Hop til indhold
  • 0

Lennarth Smed
 Share

Spørgsmål

20 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvilken spænding bruger magnet ventilerne? Hvis det er 230V skal du bare have fat i 2 IHC 230V output moduler. Hvis det ikke er 230V, kan du evt. bruge dette http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=1400&n3=1403&n4=2519 eller dette http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=1400&n3=1403&n4=1425 Fælles for dem begge er at de ikke kræver hjælpe relæer, men de er relativ dyre.

Hvis du skal bruge hjælpe relæer, er det vigtigt at kende spændingen på dine magnet ventiler for at kunne vælge de rigtige.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Selv om IHC output modulet heder 230v kan det sagtens bruges til 24v, dermed sparer du pladsen, og udgiften, til overdragelsesrelæer. Et 230v modul er "bare" 8 relæer som er galvanisk adskilt fra IHC, og opdelt i 2 grupper af 4 relæer som hver tilsluttes samme forsyning - klemmerne 1-4 og 5-8. Om du tilslutter 24 eller 230v er ligegyldigt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hver udgang på et 24V output modul kan belastes med 500mA. Ved 24V er det 12W, så brug bare de billigere 24V output moduler uden hjælpe relæer. 24V output modulet har seperat 0V og 24V for udgangene. Jeg vil anbefale at du henter 24V til disse fra en anden strømforsyning end IHC strømforsyningen, bare for at være sikker på at du ikke overbelaster IHC strømforsyningen. Forbind 0V på begge strømforsyninger, så har de samme 0 potentiale. Det er ikke noget krav, men det giver en mere balanceret installation, og hvis du skulle få blandet de 2 24V installationer undgår du overspænding hvis de er uens belastet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Hver udgang på et 24V output modul kan belastes med 500mA. Ved 24V er det 12W, så brug bare de billigere 24V output moduler uden hjælpe relæer.

Korrekt, men jeg var, og er, i tvivl om hvor stor en startstrøm de kan bære. Ventilerne er opgivet til 8w (første indlæg) startstrømmen er sandsynligvis de normale x6, dermed er vi oppe på hele 48w pr. ventil, hvilket er langt over udgangenes kapacitet. Derfor vil jeg fastholde anbefalingen af et 230v modul.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Korrekt, men jeg var, og er, i tvivl om hvor stor en startstrøm de kan bære. Ventilerne er opgivet til 8w (første indlæg) startstrømmen er sandsynligvis de normale x6, dermed er vi oppe på hele 48w pr. ventil, hvilket er langt over udgangenes kapacitet. Derfor vil jeg fastholde anbefalingen af et 230v modul.

Eftersom det er magnetventiler, sidder der sikkert en spole svarende til en motor i dem, og så har du ret i at startstrømmen er x6, men det er kun i et split sek. så mon ikke de klare det. Det er jo "kun" x4 af max belastningen ved 24V.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

 

Jeg kan se der kommet godt gang i tråden.

Fandt et datablad på ventilern

https://www.burkert.com/en/Media/plm/DTS/DS/DS6213-Standard-EU-EN.pdf?id=DTS0000000000000001000115690ENS <-- det sådan nogle banditter der skal bruges.

Håber det kan hjælpe på opklaringen af hvordan jeg bedst løser opgaven.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er mange forskellige modeller på det datablad. Det dækker alt fra 0-240V, AC/DC og 8-60W. Alt efter hvilken model du vælger har du forskellige muligheder.

Op til 48V og 24W ved 48V eller 12W ved 24V kan du bruge et standard Output 24 modul. Det virker med både AC og DC spænding.

Over 48V kan du bruge et standard Output 230 modul. Det virker også med både AC og DC spænding.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Nej - men Lars1 og jer er tydeligvis ikke lige modige. Jeg ville anvende to 230v output moduler som garanteret kan bære belastningen. De er lidt dyre, men med tanke på prisen på alt det vand der kan nå at løbe ud inden du opdager fejlen så er jeg ikke i tvivl.

Perfekt..

Så er det også lettere med lys osv. der skal bare bruge det samme modul.. :)

Tak for hjælpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

At de er samlet i to grupper betyder bare at udgangene kan fordeles på 2 grupper/sikringer. Udgang 1 til 4 forsynes fra klemme (1-4) og udgangene 5 til 8 forsynes fra klemme (5-8).

Så ja, det betyder at alle ventiler på samme gruppe fejler hvis sikringen ryger, hvis det er kritisk skulle du nok overveje at montere overvågning af hver sikring. Med 230v moduler må du trække alle 16 ventiler samtidigt. Vær dog opmærksom på om din strømforsyning kan klare det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
31 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Så ja, det betyder at alle ventiler på samme gruppe fejler hvis sikringen ryger

Det er måske endda to sikringer, der kan vælte det hele. 
Den ene til at styre output 230 modulet, (sikringen til IHC installationen). Den anden til hans 24v trafo (medmindre han sætter den på samme sikring selvfølgelig). 
Jeg har dog svært ved at se, at det kan være ret meget anderledes.

Bortset fra det, så er det oftest nemmere at vise forbindelserne på en tegning. Jeg mener LK allerede har lavet en tegning, men jeg kan ikke lige finde den. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok