Hop til indhold
  • 0

Hjælp til kodning af en FB der skal via PIR tænde lys i flere rum hvis klokken er mellem x og x ellers kun i bryggers


chr.kj
 Share

Spørgsmål

Hej med jer. 

Jeg er relativ ny inden for IHC og er ved at sætte mig ind i funktionsblokke mv samt IHCs imponerende verden. 

Jeg har ledt og ledt, men syntes ikke at jeg kan finde noget på det ?..

I mit bryggers har jeg PIR der er koblet sammen med et skumringsrelæ der tænder lyset i bryggerset. Lige nu har jeg kodet det, så det tænder lyset i bryggerset og det er så tændt 3 min. efter sidste registreret bevægelse.
Jeg vil gerne kode det så hvis klokken er mellem 06 - 23:00 skal det "følge" input fra skumringssensoren og tænde lyset i bryggerset hvis der er bevægelse, men hvis klokken er mellem 23:01 og 05:59 så skal det tænde lyser i bryggerset, køkkenet og stuen. 

Er der en der kan guide mig i den rigtige retning hvordan jeg når i mål med det? 

På forhånd tak for hjælpen :-)

Mvh

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du skal bruge en ur-blok, en følg/inverter-blok :)

Bryggers skal køre som det gør nu, så inverterer du ur-signalet og kobler køkken og stue på denne inverterings-blok.

 

Og en AND-blok så du får skumringsrelæet ind over bryggerslys også.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, chr.kj skrev:

Hej Bjarne. 
Tak for svaret :-)
 

Jeg har smidt Køkken og stue på Inverteringssignalet (på output -> On Puls), men jeg kan ikke helt forstå det med at invertere Ur-signalet?

 

Selv tak.

Men du skal bruge "udgang for ur".

Puls er kun kort aktiveret når uret går On. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bjarne.. Du er en KONGE.. :-) Tusind tak for det.

Det kan godt være at jeg bare er langsom men jeg har lidt svært ved at forstå hvad FB 4.1.01 #1 gør?

Jeg kan god se at du har kodet 2 indgange som hver er sat på egen FB - En til PIR styring og en til Ur, men er det korrekt forstået at indgang1 tænder lyset i bryggers hvis der bevægelse og Skumringsrelæ har registreret at det er mørkt nok. Indgang 2 er sat sammen FB 2.1.02.b så når tidespunkt er mellem 23:00 og 06:00 så tænder den, udover lys i bryggers også lys i Stue og køkken hvis der bevægelse og Skumringsrelæ har registreret at det er mørkt nok

Er det korrekt forstået? 

Igen, super fedt at du gider hjælpe :-) Tusind tak for det.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bjarnes program virker som beskrevet, - men er det beskrevet som ønsket?.

I hverdage vil det virke fint med "rutelys" igennem stue, køkken og bryggers fra kl. 23 til 06 næste morgen, lyset vil tænde ved aktivitet og selv slukke efter tid. Med lyset i stue og køkken vil også blive slukket hvis I f.eks. har gæster efter kl 23.00, hvilket måske ikke er så praktisk.

Ure er ekstremt diktatoriske, personligt syntes jeg de kan være svære at bruge til lysstyring.

Hvis du har mulighed for det, så vil jeg anbefale dig at bruge ledigt tryk som kan aktiveres ved sengetid, deaktiveringen kan f.eks. ske på et fast tidspunkt.

Med et tryk skal du så selv aktivere funktionen hver aften, hvilket også kan være træls, men du slipper for uhensigtmæssige slukninger. Hvis du vælger løsningen med trykket, kan det også bruges til andre funktioner som f.eks. at lukke garageporten eller ovenlysvinduer hvis den/de skulle være åben.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan jeg godt følge dig i, jeg syntes også det er svært hvis man er begrænset til LKs funktionsblokke.

Har lavet en speciel blok til dig. chr.kj.vis

For at bruge den i dit eget projekt skal den først gemmes på din computer.

  1. Åben det vedhæftede projekt
  2. Højreklik på funktionsblokken
  3. Vælg gem...
  4. Og Gem igen
  5. Vælg mappen 07. Egne
  6. Gem
  7. Genstart Visual

Nu kan blokken bruges som alle andre blokke.

Jeg har lavet blokken så du skal trykke >2 sekunder for at aktiverer/deaktiverer "Nat" funktionen, dermed forebygges tilfældig aktivering, og du har fået mulighed for at deaktivere funktionen manuelt. Jeg har også lavet en udgang fra blokken til f.eks. en diode, som viser om funktionen er aktiv eller ej.

Under indstillinger kan du frit ændre tidspunktet for automatisk "Dag" og hvor længe lyset skal være tændt efter sidste aktivitet i bryggerset. Begge indstillinger er optimeret til nem indstilling fra smartphones.

God fornøjelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, chr.kj skrev:

Bjarne.. Du er en KONGE.. :-) Tusind tak for det.

Det kan godt være at jeg bare er langsom men jeg har lidt svært ved at forstå hvad FB 4.1.01 #1 gør?

Jeg kan god se at du har kodet 2 indgange som hver er sat på egen FB - En til PIR styring og en til Ur, men er det korrekt forstået at indgang1 tænder lyset i bryggers hvis der bevægelse og Skumringsrelæ har registreret at det er mørkt nok. Indgang 2 er sat sammen FB 2.1.02.b så når tidespunkt er mellem 23:00 og 06:00 så tænder den, udover lys i bryggers også lys i Stue og køkken hvis der bevægelse og Skumringsrelæ har registreret at det er mørkt nok

Er det korrekt forstået? 

Igen, super fedt at du gider hjælpe :-) Tusind tak for det.

 

 

Det var skam så lidt :)

Super at Henning lige kunne træde til med den lækre lødning. 

Jeg er lige kommet hjem fra arbejde (i Sverige).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ups - havde lige overset at der selvfølgelig skulle være skumringsrelæ på.

Har lavet programmet så lyset kun tændes automatisk hvis det er mørkt.

Som en lille bonus bliver tændt lys automatisk slukket når I har forladt rummet, også om dagen. Dvs. hvis I selv vælger at tænde lyset i bryggerset mens det er lyst.

chr.kj.vis

 

15 timer siden, chr.kj skrev:

Hold da op hvor er det klasse Henning. Tusind tak for hjælpen :-)

Velbekomme. IHC giver jo mange muligheder for høj komfort i hverdagen, hvilket bør udnyttes.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok