Hop til indhold
  • 0

Udgange m/always on


TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

Hej,

Såfremt I har udgange der skal være always on hvordan styrer I dem - via en blok?

Hvordan kan jeg sørge for at mine always on udgange altid bliver uploaded således de er on hvis det er valgt i blokken? Jeg har har brugt det med aat sætte on i/via serviceview men den status forsvinder jo selvfølgelig såfremt jeg har haft uploaded et tomt projekt.

Hvad gør I?

mvh Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Always on eksister ikke i LK IHC. Du kan på en udgang sætte en default værdi, samt sætte at den skal huske seneste status, men når din controller crasher og genstarter af sig selv, vil du ofte se at udgangen kortvarigt går off, for så at gå on igen. Det kan man ikke undgå.

Hvis du har en enhed som der skal være fast fase på, så lad være med at køre den gennem IHC. Det er spild af udgange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Lars1 skrev:

Always on eksister ikke i LK IHC. Du kan på en udgang sætte en default værdi, samt sætte at den skal huske seneste status, men når din controller crasher og genstarter af sig selv, vil du ofte se at udgangen kortvarigt går off, for så at gå on igen. Det kan man ikke undgå.

Hvis du har en enhed som der skal være fast fase på, så lad være med at køre den gennem IHC. Det er spild af udgange.

Du kan se om dette kan bruges i den situation, det er et 400V (8 adskilte relæer) bistabilt output.:

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9893722_01.pdf

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Du kan se om dette kan bruges i den situation, det er et 400V (8 adskilte relæer) bistabilt output.:

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9893722_01.pdf

Nope. Vil heller ikke være always ON. De alm. output moduler burde ikke gå off når controlleren crasher. Det er en software/hardware fejl i forbindelse med genstart efter et crash, som sender en off puls til output modulerne.

Udgange som jeg ønsker at styre, men hvor jeg skal være sikker på at jeg ikke har et kort strømudfald som ovenstående har jeg lavet via wireless stikkontakter eller relæer. Dem har jeg endnu ikke set få off pulsen i forbindelse med et crash. Sikkert fordi controlleren skal være helt oppe før den begynder at kommuniker med wireless enheder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Lars1 skrev:

Nope. Vil heller ikke være always ON. De alm. output moduler burde ikke gå off når controlleren crasher. Det er en software/hardware fejl i forbindelse med genstart efter et crash, som sender en off puls til output modulerne.

Udgange som jeg ønsker at styre, men hvor jeg skal være sikker på at jeg ikke har et kort strømudfald som ovenstående har jeg lavet via wireless stikkontakter eller relæer. Dem har jeg endnu ikke set få off pulsen i forbindelse med et crash. Sikkert fordi controlleren skal være helt oppe før den begynder at kommuniker med wireless enheder.

Hvad har du på de stikkontakter eksempelvis?

Hos mig kunne det være fast fase på min portåbner, stikkontakter hos sengene (tænd/sluk/dæmp direkte på lampe) samt en række/grupper af stikkontakter rundt i garagen m.v. som jeg alligevel ikke behøver at have på en separat udgang. Så jeg kan jo bare gå i gang med at flytte lidt ledninger i tavlen i stedet for at skal sætte en række udgang manuelt på on efter et crash i ny og næ - jeg glemmer ofte så at få en udgang eller to tændt til irritation når man så lige har brug for strøm der ;-)

Vel også lidt voldsomt at samle alle disse always on udgange i en fæles tænd/sluk blok....men så skal jeg jo kun lige ind et sted fremover ;-)

Mvh Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Hvad har du på de stikkontakter eksempelvis?

Hos mig kunne det være fast fase på min portåbner, stikkontakter hos sengene (tænd/sluk/dæmp direkte på lampe) samt en række/grupper af stikkontakter rundt i garagen m.v. som jeg alligevel ikke behøver at have på en separat udgang. Så jeg kan jo bare gå i gang med at flytte lidt ledninger i tavlen i stedet for at skal sætte en række udgang manuelt på on efter et crash i ny og næ - jeg glemmer ofte så at få en udgang eller to tændt til irritation når man så lige har brug for strøm der ;-)

Vel også lidt voldsomt at samle alle disse always on udgange i en fæles tænd/sluk blok....men så skal jeg jo kun lige ind et sted fremover ;-)

Mvh Torben

Hvis du har PIR i dit hus vil det nemmeste bare være at lave en ON-funktion fra dem til den udgang der altid skal være tændt, når det nu bare er nogle knap så kritiske udgange. Så bliver den tændt næste gang du går forbi en eller flere PIR.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Hvad har du på de stikkontakter eksempelvis?

Netværks udstyr, antenne forstærker, radio, tv, computer etc. Det er slukket når jeg ikke er hjemme, men kan ikke lide de korte udfald som sommetider opstår når IHC controlleren genstarter.

6 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Hos mig kunne det være fast fase på min portåbner, stikkontakter hos sengene (tænd/sluk/dæmp direkte på lampe) samt en række/grupper af stikkontakter rundt i garagen m.v. som jeg alligevel ikke behøver at have på en separat udgang. Så jeg kan jo bare gå i gang med at flytte lidt ledninger i tavlen i stedet for at skal sætte en række udgang manuelt på on efter et crash i ny og næ - jeg glemmer ofte så at få en udgang eller to tændt til irritation når man så lige har brug for strøm der ;-)

Min anbefaling er klart at hvis du har stikkontakter etc. som ikke skal styres af IHC, så få en elektriker til at koble dem på en fast fase i steddet. Hvis din tavle er lavet med luft i nærheden af dine 230V output moduler kan det klares med et par DIN skinne klemmer og en times arbejde.

6 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Vel også lidt voldsomt at samle alle disse always on udgange i en fæles tænd/sluk blok....men så skal jeg jo kun lige ind et sted fremover ;-)

Du behøver ikke en FB. Du kan bare tilføje produkterne til dit IHC program og sætte default værdi til ON. Du skal ikke linke produkterne til noget. Hvis du vil være helt sikker, laver du en FB, som reager på power on. Det eneste FB's gør er at sende et ON signal til alle tilsluttede produkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Lars1 skrev:

Du behøver ikke en FB. Du kan bare tilføje produkterne til dit IHC program og sætte default værdi til ON. Du skal ikke linke produkterne til noget. Hvis du vil være helt sikker, laver du en FB, som reager på power on. Det eneste FB's gør er at sende et ON signal til alle tilsluttede produkter.

Jeg ender nok med at ændre i min tavle. Hvis jeg ikke har set helt galt så kan man ikke sætte wireless dimmer lampeudtag til default ON derfor er jeg inde omkring et lampeudtag - i forhold til wireless dimmeren - den kan jeg sætte default ON.....men p.t. har jeg en kip blok til at tænde/slukke lampeudtaget men den blok kan jeg sløjfe ved at sætte mit lampeudtag til default ON?

I mit setup (uden fast fase) kan jeg ikke undvære lampeudtaget vel? ;-)

Mvh Torben

PS: jeg kan lige nå at redigere indlægget her:
Jeg syntes ikke rigtig at jeg kan få min initial værdi på lampeudtag til at blive det som jeg ønsker (ON) - når jeg uploader så kommer aktuelle værdier jo ind i mit uploadede projekt og det er jo ikke godt hvis jeg har haft uploadet et tomt projekt. Hvad gør jeg galt mon? :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis wireless enheder blive ændre ved crash eller genstart, så er der en fejl i den FB som de er linket til.

Hvis du har et lampe udtag med dimmer, som du ønsker altid er tændt på 100%, så vil jeg erstatte det med et alm. lampeudtag forbundet til en fast fase. Men du kan også bare beholde dimmeren, fjerne alle links mellem dimmer produktet og FB's i dit IHC program, og sætte dimmeren på 100% via serviceview. Så vil den aldrig ændre sig, ligegyldigt hvor ofte din IHC controller crasher.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit sidste spørgsmål, men jeg tror det er nedenstående du slåsser med.

Hvis du downloader dit aktuelle program, retter initiel værdi og uploader igen, så vil du ikke se nogen ændring, da IHC bibeholder aktuel tilstand i dette tilfælde. Dette virker sålænge at Visual har kontrakt til controlleren hele vejen fra du starter med at downloade til du uploader igen. Mister Visual forbindelsen undervejs træder nedenstående i kraft.

Hvis du tager en tidligere version af dit program, retter initiel værdi og uploader, så vil produktet følge initiel værdien.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Hvis wireless enheder blive ændre ved crash eller genstart, så er der en fejl i den FB som de er linket til.

Hvis du har et lampe udtag med dimmer, som du ønsker altid er tændt på 100%, så vil jeg erstatte det med et alm. lampeudtag forbundet til en fast fase. Men du kan også bare beholde dimmeren, fjerne alle links mellem dimmer produktet og FB's i dit IHC program, og sætte dimmeren på 100% via serviceview. Så vil den aldrig ændre sig, ligegyldigt hvor ofte din IHC controller crasher.

Jeg har ikke problemer med wireless dimmer(e) som jeg i øvrigt kører scenarier på. Min udfordring er alene det faktum, at jeg har mine wireless dimmere på en udgange som jeg leger med at få til at gå initial ON (indtil jeg får mig taget sammen til at gå til fast fase i tavlerne) ved upload af programmet. 

Jeg har løst initial on ved at gå i serviceview sætte alle ON - og dette virker (selvfølgelig) ved genstart af controller. Problemet er så bare hvis jeg eks. har uploaded et tomt program for derefter at uploade min efter program - her er der jo ikke nogen aktuelle værdier at hente....og så skal jeg starte forfra i serviceview med at sætte ON. Jeg har nok ikke forstået det du skriver om hvordan IHC by design virker for jeg kan bare ikke i nogen situationer få initial værdi til at være ON hvis jeg har haft et tomt projekt lagt ind :unsure:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

aha. Så tror jeg at jeg forstår.

Indtil du får ændret din installation, så dine dimmer får en fast fase, så tilføj et lampeudtage på de udgange hvor dine wireless dimmer er tilsluttet. Dette lampe udtag sætter du til default on. Når du så uploader dette program efter at du har haft et tomt program i controlleren, så vil udgangene gå on. Lampeudtaget skal ikke være linket til nogen FB. Hvis du linker det til en FB, vil denne FB overrule default settingen.

Alternativt kan du lave en FB som kun reager på power on, og hvis eneste handling er at sætte linkede udgange on. Det vil sikre at ligegyldigt hvad. Når controlleren genstarter, bliver de linkede udgange sat on.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 26/12/2018 at 15:35 , Lars1 skrev:

Alternativt kan du lave en FB som kun reager på power on, og hvis eneste handling er at sætte linkede udgange on. Det vil sikre at ligegyldigt hvad. Når controlleren genstarter, bliver de linkede udgange sat on.

Til dette kan du bruge FB 4.1.13 der gør det Lars beskriver.

Jeg bruger den selv til at logge hvornår min controller genstarter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27/12/2018 at 16:39 , Bjarne Sørensen skrev:

Til dette kan du bruge FB 4.1.13 der gør det Lars beskriver.

Jeg bruger den selv til at logge hvornår min controller genstarter.

Èn 4.1.13 pr "always ON" udgang - ikke flere udgange i samme 4.1.13?

Udgangen/udgangene, der altid holdes always ON, må ikke også kunne styres af anden blok end nævnte 4.1.13? 

Mvh Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Èn 4.1.13 pr "always ON" udgang - ikke flere udgange i samme 4.1.13?

Udgangen/udgangene, der altid holdes always ON, må ikke også kunne styres af anden blok end nævnte 4.1.13? 

Mvh Torben

Hej Torben.

Du kan tænde udgangen direkte eller via en FB som vist her.

 

 

Udklip.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok