Hop til indhold
  • 0

Gardin styret af Solsensor eller temperatur


Joakim
 Share

Spørgsmål

Hej jeg har fået nye vinduer i stuen (stort parti) der kommer gardiner med motor 24v eller 230v

er det muligt at lave en styrring som man kan aktivere og når den er aktiv vil den kører gardiner ned (evt. med tid) sådan at gardin kører halvt ned) og ved overskyet kører gardin op igen samt hvis temperatur kommer under eks. 22 grader

 

På forhånd tak

 

Vh Joakim

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
3 minutter siden, Joakim skrev:

Hej jeg har fået nye vinduer i stuen (stort parti) der kommer gardiner med motor 24v eller 230v

er det muligt at lave en styrring som man kan aktivere og når den er aktiv vil den kører gardiner ned (evt. med tid) sådan at gardin kører halvt ned) og ved overskyet kører gardin op igen samt hvis temperatur kommer under eks. 22 grader

 

På forhånd tak

 

Vh Joakim

Intet er umuligt med IHC... dog er det nok noget du selv skal strikke sammen, men det er nu hellerikke så svært.. men hvis du "bare" får et gardin men løse ledninger, så husk at lave gensidig spærring på dine relæer, så begge relæer ikke aktiveres på samme tid.. evt ved fejl i dit program, dermed vil jeg så også anbefale at du ikke bruger relæerne direkte i dit IHC output modul, de er ikke beregnet for motordrift, og hellerikke så nemme at lave gensidig spærring på..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Brian

tak for svar.. så langt var jeg kommet.. jeg har lavet lavet en styrring af samme dur hos en anden dog uden sol/temp styrring... og jeg skriver her inde fordi jeg ikke selv magter opgaven med styrring af dette... med hensyn til relæer er jeg med til belastning (motordrift) jeg er selv elektriker. mangler i pricippet bare en funktionsblok ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Joakim skrev:

Hej Brian

tak for svar.. så langt var jeg kommet.. jeg har lavet lavet en styrring af samme dur hos en anden dog uden sol/temp styrring... og jeg skriver her inde fordi jeg ikke selv magter opgaven med styrring af dette... med hensyn til relæer er jeg med til belastning (motordrift) jeg er selv elektriker. mangler i pricippet bare en funktionsblok ;)

Så behøver jeg jo ikke at "belære" dig om det... har bare set andre gør det selv folk, der bare sætter det til i et output, og så sætter det ene relæ sig, og gardiner kører ned, og så vil de have det op, og står og trykker og trykker på knapperne, og hvis gardinet ikke har spærring indbygget, så fiser det også af.. jeg kan godt lave en blok til dig, men jeg har ikke tid før engang i næste uge...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis det "bare" er en blok som kører gardinet helt eller delvist ned ved høj temperatur og sollys, og op igen når solen er væk eller temperaturen kommer under f.eks. 22 grader, så skal jeg gerne lave den i morgen.

Bruger selv en serie af gardinblokke som bl.a. har denne funktion.

fedest mand, jeg er ikke inde i det blok byggeri (så skal man sidde og nørde lidt men sys ikke jeg rammer plet de gange jeg har prøvet)

Jeg takker og bukker for venligheden ;)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis det "bare" er en blok som kører gardinet helt eller delvist ned ved høj temperatur og sollys, og op igen når solen er væk eller temperaturen kommer under f.eks. 22 grader, så skal jeg gerne lave den i morgen.

Bruger selv en serie af gardinblokke som bl.a. har denne funktion.

Lækkert hvis du laver den, og har kendskab fra andre, jeg har ikke lavet gardin blokke før, så den fik du Henning ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Joakim

Hermed den ønskede funktionsblok. Joakim.vis

God  fornøjelse

1 time siden, BrianPedersen skrev:

Lækkert hvis du laver den, og har kendskab fra andre, jeg har ikke lavet gardin blokke før, så den fik du Henning ;)

Det var på ingen måde for at tage noget fra dig, kun for at hjælpe Joakim :unsure:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 30/11/2018 at 11:02 , Henning Pedersen skrev:

Hej Joakim

Hermed den ønskede funktionsblok. Joakim.vis

God  fornøjelse

Det var på ingen måde for at tage noget fra dig, kun for at hjælpe Joakim :unsure:

hej igen. jeg ved ikke om det var mig som foklarede det forkert eller om du ikke har set rigtigt..

Blokken ser fin ud.. 

 

dog skal gardin køre op hvis solen går ned (lux kommer under værdi) pt sys jeg kun den kører op på temperatur.

mangler også lidt en indikering om hvor gardinet befinder sig 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok