Hop til indhold

Apps til IHC Bridge (Ideer ønsket)


cis2131
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt på at lave IHC-Bridge apps til iPhone og android.

Hovedformålet med at lave en app, er at lave bedre stemmestyring, da jeg syntes siri kan være noget tung at have med at gøre indimellem. 

Tanken er at pille al unødigt ud af stemmestyring, så det kun er ens egne kommandoer der lyttes på.

Det kommer til at fungere ved at man skriver nogle ord på hver kanal eller automation, som bliver brugt som søgeord når man sender en stemme kommando. den finder så den med størst lighed med hvad man har sagt. Derefter leder den efter et tænd, sluk eller regulerings ord i sætningen, og udfører kommandoen.

 

(Nuværende version kan p.t. kun forstå når man taler på engelsk, men den endelige version forventer jeg kommer til at forstå dansk.)
Så hvis man feks. sætter en stemme kommando på badeværelses lyset til Bathroom, og et regulerings ord til %, så vil sætninger som indeholder Bathroom og et % indstille lyset til det niveau man angiver (Bathroom 20%, eller Set bathroom light to 20%). 

Følgende er implementeret i appen indtil videre:

  • IHC Kanaler kan styres med stemme.
  • IHC Autmationer kan styres med stemme.
  • Man kan spørge Tilstedeværelse om hvem som er hjemme.
  • Man kan spørge om hvor mange lys der er tændt.
  • Funktioner som Gem, Genstart, Remote m.m. kan aktiveres fra appen.
  • IHC Log
  • Stemmekommandoer kan indstilles på IHC kanaler.

Appen er ikke tiltænkt som en erstatning for homekit, eller LK's app, så den indeholder ikke knapper til at styre lys m.m.

Jeg kunne godt tænke mig jeres input til dette..
 - Hvad kunne i godt tænke jer i en app, hvis den overhovedet er nødvendig. ?
 - Er der brug for bedre stemmestyring, eller fungerer Siri fint for jer?
 - Hvad mangler der?

Det vil også være muligt at teste appen, hvis det er.

Claus

IMG_1589.PNG

IMG_1590.PNG

IMG_1591.PNG

IMG_1592.PNG

IMG_1593.PNG

IMG_1594.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke selv fået prøvet IHCbridge, (jeg har simpelthen for meget om ørene til at rumme mere end Openhab, IHC Captain, IHC og nu også Google Home). Netop det sidste, Google Home, (eller andre IA´s) det er/vil være det absolut ultimative for alle. Og jeg venter med ekstrem spænding på, at Google får nos*** sig sammen og lavet den danske assistent færdig, så den virker fuldt ud. Med den engelske, så virker det fint nok med IHC (og openhab bindingen). 
Sagt med andre korte ord - Jo mere stemmestyring der kommer, desto bedre.. Så klø du bare på :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige en korrigering.. 
Ikke alt er lige rosenrødt.. Din ide er okay, men en ting jeg ikke helt bryder mig om, det er hvis man skal suse rundt med mobilen på sig, fordi man vil bruge stemmestyring. Dertil synes jeg at det er langt smartere at opsætte en række "mikrofoner" fx i form af Google Home Mini rundt omkring i sit hjem, for på den måde at undgå, at man pinedød skal slæbe sin mobil med på badeværelset, og så snakke til den, fremfor at trykke på det tryk, som med stor sandsynlighed sidder lige ved døren.
Ikke dermed sagt at dit projekt dør der, for der kan være andre med netop det ønske. Vi mennesker er heldigvis forskellige :D 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutes ago, Kandersen said:

Lige en korrigering.. 
Ikke alt er lige rosenrødt.. Din ide er okay, men en ting jeg ikke helt bryder mig om, det er hvis man skal suse rundt med mobilen på sig, fordi man vil bruge stemmestyring. Dertil synes jeg at det er langt smartere at opsætte en række "mikrofoner" fx i form af Google Home Mini rundt omkring i sit hjem, for på den måde at undgå, at man pinedød skal slæbe sin mobil med på badeværelset, og så snakke til den, fremfor at trykke på det tryk, som med stor sandsynlighed sidder lige ved døren.
Ikke dermed sagt at dit projekt dør der, for der kan være andre med netop det ønske. Vi mennesker er heldigvis forskellige :D 

Jeg giver dig fuldstendig ret, man skal ikke slæbe sin telefon rundt for at kunne stemmestyre.

Selv bruger jeg stemmestyring til at aktivere mere overordnede ting, som Sluk alt, godmorgen og godnat funktioner. 
Jeg kikker skam også på google home mini, og deres assistant api, men har ikke fået det til at virker helt som jeg gerne vil have det til endnu.

Det der piner mig mest med de forskellige AI løsninger vi har p.t. er at det er så bredt implementeret, så de ofte har for mange matches, og tager lidt for tit fejl. Og i forvejen kræver det lidt tilvending at tale med sit hus, men at blive misforstået, og skal gentage kommandoen flere gange, er  bare irriterende.

Dette er kun en start, der skal nok komme en smartere måde at aktivere stemmestyringen på, end via appen, men skal jo starte et sted. :-)

Tak for din mening.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Claus jeg vil rigtig gerne bruge stemmestyring, men har heller ikke for gode erfaringer med at få Siri til at forstå homekit/ihc bridge kommandoer. Et kæmpe ønske til din app er den også kan bruges på Apple watch, da jeg heller ikke altid slæber telefonen med rundt, men altid har uret på :-)

mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Søren

Det forstår jeg godt, og det håber jeg også på at kunne ende ud med, men Apple gør det ikke så nemt at bruge som man kunne håbe.
Du vil stadig skulle låse uret op (Hvis låst), trykke på kronen, finde din app,, vendte på den starter, og trykke på en knap i appen før det vil virke. Og hvis din telefon  så ikke er inden for rækkevide, så vil den hænge imens den loader appen, og måske til sidst fejle. (Regner med at de nyeste apple watch modeller kan tillade at appen kan kommunikere uden telefonen, men har ikke fået det undersøgt til bunds)

Derfor kikker jeg også på den nye google home miní, da den måske kan opsættes til at lytte hvor man er, men jeg skal have den til kun at reagere på relevante ting, og ikke prøve at google badeværelse når jeg vil tænde lyset.

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, cis2131 skrev:

Derfor kikker jeg også på den nye google home miní, da den måske kan opsættes til at lytte hvor man er

Det tror jeg ikke den kan. Det er heller meningen, men derimod at man køber flere home enheder, og fortæller i Google Home appén, hvor er de placeret. Derved kan du bede den tænde lyset i køkkenet, selvom du står på badeværelset (forudsat at der er en home enhed på badeværelset). Hvis du bare beder den om at tænde/slukke lyset, uden at specificere hvor, så tænder/slukker den i det rum som du har opsat den i, i Google Home appen. Altså hvis der er noget lys den kan tænde/slukke i det rum, som også er defineret i Google Home appen..

Et eksempel fra mit hjem.
Jeg har en Google Home Mini i stuen. Den er opsat i Google Home appen til at være i stuen. Home enheden er samtidig knyttet sammen med min Philips Hue, og vi har 4 Hue lamper i stuen og en lampe på kontoret. Dette har jeg også angivet i Google Home appen.
Så når jeg er i stuen og beder Google om at tænde lyset, (uden at specificere hvor), så tænder den de 4 Hue lamper, men ikke den på kontoret. Hvis jeg er i stuen og beder Google om at tænde specifikt kontoret, så tænder den lyset på kontoret og ikke i stuen.
Det samme gør sig gældende for alle andre enheder, fx Chromecast. Dem har vi flere af i huset, men skal jeg styre nogle af dem der er uden for stuen, så skal jeg specifikt fortælle det. 

Derfor er jeg ret sikker på, at Home enhederne ikke kan lytte sig frem til hvor man er. Det ville heller ikke give meget mening, synes jeg, netop fordi meningen er, at man køber flere enheder og placere dem rundt omkring, hvor man nu engang vil have stemmestyring.  
 

5 timer siden, cis2131 skrev:

men jeg skal have den til kun at reagere på relevante ting, og ikke prøve at google badeværelse når jeg vil tænde lyset.

Det kunne være godt hvis det var muligt, da det ville eliminere en hel del fejl, (specielt i øjeblikket med det danske sprog, som "hun" kun fatter en lille brøkdel af, og alt for tit får hørt forkert). 

Link til kommentar
Del på andre sites

16 hours ago, Kandersen said:

Det tror jeg ikke den kan. Det er heller meningen, men derimod at man køber flere home enheder, og fortæller i Google Home appén, hvor er de placeret. Derved kan du bede den tænde lyset i køkkenet, selvom du står på badeværelset (forudsat at der er en home enhed på badeværelset). Hvis du bare beder den om at tænde/slukke lyset, uden at specificere hvor, så tænder/slukker den i det rum som du har opsat den i, i Google Home appen. Altså hvis der er noget lys den kan tænde/slukke i det rum, som også er defineret i Google Home appen..

Et eksempel fra mit hjem.
Jeg har en Google Home Mini i stuen. Den er opsat i Google Home appen til at være i stuen. Home enheden er samtidig knyttet sammen med min Philips Hue, og vi har 4 Hue lamper i stuen og en lampe på kontoret. Dette har jeg også angivet i Google Home appen.
Så når jeg er i stuen og beder Google om at tænde lyset, (uden at specificere hvor), så tænder den de 4 Hue lamper, men ikke den på kontoret. Hvis jeg er i stuen og beder Google om at tænde specifikt kontoret, så tænder den lyset på kontoret og ikke i stuen.
Det samme gør sig gældende for alle andre enheder, fx Chromecast. Dem har vi flere af i huset, men skal jeg styre nogle af dem der er uden for stuen, så skal jeg specifikt fortælle det. 

Derfor er jeg ret sikker på, at Home enhederne ikke kan lytte sig frem til hvor man er. Det ville heller ikke give meget mening, synes jeg, netop fordi meningen er, at man køber flere enheder og placere dem rundt omkring, hvor man nu engang vil have stemmestyring.  
 

Det kunne være godt hvis det var muligt, da det ville eliminere en hel del fejl, (specielt i øjeblikket med det danske sprog, som "hun" kun fatter en lille brøkdel af, og alt for tit får hørt forkert). 

Med lytte hvor man er, mente jeg faktisk at man skulle have flere af dem ;-)

Det lader til du ved lidt om google home, så hvis du har noget viden her, så må du endelig byde ind...
Jeg er kommet så langt så at jeg kan få lavet en intent, som lytter på feks "Tal med mit hus", og herefter sender den kommandoerne direkte til  min pi. Her kan jeg så filtrere hvad jeg sagde ud, og matche det op imod min egen stemmesøgnings rutine.
Det er faktisk ret smart, for så kan jeg undgå at den googler alt hvad jeg siger. Men det plager mig, at for at slukke lyset i køkkenet (Jeg har slet ikke nogen home endnu), så skal jeg sige "OK Google, Tal med huset.   Tænd lys i køkkenet".
Det er også irriterende at OK google og Tal med ikke umiddelbart kan ændres ?.
Jeg kan heller ikke få den til at blive i min "Huset" intent, så man skal starte med OK google igen efter hver kommando.

 Et andet issue jeg har, er at det ser ud til at man skal publicere sine Intents (Actions), så alle kan bruge dem, og hvis det er tilfældet, så skal man være hurtig ude for at få de gode "Tal med" ord.
Man kan måske så bare køre det i deres demo mode, men så svarer den med "Helt i orden, her er testversionen af Huset Goddag!" når man siger tal med Huset, som heller ikke kan ændres.

Det er et ret stort univers, og har brugt meget tid på at læse de samme ting igen, da det hele bliver ændret ret tit (Google Modellen), men håber på ar finde en brugbar løsning.

Claus

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved nok mest om Google Home, som bruger, og ikke mindst, at bruge det sammen med Openhab, IHC og andet. Hvordan det dybere hænger sammen, der er jeg en anelse på herrens marks :)

Jeg synes den måde du forsøger takle det på er ret interessant.
Mht til problemet med, at du skal sige "okay google, tal med huset", der mener jeg du kan undgå det sidste, altså "tal med huset". Det var også tidligere et problem med openhab, men blev vist løst for nogle måneder siden. Så i dag behøver jeg bare sige, "okay google/hey google, tænd lyset....", så funger det. Det skyldes at IHC enhederne er bundet op via forbindelsen mellem openhab og google, så google ved, at når jeg fx siger "tænde lyset i køkkenet", at det er via bindingen til openhab (som så er bundet op til IHC controlleren på samme enhed/item(køkkenet)). Så det burde du sikkert også kunne løse på samme måde. 

Det her er et fantastisk univers, og er efter min mening noget der kommer til at revolutionere hele måden vi styre alt på, specielt jo bedre det virker. 

Link til kommentar
Del på andre sites

48 minutes ago, Kandersen said:

Jeg ved nok mest om Google Home, som bruger, og ikke mindst, at bruge det sammen med Openhab, IHC og andet. Hvordan det dybere hænger sammen, der er jeg en anelse på herrens marks :)

Jeg synes den måde du forsøger takle det på er ret interessant.
Mht til problemet med, at du skal sige "okay google, tal med huset", der mener jeg du kan undgå det sidste, altså "tal med huset". Det var også tidligere et problem med openhab, men blev vist løst for nogle måneder siden. Så i dag behøver jeg bare sige, "okay google/hey google, tænd lyset....", så funger det. Det skyldes at IHC enhederne er bundet op via forbindelsen mellem openhab og google, så google ved, at når jeg fx siger "tænde lyset i køkkenet", at det er via bindingen til openhab (som så er bundet op til IHC controlleren på samme enhed/item(køkkenet)). Så det burde du sikkert også kunne løse på samme måde. 

Det her er et fantastisk univers, og er efter min mening noget der kommer til at revolutionere hele måden vi styre alt på, specielt jo bedre det virker. 

Det vil jeg grave lidt dybere i, men fordelen ved at benytte "Tal til", er at når den først er i det niveau, så leder den ikke andre steder efter et resultat, så jeg kan fokusere på at få kommandoerne til at passe til huset... Så der er lidt som Pest eller Kolera...

Kan godt se at jeg måske prøver at opfinde noget som allerede findes i openhab, så det er måske lidt spild af tid, og interessen for tråden her, kan jeg se har været lidt begrænset.
Sidst jeg prøvede openhab er nok 2 år siden, så meget kan have ændret sig, men der syntes jeg det var lidt besværligt at komme i gang med, og vedligeholde, så derfor besluttede jeg mig for at lave IHC Bridge, så alle kan være med uden at skulle kunne meget andet en sit login til IHC Controlleren.

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, cis2131 skrev:

Det vil jeg grave lidt dybere i, men fordelen ved at benytte "Tal til", er at når den først er i det niveau, så leder den ikke andre steder efter et resultat, så jeg kan fokusere på at få kommandoerne til at passe til huset... Så der er lidt som Pest eller Kolera...

Jeg forstår godt hvor du vil hen med det, og synes det ville være fantastisk, hvis man kunne isolere det til, at kun omhandle det man skal bruge. Men hvis det bliver på bekostning af, at man skal sige en længere sætning for at adskille det, så tror jeg det er et skidt kompromis.. ihvertfald hvis de nuværende assistenter bliver så gode, så det måske er helt unødvendigt. Hvor længe der går før de er det, det er svært at spå om. Google Home på engelsk er faktisk overraskende god. Google Home på dansk er katastrofal lige pt.. Men den har også først officiel lancering d. 24 oktober. Og i disse dage ændre den sig nærmest dag for dag.. Forleden kunne jeg fx ikke sige til min Google Home, "hey Google hvordan er min dag i dag". "Hun" svarede retur med, at "hun" havde det fint :wacko:  I forgårs virkede det til gengæld godt.  

Openhab er ikke et vidundermiddel. Men det er stærkt supporteret, så tingene har det med at gå meget stærkt.
Og ja, det er møg besværligt at komme i gang med. Har man dog først set "lyset", så har man omvendt et ekstremt kraftigt system, som rigtig mange gode udviklere tager enormt seriøst. Mit personlige problem med openhab er, at jeg har svært ved at begrænse mig, og hele tiden forsøger nye ting.
Foruden IHC bindingen, så har jeg også zigbee og z-wave kørende over openhab foruden Philips Hue, som også samtidig stadigvæk er hægtet på IHC Captain, og nåja, så har jeg også lige Nilan anlægget (RS486/modbus) samt min Unifi installation (controller) på.
Ser man på mit setup, så er det et massivt flow af efterhånden alt muligt, som jeg tester konstant, hvor IHCén egentlig bare er gået hen og blevet en lille del af det samlede, selvom det skulle have været det primære. Og det er langt fra alt jeg fatter endnu :huh:
Jeg har lovet mig selv flere gange, at jeg skal begrænse. Hver gang går det alligevel galt.. For kort tid siden gik jeg i samarbejde med udvikleren af z-wave og zigbee bindingen, i forbindelse med at finde nogle lidt irreterende problemer med zigbee, som specielt jeg erfarer. Så nu skal jeg have endnu en Zigbee coordinator med speciel firmware, som skal bruges til at sniffe zigbee netværket, så vi forhåbentlig kan finde problemet..  Reelt set har jeg slet ikke tiden til det, fordi jeg aldrig når at færddig gøre de forskellige ting jeg roder med, og specielt få lavet det brugerinterface som jeg har planer om det hele skal spændes op på, så resten af familien også kan "være med".. Selv den del er ikke bare lige til. Det er/var min plan at det hele skal laves grafisk via SVG filer og i store træk ligne IHCtablet princippet. Jeg skal "bare lige" også have sat mig ordentlig ind i Vector grafik og de forskellige tags som gør, at man kan udnytte openhab items. Og så skal der en stor trykfølsom skærm op et strategisk godt placeret sted i huset. Der håber jeg så at Google måske en dag åbner op for muligheden for, at man kan bruge andet end deres home enheder til at tale til, så denne skærm også samtidig vil kunne aggere Assistent Home enhed. Google nye Home Hub kunne også være en ide, men den kan ikke erstatte det grafiske interface i openhab og SVG grafik som jeg simpelthen bare må have, desværre.

Nå, en lidt lang historie, som også er lidt af forklaringen på, hvorfor jeg ikke har kastet mig over IHCbridge. Jeg kan simpelthen ikke rumme mere. IHCbrigde blev dog primært nedprioriteret fordi jeg godt nok har Apple produkter, men jeg bruger dem helst ikke, hvis jeg kan blive fri. Alene det at skulle sætte mig ind i Homekit er en opgave i sig selv for mig. Jeg er Android mand med stort A :D 

Link til kommentar
Del på andre sites

13 minutes ago, krede21 said:

Kan man ikke gøre noget lignenede det du prøver vha. den nye "Shortcuts" feature i IO12? Så vidt jeg forstår gør den det muligt at lave nogle 'nøglesætninger' som så kan linkes til nogle specifikke aktioner, vist også homekit funktionaliteter.

 

Sjovt du nævner det, har lige siddet og lavet noget til den funktion i dag, Det er ret cool. 

Dog blev jeg lidt skuffet over at opdage at det ikke virker på apple watch og homepod. Det har tilsyneladende virket i tidligere versioner (Da det hed Workflow), men i seneste ios opdatering, virker det ikke, og watch appen er helt væk.

Men fra telefonen kan man lave nogle ret smarte funktioner, som kalder IHC-Bridge's api, og man kan så give dem gode virkende Siri navne.

Hvis du vil have nogle hints til hvordan man laver dem, så sig til.

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, cis2131 said:

Sjovt du nævner det, har lige siddet og lavet noget til den funktion i dag, Det er ret cool. 

Dog blev jeg lidt skuffet over at opdage at det ikke virker på apple watch og homepod. Det har tilsyneladende virket i tidligere versioner (Da det hed Workflow), men i seneste ios opdatering, virker det ikke, og watch appen er helt væk.

Men fra telefonen kan man lave nogle ret smarte funktioner, som kalder IHC-Bridge's api, og man kan så give dem gode virkende Siri navne.

Hvis du vil have nogle hints til hvordan man laver dem, så sig til.

Claus

Okay, det er lidt skuffende, men man kan da håbe at det kommer senere hen. 

Ser også ud til at det er lavet så det er let at dele, så principielt set kan man lave nogle gode skabeloner, som folk så selv kan tilrette til det specifikke setup. Det er sådan lidt IFTTT-agtigt.

Jeg har ikke leget så meget med det endnu, men du må gerne forklare hvordan man kan kalde IHC-Bridgens API. 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

28 minutes ago, krede21 said:

Okay, det er lidt skuffende, men man kan da håbe at det kommer senere hen. 

Ser også ud til at det er lavet så det er let at dele, så principielt set kan man lave nogle gode skabeloner, som folk så selv kan tilrette til det specifikke setup. Det er sådan lidt IFTTT-agtigt.

Jeg har ikke leget så meget med det endnu, men du må gerne forklare hvordan man kan kalde IHC-Bridgens API. 

 

 

 

Ja, det minder lidt om IFTTT, men har fordelen i at den er direkte hooket op på Siri,

Api'et er beskrevet i Generelt tråden. Du kan opsætte et kald som på billedet.

Url er:
http://<ihc-bridge-ip>/ihc/ihc.php?type=switch&state=true&id=0xaaaa
Hvis det skal virke uden for huset, så skal du sørge for at din offentlige ip adresse kan få adgang til IHC bridge fra dit LAN, eller du kan bruge Cloud connect funktionen.

Hvis du bruger cloud connect med login, så kan url skrives sådan her:
http://<user>:<pass>@xxxx.bridge.ease.dk:8080/ihc/ihc.php?type=switch&state=true&id=0xaaaa

Id numrene kan du finde i IHC Kanaler.

Der er mange måder at benytte det på, så med lidt snilde, så kan man nok lave en regel som kan virke til det hele, men ellers skal det jo kun opsættes en gang.

Jeg har ikke fået lavet en regel til lysdæmpere, skal nok dele den, hvis jeg får lavet den.

I min udvikler version har jeg implementeret et stemme api, så man kan kalde IHC Bridge med tekst kommandoer. Det har jeg feks. brugt til en regel, som starter diktafon, så den lytter på tale, og sender teksten videre til IHC bridge. 
På den måde kan jeg sige "Hej Siri", IHC.. Den siger så bip, og jeg kan indtale præcise kommandoer til kanaler og Automationer. Stadig en lidt længere sætning, men langt kortere end "OK Google, tal med mit hus". Så når apple får fikset , så det virker på watch og homepod, så er vi tæt på at være i mål :-)

Claus

 

genveje.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

På 18/10/2018 at 01:13 , Kandersen skrev:

Et eksempel fra mit hjem.
Jeg har en Google Home Mini i stuen. Den er opsat i Google Home appen til at være i stuen. Home enheden er samtidig knyttet sammen med min Philips Hue, og vi har 4 Hue lamper i stuen og en lampe på kontoret. Dette har jeg også angivet i Google Home appen.
Så når jeg er i stuen og beder Google om at tænde lyset, (uden at specificere hvor), så tænder den de 4 Hue lamper, men ikke den på kontoret. Hvis jeg er i stuen og beder Google om at tænde specifikt kontoret, så tænder den lyset på kontoret og ikke i stuen.
Det samme gør sig gældende for alle andre enheder, fx Chromecast. Dem har vi flere af i huset, men skal jeg styre nogle af dem der er uden for stuen, så skal jeg specifikt fortælle det. 

@Kandersen er der et sted der er en god guide til at komme igang med IHC/openhab/Google home? Jeg er lidt på bar bund om hvad der skal til, og hvordan man kommer i gang.

Jeg vil gerne kunne styre min IHC via Google Home som du beskriver ovenfor.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Brian Johansen skrev:

@Kandersen er der et sted der er en god guide til at komme igang med IHC/openhab/Google home? Jeg er lidt på bar bund om hvad der skal til, og hvordan man kommer i gang.

Jeg vil gerne kunne styre min IHC via Google Home som du beskriver ovenfor.

Det bedste jeg kan anbefale dig, det er at tage openhabs dokumentationen.
https://www.openhab.org/docs/

Prøve dig frem, spørge og søge på openhabs community. 
 
Start med at finde ud af, hvilken platform du vil køre openhab på. Det kan gøre på stortset alle, PC med windows, mac, Raspberry Pi eller en "fuldblods" Linux. 
Jeg bruger en Raspberry Pi. Den er nemmere at komme i gang med, fordi der er færdige image filer, som bare skal kopieres over på et SD kort. SD kortet isættes i Rpién. Så er man praktisk talt flyvende med openhab. Derefter skal selve openhab sættes op. Det er også rimelig nemt. Når det er gjort, så kommer man til det sjove, men her det bliver en anelse vanskeligt. 

(Note hvis du vælger en Rpi og SD kort, så er det være at bemærke - Jeg har for nogle måneder siden udskiftet SD kortet med en ekstern SSD disk. Dette fordi SD kort er lidt usikre og før eller siden crasher de. Ikke at jeg selv havde problemet endnu, men jeg gad ikke tage chancen, efterhånden som mit system fik bygget sig op. Hvis du har rigtige seriøse planer med openhab og en Rpi, så start evt med en ekstern SSD allerede fra start, så slipper du for at skifte senere). 

Du skal installere IHC bindingen, fortælle den IP nummeret, brugernavn og PW til din IHC controller. 
Derefter skal du i gang med at opsætte alle dine items fra IHC controlleren. Det er et relativt stort arbejde jo flere items man ønsker at bruge. 

Når du har IHC bindingen oppe og køre, så kommer turen til Google assistant. 
Det er forholdsvis simpelt. Du skal installere openhab cloud, fordi det er clouden som er bindeleddet til Google Assistant. 
Bagefter skal du i Google Home appén, og forbinde servicen til Openhab cloud. 
Bemærk - For at Google Asistant kan operere med dine items så skal de have et bestemt TAG. Og du skal have lavet minimum eet TAG til en items førend du forbinder Google Assistenten til openhab. Ellers melder Google Assistent fejl.

Det er stortset det som der skal til, for at køre IHC installationen over en openhab og gøre brug af Google Home (Assistant).  

Bruger interface i openhab:
Der findes to indbygget. Den ene hedder BasicUI og den anden hedder Habpanel. Jeg bruger BasicUI, men det er mest af alt som test. Jeg har også prøvet Habpanel, men jeg synes simpelthen det er for langhåret og for besværligt samt et kedeligt interface, medmindre man vil modificere en helt masse, som kræver indgående kendskab til html og css. Jeg evner ingen af delene. Og da jeg blev klar over, at Habpanel faktisk kan fungere temmelig godt med SVG filer (Vector grafik), så har jeg ligesom lagt mig fast på, at det er sådan mit brugerinterface skal bygges op, når jeg engang når dertil. Jeg evner heller ikke SVG, men resultaterne jeg har set, så er det det jeg bare må lære. Indtil da så bruger jeg BasicUI, som mest af alt bruges til at få alle items på plads og funktionelle. Det ser ikke specielt godt ud, men det er brugbart. BasicUI skal kodes i hånden i sitemap filer. Det er lidt det samme arbejde som med items filer. Så jo større system man har, desto mere skal der kodes. 

En sidste ting:
Openhab kræver tålmodighed, specielt i starten. Men når man først forstår det grundlæggende, så er det en ekstrem tidsrøver. Så er du advardet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok