Hop til indhold
  • 0

Pir aktivering af udgang i bestemt tidsrum, hvis indgang er aktiveret, og pause af PIR samt 3x blink på udgang


kvinding
 Share

Spørgsmål

Mit projekt med at skifte fra IHC Term til IHC Visual2 Viewer (HW6.2) er gået over al forventning fra min side. Kontakterne virker, og jeg får prøvet diverse programmer af (IHC Bridge, Home Assistant, IHC Captain)

Jeg vil dog være sikker på, at jeg ikke er afhængig af en Raspberry Pi, så jeg vil beholde så meget som muligt i IHC. Dog har jeg måske slået et større brød op end jeg kan bage, men jeg har et ønske om at få lavet en alarmeringsfunktion, der kan bruges til at advisere om ubudne gæster i huset. 

Jeg har forestiillet mig flg: 

Aktivering/deaktivering af funktion ved langt tryk på indgang.(INDG01)
Ved aktivering skal der blinkes 3 gange på en bestemt udgang (UDG01)
ved deaktivering blink 1 gang på bestemt udgang (UDG01).

Hvis tidsrum er mellem 2200 og 0500, og PIR (INDG02) aktiveres, blink 3 gange (tænd UDG02, vent 0m5 sek så sluk, vent 0,5 sek så tænd, vent 0,5 sek så sluk, vent 0,5 så tænd og så sluk..
Hvis PIR (INDG02) bliver triggered skal den gå på pause i 5 minutter efter at have de 3 x blinket med UDG02.

Hvis funktion er deaktiveret, skal der ikke ske noget som helst. 

jeg har kunne få udgangen til at blinke ved at bruge standard funktionsblokken til blink, men kan ikke gennemskue hvordan jeg skal få udgangen til at blinke de 3 gange, ej heller hvordan jeg begrænser det til kun at gælde i tidsrummet 2200-0500. Aktivering af funktionen iht ovennævnte giver mig også udfordringer, så det er lidt op ad bakke. 

Er der nogen der har lavet noget tilsvarende ? Jeg fandt en tråd mlm Bjarne og og Chr.kj. som minder lidt om det, men hver gang jeg prøver at rette i det projekt Bjarne strikkede sammen, så går jeg helt kold i funktionsblokkene og ender totalt i skoven og må starte forfra. 

Kan det overhovedet lade sig gøre ? 

bonusspørgsmål: Jeg har fortrådede FUGA tryk 6 tast 3 dioder (og også fortrådede FUGA 4 tast 2 diode). Kan man gøre noget med de dioder ? Kan man få dem til at blinke eller slukke/tænde for dem ? 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, kvinding skrev:

jeg har et ønske om at få lavet en alarmeringsfunktion, der kan bruges til at advisere om ubudne gæster i huset.

Her skal du nok have en person som Henning på banen. 

2 timer siden, kvinding skrev:

bonusspørgsmål: Jeg har fortrådede FUGA tryk 6 tast 3 dioder (og også fortrådede FUGA 4 tast 2 diode). Kan man gøre noget med de dioder ? Kan man få dem til at blinke eller slukke/tænde for dem ? 

Ja til begge dele. 
Der findes allerede standard FBére, hvor du kan føre diode over på udgangen til dioerne. Fx i PIR Fbérne, der findes en diode for konstant lys. Den bruger jeg de steder hvor jeg har PIR styring af lyset. Dioden lyser fast, når konstant er koblet ind. Og ellers er den slukket. 
Mit næste (kommende) projekt er at skifte et 4 tast tryk uden dioder, til et med dioder, fordi den ene tast i dag bruges til at styre en regel i openhab2, til at deaktivere automatisk styring af vores ovenlys vinduer. Det er lidt irriterende pt, at vi ikke kan se, om automatikken er slået fra eller til. Og der er det (også) smart at bruge et tryk med dioder.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Her skal du nok have en person som Henning på banen. 

Ja til begge dele. 
Der findes allerede standard FBére, hvor du kan føre diode over på udgangen til dioerne. Fx i PIR Fbérne, der findes en diode for konstant lys. Den bruger jeg de steder hvor jeg har PIR styring af lyset. Dioden lyser fast, når konstant er koblet ind. Og ellers er den slukket. 
Mit næste (kommende) projekt er at skifte et 4 tast tryk uden dioder, til et med dioder, fordi den ene tast i dag bruges til at styre en regel i openhab2, til at deaktivere automatisk styring af vores ovenlys vinduer. Det er lidt irriterende pt, at vi ikke kan se, om automatikken er slået fra eller til. Og der er det (også) smart at bruge et tryk med dioder.  

Smart brug af dioder, og ja man kan hurtig drukne i alle de muligheder der pludselig åbner sig op. Kunsten må være at begrænse sig selvom det kan være svært :)

Er det rigtigt forstået, at diode-udgangene i mine Fuga (som har små 18+ år på bagen) har sine egne datalinier, på samme måde som de andre udgange? Det håber jeg ikke da jeg i givet fald ikke aner hvad de så er. Det eneste jeg kender på mine Fuga er datalinierne for indgangene. 

Indlæringskurven på at lave FB i IHC er en kende stejl i starten, men det bliver forhåbentligt bedre efterhånden. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, kvinding skrev:

Er det rigtigt forstået, at diode-udgangene i mine Fuga (som har små 18+ år på bagen) har sine egne datalinier, på samme måde som de andre udgange? Det håber jeg ikke da jeg i givet fald ikke aner hvad de så er. Det eneste jeg kender på mine Fuga er datalinierne for indgangene. 

Dine LED skal være koblet op på udgangene på et Output 24. Hvis de virkede under din TermIHC er det bage at kigge på hvilen datalinje dit output 24 er tilsluttet på controlleren.

Vedr. dit alarm synes jeg at du skal kigge på en af de avancerede funktionsblokke til alarmstyring der er i Visual. Der er indgang for at aktivere alarmen, udgang for indikering og udgange for blink og alarm. Man kan sagtens lave n funktionsblok som du ønsker, men det er også god læring for dig at finde logikken i de blokke der findes samt evt kombinere disse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Dine LED skal være koblet op på udgangene på et Output 24. Hvis de virkede under din TermIHC er det bage at kigge på hvilen datalinje dit output 24 er tilsluttet på controlleren.

Vedr. dit alarm synes jeg at du skal kigge på en af de avancerede funktionsblokke til alarmstyring der er i Visual. Der er indgang for at aktivere alarmen, udgang for indikering og udgange for blink og alarm. Man kan sagtens lave n funktionsblok som du ønsker, men det er også god læring for dig at finde logikken i de blokke der findes samt evt kombinere disse.

Jeg kan så nok ikke bruge mine dioder til noget alligevel, jeg har kun 6 x 230 output og 6 x 24 input, der er ingen output 24. Jeg har ikke brugt dioderne til noget under IHC Term, det er 3 dage siden jeg fandt ud af, at de overhovedet potentielt kunne andet end bare at lyse konstant. :) 

Vise ord omkring læring af logikken, men jeg savner i den grad noget dokumentation der forklarer og fortæller på en måde så meningmand kan være med :). Jeg prøver at åbne en FB og se hvordan den er bygget op, men ender hele tiden med at gå kold i udtryk og termer jeg ikke kender. Og kan jeg bare fjerne de ting jeg ikke skal bruge i en FB (f.eks hvis der er 11 PIR indganga i en FB og jeg skal altså kun bruge 1, eller hvis der er nævnt noget omkring kodetastatur kan jeg så bare slette det også ? (vis program).

Findes der evt en samlet oversigt over hvilke kommandoer der er og hvad de betyder ?

Er der en specifik alarm FB du mener jeg bør prøve at granske yderligere ?  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har plads til 16 output moduler på controlleren, du bruger "kun" 6 stk. Der er altså masser af muligheder for smarte tilbagemeldinger via dine dioder.

Selv om du f.eks. "kun" bruger én ud af 11 indgange for PIR, skal du ikke slette de andre. Programmet er lavet så du bruger dem du har behov for, og glemmer alt om de øvrige.

Normalt vil jeg IKKE anbefale at du begynder at slette noget i funktionsblokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Du har plads til 16 output moduler på controlleren, du bruger "kun" 6 stk. Der er altså masser af muligheder for smarte tilbagemeldinger via dine dioder.

Selv om du f.eks. "kun" bruger én ud af 11 indgange for PIR, skal du ikke slette de andre. Programmet er lavet så du bruger dem du har behov for, og glemmer alt om de øvrige.

Normalt vil jeg IKKE anbefale at du begynder at slette noget i funktionsblokke.

Jeg fik det dælme til at virke (altså alarmering og blink med lys osv) og uden at rette i funktionsblokkene ;). Jeg skal have stillet lidt på frekvensen af blinkeriet da det gerne må blinke lidt tjept. Det og så en indikation af, hvornår alarmeringen er slået til eller fra. Og her ville mine dioder jo være geniale at bruge. Jeg prøvede lige at pille en af mine fuga indgange ud af væggen (se vedhæftet). Og der ser det jo ud som om dioderne er forbundet til et eller andet, der er også lys i dem så de må sidder på et eller andet output ? Eller leverer input 24 strøm tilbage til dioderne?. Jeg går ud fra, at A1-A2 er de 2 øverste tryk. B1-B2 er de midterste osv, A, B og C må så være dioderne ? 

 

 

IMG_2214.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, Lars1 skrev:

Hvis du ikke bruger alle udgangene på dine 230V output moduler kan du godt bruge dem til 24V også. Du må bare ikke blander 24V og 230 på de enkelte moduler, men hvis du kan frigøre et helt modul kan du bruge det til 24V

øh kan man det ?.. så hvis en af mine 230v output moduler kan frigøres, så kan jeg bruge det til 24v til f.eks mine dioder? Jeg ved ikke hvordan 230v modulerne er skruet sammen, men jeg tænker at mine dioder ikke vil have godt at af få 230v direkte? Eller er der noget snedigt indbygget i 230v output modulet ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, kvinding skrev:

øh kan man det ?.. så hvis en af mine 230v output moduler kan frigøres, så kan jeg bruge det til 24v til f.eks mine dioder? Jeg ved ikke hvordan 230v modulerne er skruet sammen, men jeg tænker at mine dioder ikke vil have godt at af få 230v direkte? Eller er der noget snedigt indbygget i 230v output modulet ?

Ja, det "snedige" er, at du slet ikke føder 230v modulet med 230v. Men derimod med 24v. Så har du 8 udgange at gøre godt med. Det er faktisk en ret snedig løsning, hvis man står og skal bruge udgange til fx dioder, eller i stedet for hjælpe relæer, og man alligevel har et modul i overskud. 
Eneste hage er, at man skal lige være obs på, hvad det er man skal bruge de 24v til, for man risikere at ens trafo går i mætning. Alternativet er selvfølgelig en selvstændig trafo.. Men dioder, det burde bestemt ikke være noget problem overhovedet. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
35 minutter siden, kvinding skrev:

øh kan man det ?.. så hvis en af mine 230v output moduler kan frigøres, så kan jeg bruge det til 24v til f.eks mine dioder? Jeg ved ikke hvordan 230v modulerne er skruet sammen, men jeg tænker at mine dioder ikke vil have godt at af få 230v direkte? Eller er der noget snedigt indbygget i 230v output modulet ?

Den eneste forskel på et 24V og et 230V output modul er den max spænding de er godkendt til. Det er ikke noget i vejen for at føde et 230V modul med 24V, men det er ikke SELV godkendt til både 230V og 24V, så det er enten 230V eller 24V på begge relæ grupper i modulet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Inden du begynder at frigive 230v moduler skal du lige være obs. på at 230v modulet er fysiske relæ udgange som klikker, hvilket sagtens kan høres. 24v modulet er lydløs.

I øvrigt ser ud til at der kun er 8 ledninger på dit tryk og at de 3 dioder er luset, hvis det er tilfældet så kan du ikke kontrollerer alle 3 dioder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎12‎-‎11‎-‎2018 at 23:08 , kvinding skrev:

Findes der evt en samlet oversigt over hvilke kommandoer der er og hvad de betyder ?

Marker funktionsblokken og tryk på F1, så er der en fin beskrivelse. Duer når FB'en er rød (fra LK og ikke redigeret).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 14/11/2018 at 07:27 , Henning Pedersen skrev:

Inden du begynder at frigive 230v moduler skal du lige være obs. på at 230v modulet er fysiske relæ udgange som klikker, hvilket sagtens kan høres. 24v modulet er lydløs.

I øvrigt ser ud til at der kun er 8 ledninger på dit tryk og at de 3 dioder er luset, hvis det er tilfældet så kan du ikke kontrollerer alle 3 dioder.

Hvis jeg har forstået det sådan nogenlunde korrekt, så kunne jeg anskaffe mig et output 24 modul (jeg kan ikke frigive nogle output230), og på mine FUGA 4 tryk/2 dioder kan jeg bruge de 2 overskydende ledere (der er 8 ialt) til at forbinde i output 24 modulet. Så burde jeg kunne kontrollere dioderne.

Med mine FUGA 6 tryk/3 dioder er det rigtigt at de er luset. Såfremt jeg ikke skal bruge fx midterste trykrække, så kunne jeg tage de 2 ledere og sætte til dioderne istedet og forbinde til output 24.

Man kan have op til 8 dioder på et output 24 modul ?.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok