Hop til indhold
  • 0

Lysdæmpende lamper virker ikke (længere)


Kristian Will Jørgensen
 Share

Spørgsmål

Kære alle

Flyttede ind i et hus fra 2008 sidste år. Alt fungerede glimrende, inkl. IHC. For to måneder siden røg lyset så på alle de lampeudtag, hvor der var lysdæmpende funktioner.

Min fætter kunne slå fast, at det måtte være problemer med forbindelsen mellem controller og de 4 lampeudtag samt 1 kontakt.  Da jeg forsøgte at kontakte en egentlig elektriker, så var de 5 jeg kontaktede desværre ikke til meget hjælp, og nr. 5 anbefalede så et onlineforum, da det er her, at de virkelig eksperter findes, og her er jeg så :)

Efter etableret forbindelse fra computer til controller (via USB) forsøgte jeg at teste, om de kunne linkes, men linkning tog evigheder at forsøge at få kontakt (10-15 min.), og jeg afbrød. Siden har jeg enkeltvis forsøgt at unlinke dem og linke igen bagefter, men kun unlinke-delen lykkedes. Jeg kører Vesion 2.01 af LK IHC Visual. 

Er der nogen, der har et forslag til, hvad jeg kan forsøge mig med for at få det til at virke? Meget gerne en idiotsikker forklaring, da jeg er en ren novice inden for området.

Jeg vil naturligvis gerne byde til med yderlige information, hvis der måtte være brug for det.

På forhånd tak.

Dbh. Kristian

 

IHC1.png

IHC2.png

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis det hele er røget på en gang, så er det sikkert wireless funktionen i controlleren er er smuttet, eller en dårlige forbindelse i antennen.. controlleren skal have en antenne monteret før wireless virker, tjek om antennen er monteret korrekt i controlleren, og at den ikke er gået løs eller kabel til antenne er skadet.. har du prøvet at tage strømmen fra controlleren og se om det hjælper..?

selve wireless modulet i controlleren kan også være røget, så er det en ny controller.. 

Lidt skræmmende at der er 5 elektrikere der ikke kan hjælpe dig.... tror du har fat på de forkerte firmaer.. det var en opgaver jeg nemt ville kunne diagnostisere på.. men det er lidt svært at hjælpe i sådan et forum.. når man ikke selv står med installationen.. men prøv det med antennen.. det er også sket før at en wireless enhed fiser af.. men det sker sjælden med mere end en af gangen.. med mindre du har været ramt at tordenvejr.. men det er nu næppe tilfaldet når dit tryk hellerikke virker, hvis du vipper afdækningen af trykket, lyser dioden så når du trykker på programmerings knappen?? (det plejer af være en god indikation på om der er strøm på batteriet)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 22/9/2018 at 14:08 , BrianPedersen skrev:

Hvis det hele er røget på en gang, så er det sikkert wireless funktionen i controlleren er er smuttet, eller en dårlige forbindelse i antennen.. controlleren skal have en antenne monteret før wireless virker, tjek om antennen er monteret korrekt i controlleren, og at den ikke er gået løs eller kabel til antenne er skadet.. har du prøvet at tage strømmen fra controlleren og se om det hjælper..?

 selve wireless modulet i controlleren kan også være røget, så er det en ny controller.. 

Lidt skræmmende at der er 5 elektrikere der ikke kan hjælpe dig.... tror du har fat på de forkerte firmaer.. det var en opgaver jeg nemt ville kunne diagnostisere på.. men det er lidt svært at hjælpe i sådan et forum.. når man ikke selv står med installationen.. men prøv det med antennen.. det er også sket før at en wireless enhed fiser af.. men det sker sjælden med mere end en af gangen.. med mindre du har været ramt at tordenvejr.. men det er nu næppe tilfaldet når dit tryk hellerikke virker, hvis du vipper afdækningen af trykket, lyser dioden så når du trykker på programmerings knappen?? (det plejer af være en god indikation på om der er strøm på batteriet)



Hej Brian

Mange tak for svar, og beklager, at jeg har været lidt sløv til at vende tilbage. Mens jeg forsøger at linke, og jeg så jeg trykker på programmeringsknappen (A), så lyser lysdiode B ikke, men den blinker. Jeg ved ikke, hvad det betyder.  Antennen ser fin ud, og der kan ikke have været noget, der skubbede til den, fordi den står rigtig godt beskyttet et sted, hvor der heller ikke ville kunne komme uønskede dyr ind.

Den kan nu godt være tordenvejr, da det er sket på et tidspunkt, hvor vi ikke havde været hjemme over en weekend. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan lige tilføje, at "tryk 4 tast", der en kontakt, der er (eller måske nu har været) forbundet til "Lampeudtag dimmer touch (R)" gør "som den skal", da:

 

1) Lysdiode B lyster, når jeg trykker på programmeringsknap A

2) Lysdiode B blinker, når jeg trykker på 1 inden 5 sekunder

Der er dog stadig ikke noget held med at linke, og lysdiode B stopper igen med at lyse efter få sekunder.

Lige et opfølgende spørgsmål på noget af det, som du skriver: kan jeg uden problemer tage strømmen fra controlleren og tilføre den igen? Det får den måske kun til at restarte uden andre ændringer?

Redigeret af Kristian Will Jørgensen
Uddybning
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ja... du kan uden problemer tage strømmen til IHC controlleren... bare sluk hifi relæet.. det skal controlleren kunne holde til, der skal jo gerne ikke ske noget ved et evt strømsvigt...  sørg dog lige for at du har gemt programmet på computeren inden, hvis og såfremt og i fald at der skulle ske noget, hvis den evt er blevet ramt af noget torden, og dør ved genstart, men har dog aldrig oplevet at de dør senere ved genstart.. 

Det er lidt sjovt at dit tryk som det eneste reagerer korrekt, det er jo den eneste der er på batteri, og vil på den måde ikke blive ramt hvis det nu er torden...

Med hensyn til dimmerene...du har pære i dem, når du prøver at linke dem, ik..?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HiFi relæet?? Hmm, hvilken form for musik spiller dit HiFi relæ? :D

Jeg ville bare nøjes med at fjerne en af 24volt ledningerne på controlleren. Det der med at slukke HPFI det virker nok, men ingen grund til at slukke al strømmen.
I øvrig, har han backup modul på (og batteri) så virker det IKKE at slukke HPFI.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Kandersen skrev:

HiFi relæet?? Hmm, hvilken form for musik spiller dit HiFi relæ? :D

Jeg ville bare nøjes med at fjerne en af 24volt ledningerne på controlleren. Det der med at slukke HPFI det virker nok, men ingen grund til at slukke al strømmen.
I øvrig, har han backup modul på (og batteri) så virker det IKKE at slukke HPFI.

HPFI... det må være noget tastefejl, eller automatisk stavekontrol... nu vil jeg ikke anbefale lægmand at rode inde bag afdækningen på hans el-tavle, hvilket det kræver at fjerne 24V forsyningen.. manden kan jo komme til skade hvis han ikke ved hvad han laver... derfor jeg anbefalede ham at slukke "HIFI" relæet...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har nu haft fat i en elektriker, der kan hjælpe mig, hvis det er, og det er det nok - desværre.

Jeg har trukket strømmen fra controlleren (og det øvrige hus), så den lige fik et minuts fred, men det har ikke hjulpet. Jeg får elektrikeren forbi i næste uge, og jeg skal nok lige give en melding herinde om, hvad der er (forhåbentlig til den tid "var") galt :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Kristian Will Jørgensen skrev:

Jeg har nu haft fat i en elektriker, der kan hjælpe mig, hvis det er, og det er det nok - desværre.

Jeg har trukket strømmen fra controlleren (og det øvrige hus), så den lige fik et minuts fred, men det har ikke hjulpet. Jeg får elektrikeren forbi i næste uge, og jeg skal nok lige give en melding herinde om, hvad der er (forhåbentlig til den tid "var") galt :) 

Godt du har fundet et firma der har IHC kompetencer... bliver spændende at se hvad han siger til det...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok