Hop til indhold

K: IHC Visual 2 HW 6.2 købes


chr.kj
 Share

Recommended Posts

**** Har fundet en controller **** :-)

Hejsa. 

Søger en Visual 2 Controller da jeg gerne vil opgradere fra den gamle v1 Controller og er der en der kan være behjælpelig med at udskifte fra v1 til v2 til en fornuftig pris vil jeg også meget gerne høre fra dig :-)

Huset ligger i Birkerød og billeder af nuværende installation kan sendes ifm prissætning.

Mvh

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars. 

Tak for din indlæg :-)

Havde også overvejet det, men umiddelbart kan jeg ikke lige se fordelen (udover en hurtigere controller) og da der åbenbart er en del der opgradere fra V2 til V3 er priserne også gode på V2 ;-) 

Er der andet jeg har overset vil jeg meget gerne høre om det da jeg er helt nybegynder på IHC området. 

Mvh

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

45 minutter siden, mmc skrev:

Jeg har en V2 fra 2017 som jeg skal af med, så snart jeg kan få den udskiftet med en V3 som ligger klar derhjemme. Hvis du er elektriker, kan vi måske finde ud af noget til begges fordel ?

Hvad er baggrunden for du skifter fra V2 til V3 når der reelt ingen forskel er mellem de 2 modeller?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, mmc skrev:

Fordi jeg er træt at at skulle bruge en gammel usikker java version for at tilgå den gamle - og fordi jeg fik en ny da jeg tog LK's IHC kursus :-)

Man behøver ikke skifte til V3 for at kunne bruge seneste Java version, men hvis man får den gratis vil jeg også opgrader, alene fordi V3 er hurtigere end V2, men jeg vil ikke offer penge på at opgrader.

For at få HW 6.1 eller HW 6.2 til at understøtte seneste Java version kan man bruge en af nedenstående metoder.

  1. Opgrader til seneste firmware for HW6.2. Den virker også på HW 6.1 selvom LK påstår det modsatte, og giver faktisk en mere stabil HW 6.1 controller
  2. Følg workarounds i tråden Java problemer igen igen igen.
  3. Brug LK's java starter.
Link til kommentar
Del på andre sites

21 timer siden, Lars1 skrev:

men hvis man får den gratis vil jeg også opgrader, alene fordi V3 er hurtigere end V2,

Er der nogen der har specifik dokumentation på dette?
Jeg har det lidt underligt med sådan en udtalelse, som ikke kun er set fra dig Lars men også andre. Mange sagde det samme om V1 vs V2, and V2 var hurtigere. Min erfaring siger mig derimod, at det bestemt ikke er tilfældet. Eller så er forskellen så lille, så den stort set ikke er mærkbar. 
Når jeg så ser det samme om V2 vs V3, så begynder jeg at få en fornemmelse af, at det her bare er noget nogen tror. Og jeg kan ikke rigtig finde noget der understøtter, at den skulle være hurtigere, samt hurtigere på hvad måde?
Derfor søger jeg lidt konkret viden om det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Når du opgrader, skal du huske at sammenligne med samme program, firmware version og 3 parts produkter hvor det kan lade sig gøre. Hvis du sammenligner HW 6.1 uden temp. sensor, viewer og IHC Captain, med HW 6.2 med temp. sensor, viewer og IHC Captain, så er det muligt at du ikke vil se den store forskel.

Der er omkring 6-8 år mellem HW6.1 og HW6.2. og det samme mellem HW 6.2 og HW7. Hvis du ikke ser nogen performance forbedring, så er der noget galt med HW opgraderingen.

Jeg har selv både en HW 6.1 og en HW 6.2. HW 6.1 køre fortsat alt mit wireless da jeg skal flytte møbler for at migrer dette, mens HW 6.2 køre alle mine temp. sensor, lux måler, el-måler etc. HW 6.2 controlleren er klart hurtigere end HW 6.1 controlleren. Det mærkes mest når jeg laver program ændringer. HW 6.2 programmet er ca. dobbelt så stort som HW 6.1 programmet, og selvom IHC Captain køre mod HW 6.2 er det hurtigere at upload og download programmet i HW 6.2 controlleren end i HW 6.1 controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

17 timer siden, Lars1 skrev:

Når du opgrader, skal du huske at sammenligne med samme program, firmware version og 3 parts produkter hvor det kan lade sig gøre. Hvis du sammenligner HW 6.1 uden temp. sensor, viewer og IHC Captain, med HW 6.2 med temp. sensor, viewer og IHC Captain, så er det muligt at du ikke vil se den store forskel.

Det var præcis samme program jeg skiftede med fra HW6.1 til HW6.2.
HW6.1éren var kort forinden opdateret til firmware 2.8.4. Og dermed samme firmware på begge.
 

17 timer siden, Lars1 skrev:

Der er omkring 6-8 år mellem HW6.1 og HW6.2. og det samme mellem HW 6.2 og HW7. Hvis du ikke ser nogen performance forbedring, så er der noget galt med HW opgraderingen.

Antal år imellem er bestemt ingen garanti for, at den er hurtigere. Så jeg forstår ikke argumentet, udover at det kan være din formodning, at bare fordi der er flere år imellem, så må den være hurtigere.

Som du selv er inde på, når man "vurdere" disse controllere imod hinanden, så skal man gøre det på samme installation. Og det var netop her min opfattelse kom som en skuffelse. Jeg havde hørt fra andre at HW6.2 skulle være hurtigere. Men jeg kan bestemt ikke selv konstatere det. Tværtimod synes jeg faktisk at den HW6.2 jeg har, den kan være frygtelig længe om fx at sende/modtage programmet i Visual. 
Nu hører jeg det samme igen med HW7, men igen er det enormt ukonkret og "svævende". "Jeg synes den er hurtigere.. og blablabla". 

Bemærk, jeg siger ikke det ikke kan være en korrekt opfattelse. Men jeg tror også der er noget placebo effekt i det, specielt hvis man har en opfattelse, at bare fordi der er år imellem, så må den dermed også være hurtigere. 

Link til kommentar
Del på andre sites

For at sammenligne 2 controller skal man have dem begge i brug samtidig, ellers på anden måde have faktuelle data at sammenligne. Alt andet er baseret på fornemmelse.

Som jeg skriver kan jeg tydeligt mærke at min HW 6.2 controller er hurtigere end min HW 6.1 controller. Eftersom min HW 6.1 kun køre alm. tryk og udgange, samt 10 wireless dimmer eller stikkontakter, mens HW 6.2 controlleren har 10 temp. sensor og en puls tæller tilsluttet, tør jeg godt påstå at HW 6.2 controlleren er hurtigere end HW 6.1 controlleren. Da jeg flyttede varmestyringen til HW 6.2 controlleren kunne jeg også mærke en tydelig performance forbedring på HW 6.1 controlleren, men det er primært under up/download af programmet at jeg kan mærke det.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Lars1 skrev:

Alt andet er baseret på fornemmelse.

Og det er egentlig den "fornemmelse" som jeg søger lidt mere konkret dokumentation på. For min "fornemmelse" er slet ikke i nærheden af at være den samme som din. I bedste fald, så er min HW6.2 lige så 'langsom' som min HW6.1. Men til tider synes jeg den virker langsommere, specielt ved up/download. Det er min fornemmelse. 
Overordnet set synes jeg bare, der er for mange individuelle fornemmelser og ikke mindst folk der helt klart formoder, at bare fordi noget er nyere, så er det også bedre (hurtigere). Sågar folk der udtaler sig, uden overhovedet at have stiftet bekendtskab med enheden. Det er lidt skidt på den måde. 
Specifikt med IHC controlleren, så tror jeg også der er enorm forskel på, hvor meget ens program egentlig indeholder, specielt omkring timere, sensorer osv. Jo flere af disse, desto tungere er "tiden". Dvs man kan sandsynligvis godt have en gammel controller som suser afsted, som om den lever af den. Mens en nyere i nogle helt specifikke situationer kan virke enorm træg. 
Jeg kunne helt klart mærke forskel på min HW6.1 før jeg lavede varmestyring, og så efter. Men da jeg skiftede til HW6.2 controlleren, der synes jeg bare ikke jeg fik det samme "tab" retur. 
Jeg gad godt prøve en HW7, men jeg må erkende, jeg frygter det er det samme igen, at oplevelsen simpelthen bare ikke er det værd, fordi der enten ikke er forskel, eller så er den så minimal, så det kan være ligegyldigt. 

Ang 3. part tilslutning, så køre jeg IHC captain og OpenHab op imod HW6.2 controlleren (det gjorde jeg også med min HW6.1 controller). Og her er det helt klart, at Visual og ServiceView til tider kan være enddog ret lang tid som om at forbinde til HW6.2 controlleren, sikkert fordi de skal slås om at komme til sammen med IHC Captain og OpenHab. Men jeg har bemærket, at hvis jeg kan nå at loade et projekt ind i Visual så går tiden noget hurtigere for at den tilslutter til controlleren.. Det er lidt underligt. ServiceView tager bare den tid ServiceView tager.   

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok