Hop til indhold
  • 0

IHC på ekstisterende 230V installation???


Mads Møller
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har fået  totalrenoveret min lejlighed. Der er blevet trukket nye 230V installationskabler til alle vægdåser og loftdåser.
Efter lidt undersøgelser på nettet kunne jeg egentligt godt tænke mig at gå IHC-vejen her inden der bliver opsat kontakter og udtag.

Men kan svagstrømstryk godt monteres på de eksisterende kabler?
Jeg vil nemlig rigtigt gerne have ens afbrydere alle steder, så det ikke er en blanding af designet fra svagstrømstryk (Bla. Batteritryk ) og alm fuga vippekontakter.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
På ‎09‎-‎09‎-‎2018 at 11:59 , Mads Møller skrev:

Efter lidt undersøgelser på nettet kunne jeg egentligt godt tænke mig at gå IHC-vejen her inden der bliver opsat kontakter og udtag.

Men kan svagstrømstryk godt monteres på de eksisterende kabler?
Jeg vil nemlig rigtigt gerne have ens afbrydere alle steder, så det ikke er en blanding af designet fra svagstrømstryk (Bla. Batteritryk ) og alm fuga vippekontakter.

Dette kunne være en mulighed, wireless uden batterier forsynet fra dine 230V kabler.

Diu bestemmer jo selv om du vil bruge relæudgangen, fås også med lysdæmper.

http://www.lk.dk/produkt/5703302127301

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 9/9/2018 at 22:14 , Lars1 skrev:

Der er ganske rigtig ikke plads til 1,5 kvadrat i svagstrøms trykkene, men LK IHC har også 230V input moduler, og der er intet i vejen for at bruge alm. tryk på 24V. Du må bare ikke blande 24V og 230V i samme kabel.

Tak for svar.

Min idé var at bruge nogle batteritryk nogle steder hvor der ikke er dåser i væggen. Men så ville jeg også have samme design på kontakterne i resten af lejligheden. Hvilket åbenbart ikke lader sig gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 10/9/2018 at 13:45 , Bjarne Sørensen skrev:

Dette kunne være en mulighed, wireless uden batterier forsynet fra dine 230V kabler.

Diu bestemmer jo selv om du vil bruge relæudgangen, fås også med lysdæmper.

http://www.lk.dk/produkt/5703302127301

Tak for svar.

Ja det er måske en mulighed. Men nogle ret dyre afbrydere når jeg har mange steder de skal sættes i.

I mellemtiden har jeg læst lidt rundt på dette forum. Nogle mener at det ikke kan betale sig at starte helt forfra med IHC, når det kan være svært at sige hvor meget der bliver udviklet på systemet. Samtidigt med at det ikke er helt til at gennemskue for mig, om jeg kan få det som jeg vil have det, så har jeg valgt at få lavet en helt almindelig klassisk installation med fuga og alt bliver samlet i tavlen en gang for alle.

Så håber jeg at der kommer noget smart man kan sætte i sine dåser, uden at skulle bruge en formue på IHC der fylder meget.
Jeg forestiller mig at der må komme noget ala TP-links smartplugs og lignene, der kan vise aktuelt wattforbrug, sætte timere, tændes og slukkes af Alexa og lign. Men bare i et system der kan sættes i dåser, så man ikke har klodsen siddende udenpå.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Lars1 skrev:

Wireless tryk kan også monteres i væg dåserne.

Men designet er anderledes på selve kontakten. Vandret tangent i forhold til fugas lodrette. Jeg ved ikke om jeg helt kan undgå Fuga? Det kan jeg ikke gennemskue.

Jeg har dåser der er 1½M, 2M og 2½M.
Anyways så tror jeg at jeg dropper IHC. Også fordi at min elektriker ikke er skarp på IHC, så jeg skal selv finde ud af hvad der kan lade sig gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Lars1 skrev:

Designet på LK IHC svagstrøms tryk er det samme hvad enten de er wireless eller fortrådede såvidt jeg husker. LK IHC understøtter kun deres egne wireless tryk.

Der findes også LK-IHC wireless tryk med indbygget relæ til 230V, men så bliver det hurtigt rigtigt dyrt.

Ja jeg tror det bliver rigtig dyrt. Det gør IHC selvfølgelig i forvejen, men som sagt så tror jeg IHC bliver lagt på hylden i denne omgang. Men tak for hjælpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Mads Møller skrev:

Tak for svar.

Ja det er måske en mulighed. Men nogle ret dyre afbrydere når jeg har mange steder de skal sættes i.

I mellemtiden har jeg læst lidt rundt på dette forum. Nogle mener at det ikke kan betale sig at starte helt forfra med IHC, når det kan være svært at sige hvor meget der bliver udviklet på systemet. Samtidigt med at det ikke er helt til at gennemskue for mig, om jeg kan få det som jeg vil have det, så har jeg valgt at få lavet en helt almindelig klassisk installation med fuga og alt bliver samlet i tavlen en gang for alle.

Så håber jeg at der kommer noget smart man kan sætte i sine dåser, uden at skulle bruge en formue på IHC der fylder meget.
Jeg forestiller mig at der må komme noget ala TP-links smartplugs og lignene, der kan vise aktuelt wattforbrug, sætte timere, tændes og slukkes af Alexa og lign. Men bare i et system der kan sættes i dåser, så man ikke har klodsen siddende udenpå.

Du kan også montere Philips Hue, Ikea Trådfri eller lignende systemer for at få dig et "Smart Home". Der kan du lave en masse scenarier med feks IFTTT.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok