Hop til indhold
  • 0

Input 24/24 v Input 24/3 v Input 24/30


mmc
 Share

Spørgsmål

Jeg har en stor 20 år gammel IHC installation (dog opgraderet til IHC 3 controller) med gamle Input 24 moduler, hvor der står 30ma. De bruges hovedsageligt til gamle ledningsførte LK svagstrømstryk samt enkelte til sensorer (skumring, regn).

Nu skal jeg have tilsluttet et par PIR/microwave sensore, som er potentialefri og NC (normally closed) indtil der opfanges noget. Som jeg forstår det er IHC inputs 0-styret, så hvis jeg forbinder den ene sensor kontakt til 0v og den anden kontakt til et  IHC input, så burde sensoren kunne sætte indgangen korrekt på mine eksisterende input moduler, når der sker noget..... Men som jeg forstår det vil NC sensorer tilsluttet mine nuværende modulerne også bruge for meget strøm over pull-up modstanden i input modulet. Så ikke en dyr og ikke en god løsning.

Derfor har jeg købt et nyt input 24/3 input modul, som LK skriver er beregnet til "signalgivere med langvarige sluttefunktioner". Det lyder som mit sensor-scenario, men jeg har ikke nok plads/kapacitet ledig til at bruge dette nye input modul kun til sensorer, så jeg vil gerne også bruge det til andre funktioner som eksisterende (20 år gamle) svagstrømstryk også..... Desværre skriver LK ikke om 24/3 kan bruges til svagstrømstryk - de skriver blot, at 2 specifikke PIR sensorer ikke kan bruges sammen med 24/3. 

* Så spørgsmålet er om det nye 24/3 modul kan bruges til både sensorer og til (gamle) svagstrømstryk?

* Desuden kunne det være interessant, hvis nogle kan forklare lidt om fordele/ulemper ved de 3 forskellige input modul typer: Input 24/24 v Input 24/3 v Input 24/30.

* Umiddelbart lyder 24/3 jo som det mest strømbesparende og derfor bedste, men ?

Redigeret af mmc
NO => NC
Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Der findes kun input 24/3 og input 24/24 moduler. Et 24/3 input modul trækker 3mA pr. sluttet indgang, mens et 24/24 input modul trækker 30mA pr. sluttet indgang. Det er den eneste forskel på de 2 moduler.

Til alm. tryk etc. hvor indgangen ikke er sluttet i normal tilstand, er begge moduler lige gode. Du vil ikke kunne måle en strøm besparelse ved at erstatte et 24/24 modul med et 24/3 modul.

Det eneste tilfælde hvor det er et krav at du bruger et 24/24 input modul er i forbindelse med LK's gamle udvendige PIR. De er udgået for flere år siden. De blev strømfødt via input indgangen, og trak ca. 6mA, hvilket er for meget for et 24/3 input modul.

For at spare strøm bør man bruge 24/3 input moduler i nedenstående tilfælde. Man kan godt bruge 24/24 input moduler. Det eneste problem vil være at strøm forbruget stiger.

  • Sikkerheds enheder som f.eks. røgsensor, alarm PIR, sabotage kredse etc. som funger ved at indgangen er sluttet ved normal drift.
  • Temp. sensor etc. som funger ved at de sender en bit strøm til input indgangen. Officielt funger de kun på et 24/3 modul, men flere har bekræftiget at de også funger på 24/24 moduler. Men strøm forbruget vil være højre, grundet de ofte sender data.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sorry, jeg mente "NC" (normally closed) - ikke NO. Er nu rettet. Så der må være er et problem med de gamle inputmoduler.

>I dag opsættes kun 24/3 moduler.

Så mine 24/30 burde kunne udskiftes med 24/3 og fortsat virke med svagstrømstryk, sensorer og lign. (så længe man holder sig fra de specifikke PIR's de advare imod) ?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok