Hop til indhold

Udlæse tællere med IHC-Captain


Bjarne Sørensen
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne aflæse mine målere og gemme det i en fil. Det skal ske hver søndag kl 23.50.

Jeg har en PC/server kørende 24/7 hvis det f.eks. kan gemmes derpå via IHC-Captain. Det må meget gerne være et Excel-ark der bare opdateres med de nye aflæsninger.

Jeg mangler ideer til hvordan det gøres.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg vil gerne aflæse mine målere og gemme det i en fil. Det skal ske hver søndag kl 23.50.

Jeg har en PC/server kørende 24/7 hvis det f.eks. kan gemmes derpå via IHC-Captain. Det må meget gerne være et Excel-ark der bare opdateres med de nye aflæsninger.

Jeg mangler ideer til hvordan det gøres.

Du kan lave en lille webside, som IHC Captain kalder. Denne webside gemmer så de data som IHC captainen sender i en fil eller database.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

41 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

@Martin: Bjarne er Tekniknørd ikke kodehaj :ph34r:

Men mon ikke med de rette hints og en guide/vejledning at det går :D

Lars har fuldstændig ret.

Jeg har et domæne og onlineplads hvis det er. Men det var ikke lige den vej jeg ville gå.

Jeg har jo mit lækre setup på min iPad hvor jeg kan se alle mine 8 målere i IHC-Tablet, men de driller (en opgave jeg skal have dig Lars til at hjælpe med :)

Og går der noget galt men min Visual 2 6,2 controller f*cker den mine målere :wacko:

Så jeg ville bare have opbevaret mine data et sted i en fil. Jeg har indtil for ½ år siden skrevet den ind i en note hver søndag aften, men det er livet altså for kort til..

hvordan er det du gør det @Lars1?

Link til kommentar
Del på andre sites

 

1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

@Martin: Bjarne er Tekniknørd ikke kodehaj :ph34r:

Men mon ikke med de rette hints og en guide/vejledning at det går :D

Haha. Nu spurgte han om ideer. ;-)

men et lille php script på ca 10-15 linier ville kunne skrive en værdi ned i en tekstil. Det kræver selvfølgelig en webserver med php og en time på php.net 8-)

Link til kommentar
Del på andre sites

15 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Lars har fuldstændig ret.

Jeg har et domæne og onlineplads hvis det er. Men det var ikke lige den vej jeg ville gå.

Jeg har jo mit lækre setup på min iPad hvor jeg kan se alle mine 8 målere i IHC-Tablet, men de driller (en opgave jeg skal have dig Lars til at hjælpe med :)

Og går der noget galt men min Visual 2 6,2 controller f*cker den mine målere :wacko:

Så jeg ville bare have opbevaret mine data et sted i en fil. Jeg har indtil for ½ år siden skrevet den ind i en note hver søndag aften, men det er livet altså for kort til..

hvordan er det du gør det @Lars1?

Den gamle version af IHC Captain har nogle funktioner til at logge data. Dem benytter jeg. Jeg logger til lokal disk, men man kan også logge til en cloud service. Jeg mener der er en kort villedning til det på IHC Captain websitet.

Desværre kan IHC Captain kun logge data når der sker ændringer. Man kan ikke få den til at logge f.eks. hver time. Jeg har derfor lavet en FB, som hver time opdater en counter, som IHC Captain lytter efter.

Min plan er at lave grafer etc, men mangler pt. ca. 24 timer i døgnet for at få tid til at kigge på den del. :(

Link til kommentar
Del på andre sites

47 minutter siden, Lars1 skrev:

Den gamle version af IHC Captain har nogle funktioner til at logge data. Dem benytter jeg. Jeg logger til lokal disk, men man kan også logge til en cloud service. Jeg mener der er en kort villedning til det på IHC Captain websitet.

Desværre kan IHC Captain kun logge data når der sker ændringer. Man kan ikke få den til at logge f.eks. hver time. Jeg har derfor lavet en FB, som hver time opdater en counter, som IHC Captain lytter efter.

Min plan er at lave grafer etc, men mangler pt. ca. 24 timer i døgnet for at få tid til at kigge på den del. :(

http://jemi.dk/ihc/#datalog

Men ja 3-4 liners PHP kode så kan man lave det.

Jeg har følgende på test basis internt:

- Gem direkte i MySQL database

- Gem direkte i Google sheets

- Timer/automatisk/interval gemme

Men som andre er der desværre for lidt tid i døgnet 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar d'herrer.

@Martin Abildgaard Jeg har et domæne og plads på one.com. Kan jeg bruge det, eller er det nemt og gratis at jeg sætter det på på min pc der kører 24/7? Jeg vil helst have det liggende lokalt så jeg ikke skal logge ind for at læse data på en ekstern server.

Hvordan ville i lave den kode til atr hive data ud fra IHC og gemme i en fil? 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Tak for svar d'herrer.

@Martin Abildgaard Jeg har et domæne og plads på one.com. Kan jeg bruge det, eller er det nemt og gratis at jeg sætter det på på min pc der kører 24/7? Jeg vil helst have det liggende lokalt så jeg ikke skal logge ind for at læse data på en ekstern server.

Hvordan ville i lave den kode til atr hive data ud fra IHC og gemme i en fil? 

Jeg vil godt lige flække noget sammen en af dagene

Link til kommentar
Del på andre sites

13 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg er interessert i at test interval gemme og MySQL når du har noget klart til test. Jeg burde også have et par timer her mellem Jul og Nytår til at lege med det.

Det med at gemme med fast interval er dybest set bad practice da man gemme en masse unødvendigt data - de fleste graph/monitor værktøjer kan fylde i en fixed timeline etc. Men det er noget jeg laver - men igen ønskeliste er lang og engang imellem er det demotiverende at lave en masse arbejde og eneste folk gør er at forvente 24-7 support eller nye funktioner :p

Link til kommentar
Del på andre sites

På 24/12/2018 at 10:08 , Mikkel Skovgaard skrev:

Det med at gemme med fast interval er dybest set bad practice da man gemme en masse unødvendigt data - de fleste graph/monitor værktøjer kan fylde i en fixed timeline etc. Men det er noget jeg laver - men igen ønskeliste er lang og engang imellem er det demotiverende at lave en masse arbejde og eneste folk gør er at forvente 24-7 support eller nye funktioner :p

Du glemmer at det skal være gratis 24/7 support. ;)

Med mit strømforbrug i vinter halvåret (har el varme), vil 5 min. logging muligvis give mindre data logging end hvis jeg logger hvergang KWh tælleren ændre sig. Med time logging vil jeg 100% sikkert logge mindre data med interval logging. Bortset fra det, så er jeg ikke enig i at interval logging er bad practice, og at man logger unødige data.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Lars1 skrev:

Du glemmer at det skal være gratis 24/7 support. ;)

Med mit strømforbrug i vinter halvåret (har el varme), vil 5 min. logging muligvis give mindre data logging end hvis jeg logger hvergang KWh tælleren ændre sig. Med time logging vil jeg 100% sikkert logge mindre data med interval logging. Bortset fra det, så er jeg ikke enig i at interval logging er bad practice, og at man logger unødige data.

Sandt og ja der er faktisk nogle scenarier hvor ændring overvågning er møg. Så ja det skal laves

Link til kommentar
Del på andre sites

27 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Ikke forstået 

Den FB jeg har til min el-måler har tællerværdien (målervisning) gemt et sted i controlleren, kan du hive den værdi ud når jeg ønsker det gemt?

Jeg bruger vedhæftede FB til at gemme de pulser jeg får ind på et input.

Hoved el-måler. (El måler ver. 4.1).ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

26 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Den FB jeg har til min el-måler har tællerværdien (målervisning) gemt et sted i controlleren, kan du hive den værdi ud når jeg ønsker det gemt?

Jeg bruger vedhæftede FB til at gemme de pulser jeg får ind på et input.

Hoved el-måler. (El måler ver. 4.1).ifb

Ah v3 controller. Det må man kunne.

Link til kommentar
Del på andre sites

16 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Ah v3 controller. Det må man kunne.

Såvidt jeg husker har V3 sin egen indbygget log funktion, hvor man kan sætte den til at logge til det indbyggede SD kort hver time eller tilsvarende. Jeg har ikke selv en V3 controller så det er ikke noget jeg har rodet med. Jeg mindes bare jeg så noget om det da jeg læste specsne på den da den lige var blevet frigivet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok