Hop til indhold
  • 0

Wireless med 4 tangenter


jlknudsen
 Share

Spørgsmål

Jeg er ved at installere spots i udhæng på mit sommerhus.  Hver side skal kunne tændes/slukker uafhængigt.  Jeg vil lave tænd/sluk eet sted i huset, og anvende LK Wireless, så jeg er fri for at trække ledninger.  Jeg leder derfor efter et tænd/sluk modul med fire tangenter.  Jeg kan kun finde 1 modul med to tangenter, hvor det nederste er til lysdænpning, eller en 1 modul med een tangent.  Det vil betyde, at jeg skal bruge ikke mindre end fire 1-modul (jeg har IHC controller i min helårsbolig, hvor der er fire taster, der styrer hver sit lampested) - er der ikke noget tilsvarende til Wireless?  Eller er jeg på vej den 'forkerte vej?

 

Med venlig hilsen,

Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Wireless kontakter findes kun med ét relæ, så uanset antallet af tangenter vil der stadig "kun" være ét relæ pr enhed.

Du kunne overveje at indbygge et output relæ for indbygning i dåsen på hver side af huset og styre dem fra et centralt sted, evt. med tænd og sluk af alle. Med det bliver stadig med to tast styring, én til tænd og én til sluk af hver tænding.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Kan 1 stk wireless 4-tast tryk ikke styre 2 lampeudtag? (relæ, der nævnes intet om dæmp) ?

Jo da - men du finder ikke wireless produkter med 2 relæ udgange. Han skal derfor minimum bruge ét stk. wireless relæ til hver side af huset = 4 stk. og da han ikke ønsker kabeltræk, skal relæerne nødvendigvis side ude ved lamperne eller der hvor han tager strømme til dem. Selve betjeningen af dem sker med wireless tryk inde fra huset. Med wireless stand alone kan du ikke anvende kip tændinger, derfor bruges der typisk én tangent til hver tænding, venstre tryk til tænd/op og højre tryk til sluk/ned.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for jeres svar.  Som jeg forstår dem, skal jeg have 4 outputrelæer, som hver styrer strømmen til een side af huset. Og jeg forstår, at et 1-modul med to tangenter kan styre to outputrelæer.  Det, der har forvirret mig, er, at de nederste tangenter har symboler for lysdæmpning, men jeg kan forstå, at jeg bare skal købe nye tangentplader med tænd/sluk symboler. 

Har jeg forstået det korrekt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, jlknudsen skrev:

Tak for jeres svar.  Som jeg forstår dem, skal jeg have 4 outputrelæer, som hver styrer strømmen til een side af huset. Og jeg forstår, at et 1-modul med to tangenter kan styre to outputrelæer.  Det, der har forvirret mig, er, at de nederste tangenter har symboler for lysdæmpning, men jeg kan forstå, at jeg bare skal købe nye tangentplader med tænd/sluk symboler. 

Har jeg forstået det korrekt?

Der følger normalt 2 tænd/sluk tangenter med og 1 dæmp med hver wireless tryk / relæ. 

 

“Der medleveres 2 tænd/sluk tangent, 1 op/ned tangenter, 1 tangentafdækning samt 1 dækbjælke.”

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Jo da - men du finder ikke wireless produkter med 2 relæ udgange. Han skal derfor minimum bruge ét stk. wireless relæ til hver side af huset = 4 stk. og da han ikke ønsker kabeltræk, skal relæerne nødvendigvis side ude ved lamperne eller der hvor han tager strømme til dem. Selve betjeningen af dem sker med wireless tryk inde fra huset. Med wireless stand alone kan du ikke anvende kip tændinger, derfor bruges der typisk én tangent til hver tænding, venstre tryk til tænd/op og højre tryk til sluk/ned.

 

Medmindre han har trådløs strøm, så er han pine død nødt til at have en eller anden form for kabeltræk :D
Det var derfor jeg forventede, at han kunne opsætte 4 stk ø80 relæ/dæmp, og så styre dem via et 4-tast tryk. 
Til gengæld var jeg ikke klar over, at wireless stand alone ikke kan bruge kip.. Så ja, så skal han have gang i 2 x 4-tast tryk. Faktisk lidt underligt at de ikke kan kippe. Sgu da godt man ikke bruger wireless stand alone. Hele huset ville jo være klistre til med tryk.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Jørgen

Jeg tolker dit spørgsmål lidt anderledes som de øvrige besvarelser du har fået, du skriver at du vil være fri for kabel træk, det må betyde at du mener til trykene hvorfra du vil tænde og slukke belysningen. Stærkstrømsiden kan jo ikke klares uden kabeltræk.

Batteritryk kan programmeres fuldstændig som fortråde tryk, det er så blot at sætte tangenter på med symboler der passer til funktionerne (der følger som nævnt ekstra tangenter med ellers kan de købes løse) , batteritrykene fås med 2, 4 eller 6 tryk som du jo så kan kombinere således at du har de tilstrækkelige tryk til at betjene anlægget, hvis man ikke kan se lamperne derfra hvor betjeningen foregår er "kip" funktionen ikke at foretrække da man jo ikke ved om man tænder eller slukker når man trykker på knappen.

På stærkstrøm siden kan det jo være fra udgangsrelæ i hoved- eller undertavle eller hvis du ønsker decentral inst. wireless relæmodul (uden tryk) på underlag eller lampeudtag med relæ på underlag placeret strategisk i forhold til de enkelte lamperækker         

 

    

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok