Hop til indhold
  • 0

1 pol på udgang (fra Term til Visual 2)


Peter Ingsø Laursen
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg er ved at fare lidt vild i begreberne og kan ikke finde en FB, der løser min opgave. Det er formentligt ret simpelt for jer garvede :-)

På min gamle DOS controller(Term) styrede jeg mit udelys med signal fra mit virtuelle skumringsrelæ (Schneider Astro). Det fungerede fint, da jeg fandt ud af at bruge den funktion under "Normale tænd/sluk funktioner", der hedder "4: 1 pol på udgang eller gruppe" kode FolU/FolG.

Da Astro-uret hele tiden "giver signal", når det er aktivt, var det ovenstående, der virkede - og fx ikke alm kip osv. Så der var tændt i Astro-urets ON-tilstand og slukket i OFF.

Jeg kan dælme ikke finde en tilsvarende funktion i Visual 2, og jeg har efterhånden prøvet nogle stykker. 

I downloadsektionen findes en FB, der skulle kunne dække forskellige behov for udelys, men der er tilsyneladende fejl i zip-filen

Mvh Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Peter.

Er det ikke bare at bruge en følg/inverter blok og lade din udgang med lamper på følge den indgang med astrouret på?

Men mindre du vil have det til at slukke før, eller du selv vil kunne tænde/slukke det, for så kan du bruge en avanceret kip-blok og sætte astrouret op TÆND-indgang evt via en one-shot blok.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne

Tak for input. Det kan være, du har ret. Jeg har været omkring avanceret kip uden jeg dog fandt løsningen. Jeg har fint kunne finde metoder til at tænde lamperne, men de er forblevet tændte, når Astro-uret slår fra. Jeg er dog lige nu landet på en lille snyde-variant, der virker: 4.1.0.1 en AND-blok med tre variable, hvor jeg dog kun bruger den første. Når de alle er True, aktiveres udgangen, og når blot en er False afbrydes den. Det fungerer :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
50 minutter siden, Peter Ingsø Laursen skrev:

Hej Bjarne

Tak for input. Det kan være, du har ret. Jeg har været omkring avanceret kip uden jeg dog fandt løsningen. Jeg har fint kunne finde metoder til at tænde lamperne, men de er forblevet tændte, når Astro-uret slår fra. Jeg er dog lige nu landet på en lille snyde-variant, der virker: 4.1.0.1 en AND-blok med tre variable, hvor jeg dog kun bruger den første. Når de alle er True, aktiveres udgangen, og når blot en er False afbrydes den. Det fungerer :-)

Det behøver heller ikke være så avanceret for at have den rigtige funktion. Det handler om at prøve sig frem og lære af det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok