Hop til indhold
  • 0

IHC Wireless relæ med 2 outputs til gardinstyring (Sonesse 40WT)?


mmc
 Share

Spørgsmål

Jeg har IHC og skal have installeret et gardin med motor i vindue hvor der er strøm, men ikke mulighed for at trække ekstra kabler og jeg skal bruge 2 variable 230v outputs til at styre motor op/ned (hvis jeg bruger Sonesse 40 WT, som jeg regner med).

Jeg tænker derfor at, et HC Wireless 2*output relæ kunne være en mulighed (signalet er stærk nok). Men når jeg kigger kan jeg kun umiddelbart finde wireless relæ med eet enkelt output. Så skal jeg bruge 2 stk wireless relæ'er (dyrt og med risiko for forstyrrelser når de sidder tæt) el. er der andre muligheder?

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis din gardin styring er en af dem hvor du bare vender polerne når du skal køre op og ned bør du kunne nøjes med 1 wirless relæ, tilsluttet et omskifter relæ, som bytter om på polerne. Men hvis du også skal kunne stoppe halvvejs oppe eller nede, skal du fortsat bruge 2 relæer.

Jeg ved godt at LK siger deres wireless enheder ikke må sidde tæt, da de så kan forstyre hinanden. Jeg har imidlertid 4 FUGA dimmer siddende klods op af hinanden. De har kørt i snart 10 år uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutes ago, Lars1 said:

Hvis din gardin styring er en af dem hvor du bare vender polerne når du skal køre op og ned bør du kunne nøjes med 1 wirless relæ, tilsluttet et omskifter relæ, som bytter om på polerne. Men hvis du også skal kunne stoppe halvvejs oppe eller nede, skal du fortsat bruge 2 relæer.

Sonesse 40 WT (https://service.somfy.com/downloads/buildings/sonesse-40-wt-wiring-diagram.pdf) skal bruge 230V på en connection for at køre den ene vej og 230V på en anden connection for at køre den anden vej. Derudover er der fælles nul. Det er vigtigt at max 1 connection må have strøm af gangen ellers brænder motoren nok af. 

Det lyder ikke som om det bare er at vende polerne el. ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
41 minutter siden, mmc skrev:

Sonesse 40 WT (https://service.somfy.com/downloads/buildings/sonesse-40-wt-wiring-diagram.pdf) skal bruge 230V på en connection for at køre den ene vej og 230V på en anden connection for at køre den anden vej. Derudover er der fælles nul. Det er vigtigt at max 1 connection må have strøm af gangen ellers brænder motoren nok af. 

Det lyder ikke som om det bare er at vende polerne el. ?

Det er en anden variant af at vende polerne. Den er faktisk mere simpel, da du bare skal have fat i et relæ som har både et NO og et NC kontakt sæt. Det ene kontaktsæt forbinder du til op, og det andet til ned. Udgangen på IHC wireless relæet, bruger du til at trække dette relæ.

Sørg for at den stilling du ønsker gardinet i er den stilling som bliver valgt når der ikke er strøm på relæet. Det burde ikke betyde noget hvis du bruger den samme forsyning til relæerne og til motoren, men det er bedre at være safe than sorry.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutes ago, Lars1 said:

Det er en anden variant af at vende polerne. Den er faktisk mere simpel, da du bare skal have fat i et relæ som har både et NO og et NC kontakt sæt. Det ene kontaktsæt forbinder du til op, og det andet til ned. Udgangen på IHC wireless relæet, bruger du til at trække dette relæ.

Sørg for at den stilling du ønsker gardinet i er den stilling som bliver valgt når der ikke er strøm på relæet. Det burde ikke betyde noget hvis du bruger den samme forsyning til relæerne og til motoren, men det er bedre at være safe than sorry.

Der er jo 3 tilstande man gerne vil have (motor aktiv ned, motor aktiv op og motor ikke aktiv). Betyder dit forslag så ikke at der gives konstant strøm til den ene motor retning (f.eks. op) hele tiden, kun afbrudt af (f.eks. ned) når man aktiverer IHC relæet ?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, mmc skrev:

Der er jo 3 tilstande man gerne vil have (motor aktiv ned, motor aktiv op og motor ikke aktiv). Betyder dit forslag så ikke at der gives konstant strøm til den ene motor retning (f.eks. op) hele tiden, kun afbrudt af (f.eks. ned) når man aktiverer IHC relæet ?

Jo der vil altid være strøm den ene eller anden vej med min løsning, men det er disse gardin motor normalt bygget til at håndter. De her normalt et indbygget yderstilling stop, som gør at det er ok at have spænding på motoren konstant.

Hennings løsning vil faktisk virke beder. Det relæ han henviser til er wireless og kan styres via LK IHC Wireless, så du monter det bare oppe ved motoren. Du har så den yderlig fordel at du kan styre det lokalt hvis du skal fejlsøge på motoren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutes ago, Henning Pedersen said:

Så er den perfekt, da den er wireless og du dermed kan styrer den fra andre tryk i en mere meneskelig højde. 

Mange tak for uddybningen!!!  - jeg vidste ikke at den også kunne fjernstyres. Det er svært at læse udfra dokumentationen, men er det korrekt forstået at den:
1) drives af 230v indgang (ikke noget batteri)

2) har 2 udgange som kan skiftevis aktiveres til at få gardin op/ned

3) udover tasterne kan jeg selv programmatisk styre om/hvilket output som skal være aktiv (op el. ned el. ingen af delene), således at jeg kan styre dem fra en alm. trådet (ikke wireless) kontakt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Købt og installeret. Mens jeg afventer gardinet med motor, prøvet elektrikeren og jeg relæet ved at slutte en gammeldags lampe til den ene udgang. Virkede men lampen blinkede konstant istedet for at være konstant tændt, når jeg tændte (simulerede et gardin der kørte op). Det undrede os noget. Ved i om det er fordi kun den ene retning var tilsluttet noget el. hvad ?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutes ago, Lars1 said:

Tilsluttede du lampen på samme måde som du vil tilslutte gardin motoren? Bemærk også at der kræves en mindste belastning på 20W

Ja, forskellen er blot at en motor vil have 2 tilslutninger/belastninger (en for hver vej), mens jeg kun prøvede at belaste den ene vej (op) med en lampe mens den anden vej var ubelastet. Jeg ved ikke om det gør en forskel. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok