Hop til indhold
  • 0

Udskiftning af Transformer?


Sivasli_
 Share

Spørgsmål

Hej alle,

Jeg har et problem med lys i min stue og har endelig fået en elektriker ud. Desværre en der ikke havde styr på IHC som ikke løste mit problem.

Jeg har 8 halogen spots med en dimmer i min stue og der er intet liv i disse. Der er intet med pc/systemet da dette er tjekket ved at skifte indgang/udgang etc.

Vi skiftede min transformer da vi umiddelbart kom frem til at det nok var dette. Jeg fik købt en transformer hos Harald Nyborg, da det hurtigt skulle testes. Min elektriker samlede alle mine spots i en samlemuffe og derefter satte det hele på en kanal på selve transformere. Resultat stadig intet lys.

Jeg har nu bestilt en præcis magen til den gamle transformer for at være helt sikker på at det ikke er Harald Nyborg transformeren der skulle drille.

Han tjekkede at transformeren fik strøm, men den skubber ikke stræmmen videre derfra. Tavlen er også testet, min dimmer er testet og intet galt der.

Har i andre forslag? Hvad kunne det være? Kan vi/han have gjort noget galt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
10 timer siden, Lars1 skrev:

Men der findes udemærkede LED's til 12V, også selvom om man gerne vil kunne dæmpe dem.

Der er himmelvid forskel på "udmærket" og "tilfredsstillende", "gode" eller "ordentlige". Sidstnævnte 2 begreber er det yderst sparsomt med, efter min mening.

10 timer siden, Lars1 skrev:

Ofte kan du skifte downlights uden at skifte kablerne hvis du ikke kan lide de downlights som er installeret.

Ikke i det tilfælde hvor den eksisterende ledning ikke lever op til kravene (mener det hedder min 90 grader), og så vidt jeg forstår skal ledningen rumme fase, nul og jord, når man skifter til 230v. Umiddelbart ligner det eksisterende ganske almindelig 2x0.75mm2 lampeledning der er trukket til hver downlight. Og det er mig bekendt ikke godt nok. Jeg ved ikke om det var det i 2007.

10 timer siden, Lars1 skrev:

Det er faktisk et lov krav at kabler er fastgjort, så du ikke kan trække dem ud af lamper, dåser etc. Det er kun hvis kablerne ligger i rør at de ikke skal fastgøres, men det skal røret så. Dette gælder også ved lav volt installationer. Så elektrikeren har faktisk bare overholdt lovgivningen.

Lovkrav eller ej. Det er gabende vanvid at fastgøre den slags under isoleringen på den måde, specielt når de ligger klods op ad hinanden (indtil flere kabler i samme bundt). At de skal fastgøres det er jeg med på, men der findes også begreber som "sund fornuft". I vores tilfældet er det bygget ud fra devisen: "Det skal aldrig laves om, nogensinde ever. Og der opstår aldrig nogensinde ever fejl på det!!".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Sivasli_ skrev:

Nu er jeg ikke ekspert og ved ikke helt hvad downlight betyder, så kan ikke helt svare her :-)

Dem her er den type "downlight" vores hus er "broderet" med indendørs: https://www.el-grossisten.dk/dl-221-unit1-12-35w-gu5-3-boerstet-iso.html

Hvilken model Osram pære bruger du?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Ikke i det tilfælde hvor den eksisterende ledning ikke lever op til kravene (mener det hedder min 90 grader), og så vidt jeg forstår skal ledningen rumme fase, nul og jord, når man skifter til 230v. Umiddelbart ligner det eksisterende ganske almindelig 2x0.75mm2 lampeledning der er trukket til hver downlight. Og det er mig bekendt ikke godt nok. Jeg ved ikke om det var det i 2007.

De 90 grader afhænger af din downlight dåse. Den kan være lavet så der ikke er noget varmekrav. Til lavvolt kan 2x0,75mm2 godt være lovligt, også selvom det er under isoleringen. Kvadratet skal bare være stort nok til at kunne klare den kortslutnings strøm som trafoen kan levere, og til lavvolt er der ikke noget krav om dobbelt isolering.

10 timer siden, Kandersen skrev:

Lovkrav eller ej. Det er gabende vanvid at fastgøre den slags under isoleringen på den måde, specielt når de ligger klods op ad hinanden (indtil flere kabler i samme bundt). At de skal fastgøres det er jeg med på, men der findes også begreber som "sund fornuft". I vores tilfældet er det bygget ud fra devisen: "Det skal aldrig laves om, nogensinde ever. Og der opstår aldrig nogensinde ever fejl på det!!".

Medmindre du lægger kablerne i rør, så SKAL de fast gøres, også selvom de ligger under isoleringen. Det er et lov krav. En skjult kabel installation er per. defination lavet til aldrig at skulle skiftes, medmindre du laver en større ombygning eller renovering. I dag må du også murer kabler ind i en væg uden at lægge dem i rør. Hvis du banker et søm i dem når du hænger billeder op, er det et større arbejde at skulle reparer de kable, men det er lavet jvf. gældende lovgivning. Kabler i lette skillevægge skal også fastgøres undervejs.

Hvis du forventer at skulle skifte kablerne, skal de lægges rør.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Lars1 skrev:

De 90 grader afhænger af din downlight dåse. Den kan være lavet så der ikke er noget varmekrav. Til lavvolt kan 2x0,75mm2 godt være lovligt, også selvom det er under isoleringen. Kvadratet skal bare være stort nok til at kunne klare den kortslutnings strøm som trafoen kan levere, og til lavvolt er der ikke noget krav om dobbelt isolering.

Du misforstår.. 
Det er hvis jeg vil skifte spot til 230v GU10, så skal kablerne (ledningerne) også skiftes. 

12 timer siden, Lars1 skrev:

En skjult kabel installation er per. defination lavet til aldrig at skulle skiftes, medmindre du laver en større ombygning eller renovering.

Spørgsmålet er om det betragtes som en "skjult" kabel-installation. Det er jo basalt set en tilledning til en lampe fra et lampeudtag - Ergo ikke specielt skjult. Men jeg erkender, det er for mange år siden jeg var elektriker, så kan der være lavet meget om mht lav-volt installationer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
58 minutter siden, Sivasli_ skrev:

hmm.. Ved ikke lige modellen, men der er Gu5,3 fatning og tror det var nogle 5w pærer..

 

Okay, det er ikke nemt så. Osram har et hav af dem. Jeg har nogle 6w Osram Parathom Pro-noget. De er bestemt ikke noget at prale af. Elendig lys og rigtig dårlig styring via en wireless ø80 UNI dimmer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Okay, det er ikke nemt så. Osram har et hav af dem. Jeg har nogle 6w Osram Parathom Pro-noget. De er bestemt ikke noget at prale af. Elendig lys og rigtig dårlig styring via en wireless ø80 UNI dimmer. 

Pas.. Aner ikke lige modellen.. Det er nogle med 350lm, fungerer faktisk ok fint.. Det skal siges at jeg bruger IHC Term, så jeg har slet ikke noget wireless :-) Ved ikke om det er derfor det funger fint, indtil videre.. hehe

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Kandersen skrev:

Du misforstår.. 
Det er hvis jeg vil skifte spot til 230v GU10, så skal kablerne (ledningerne) også skiftes.

Selvfølgelig skal de da det. Der er jo forskellige krav et kabel mellem en trafo og en lampe og et kabel som har forbindelse til gruppe afbryderen uden skille trafo undervejs.

6 timer siden, Kandersen skrev:

Spørgsmålet er om det betragtes som en "skjult" kabel-installation. Det er jo basalt set en tilledning til en lampe fra et lampeudtag - Ergo ikke specielt skjult. Men jeg erkender, det er for mange år siden jeg var elektriker, så kan der være lavet meget om mht lav-volt installationer. 

Nej det er ikke en tilledning. Kablet mellem trafoen og dine downlights er en del af den faste installation eftersom downlights er indbygget i loftet/væggen, og kablet mellem trafoen og lampen er skjult i faste bygnings dele. Der kan kun være tale om tilledninger hvis både trafo, downlights samt kablet mellem dem er tilgængeligt uden at du skal fjerne bygnings dele. Er en af delene ikke tilfældet, er der tale om fast installation med deraf følgende krav til fastgørelse etc. 2*0,75 lampeledninger kan godt være en del af den faste installation, sålænge varmeaflednings forhold, kortslutnings sikkring, etc. er i orden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Selvfølgelig skal de da det. Der er jo forskellige krav et kabel mellem en trafo og en lampe og et kabel som har forbindelse til gruppe afbryderen uden skille trafo undervejs.

Jeg er nu ikke så sikker på, det ligefrem er en selvfølgelighed. Tænker man lidt over det, så er det nok snarer tværtimod. Men fred nu være med det. Det er det der er mit dilemma. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Jeg er nu ikke så sikker på, det ligefrem er en selvfølgelighed. Tænker man lidt over det, så er det nok snarer tværtimod. Men fred nu være med det. Det er det der er mit dilemma. 

Jeg kender ikke mange elektriker som i 2007 brugte 3*1,5mm2 mellem en trafo og en downlight, så selvfølgelig vil du være nød til at skifte kablerne hvis du går fra 12V til 230V. Dertil kommer at i 2007 var der ikke mange 230V led's på marked. Den udvikling tog først fart da det blev besluttet at udfase gløde pærene nogle år senere. Inden da var det meget normalt at lave lav volt's installationer i nybyggeri.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok