Hop til indhold
  • 0

Tænd/sluk Elpatron i buffertank - Funktionsblok


akselt
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg ønsker at styre en elpatron i en buffertank på baggrund af temperaturen i tanken. Jeg har fungerende sensorer i tanken, og kan tænde og slukke min elpatron udgang. Jeg er temmelig grøn i IHC sammenhæng, men har da fået koblet lampeudtag mm. med wireless tryk - med andre ord har jeg forstået det mest basale logik, og formår at bruge de standard funktionsblokke der ligger klar... Jeg er netop ved at sætte varmestyring af mine 2 gulvvarme kredse op. Jeg skal først prøve det af en af de næste dage om det faktisk virker, men jeg er ret sikker på at det nok skal gå.

Der gør jeg brug af blokkene:

5.2.01.h Betjeningspanel

5.2.03.e Pumpestyring

5.2.04.d Ur til nat- og dagtemperatur

5.2.05.d Varmestyring - avanceret

 

MEN nu til mit spørgsmål -  jeg kan ikke umiddelbart få øje på en funktionsblok der kan gøre følgende for mig, som jeg forsøger at bekrive helt simpelt:

Hvis:

"Temperatursensor indgang 1" kommer under 40 grader

Så:

Tænd "elpatron udgang"

 

Samme type funktion vil jeg gerne have til at slukke elpatronen igen ved 50 grader, blot med en anden temperatursensor. 

 

Hvis:

 "Temperatursensor 2" kommer over 50 grader

Så:

Sluk "elpatron udgang"

 

 

... Er der nogen der kan pege mig i den rigtige retning?

Link til kommentar
Del på andre sites

1 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Akselt

Velkommen til IHC-user

En funktionsblok med den funktionalitet findes ikke, men du kan selv lave den.

Du har allerede detaljeret udtænkt hvordan den skal virke, dermed har du i princippet også lavet det sværeste arbejde. Resten er bare at "gøre" det du har besluttet, hvilket selvfølgelig kan være svært hvis man ikke har prøvet før, så du få lige opskriften her.

Under den lokalitet hvor du ønsker funktionsblokken, højreklikker du på "Lokalitet" - vælg "Tom Funktionsblok".

Programmering af funktionsblokke foregår på samme måde som alm. IHC programmering med drag and drop.

Lav som vist

image.png.adab4a7bc9ad59e29204333d837ffcfc.png

Jeg har lavet det med to stk. alm IHC temperatursensorer, hvis du har andre sensorer i tanken som giver et ON/OFF signal skal du i stedet bruge alm. indgange.

God fornøjelse.

PS. Hvis du ønsker at gemme dit arbejde til en anden gang, højreklikker du på funktionsblokken og vælger "Gem". Gem den f.eks. under punkt 7. egne. Efter genstart af Visual kan du nu genbruge blokke.

Tilføjet Jeg bør måske lige tilføje at venstre side er dine ind- og output til/fra funktionsblokken, højre side er selve programmet. Du indsætter ind- og udgange ved at højreklikke på hhv. ind- eller udgange i venstre side.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok