Hop til indhold
  • 0

sluk alt i funktionsblok 1.2.03.d.


Marco9
 Share

Spørgsmål

Efter at have omprogrammeret mine trådløse dimmere til funktionsblok 1.2.03.d oplever jeg et problem med min sluk alt funktion.

Når jeg anvender sluk alt, er de ikke altid at dimmeren rent faktisk slukker. I stedet regulerer den lidt ned. Hvis jeg forsøger flere gange slukker den efter nogle gange med sluk alt.

Jeg har forbundet min sluk alt fb. udgang til dimmer udtagets sluk/regulering indgang. (i de gamle touch funktionsblokke var der en sluk alt indgang. Denne er ikke tilgængelig i denne fb.)

Andre der har oplevet dette ??

Udklip.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Kender ikke resten af dit program, men du bør ikke forbinde og styre samme lampeudtag med 2 FB. Altså både fra styrende FB i stue og så fra FB Sluk alt.

Din sluk alt FB skal forbindes til alle de styrende FB'r (ikke lamperne) og give FB'n signal at den skal slukke. Og sluk bør nok laves med et scenarie på 0%.

Og hvis du kan så forbind Lysniveau istedet for lysindikering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tror Lars Jacobsen stadigvæk bruger de gamle touch dimmer metoder, som LK droppede for en del år siden. Jeg gør det samme eftersom man er nød til at relinke alle sine wireless enheder for at skifte til LK's aktuelle anbefalinger. Måden man laver sluk alt på er lidt forskellig i de 2 metoder. Det samme er tilbagemeldingen via lysniveau/lys indikering.

Lys niveau/lys indikering har du lavet korrekt jvf. LK's aktuelle anbefalinger.

Sluk alt er du nød til at lave med et senarie for at være sikker på at det virker. Du kan kun lave det via sluk/reguler ned hvis du er 100% sikker på at du kun ender 1 puls som er kortere end 0,7 sek. Hvis pulsen er længere end 0,7 sek vil dimmeren registrer det som at du ønsker at reguler lys styrken ned.

Du har muligvis samme problem med tænd/reguler op. Hvis din puls er længere end 0,7 sek. vil du begynde at reguler lys styrken op.

Anbefalingen idag er kun at styre dimmer via senarie i LK IHC programmet, specielt hvis du har brug for at styre dem via flere FB's. Du kan evt. bruge 4.1.16 Fremkald senarie mellem din sluk alt FB og dimmer hvis ikke din sluk alt blok har en senarie udgang, eller 1.1.03 hvis du vil ændre både tænd og sluk til senarie styring og ikke kan gøre dette direkte via dine eksisterende FB's.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tjaa jeg ved ikke om jeg bruger nye eller gamle dimmer touch metoder, eller hvad LK´s nye /gamle anbefalinger er. 

FB 1.2.03.d findes kun i den gamle og ikke den nye. Og jeg ser også at der "mangler" en sluk indgang på FB´n. Det er der så i den nye 1.2.04.c. Så mon ikke LK og jeg er nogenlunde enige i metoden man skal/bør styre og lave sluk alt på. Nemlig at der kun er een FB der styrer et produkt. Det med at der er flere FB der styrer samme produkt på samme tid vil kun give problemer på et tidspunkt. Specielt hvis der er tale om gamle produkter uden eller med ringe tilbagemelding.

Men uanset hvad hvis der er tale om en gammel dimmer metode der styres på touch, ja så skal man som Lars1 skriver sikre sig at pulslængen er korrekt, så dimmeren ikke tolker det som reguler op/ned

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dimmer touch er den gamle metode, som ikke længere understøttes, og som senest er blevet fjernet helt i seneste firmware for HW 7. Tilbage er kun tænd/reguler op og sluk/reguler ned eller senarie.

Medmindre der er gået et eller andet galt da jeg installerede visual 2.8.6 for nogle mdr. siden, så findes 1.2.04c ikke. Om LK har genbrugt FB nr'et ved jeg ikke, men vil ikke blive overrasket hvis det er tilfældet, eftersom det er noget tid siden at dimmer touch FB'erne blev fjernet. Jeg har en 1.2.04a som er har subtitle trådløs dimmer med nat. Den har godt nok sluk indgang, men ligesom 1.2.03d er den designet til at styre dimmerne via senarier. Begge FB's har tilbagemelding fra dimmerne via lysindikering, så det skulle være ok at styre dimmeren fra flere FB's sålænge det sker via senarier. hvilket er i tråd med LK's anbefaling såvidt jeg ved.

Edit:

Jeg kiggede lige i nogle gamle program backups. Det ser ud til at Dimmer touch blev fjernet et sted mellem 2.1 og 2.6.

  • I Visual 2.1 findes både dimmer touch og dimmer 2 tast. Dimmer styringen er via ren tryk styring uden senarier. Både FB 1.2.03.a (dimmer touch) og 1.2.04.a(dimmer 2 tast) eksister her.
  • I Visual 2.6 er dimmer touch fjernet. Dimmer styring er nu via senarier 1.2.03.c eksister men den har intet til fælles med 1.2.03.a fra 2.1, mens 1.2.04 er udgået.
  • I Visual 2.8 er dimmer produkterne de samme som i 2.6. 1.2.03 er blevet opgraderet til 1.2.03d og 1.2.04.a er kommet med i en udgave som intet har til fælles med 1.2.04 fra Visual 2.1
  • Lidt spøjst er det at se at dokumentationen for Visual 2.8 fortsat indeholder de gamle wireless produkter. Prøv at tage et kig på Indsæt wireless produkter under IHC Visual. :-)

Yderlig kiggede jeg lidt i 1.2.03c.

  • LK bruger faktisk kun 0,4 sek som max tid for et kort tryk til on/off. Over 0,4 sek. antager de at man ønsker at reguler op eller ned.
  • Nå LK vil tænd eller slukke dimmeren gør de ved at aktiver regulering op eller ned og i næste program step at stoppe reguleringen. Denne metode vil tænde på det niveau som var indstillet da dimmeren blev slukket sidste gang. Sluk kan også gøres ved at fremkalde et 0% senarie. Hvordan det vil påvirke sidste niveau for dimmeren ved jeg ikke, og har pt. ikke mulighed for at teste det.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

På grundkursus gennemgåes dette  :-)

Benyt en slukalt (fremkald scenarie fb) fælles til alle berørte produkter (dog ikke 400 UNI og lignende - de slukkes vha puls i den lokale dimmer fb)

Hvis der eksempelvis ønskes forskellig slukalt fra entre og fra soveværelse indsættes der bare to selvstændige slukalt blokke hvori gruppering af berørte produkter sker.

Benyt aldrig “sluk/ reguler ned” via en puls ifm. slukalt - anvend enkelt blok til at fremkalde scenariet. Dette vil sikre korrekt afvikling og det vil ske helt synkront!

Hilsen Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kære Alle

Jeg har stor gavn af dette forum, men det kan nogen gange være lidt svært, at skille de mange gode råd og vejledninger fra hinanden idet IHC controller og de tilhørende funktionsblokke er opdateret og har ændret sig over tid og jeg kan ligeledes forstå at LK har ændret principper for styring af produkter over tid.

Jeg har indtil nu, opsat styringen af mine rum hvor i der er flere dimmere med en og kun en FB (1.2.04e). Denne ene FB har ved scenariestyring så styret de 4-5 dimmere der er i rummet og det har faktisk virket fint. Jeg har ligeledes opsat scenariestyring - Sluk hus, Tænd hus, Rengøring som hver styre de enkelte produkter/dimmere direkte. Det vil sige, at der er flere funktionsblokke der styre samme dimmer.

Jeg har nu læst, at det anbefales, at man ALTID skal lade et produkt/en dimmer (i midt tilfælde Wireless lampeudtag v2) styre af en og kun en FB (i midt tilfælde 1.2.04e)! 

Nu har jeg som test ændret nogle af mine rum til at hver dimmer har egen FB og mine tryk aktiverer således alle de funktionsblokke der til dimmerne i rummet. Det virker egentlig også fint, dog kan der nogle gange opstå den situation, at dimmerne i samme rum kommer ud af takt, det vil sige at enkelte dimmere tænder/slukker modsat. Det opstår typisk ved skift til "dag" fra "natdrift" hvor ikke alle dimmere har været tændt.

Mine tryk er Wireless og er som hovedregel opsat så både ØV og ØH er opsat med samme kip funktion (virker som en knap). NV og NH er som regel blændet. Jeg forsøger at gøre mine tryk så enkle som muligt hvilket jeg er meget glad for. Jeg har Controller V3 med seneste opdatering.

Jeg har vedlagt min opsætning hvis det kan have interesse:
- Stuen er opsat med kun en FB som styre flere Dimmere.
- Bryggers og Køkken er opsat med en FB til hver Dimmer.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg bedst skal gøre med funktionsblokkene - hvilke metode er bedst ?  

 

 

IHC-LC-210402.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok