Hop til indhold
  • 0

skift fra IHC Term til Visual 2 m. Viever (6.2)


kvinding
 Share

Spørgsmål

Hej, 

Jeg har langt om længe fået købt en brugt IHC Visual v2 /Viewer (HW 6.2) controller, som skal afløse min aldrende IHC Term. Langsigtet plan er en masse sjov Home Automation vha Home Assistent (alternativt OpenHAB). Jeg har en masse spørgsmål og tanker som jeg håber der er nogen der har nogle gode inputs til. De er: 

  1. Først skal controlleren jo lige skiftes. Jeg fandt et diagram over IHC Term controlleren, og umiddelbart burde det være til at gå til ? Skrue den gamle ud, og så ellers forbinde den nye på samme måde.Jeg er ikke superskarp i el-afdelingen, men kan trække på en der er (autoriseret).
  2. Er der nogle gode råd til en førstegangsbruger af Visual versionen ? Jeg har rimelig ok dokumentation af min nuværende installation ( jeg har en excel fil med alle tryknr, klemme i tryk, ledningsfarve/nr, Modul nr, Klemme i modul, controller nr. input, Lampested/tændning, controller nr. ouput, Klemme i modul, modul nr, Ledningsfarve/nr, Kabel nr) men er der nogen måde at overføre eksisterende opsætning til Visual ? (jeg tænker umiddelbart nej).  
  3. Er det nemmest at starte forfra med opsætningen, eller kan jeg forberede noget af det i forvejen ? Jeg har set noget omkring nogle IHC projektfiler.
  4. Jeg kobler den nye controller direkte på netværket via std cat5 kabel, op til en switch. Den antenne man kan sætte på har jeg ikke, men såvidt jeg kan læse mig frem til, er det kun til IHC wireless komponenter (som jeg har 0 af, og derfor er det i det tilfælde ikke så relevant for mig. Kan man mon bruge en std SMA/RP-SMA antenne) ?.
  5. Jeg har garanteret glemt at tage højde for et eller andet i mit lille projekt, så hvis der er en der har været igennem tilsvarende så tager jeg imod råd og advarsler med kyshånd :).

på forhånd mange tak. 

mvh

Klaus

 

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Klaus, og velkommen til IHC-user.dk

Der er masser der har været ude i samme problemstilling som dig. Søg på forummet og de vil finde flere tråde om emnet. 

Men ellers kort:

1. Ja

2. Super med dokumentationen, men Nej programmet kan IKKE genbruges,det er desværre helt forfra.

3. Ja. Hent Visual programmet fra LK´s hjemmeside. Og så kan du forberede det hele offline (uden en controller) i den nye Visual software. (Rimelig nemt med en ordenlig dokumentation.

4. Formentlig ja, bare antennen er afstemt til 838-870 mhz

5. Søg og du skal finde :-)

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 4/11/2018 at 20:10 , Lars Jacobsen skrev:

Hej Klaus, og velkommen til IHC-user.dk

Der er masser der har været ude i samme problemstilling som dig. Søg på forummet og de vil finde flere tråde om emnet. 

Men ellers kort:

1. Ja

2. Super med dokumentationen, men Nej programmet kan IKKE genbruges,det er desværre helt forfra.

3. Ja. Hent Visual programmet fra LK´s hjemmeside. Og så kan du forberede det hele offline (uden en controller) i den nye Visual software. (Rimelig nemt med en ordenlig dokumentation.

4. Formentlig ja, bare antennen er afstemt til 838-870 mhz

5. Søg og du skal finde :-)

 

 

 

 

Hej Lars, tak for dine svar :)

Jeg bliver langsomt klogere, og har høstet mange gode erfaringer fra især forummet. Jeg har, som en del andre der er skiftet fra Term til Visual iflg forummet, svær ved at vikle min hjerne om de ændrede termer. Jeg har været vant til at sætte indgang x til at kippe udgang y. (i nedenstående Term oversigt, ville det være: hvis tryk på input 65, så kip på udgang 46, hvorefter lyset i stuekarnappen ville kippe)

Hvis jeg nu fx i Visual skal have sat en af mine indgange til kip´e mine spots i stuekarnappen hvad kan jeg så oversætte flg Term oversigt til i Visual ?

 image.thumb.png.38e734eaa349dcc5e523ca32f054e4c6.png

Idag har jeg den nederste tast sat til at tænde/slukke mine spots i karnappen. 

image.png.a44bd588162907e3da014aa86e982432.png

  Mit umiddelbare bud vil være: 

image.thumb.png.76fcbb79323d7f34140173cd7730f58f.png

men så bliver udgangen sat til 5.08, hvilket iflg min IHC Term oversigt burde være datalinie 5.06, og jeg har ikke mulighed for at ændre det. Er det mig der har fået det hele galt i halsen ?

 Jeg har på fornemmelsen at jeg ikke har forstået koblingen mellem en indgang og en udgang korrekt :/. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det har du heller ikke, sådan som jeg lige ser det.
Udgangen finder du i et produkt i installations siden (venstre) i Visual, samme sted du pt viser dit 6sl fuga tryk.. 
Det du har åbnet herover, det er indgangene fra dit 6sl tryk med 3 dioder. Nederste venstre har du sat til 4.05 og nederste højre har du sat til 4.06. Hvis det stemmer overens med dit input modul, så er det sådan det skal være. 

Det næste du skal, det er at finde, det som disse tryk skal styre (produktet under installations siden, det kunne fx et lampeudtag). I det produkt definere udgangen for dette lampeudtag. 

Når det er gjort, så "smeder" du indgang og udgang sammen, via en Funktionsblok, i højre side af Visual ved at simpelthen trække indgangen (trykket) over på den funktionsblok du vil bruge, og fra udgangen på funktionsblokken trækker du over til det produkt (lampeudtag) som funktionsblokken skal tænde. 

Lige præcis den her del er ekstrem logisk i Visual, når man lige har forstået princippet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for dit hurtige svar. 

Det var godt at blive bekræftet i, at jeg ikke havde fattet det :D

Så først opretter jeg alle mine produkter som jeg har i fx stuen, både ind og udgange (dvs Lampeudtag, stikkontakter og indgange/tastetryk m.m) med dertilhørende datalinier.

Herefter kæder jeg dem sammen. 

Har jeg forstået/oversat det rigtigt, at iht den dokumentation jeg har fra mit gamle IHC Term system, så i Visual vil datalinien for indgangen være 4.05, og datalinien for udgangen være 5.06 (dokumentationen fra mit IHC Term er korrekt) for mine spots i stuekarnappen?

Modul er første del (4) og Klemme i modul er anden del (5 eller 05) = datalinie 4.05 for indgangen.

og TAK for at skære princippet ud i pap for mig :) Det havde jeg brug for. Du har helt ret i at det giver meget mere mening når man lige har forstået princippet i hvordan man kæder dem sammen :) Jeg synes ellers godt jeg kan læse teknisk dokumentation, men jeg må have en eller anden mental blokade overfor IHC manualen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, kvinding skrev:

 

 image.thumb.png.38e734eaa349dcc5e523ca32f054e4c6.png

Nu kender jeg ikke så meget til IHC Term, (faktisk intet. Det er første gang jeg ser en tabel fra det).
Men hvis jeg læser dette tabellen korrekt, så viser den 4 tryk/knapper, samt hvilken indgange de er linket til. Udover det ser det ud som om, at tabellen også viser, hvad deres funktion er linket til i output.   

Input 148 er tryk "spot stuekarnap" som sidder på input modul 4 og klemme 5. Det fortår jeg som, input dataline 4.05 i Visual.
Output 148 (burde være der dit lampeudtag linkes til) er defineret i sammen linje i tabellen (som jeg læser det). Det er output modul 5, klemme 6, hvilket burde være output dataline 5.06 i Visual. 

149 er tom

Input 150 er tryk "stikkontakt stue" som sidder på modul 4 klemme 6. Og det burde så være Input dataline 4.06 i Visual.
Output 150 sidder i output modul 6 klemme 1. Hvilket så burde være Output Dataline 6.01 i Visual.

Output modul 5 burde så være et 24/24 modul. Output 6 burde være et Output 230v modul. Hvis jeg har ret i det, så har jeg da fattet lidt IHC Term endda på ganske få minutter :D
 

2 timer siden, kvinding skrev:

Jeg synes ellers godt jeg kan læse teknisk dokumentation, men jeg må have en eller anden mental blokade overfor IHC manualen.


Jeg havde præcis samme udfordring som dig for ca. 2 år siden :) 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, Kandersen skrev:

Nu kender jeg ikke så meget til IHC Term, (faktisk intet. Det er første gang jeg ser en tabel fra det).
Men hvis jeg læser dette tabellen korrekt, så viser den 4 tryk/knapper, samt hvilken indgange de er linket til. Udover det ser det ud som om, at tabellen også viser, hvad deres funktion er linket til i output.   

Input 148 er tryk "spot stuekarnap" som sidder på input modul 4 og klemme 5. Det fortår jeg som, input dataline 4.05 i Visual.
Output 148 (burde være der dit lampeudtag linkes til) er defineret i sammen linje i tabellen (som jeg læser det). Det er output modul 5, klemme 6, hvilket burde være output dataline 5.06 i Visual. 

149 er tom

Input 150 er tryk "stikkontakt stue" som sidder på modul 4 klemme 6. Og det burde så være Input dataline 4.06 i Visual.
Output 150 sidder i output modul 6 klemme 1. Hvilket så burde være Output Dataline 6.01 i Visual.

Output modul 5 burde så være et 24/24 modul. Output 6 burde være et Output 230v modul. Hvis jeg har ret i det, så har jeg da fattet lidt IHC Term endda på ganske få minutter :D
 


Jeg havde præcis samme udfordring som dig for ca. 2 år siden :) 

 

Det lyder som om jeg har forstået det nogenlunde korrekt nu, halleluja :D . Det var det med datalinier jeg gik helt kold over.

Nu ved jeg så hvad week-enden skal gå med. Fedt med hjælpen !.   Takker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja, der er noget med at in-/outputs adresser er ændret mellem dem. Det kan du dog lynhurtigt spotte i de to manualer. 

Chek lige på side 10 her: https://www.lk.dk/globalassets/pdf/support-prof/ihc104dk.pdf

 

ja jeg skulle lige omstille mig. Men når man lige har prøvet det en gang eller 2 er det meget logisk at arbejde med. Jeg blev lidt udfordret igår over, at den ene af modul-indgangene på controlleren åbenbart er død, så jeg fattede ikke at min opsætning for enkelte tryk ikke virkede. Det tror så pokker når signalet aldrig rammer controlleren :). Men et skift til en anden indgang (der var heldigvis en i overskud) og så virkede det :)

Det meste er sat op, der snakkes sammen med Home Asisstant og konen er glad for at der er lys i huset igen :) b.

Min pt sidste udfordring er, at jeg har et enkelt tryk, som hvis jeg bruger det, så slukker controlleren og alt strøm i huset kortvarigt (3-5 sekunder) hvorefter det kommer igen og alt er som før. Der er ikke programmeret noget som helst for det ene tryk. Den er blevet døbt vores Selfdestruct-knap :D. Den ville jeg rigtig gerne slippe af med. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok