsblok alene til brug for radiatorer. Jeg starter i en anden tråd.

VH Nicolaj

Så sætter du bare FB 1.1.04.c mellem din udgang og telestaten og inveterer derved signalet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok