Hop til indhold
  • 0

Alle output tænder og slukker hele tiden


Michael Thorsen
 Share

Spørgsmål

Jeg er begyndt at opleve noget mindre sjovt, de sidste par uger. Alle vores IHC output i stueetagen begynder at tænde og slukke, så hele huset står og blinker.

Første gang opdagede jeg en LED-pærer der var brændt af. Jeg troede derfor det var problemet. Jeg trykkede på HPFI relæet, for at få det til at stoppe. Det begyndte dog igen, når der kom strøm på controlleren. Efter 3 genstarter stoppede det.

Efter et par uger, begyndet huset pludselig igen at blinke. Denne gang prøvede jeg at slukke for alt lyset, efter et minut stoppede det med at blinke. Vi gik igang med vores arbejde igen, hvorefter det hele igen begyndte at blinke, efter nogle minutter. Jeg begyndte at tænde enkelte grupper af gangen, for at finde den gruppe, der giver problemet. Efter mange test, er jeg kommet frem til, at det ikke er en enkelt gruppe, der skaber problemet. Det virker til at problemet opstår, når der kommer nok belastning på IHC-systemet.

Jeg har indenfor de sidste par uger, sat noget Phillips HUE, Osram STIKDÅSE SMART+ PLUG  og nogle Zigbee RGBCW Controller på IHC output. Jeg har i nogle år haft Phillips HUE sat på IHC output, uden problemer. I min test af problemet, har jeg fjernet alle Osram stikdåser, men jeg oplever stadigproblemet. jeg har stadig en Zigbee RGBCW Controller på et IHC output.

Jeg har en IHC controller i stueetagen og en på 1. salen. Det er kun stueetagen der står og blinker. Efter hvad jeg kan se, er det alle 5 output moduler i stueetagen, der går amok.

Jeg håber nogen kan hjælpe med, hvad problemet kan være. Skal man helst ikke have Phillips HUE eller andre nye smarte løsninger siddende på IHC output.

M.v.h. Michael 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det er med stor sandsynlighed din strømforsyning der er overbelastet. Hvis du har varmestyring via IHC er der sikkert for mange telestater der åbner samtidigt.

Hvis du har backupbatteri, bør du også sikre dig at der kun er backup på alarmkomponenterne, ikke hele installationen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har hverken varmestyring eller alarmkomponenter. Der er ikke lavet nogle ændringer på IHC installationen de sidste mage år. De eneste ændringer er, at jeg har ændret mange output, så de altid står tændt da jeg lader Phillips HUE styre stuen, køkken alrum og bryggers. Kan Phillips HUE på nogen måde, give nogle fejlsignaler til controlleren.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er enig med Henning i at det lyder som en overbelastet stråmforsyning. Jeg har dog et par opfølgende sprørgsmål.

  1. Deler begge dine IHC controller samme strømforsyning, eller har de hver deres?
  2. Har du batteri backup på din installation?
  3. Er din IHC strømforsyning 15W eller 72W?

Hvis din strømforsyning kun er 15W og ikke delt med den anden controller, kan den ændring at du sætter alle udgang permanent ON øge strømforbruget så meget at det kommer over hvad strømforsyningen kan levere. Udgangene er relæer som trækker et par W når de er on.

Generelt er det en dårlig idee at have en udgang permanent ON. Specielt fordi den vil gå off når controlleren genstarter etc. Du bør får en elektriker til at ændre din installation i din tavle, så du køre dine hue lampeudtag uden om IHC controlleren. Det bør ikke tage mere end 1/2 time, hvis ellers din installation er lavet efter forskrifterne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for svaret. Jeg er enig i at det nok er en overelastning. Jeg har bare ikke lige kunnet gennemskue, hvorfor det pludselig sker. Det er nok fordi mange udgange står on samtidig.

Jeg har en 15W strømforsyning til hver controller. Den ene er placeret i stueetagen og den anden på 1. salen. Når det begynder at blinke, er det kun stueetagen, som også er den, hvor jeg har installeret HUE. Jeg har ikke batteri backup på installationen.

Jeg har en leder trukket rundt i huset, hvor der altid er strøm på. Det er altså rimelig nemt, at ændre kontakterne, så de altid har strøm på. Jeg har bare valgt at bruge den nemme løsning, hvor jeg har gjort det i programmet. Når jeg kommer hjem fra arbejde om 2½ uge, vil jeg få lavet ændringen. Jeg skal nok skrive, om det løser problemet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Michael Thorsen skrev:

Mange tak for svaret. Jeg er enig i at det nok er en overelastning. Jeg har bare ikke lige kunnet gennemskue, hvorfor det pludselig sker. Det er nok fordi mange udgange står on samtidig.

Jeg har en 15W strømforsyning til hver controller. Den ene er placeret i stueetagen og den anden på 1. salen. Når det begynder at blinke, er det kun stueetagen, som også er den, hvor jeg har installeret HUE. Jeg har ikke batteri backup på installationen.

Jeg har en leder trukket rundt i huset, hvor der altid er strøm på. Det er altså rimelig nemt, at ændre kontakterne, så de altid har strøm på. Jeg har bare valgt at bruge den nemme løsning, hvor jeg har gjort det i programmet. Når jeg kommer hjem fra arbejde om 2½ uge, vil jeg få lavet ændringen. Jeg skal nok skrive, om det løser problemet.

Med de oplysninger du har givet i denne tråd vil jeg sige at det 95% sikkert er en overbelastning, som er opstået efter du har sat alle udgange ON. I/O modulerne trækker som jeg skrev tidligere mere strøm  når en udgang er ON end når den er OFF.

Når du har 2 controler med seperat strømforsyning, håber jeg du har 0V forbundet mellem de 2 installationer. Du skal ikke forbinde +24V kun 0V. Hvis du ikke har nogen forbindelse mellem de 2 installationer udover LAN forbindelsen er det ikke så vigtigt, men er der en anden form for forbindelse mellem de 2 er det vigtigt at 0V har samme potentiale på begge controler.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok