Hop til indhold

Anbefalet 24V Telestat ?


kfr
 Share

Recommended Posts

15 timer siden, Lars1 skrev:

Telestaterne skal passe til din fordeler unit.

De fleste kan man få med forskellige adaptor-ringe, så de passer på andre typer manifold. 

15 timer siden, kfr skrev:

Er det bare sådan det er eller kan i anbefale anden model/fabrikat

Vi har 14 Megatherm telestater. De skulle være okay.

15 timer siden, kfr skrev:

Jeg har aldrig helt stolet på LK's telestat "motion" via deres fb - så ja, men nok ikke :-) 

Det kan jeg godt forstå du ikke gør.. Jeg kører log på hvornår de "motionere". Og een ting kan jeg sige med sikkerhed, det sker ikke i den udstrækning LK skriver i deres teksfil til FBén. Faktisk er det skræmmende så sjældent de gør det. Desværre har jeg endnu ikke fået taget mig sammen til at gøre noget ved det :wacko:  

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Kandersen skrev:

Det kan jeg godt forstå du ikke gør.. Jeg kører log på hvornår de "motionere". Og een ting kan jeg sige med sikkerhed, det sker ikke i den udstrækning LK skriver i deres teksfil til FBén. Faktisk er det skræmmende så sjældent de gør det. Desværre har jeg endnu ikke fået taget mig sammen til at gøre noget ved det :wacko:  

Nu bruger jeg ikke LK's FB, så jeg ved ikke hvad de skriver, men det er ikke så vigtigt om ventilerne bliver motioneret en gang om ugen, eller hver 14 dag. Det vigtige er bare at de bliver motioneret i sommer perioden.

Mit umiddelbare gæt er dog at LK har timer på hver telestat udgang, og at denne timer bliver sat til initial værdi hvergang en telestat slukker. Men som sagt bruger jeg ikke LK's varme FB, så jeg ved ikke hvordan de styre tiden mellem hver motionering. De er bare et gæt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dit gæt er umiddelbart korrekt. Og det er også det som tidligere er oplyst, (vist nok Henning som fortalte det). Problemet er bare, at det sker ikke helt i den udstrækning som FBén angiver, (man kan selv stille interval for motionering og tiden der skal motioneres). Og det sker sandsynligvis fordi telestaten åbner pga varmekald inden. Det er også helt i orden. Men jeg har flere gange set at der går mere end X-antal dage imellem motionering, i den årstid hvor der ikke kaldes på varme (sommermånederne). Derfor er der noget der siger mig, at det ikke helt fungere sådan. 
Jeg har desværre ikke fået boret så meget mere i det, og i vintermånederne giver det ikke så meget mening, da de fleste telestater sandsynligvis vil åbne pga varmekald inden de 7 dage, som jeg har sat motioneringen til. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 9 months later...

Næ ikke konkret. Men har tidligere set deres produkter på messer.

Umiddelbart lyder det jo smart med en selvregulerende ventil der automatisk tilpasser sig tryk og temperatur, men det kræver så at anlægget (gulvvarmekredsløb) er 100% dimensioneret og udlagt til lige netop deres betingelser. Og det er der i praksis nok ikke ret mange der er. Gulvvarme er ret ofte ikke dimensioneret af installatøren, men blot rullet ud med så meget slange der nu lige kan være. Og nogle gange er det faktisk ikke ikke nok. Jeg vil anbefale dig at prøve at efterberegne med f.eks. Wavin eller Danfoss programmer. Helt ideelt kræver dog lige lidt viden/forudsætninger om huset og det varmetab.

I praksis tror jeg mere på de ny puls styringer der dynamisk lærer rummene at kende og på den måde kan optimere flowet i de enkelte rum, men en indregulering og balancering er i min optik altid bedre.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Jeg vil anbefale dig at prøve at efterberegne med f.eks. Wavin eller Danfoss programmer. Helt ideelt kræver dog lige lidt viden/forudsætninger om huset og det varmetab.

Kan du komme nærmere ind på, hvor jeg finder disse, og evt hvordan de bruges. Jeg har præcis nada forstand på det her. Er det "bare" forskellen i fremløb og retur for den enkelte kreds man finder varmetabet på?

 

2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

I praksis tror jeg mere på de ny puls styringer der dynamisk lærer rummene at kende og på den måde kan optimere flowet i de enkelte rum, men en indregulering og balancering er i min optik altid bedre.

Dem kender jeg ikke.. Nogen links?

Link til kommentar
Del på andre sites

Du finder som regel værktøjer og programmerne på producenternes hjemmesider. Danfoss havde en online på et tidspunkt, og Wavin skulle man registreres for at downloade. Du kan også finde “regneark” fra andre producenter på nettet.

Er lige på ferie og ikke i nærheden af min pc og kan derfor ikke vedhæfte eksempler. Men prøv at google.

Men skal det gøres helt korrekt og “efter bogen” skal man lige lave en varmetabsberegning på huset/rummene efter DS418. Og her bør man korrigere for de faktiske forhold og ikke bare benytte standard indstillinger/forudsætninger (rumtemperatur)

Når man så ved hvor meget varme der individuelt skal tilføres hvert rum, kan man benytte producenternes programmer og se hvor meget slange og hvilken afstand der så skal “rulles ud” i rummet. Her er det ikke altid nok med “standard afstand”. Jo med et nyere velisoleret hus, men ældre der lige bliver renoveret passer forudsætninger sjældent på.

Næste step er så at tænke driftsøkonomien ind over. Specielt hvis man har varme pumpe og vil give den så optimale betingelser som mulig. Så skal den nemlig lave så lave temperaturer som mulig. Den kan godt lave 50 gr. varmt fremløb til radiatorer og lange/dårlige gulvvarme kredse, men det koster økonomisk. 

I mit hus hus som er forholdsvis nyt (2010) kan jeg nøjes med 25-30 frem og en fornuftig COP på varmepumpen og økonomi. Og det er også om vinteren hvor rumtermostaten står på 23-24 gr.

 

Nå til den anden del så har de nye Uponor, Wavin og Danfoss systemer mulighed for at kører i pwm mode istedet for on/off. Dermed kan de kompensere for den manglende indregulering af slangelængden (på gulvvarme manifolden). De lukker simpelthen for de kredse der mangler mindst varme og booster det rum der har mest behov. Og så er der lidt algoritme der måler tau værdien (tiden det tager at opvarme/afkøle et rum). Og så skifter systemet selv rundt og “fordeler” varmen efter behov. I modsætning til on/off styringer hvor alle rum kan kalde på varme, og så løber vandet der hen hvor der er mindst modstand => ok varme i nogle rum, men manglende varme i andre rum. Med mindre systemet er indreguleret og ballanceret.

Link til kommentar
Del på andre sites

I mit tilfælde er det lidt omvendt. Slangerne er jo lagt (og ikke rigtig til at ændre på). Jeg mistænker det aldrig har været indreguleret. Men selv hvis det er, så kunne jeg godt tænke mig at få det optimeret så meget som overhovedet muligt. Det forudsætter vel "bare", at man kan finde ud af at beregne det, og så i øvrig ved hvordan det er strikket sammen. Slangernes længde formoder jeg at jeg kan måle mig nogenlunde frem til, hvis man forudsætter at de ligger i nærmest fugleflugt linje og med 50cm mellem hver?

Jeg kunne ikke lige downloade den exe fil.. Måske fordi jeg sidder på arbejdet nu. Prøver igen senere. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok