Hop til indhold
  • 0

Tryk, hvilket skal jeg bruge ?


Nikolej Genefke
 Share

Spørgsmål

Hej IHC brugere

 

Jeg har lige købt hus sammen med kæresten, og vi har fået købt et hus der er stoppet med IHC. Jeg har så skiftet ALT el ud, og skal til at finde ud af hvad der skal være i enderne af kablet. Min elektriker har ikke meget forstand på selve IHC produkterne (Kan jeg høre) - Så derfor spørger jeg her.

Jeg har 3 forskellige tryk:

505DA503 (x4)

505DA513 (x1)

505DA101 (x12)

Jeg håbede at 505DA101 var et Wireless tryk med 230V forsyning, og at den så var fuld programmerbar, men det fandt jeg ud af ved at kigge på denne tegning det IKKE er:

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D903922_02.pdf

Kan jeg ikke fjerne lysdæmpningen i den kontakt og så kun bruge den som kontakt ?

 

Jeg har en del IHC wireless tryk (505DA002), men da jeg skal bruge rigtig mange i mit hus (28 styk) - Så håber jeg at jeg kan genbruge de 505DA101.

 

Skal siges jeg har sat SG Junistar Gyro op i huset som spots, har 3 spots af et andet mærke i et skab.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

20 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Nikolej Genefke skrev:

Hej IHC brugere

 

Jeg har lige købt hus sammen med kæresten, og vi har fået købt et hus der er stoppet med IHC. Jeg har så skiftet ALT el ud, og skal til at finde ud af hvad der skal være i enderne af kablet. Min elektriker har ikke meget forstand på selve IHC produkterne (Kan jeg høre) - Så derfor spørger jeg her.

Jeg har 3 forskellige tryk:

505DA503 (x4)

505DA513 (x1)

505DA101 (x12)

Jeg håbede at 505DA101 var et Wireless tryk med 230V forsyning, og at den så var fuld programmerbar, men det fandt jeg ud af ved at kigge på denne tegning det IKKE er:

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D903922_02.pdf

Kan jeg ikke fjerne lysdæmpningen i den kontakt og så kun bruge den som kontakt ?

 

Jeg har en del IHC wireless tryk (505DA002), men da jeg skal bruge rigtig mange i mit hus (28 styk) - Så håber jeg at jeg kan genbruge de 505DA101.

 

Skal siges jeg har sat SG Junistar Gyro op i huset som spots, har 3 spots af et andet mærke i et skab.

 

 

Ud fra hvad jeg kan google mig til, så er 505DA101 en kombi dimmer, og den er fuld programmer bar, hvis du har en controller, det handler historien dog ikke meget om, om du har..  iøvrigt hvis du skal dæmpe lyset, så vil en Ø80 dimmer HW2 være at foretrække, den har det noget bedre med at dæmpe led.. 

Hvis det hele kører stand alone, og du har så mange enheder, jeg kan ikke lige regne ud, hvormange enheder du løber op på... det er lidt forvirrende, men så vil jeg da klar anbefale dig at få en controller, så kan du netop få meget mere glæde af dine tryk, hvis du da ikke har det.... jeg mener dog at LK siger max 32 trådløse enheder, men der er hvis nogle der har forsøgt med flere, hvor det virkede fint fint...

Og nej, du kan ikke fjerne lysdæmper funktionen i en kombi dimmer, med mindre du har controller, og bruger kombi dimmeren udelukkende som tryk, og har et relæ eller udgangsmodul til at trække lamperne

Iøvrigt vil jeg anbefale dig at få fat på en elektriker der har forstand på IHC, da det ellers hurtigt kan ende i nogle forkerte løsninger..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har en controller, og det er helt perfekt læsning det du skriver - Så jeg skal køre fase og nul i den, UDEN spots mellem nullen og nullen i tavlen.

Pt. har jeg en version 1 controller, men jeg bestiller snart en version 3. Alt bliver reset og så eller i gang forfra.

Intet i huset skal køre stand alone som det ser ud nu, alt skal over controller.

Jeg har købt en del af de her lysdæmpere - på prøve - EEUD12NPN-UC - Som mange elektrikere har anbefale mig jeg køber , netop til IHC. Da man kan sætte dem i nogle forskellige mode og stille modstanden direkte i den. Så lyset ikke flikker.

 

Selve programmeringen har jeg fået at vide, at sådan en haj som jeg hurtigt lærer - men kan sgutte altid lige gennemskue hvad der er forskel på de forskellige tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Nikolej

Velkommen til IHC-user.

Godt du kun har købt EEUD12NPN-UC på prøve, for de er IKKE et godt valgt til IHC. Som Bjarne skrive i sit første indlæg så anbefales HW2 modellen af  wireless Ø80 lysdæmperen. Årsagen er ikke så meget funktion, for de er begge gode. Ø80 modellen har bare programmæssigt så mange flere muligheder, bla. kan du anvende scenarier og selv indstille og gemme det niveau som lyset skal tændes på - direkte fra trykkene i rummet.

En kombi dimmer er faktisk to enheder i ét produkt, en sender med 4 tryk og en modtager som kan dæmpe udgangen. Hvis disse kombi tryk sider ude i hvert rum, vil en udskiftning til både Ø80 og en DIN skinne monteret dæmper eller relæ blive en udfordring, som sandsynligvis vil kræve at der trækkes nogle nye kabler fra tavlen og ud til lamperne.

1 time siden, Nikolej Genefke skrev:

Så jeg skal køre fase og nul i den, UDEN spots mellem nullen og nullen i tavlen.

Det er super at du selv kan programmere, men mon ikke du skulle få elektrikeren til at stå for kabeltræk og montering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Nikolej

Velkommen til IHC-user.

Godt du kun har købt EEUD12NPN-UC på prøve, for de er IKKE et godt valgt til IHC. Som Bjarne skrive i sit første indlæg så anbefales HW2 modellen af  wireless Ø80 lysdæmperen. Årsagen er ikke så meget funktion, for de er begge gode. Ø80 modellen har bare programmæssigt så mange flere muligheder, bla. kan du anvende scenarier og selv indstille og gemme det niveau som lyset skal tændes på - direkte fra trykkene i rummet.

En kombi dimmer er faktisk to enheder i ét produkt, en sender med 4 tryk og en modtager som kan dæmpe udgangen. Hvis disse kombi tryk sider ude i hvert rum, vil en udskiftning til både Ø80 og en DIN skinne monteret dæmper eller relæ blive en udfordring, som sandsynligvis vil kræve at der trækkes nogle nye kabler fra tavlen og ud til lamperne.

Det er super at du selv kan programmere, men mon ikke du skulle få elektrikeren til at stå for kabeltræk og montering.

 

Jeg gik ud fra at den EEUD12NPN-UC skulle på en udgang - Så har jeg vel alle scenarier ?

Men jeg havde godt luret, at hvis jeg vil have mine lamper til at starte på 50% lys, hver gang jeg trykker tænd, så skulle det nok være IHC hele vejen igennem.

Men oprindelige plan var også Ø80 (Ver. 2 dengang ;)) - Men alle mine elektriker jeg har til projektet og rundt omkring mig, siger at de DIN monteret også virker - Jeg læser dog andet herinde, inkl. LK.

Men når du skriver som du gør, og med alle de tråde jeg har set dig skrive i. Så er jeg ikke i tvivl om at du ved hvad det drejer sig om.

Alt kabeltræk har jeg selv lavet, så kommer elektrikeren og montere i tavlen og tester alle ender af.

 

Kan Ø80 styre 2 lamper-grupper eller er det mig der håber for meget her ? :) - Prisen er lidt høj på de Ø80 - Men jeg kan lige så godt lave det rigtigt fra starten af :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Nikolej Genefke skrev:

Jeg gik ud fra at den EEUD12NPN-UC skulle på en udgang - Så har jeg vel alle scenarier ?

Desværre ikke, med EEUD12NPN-UC får du kun ét niveau, færdig slut. Med Ø80 får du ALLE muligheder, 90% om dagen, 25 om natten, 35 når kaffen skal sættes over, 100% ved rengøring og mulighed for blink ved ringetryk, spise, alarmer eller hvad du syntes. Med EEUD12NPN-UC får du heller ikke mulighed for lækker betjening via Apps eller 3. parts produkter.

12 minutter siden, Nikolej Genefke skrev:

Men når du skriver som du gør, og med alle de tråde jeg har set dig skrive i. Så er jeg ikke i tvivl om at du ved hvad det drejer sig om. 

Jeg hjælper dagligt elinstallatører over hele landet med deres IHC opgaver, så det håber jeg da. Prøv evt. at tage et kik på min gamle hjemmeside www.i-bi.dk, der kan du finde inspiration til mange funktioner mm.

17 minutter siden, Nikolej Genefke skrev:

 

Kan Ø80 styre 2 lamper-grupper eller er det mig der håber for meget her ?

Alle udgange, også wireles, kan kun styrer én tænding.

 

18 minutter siden, Nikolej Genefke skrev:

Prisen er lidt høj på de Ø80 - Men jeg kan lige så godt lave det rigtigt fra starten af

Enig - prisen er ca x2, men mulighederne er x10.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Nikolej Genefke skrev:

Hvordan får jeg så mulighed for at bruge den som alm. trykknap ?

Som jeg skrev i første indlæg så er en wireless kombi dimmer faktisk to enheder i ét produkt, deraf navnet "Kombi". En sender med 4 tryk og en modtager som kan dæmpe udgangen. Både sender og modtager skal programmeres op når det er med kontroller. Alle 4 tryk kan frit programmeres til hvad du måtte ønske, de behøver ikke have noget med "udgangen" at gøre. Hvis det var det du mente. Du skal dog være opmærksom på at der ikke er batterier i trykket, det skal derfor være forbundet til en lampe for at virke - hvilket kun er endnu en begrundelse for at skifte til fortrådede tryk og Ø80 lampeudtag ved tavlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så 505DA101 kan IKKE bruges som et selvstændigt tryk - Uden den bliver brugt op mod en lampe. Balladen er, at ifølge LK's lampe guide på den dæmper, så virker den slet ikke særlig godt op mod mine SG spots.

Findes der ikke en fortrådet IHC Tryk (230V) (Hvad hedder dette varenummer ?) som jeg kan bruge op imod et Ø80 som beskrevet af Henning også beskriver?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som jeg forstår det, så skal du ikke bruge udgangen i din kombi dimmer? Så var det jo en mulighed at skifte denne med en 4 tryk wireless. Så ved jeg godt den kommer på batteri, men de holder nu helt fint ville jeg mene. Så muffer du bare enderne af inde bagved og monterer batteri trykket i stedet.

https://www.harald-nyborg.dk/p8943/wireless-batteritryk-4-slutte

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Esben Uth skrev:

Som jeg forstår det, så skal du ikke bruge udgangen i din kombi dimmer? Så var det jo en mulighed at skifte denne med en 4 tryk wireless. Så ved jeg godt den kommer på batteri, men de holder nu helt fint ville jeg mene. Så muffer du bare enderne af inde bagved og monterer batteri trykket i stedet.

https://www.harald-nyborg.dk/p8943/wireless-batteritryk-4-slutte

Det er mest fordi jeg mangler "Kun" 4 wireless hvis jeg kunne få de 12 med dimmer til at virke som tryk. Nu skal jeg så have 16 :S

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Nikolej Genefke skrev:

Det er mest fordi jeg mangler "Kun" 4 wireless hvis jeg kunne få de 12 med dimmer til at virke som tryk. Nu skal jeg så have 16 :S

Nu bevæger jeg mig måske ud hvor jeg ikke kan bunde - men kunne man sætte en stor modstand imellem output på kombi dimmeren og nul - den skal være stor nok til ikke at trække en stor kontinuerlig strøm, og lille nok til at trykkene virker?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Henning Pedersen skrev:

Nu bevæger jeg mig måske ud hvor jeg ikke kan bunde - men kunne man sætte en stor modstand imellem output på kombi dimmeren og nul - den skal være stor nok til ikke at trække en stor kontinuerlig strøm, og lille nok til at trykkene virker?

Det er også det jeg tænker.... Men jeg kunne også "bare" købe de 22 tryk jeg mangler i wireless :/ - 10000 kr for at kunne tænde sit lys, er lidt vildt :P

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Nikolej Genefke skrev:

Det er også det jeg tænker.... Men jeg kunne også "bare" købe de 22 tryk jeg mangler i wireless :/ - 10000 kr for at kunne tænde sit lys, er lidt vildt :P

Og så sælge de kombi dimmere du har har i overskud de burde nok kunne indbringe 2-300kr stykket brugt. .........

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Nikolej Genefke skrev:

Mener du det ?
Prøvede lige at se om der var nogle til salg, og hvad de gik for :)

Ja.. ikke lige at jeg vil købe dem, men det skulle jeg da næsten mene at du brude kunne.. tjek hvad de koster fra ny, og så 50-60% af købsprisen burde være muligt.. kan være de tager lidt tid at sælge, da de fleste nok vi have ø80 dimmere.... men der kunne jo være nogle der lige manglede en enkelt eller to.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Nikolej Genefke skrev:

men jeg er nok lidt for nærig til at smide en masse "spildstrøm" i en modstand

Under forudsætning af at du ikke tænder udgangen så burde den ikke trække mere "spildstrøm" end med en alm. pære. Det eneste modstanden eller pæren gør, er at flytte nul potentialet op til kombi trykket.

Modstanden skal bare være stor nok til at kunne tåle at der bliver tændt for udgangen - Selv om udgangene ikke skal bruges, vil de sikkert, fejlagtigt, blive tændt på et eller andet tidspunkt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok