Hop til indhold
  • 0

IHC med stemmestyring


Anden
 Share

Spørgsmål

Hey

Jeg syns jeg begynder at have lidt mere styr på programmeringen af mit IHC Visual 3 og med styring via app på telefonen også...

Mit næste ønskescenarie vil være at få tilkoblet stemmestyring, så jeg kan sidde i sofaen og tænde/slukke for lys osv. uden at rejse mig eller benytte telefonen...

Jeg ved man kan benytte Sonos til stemmestyring med Philips Hue, men kan man få stemmestyring der kan betjene hele IHC?

Hvis ja, hvordan og gerne en speciel vejledning herom...

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
31 minutter siden, Anden skrev:

Hey

Jeg syns jeg begynder at have lidt mere styr på programmeringen af mit IHC Visual 3 og med styring via app på telefonen også...

Mit næste ønskescenarie vil være at få tilkoblet stemmestyring, så jeg kan sidde i sofaen og tænde/slukke for lys osv. uden at rejse mig eller benytte telefonen...

Jeg ved man kan benytte Sonos til stemmestyring med Philips Hue, men kan man få stemmestyring der kan betjene hele IHC?

Hvis ja, hvordan og gerne en speciel vejledning herom...

Er du på Android eller Ios?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej anden

Der er flere løsninger ,der kan det du ønsker. 

Jeg vil dog i dette indlæg kun omtale den jeg selv bruger.

Ved at bruge det Home Automation software der hedder Domoticz (open source) er der muligheder for at etablere stemmestyning.

Jonas jalling arbejder på et plug in der integrerer IHC i Domoticz softwaren.

Det er stadig work in progress ,men er brugbar og har været det mere end et år..

Du kan læse noget mere om den mere praktiske side her. https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/6557-hvorfor-k%C3%B8be-en-ny-controller-n%C3%A5r-vi-har-domoticz/

Med en echo dot mini , Hvad kan jeg så ,som kører idag:

Tænde og slukke lys enten individuel, per rum eller i hele huset ,og med en stemme  kommando. 

Skrue op og ned for lyset ,hvor jeg har Philips Hue med stemmestyring  ( har ikke ihc dimmere )

Tænde og slukke IHC strømudtag enten individuelt, per rum eller i hele huset  med stemmen.

Styre mine sonos enheder ,skrue op og ned for lyd ,sætte radio på eller specifikke kunstenere ,genre eller sange. Virker ikke så godt  med danske navne.

Domoticz giver ud over stemmestyringen rigtigt mange andre muligheder , for automatisering og integration af andre Home Automation enheder.

Fx.  har  jeg sat en tablet løsning op som kan styre min installation ,som også er open source.Men der er mange flere.

Stemmestyringen kan bruges med Alexa eller Google.

Min løsning hedder  : Domoticz - Controlicz (betalings løsning) men gratis muligheder eksisterer.

Skal dog lige siges at ingen af løsningerne der er tilgængelige er noget man sætter op på 5 minutter..De kræver alle noget tid til at til at fungere.

my 2 cents

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Anden skrev:

men kan man få stemmestyring der kan betjene hele IHC?

Jeg har stemmestyring på stort set alt IHC via Google Assistant (Google Home), dog foreløbig kun som test med lys, termostater, garageport, men det har kørt klippe stabilt i snart et par måneder, bortset fra få dage hvor enten Google har lavet ballade eller senest en fejl på openhabs cloud server).
Lige så snart jeg har tiden til det, så føres resten over på stemmestyring, (kun et spørgsmål om at lave de sidste linjer). Og flere Google Assistant enheder skal indkøbes.

Jeg kan tænde/slukke al lys, strøm/whatever som er sat til IHC installationen.
UNI400 dæmpere kan ikke dæmpes, fordi de kræver langt tryk. Og det er en massiv udfordring at simulere et menneskeligt langt tryk via et virtuelt emne uanset om det er stemmestyring eller virtuelle kontakter/tryk. Men dæmperne kan tændes og slukkes. Wireless dæmpere kan styre og dæmpes 100%.
Garageporten er bare en simpel puls på et output modul (over et reed relæ). Og kan derfor tændes via stemmestyring. Desværre er det puls, og det er straks værre at give mening, fordi man faktisk skal tænde al puls, både når man skal tænde og slukke.. Ligesom vi gør med trykkene. Dem tænder vi reelt også, for at slukke lyset. 
Der findes snedige metoder der løser dette, men jeg har ikke lige haft fokus på at ændre det endnu, men det kommer. Indtil betyder det fx, at jeg skal sige "tænd garageporten" for at åbne den. Og jeg skal efterfølgende sige "tænd garageporten" for at lukke den. Det er lidt akavet. Men det virker. Og det virker klippe stabilt. 
 
Termostaterne kan jeg styre helt som jeg vil. Hæve/sænke temperaturen (setpunkt), spørge indtil hvad temperaturen er osv osv. Senest er luftfugtighed også kommet på, så nu kan jeg spørge ind til hvad luftfugtigheden er. Umiddelbart kan det virke ligegyldigt, men... Nilan ventilationsanlægget er også på, foreløbig dog kun med Bruger Funktion. Dvs jeg kan aktivere Bruger Funktion via stemme kontrol. Det tager kun ganske kort tid at lave, så jeg kan justere ventilationen i de 4 trin som Nilan anlægget kan køre med, også via stemme kontrol. Så kan jeg fx bede Nilan anlægget om at sætte ventilationen på 3, når luftfugtigheden er højere end normalt.. (Ikke at jeg gider gøre det, fordi den del også kører automatisk via openHab2. Men jeg KAN gøre det, hvis jeg vil). 

Jeg kan også spørge ind til alt i huset, selvom jeg er ude. Dette kan jeg gøre via min Android mobil eller hvis jeg er i bilen, så kan jeg gøre det via Android Auto. Fx kan jeg spørge Google Home, om lyset er tændt i stuen. Og så får jeg svar retur, hvorvidt de 4 Philips Hue lamper vi har, er tændt eller slukket. (Philips Hue er IKKE en del af IHC installationen. Den del køre parallelt med Google Home og openHab2, og er pt det eneste jeg har forbundet til Google Home, udover openHab2).
 

6 timer siden, Anden skrev:

Hvis ja, hvordan og gerne en speciel vejledning herom...



Jeg bruger som nævnt openHab2 med Google Assistent (Google Home). (Amazon Alexa kan også bruges og er stort set det samme. Jeg ville bare helst have Google, da jeg tror mest på det). 

Hvad er krævet:
openHab2 kører på en Rpi 3B, hvilket reelt er den eneste hardware "dims" der skal til for at bruge stemmestyring.
Derud over bruger jeg en Google Home Mini, min Android mobil, samt i bilen, hvor der er Android Auto.  

Hvis man kun har fokus på stemmestyring til IHC installationen, så er det relativ nemt at sætte openHab2 op. (Jeg har planer om at lave en mindre artikel om det til et andet medie). 

openHab2 kommer med en færdig image fil, som man kopiere til et SD kort, og sætter SD kortet i Rpién, tænder den. Efter lidt tid (20 min), så er openhab2 installeret.
Derefter skal openhab2 konfigureres grundlæggende, og cloud connecteren skal installeres (openhab kommunikere med Google Assistant via cloud). 
Når det er gjort så skal IHC bindingen installeres. IHC bindingen er den der sørger for kommunikationen mellem IHC controlleren og openhab2. 

Når IHC bindingen er installeret, og der er forbindelse til IHC controlleren, så skal man ellers bare i gang med at finde de IHC funktioner man vil have i sin openhab2 inkl de tags der skal bruges til Google Assistant. Den del er nok den der tager længest tid. Men det er rimelig nemt, når man først har forstået ideen med det.
Det som IKKE er nemt ved openhab2, det er når man bliver lidt mere avanceret og vil have logik styret fra openhab2. Det er på mange måder openhab2´s virkelige forcé, men det er også til tider ekstremt komplekst.. Men med logikken IHC controlleren, så behøver man ikke bruge openhab2 til det. 
Det næste "problem" med openhab2 er, at når først man er kommet i gang med det, så tager det om sig. Og det er en ufattelig tidsrøver, fordi man praktisk talt kan alt. Jeg har fx kombineret hjemmet her med IHC med z-wave, zigbee, Wifi, Xiamoi, Modbus.. Og ja, nu også (snart) Wireless Mbus. Mit største problem er, at jeg har for mange ting i gang hele tiden, fordi jeg gerne vil teste ting, inden de føres ud i et samlet færdigt resultat. Min plan er at det hele en dag skal færdiggøres og der laves et ordentligt bruger interface som vil være en relativ stor skærm placeret centralt i huset, med indbygget Google Assistent på. Via denne skærm vil man kunne monitorere hele huset, samt området udenom, inkl kameraer. Lidt ligesom LK´s IHCtablet, bare voldsomt mere avanceret. Bemærk - Det er kun meningen det skal være en monitor. Man skal ikke kunne tænde/slukke noget fra den medmindre det er med stemmen. Selvom det er muligt, så synes jeg ikke det giver meget mening at sidde og trykke på en skærm/mobil eller andet, for at tænde/slukke lys eller andet.

Jeg ender nok med at det først er 100% færdigt og driftsikkert, når jeg engang skal på pension, med alle de planer jeg har med det. Men jeg har det sindsygt sjovt indtil da, og lærer (og tester) en masse. Hvis jeg bare havde kunnet begrænset mig til kun IHC installationen, så var det hele færdigt for længe siden :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmm... Det lyder SUPER FEDT...

Min udfordring er dog bare at det er ret sort snart, når du skriver Rpi 3B, Openhab2 og SD-kort til det osv...

Jeg kan google mig frem til at Rpi 3B er en printplade eller noget i den stil, men hvordan den fungere og hvordan man får openhab2 ned på et SD-kort og derudover hvordan man forbinder de forskellige ting og sager, det er jo så den store udfordring... Er det på nogen måde muligt for en ganske alm. kontormand at få lavet sådan noget? hehe

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Anden skrev:

Er det på nogen måde muligt for en ganske alm. kontormand at få lavet sådan noget? hehe

Uden at ville genere nogen alt for meget, så er mit korte svar - Ja! Alle kan finde ud af det. Men det kræver man lige sætter sig en anelse ind i det. Og her kan man godt blive udfordret, hvis man ikke har nogen som helst erfaring med computere, andet end som almindelig bruger. 
Hvis du allerede er udfordret med en Rpi og SD kort, (specielt sidstnævnt), så bliver inlæreringsprocessen en anelse længere :)

Den korte version:
Rpi = Raspberry Pi version 3B. Dette er en meget (MEGET) lille computer, som oftest vises bare som et printkort med nogle USB porte og netværks port i. Årsagen til at man kan købe den sådan, det er fordi mange, bla også i industrien, bygger den ind i noget som passer til deres behov. Til hjemmebrug anbefaler jeg et start-kit med kassen, strømforsyning og SD kort. Fx som dette: https://raspberrypi.dk/produkt/raspberry-pi-3-model-b-plus-starterkit/

SD kortet kopiere man selve operativ systemet ned på, inkl evt programmer, fx openhab2. Det er lidt ligesom at installere en windows fra en USB stick. Her er det bare et SD kort, fordi det er den kortlæser der sidder i RPién. Til openhab2, så er operativ systemet Linux baseret på openhabian (Debian). Det hele hentes i en og samme image fil, og kopieres på SD kortet. Så klare Rpién selv resten, når man har tændt den.

openHab2 findes også til windows og Mac, hvis man er mere fortrolig med det. Jeg har ikke selv rodet med det, selvom jeg faktisk er windows mand med stort M. Det siges at skulle fungere rigtig godt. Jeg synes bare det er lidt spild, at man skal have en windows/Mac computer til at stå og knurre 24/7, når en meget lille billig computer som Rpi kan gøre det mindst lige så godt. Til gengæld slås jeg så også med Linux konstant og fatter nada af det. Så ind imellem, fordi jeg roder med alt det jeg gør, så er jeg også virkelig udfordret på min tålmodighed. Linux er bare et djævle OS.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Anden skrev:

Hmm... Det lyder SUPER FEDT...

Min udfordring er dog bare at det er ret sort snart, når du skriver Rpi 3B, Openhab2 og SD-kort til det osv...

Jeg kan google mig frem til at Rpi 3B er en printplade eller noget i den stil, men hvordan den fungere og hvordan man får openhab2 ned på et SD-kort og derudover hvordan man forbinder de forskellige ting og sager, det er jo så den store udfordring... Er det på nogen måde muligt for en ganske alm. kontormand at få lavet sådan noget? hehe

Lad mig lige tilbyde dig en "second opinion" .

Ja ,det er muligt at komme i mål ,selv med meget begrænset "IT " viden fra starten ,her er jeg enig med Kandersen.

Hvor vi ikke er helt enige er formuleringerne herfra. 

Hvis du ikke ved hvad et sd kort er ,må jeg sige at du ikke kommer i mål uden en massiv indsats ,og mange timer .Og du får sandsynligvis brug for 1 livline eller 5 under vejs..

Der er mange bjerge der skal bestiges .

Men alt dette kommer selvfølgelig an på ,hvor lærerig og stædig du er 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

SD kort/USB stick/CD/DVD/andet flytbar medie - SD kortet er bare et flytbar medie. 
Det største problem i dette, det er hvis man ingen SD kort læser har i sin computer, som man skal kopiere dataerne (image filen) fra.
I sammenligning med bjerge, så er det en kategori 4-3 stigning. Jeg er dog lige ved at tro, at der findes en youtube film som guider en hertil. 
Her er en kort video, som faktisk går lidt ud over det grundlæggende, da han flytter root til en USB disk (stick). Den del behøver man ikke, men det er klart at anbefale, fordi et SD kort vil før eller siden fejle. Det er dog en operation som sagtens kan vente til man har leget og måske forstået openhab2 lidt mere indgående. 



Så er min helt klare overbevisning, at de "virkelige" problemer først starter, når SD kortet med Smart home systemet, (openhab2, Home assistant, IHC captain /whatever) er installeret. Det er her man rammer det første virkelig bjerg, som er tæt på en kat. 3-2 stigning. Her findes der sikkert også youtube guides. Ellers vil man sandsynligvis få bruge for andre "levende" livliner på dette tidspunkt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jamen jeg ved godt hvad et SD-kort er, og er da os så langt at jeg nu ved Rpi er det print der kan læse kortet...

Men jeg er ikke så dygtig trods jeg er IT-ansvarlig på mit job... haha

Hvis man køber den Rpi-startpakke, så er der strømforsyning og SD-kort med i pakken. Det er jo meget smart, men jeg tænker dog at der er lidt for langt programmeringsmæssigt for mig, når jeg først skal lære alt om Rpi og installering af image osv, for ikke at tale om det næste bjerg omkring hvordan Rpi osv. tilknyttes mit IHC... hmm...

øøøøvvvv, for det kunne være fedt at få stemmestyring på anlægget...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Skulle du nu ikke være interesseret i den store ingeniør eksamen i Openhab, så kan man starte i det små med eks. IHC-Captain eller IHC-bridge. Dette er også 2 systemer, som installeres på en Raspberry PI computer. De er dog ikke voice-enablet, endnu, men Eks. IHC-bridge arbejde pt. på at voiceenable sit interface og IHC-captain kommer måske med noget ekstern API

Baby-steps, men så kan du da kommet et skridt på vejen. Begge arbejder på frivilligt basis, men et bidrag er altid velkommen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jamen det lyder os fint, men min første udfordring tænker jeg jo kommer når jeg pludselig står med en Rpi i hånden...

Og sætte den til min egen computer og begynde en installation, det overkommer jeg jo nok, men derfra og så til at installere enten Openhab, Bridge eller Captain, ja det er jo lidt en jungle og det næste er jo så at tilkoble den mit nuværende IHC...

For jeg læser mig til at mulighederne er flere...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Martin Abildgaard skrev:

Skulle du nu ikke være interesseret i den store ingeniør eksamen i Openhab, så kan man starte i det små med eks. IHC-Captain eller IHC-bridge. Dette er også 2 systemer, som installeres på en Raspberry PI computer. De er dog ikke voice-enablet, endnu, men Eks. IHC-bridge arbejde pt. på at voiceenable sit interface og IHC-captain kommer måske med noget ekstern API

Baby-steps, men så kan du da kommet et skridt på vejen. Begge arbejder på frivilligt basis, men et bidrag er altid velkommen.

IHC-Bridge kan godt stemmestyres via Siri. Jeg testede det for et års tid siden på min IPad (Både med sæt af lys niveau og få oplæst temp i de forskellige rum.) Det er det der er så smart med netop Bridge, IOS ser det som en smart enhed. Håber dette også kommer til Google Home. Men er til Android og derfor var det ikke aktuelt for mig. 

Det var derfor jeg spurgte om han var til Android i eller iOS, først i tråden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Anden skrev:

Jamen det lyder os fint, men min første udfordring tænker jeg jo kommer når jeg pludselig står med en Rpi i hånden...

Og sætte den til min egen computer og begynde en installation, det overkommer jeg jo nok, men derfra og så til at installere enten Openhab, Bridge eller Captain, ja det er jo lidt en jungle og det næste er jo så at tilkoble den mit nuværende IHC...

For jeg læser mig til at mulighederne er flere...

I realiteten er der intet til hindre for, at en anden opsætter det hele for dig og bare giver dig Rpién (inkl SD kort). Og så skal du selv rette til i forbindelse med IHC ontrolleren.
Faktisk kan man lave en nærmest færdig konfigureret og køreklar løsning på en Rpi.. Det gælder uanset om det er openhab2, IHC Bridge, IHC Captain, Domoticz eller andet. 

Men ja, en smule indsigt i tingene, det slipper man for medmindre man alliere sig med en "service" person.   

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
27 minutter siden, Szafranski skrev:

Håber dette også kommer til Google Home.

Dette?? Google Home er der allerede, og ser devices mindst lige så smart.. 
Eller mener du IHC Bridge til Google Home?

I realiteten er der intet til hindre for at både IHC Captain og IHC Brigde kan understøtte Google Home (Assistant). Det er jo en åben API. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Dette?? Google Home er der allerede, og ser devices mindst lige så smart.. 
Eller mener du IHC Bridge til Google Home?

I realiteten er der intet til hindre for at både IHC Captain og IHC Brigde kan understøtte Google Home (Assistant). Det er jo en åben API. 

Jeg har ikke haft overskud til sætte mig ind i Openhab. Så mente en Plug and Play alla Bridge. Ved godt google home er der :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay, jeg tror nu nok jeg kan få en til at installere Openhab2 på en Rpi... Så langt så godt.

Jeg tænker os selv at installere det på min bærbar først for at prøve det lidt af inden...

Nu er mit næste spørgsmål så; når det er installeret og klart, hvordan laver jeg så de bindinger i skriver der skal laves, så at IHC snakker sammen med Rpi/Openhab2...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Anden skrev:

Jeg tænker os selv at installere det på min bærbar først for at prøve det lidt af inden...

God ide.

1 time siden, Anden skrev:

Nu er mit næste spørgsmål så; når det er installeret og klart, hvordan laver jeg så de bindinger i skriver der skal laves, så at IHC snakker sammen med Rpi/Openhab2...

Lige pt er der to versioner. Den gamle (1.12) som allerede er indbygget i openhab. Den installeres automatisk via PaperUI (PaperUI er der hvor man konfigurere openhab2). Denne binding skal konfigureres via en tekst fil i services folderen. Dette er man nødt til at bruge SSH til. 

Den anden mulighed er den nye 1.13 binding. Den er lidt mere tricky, for den skal lægges ind manuelt i det som kaldes 'addons' folderen. Her skal du SSH ind (fx ved brug af Putty til windows), og kopiere selve .jar filen ind i addons folderen. Når det er sket, så læser openhab2 selv den nye binding ind, og du kan derefter konfigurere IHC controlleren i PaperUI. 
Hvis du installere openhab2 på en windows, så skal du selvfølgelig ikke bruge SSH, da du har adgang til folderne direkte, så vidt jeg husker.  

Ovenstående lyder meget værre end det i virkeligheden er. Når man først har "set lyset", så er det lige så nemt som at bruge stifinderen i windows, hvis du er bekendt med det.
Man kan også, fra en Rpi,  "mappe" folderne direkte til windows stifinder ligesom med netværksdrev, men det er lidt mere omstændig. Jeg benytter selv SSH løsningen via Putty programmet fordi jeg har været for doven til at mappe.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19/11/2018 at 01:09 , Kandersen skrev:

Jeg har stemmestyring på stort set alt IHC via Google Assistant (Google Home), dog foreløbig kun som test med lys, termostater, garageport, men det har kørt klippe stabilt i snart et par måneder, bortset fra få dage hvor enten Google har lavet ballade eller senest en fejl på openhabs cloud server).
Lige så snart jeg har tiden til det, så føres resten over på stemmestyring, (kun et spørgsmål om at lave de sidste linjer). Og flere Google Assistant enheder skal indkøbes.

Jeg kan tænde/slukke al lys, strøm/whatever som er sat til IHC installationen.
UNI400 dæmpere kan ikke dæmpes, fordi de kræver langt tryk. Og det er en massiv udfordring at simulere et menneskeligt langt tryk via et virtuelt emne uanset om det er stemmestyring eller virtuelle kontakter/tryk. Men dæmperne kan tændes og slukkes. Wireless dæmpere kan styre og dæmpes 100%.
Garageporten er bare en simpel puls på et output modul (over et reed relæ). Og kan derfor tændes via stemmestyring. Desværre er det puls, og det er straks værre at give mening, fordi man faktisk skal tænde al puls, både når man skal tænde og slukke.. Ligesom vi gør med trykkene. Dem tænder vi reelt også, for at slukke lyset. 
Der findes snedige metoder der løser dette, men jeg har ikke lige haft fokus på at ændre det endnu, men det kommer. Indtil betyder det fx, at jeg skal sige "tænd garageporten" for at åbne den. Og jeg skal efterfølgende sige "tænd garageporten" for at lukke den. Det er lidt akavet. Men det virker. Og det virker klippe stabilt. 
 
Termostaterne kan jeg styre helt som jeg vil. Hæve/sænke temperaturen (setpunkt), spørge indtil hvad temperaturen er osv osv. Senest er luftfugtighed også kommet på, så nu kan jeg spørge ind til hvad luftfugtigheden er. Umiddelbart kan det virke ligegyldigt, men... Nilan ventilationsanlægget er også på, foreløbig dog kun med Bruger Funktion. Dvs jeg kan aktivere Bruger Funktion via stemme kontrol. Det tager kun ganske kort tid at lave, så jeg kan justere ventilationen i de 4 trin som Nilan anlægget kan køre med, også via stemme kontrol. Så kan jeg fx bede Nilan anlægget om at sætte ventilationen på 3, når luftfugtigheden er højere end normalt.. (Ikke at jeg gider gøre det, fordi den del også kører automatisk via openHab2. Men jeg KAN gøre det, hvis jeg vil). 

Jeg kan også spørge ind til alt i huset, selvom jeg er ude. Dette kan jeg gøre via min Android mobil eller hvis jeg er i bilen, så kan jeg gøre det via Android Auto. Fx kan jeg spørge Google Home, om lyset er tændt i stuen. Og så får jeg svar retur, hvorvidt de 4 Philips Hue lamper vi har, er tændt eller slukket. (Philips Hue er IKKE en del af IHC installationen. Den del køre parallelt med Google Home og openHab2, og er pt det eneste jeg har forbundet til Google Home, udover openHab2).
 



Jeg bruger som nævnt openHab2 med Google Assistent (Google Home). (Amazon Alexa kan også bruges og er stort set det samme. Jeg ville bare helst have Google, da jeg tror mest på det). 

Hvad er krævet:
openHab2 kører på en Rpi 3B, hvilket reelt er den eneste hardware "dims" der skal til for at bruge stemmestyring.
Derud over bruger jeg en Google Home Mini, min Android mobil, samt i bilen, hvor der er Android Auto.  

Hvis man kun har fokus på stemmestyring til IHC installationen, så er det relativ nemt at sætte openHab2 op. (Jeg har planer om at lave en mindre artikel om det til et andet medie). 

openHab2 kommer med en færdig image fil, som man kopiere til et SD kort, og sætter SD kortet i Rpién, tænder den. Efter lidt tid (20 min), så er openhab2 installeret.
Derefter skal openhab2 konfigureres grundlæggende, og cloud connecteren skal installeres (openhab kommunikere med Google Assistant via cloud). 
Når det er gjort så skal IHC bindingen installeres. IHC bindingen er den der sørger for kommunikationen mellem IHC controlleren og openhab2. 

Når IHC bindingen er installeret, og der er forbindelse til IHC controlleren, så skal man ellers bare i gang med at finde de IHC funktioner man vil have i sin openhab2 inkl de tags der skal bruges til Google Assistant. Den del er nok den der tager længest tid. Men det er rimelig nemt, når man først har forstået ideen med det.
Det som IKKE er nemt ved openhab2, det er når man bliver lidt mere avanceret og vil have logik styret fra openhab2. Det er på mange måder openhab2´s virkelige forcé, men det er også til tider ekstremt komplekst.. Men med logikken IHC controlleren, så behøver man ikke bruge openhab2 til det. 
Det næste "problem" med openhab2 er, at når først man er kommet i gang med det, så tager det om sig. Og det er en ufattelig tidsrøver, fordi man praktisk talt kan alt. Jeg har fx kombineret hjemmet her med IHC med z-wave, zigbee, Wifi, Xiamoi, Modbus.. Og ja, nu også (snart) Wireless Mbus. Mit største problem er, at jeg har for mange ting i gang hele tiden, fordi jeg gerne vil teste ting, inden de føres ud i et samlet færdigt resultat. Min plan er at det hele en dag skal færdiggøres og der laves et ordentligt bruger interface som vil være en relativ stor skærm placeret centralt i huset, med indbygget Google Assistent på. Via denne skærm vil man kunne monitorere hele huset, samt området udenom, inkl kameraer. Lidt ligesom LK´s IHCtablet, bare voldsomt mere avanceret. Bemærk - Det er kun meningen det skal være en monitor. Man skal ikke kunne tænde/slukke noget fra den medmindre det er med stemmen. Selvom det er muligt, så synes jeg ikke det giver meget mening at sidde og trykke på en skærm/mobil eller andet, for at tænde/slukke lys eller andet.

Jeg ender nok med at det først er 100% færdigt og driftsikkert, når jeg engang skal på pension, med alle de planer jeg har med det. Men jeg har det sindsygt sjovt indtil da, og lærer (og tester) en masse. Hvis jeg bare havde kunnet begrænset mig til kun IHC installationen, så var det hele færdigt for længe siden :D

Hej,

super interessant at høre om dit projekt med stemmestyring, havde slet ikke overvejet at lave stemmestyring før nu.

Jeg skal helt sikkert have det og vil høre om du, hvis du skriver den artikel du nævner, vil smide et link her .?

mvh

Flemming

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Flemming Wilton Hansen skrev:

Hej,

super interessant at høre om dit projekt med stemmestyring, havde slet ikke overvejet at lave stemmestyring før nu.

Jeg skal helt sikkert have det og vil høre om du, hvis du skriver den artikel du nævner, vil smide et link her .?

mvh

Flemming

Yep der skal nok komme et link.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Kandersen jeg har med stor interesse læst din vejledning fra den 27 november til installation af IHC binding/OpenHab2 og det var ”rimelig” enkelt selv for en nybegynder. Jeg har også fået Cloud delen til at fungere og forsøgt at få OH til at spille sammen med min Google Home Mini, det lykkedes via sitemaps …. men kun en enkelt gang og nu jeg har totalt tabt sporet. På hvilken måde har du fået indsat ”tags” på de items/things som bliver generet fra IHC binding – jeg vil helst bibeholde alt i Paper UI, men kan ikke finde ud af hvor items/things filerne er som jeg ser i PaperUI  (=bibliotek)

MVH

Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning. 
Du kan ikke sættes tags via PaperUI. Enten skal du lave items manuelt, eller så skal du bruge REST APIén til at sætte tags.
Jeg anbefaler, netop af samme årsag, at man bruger items filer. Det er lidt mere besværligt at komme i gang med, men når først man har "set lyset" så giver det så meget mere fleksibilitet, så man ser sig aldrig tilbage igen. 

Nu ved jeg ikke hvilken computer du har openhab kørende på. Er det en windows, så kig i c:/openhab/. Der skulle gerne ligge en en etc/openhab2/ folder. I den kan du bla se /items/ folderen. 

Hvis det er en Rpi du bruger, så laver du en ssh forbindelse til din openhab. Eller du skal opsættes shares, så du kan se de foldere du skal bruge fx fx en windows maskine (i stifinderen).
koekken.items 
Jeg bruger ssh løsningen. Og programmet jeg bruger (til windows) det hedder WinScp. Med det program kan du logge ind på din openhab ved at angive IP adresse, brugernavn=openhabian, samt password=openhabian. (<-- forudsætter du ikke har skiftet det). 
Så kan du se folder strukturen i WinScp. Den folder du skal have fat i hedder /etc/openhab2/. Deri vil du bla. finde /items/ folderen. 

en items fil er en ganske almindelig tekst file, som du selv navngiver. den skal bare hedde .items fil "efternavn"/extention
Den kan fx se sådan her ud: (se vdhæftet fil)


Dette er til et af værelserne hos os.. Hvis vi kigger på een af linierne, som har et Google Home tag:
Dimmer       koekken_vasklys_niv         "Køkken Dimmer niveau vask [%.1f %%]"                    <light>                 ["Lighting"]            { ihc="13957725" }

Så er det første:
Dimmer = med typen på channel, som du kan se i PaperUI (og den nyeste IHC binding).
koekken_vasklys_niv = Dette er items navnet. Det er unikt og aldrig to items må hedde det samme. 
"Køkken Dimmer niveau vask [%.1f %%]" = Det er label. Den bruges mest til at beskrive hvad items er linket til, og det der [%.1f %%] Det er for at man kan se niveaet i fx sitemap. 
<light>  = ikonet som vises i sitemap
["Lighting"]  = Google Home tag, som fortæller Google home at der er tale om en lys enhed
{ ihc="13957725" } = IHC Recource ID.. (Bemærk, det er til en gamle IHC binding. Jeg har ikke lige adgang til min test opsætning med den nye binding hvor jeg sidder nu). Det er det tal som peger direkte på resource ID i IHC controller programmet. Det er i det her tilfælde Niveau på en IHC Ø80 lampeudtag dimmer.

Sværere er det egentlig ikke. 

Når du har gjort dette, så skal du huske at synkronisere dine enheder i Google Home. Det gøres nemmest, hvis du har en google home enhed, ved at tale til den, og sige, "Hey google, synkronisere mine enheder". Hvis det går godt, så skulle du gerne kunne se et lys/pære ikon i Google Home app´en (i bunden af forsiden), hvor der står "køkken Dimmer niveau vask" eller hvad du end har skrevet i din label. 
Her er et tip.. glem dine labels i Google Home appén, og gå manuelt ind i Google Home appén og giv den et andet navn, som fremover er det du skal sige til Googe Home, for at styre det med stemmen. Det er betydelig nemmere og virker klippe stabilt på den måde. I mit tilfælde har jeg valgt at kalde dem "de to lamper ved køkkenvasken" i Google Home appén. Det betyder, at når jeg skal tænde/slukke dem, så siger jeg, "Hey Google, tænd de to lamper ved køkkenvasken". Det er bevidst valgt ud fra, at det var det jeg ville sige, hvis jeg bad en person om at tænde lyset.  Plus at det også gjorde, at jeg ikke skulle til at lave alle mine labels om i OpenHab, da jeg begyndte at bruge Google Home.
Hvis du allerede kan overskue det nu, så kan du sagtens bruge labels fra items i openhab. 

Så skulle du gerne være flyvende.. 

Der skal nok komme en mere detaljeret forklaring på et tidspunkt inkl screendumps osv. Har også overvejet en lille youtube film. Sidstnævnt kræver dog lige at jeg sætter mig ind i, hvordan man får vist sin skærm ordenligt på den måde andre gør.. Jeg aner nada om sådan noget. :mellow:
Men pt er jeg en del hængt op med arbejde og ikke mindst min egen installation, fordi jeg (endnu engang) ikke kunne dy mig og opdaterede min ellers klippe stabile openhab 2.3 til den nye Milestone release i forgårs. Det gav selvfølgelig et hav af problemer, som jeg pt døjer med.. Mangler dog kun at få modbus (Nilan ventilationsanlægget) op og køre igen. Men det er en tricky sag for en som mig, der aner nada om modbus, fordi alt er vendt op og ned i den nyeste openhab/modbus binding. Om alt går vel, så håber jeg lige i starten af det nye år, at have en forhåbentlig god guide parat. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kandersen,

tak for info – jeg køre med en RPI3 og den seneste udgave af openhabian med ssh til  WinScp.

Jeg har nu tilbragt nogle (gode) timer med at teste hvilke muligheder der er for at lave 1 linje kode der virker – det er ikke rigtigt lykkedes  - jeg har dog sakset en meget simpel kode fra Google som virker =

Fra site.mape biblioteket:

//This is the Items File

//Demo items

Switch DEMOSW "Kitchen lights" <light>  ["Lighting"]   { ihc="19802" }

 Fra Sitemap biblioteket:

sitemap home label="MK-SmartHouse"

{

       Frame label="Demo"

       {

               Switch item=DEMOSW

       }

}

 Her får jeg et ikon på Paper UI under items men ingenting i Paper UI under Control ??  jeg kan også åbne Bacis UI og under Sitemaps/home finder jeg min Kitchen Lights switch. På min Iphone finder jeg Kitchen Lights under MK-SmartHouse og alt virker. Åbner jeg Google Home og synkronisere med OpenHab kommer Kitchen Lights frem og den virker også herfra.

Tilbage stå så spørgsmålet om hvad der skal stå i den kode der skal bruges til IHC ??

Jeg har følgende oplysninger fra Paper UI (Things og Items):

CHANNELS

Entré - Lampeudtag - Udgang

ihc:controller:4d16d881:output88667

Switch

 Link Channel

Name = IHCELKOController_EntrLampeudtagUdgang

Label = Entre

Type = Switch

Jeg har prøvet alle varianter/kombinationer af de oplysninger jeg har med det input jeg fik fra din fil (koekken)….. og har virkelig brug for noget konstruktivt input.

//Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen,

lige et par kommentarer til ovenstående = i Items filen virker Switch "Kitchen lights" <light>  ["Lighting"]  efter hensigten og  { ihc="19802" } har jeg sat ind for at se om det også blev accepteret, velvidende at det ikke har nogen funktion her. Det springende punkt er DEMOSW … jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor den kommer fra, men det er åbenbart noget som tilhøre Things/channel og det er nok her jeg har mit problem, i forhold til at lave en kode linje med de informationer jeg har fra IHC Things/Channel/Items….løsningen ????

//Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok