Hop til indhold

Sensore/inputs galore - hvem har de bedste sensore på IHC?


mmc
 Share

Recommended Posts

Jeg har selv kun et skumringsrelæ af ukendt type på mit IHC anlæg (overtaget sidste år ved huskøb), men jeg går i tanker om at sætte flere sensore på såsom : regnsensor for at lukke vinduer automatisk, PIR sensore el. lign. til at tænde for lyset udendørs når nogle nærmere sig (hvis det kan gøre uden for mange "falske alamer") samt måske et trueguard relæ-kort til at forbinde til vores alarm så IHC kan reagere ved alarm.

Hvad har i af sensore og særlige inputs tilkoblet jeres IHC, virker de godt og er der nogle anbefalinger ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har i en del år benyttet en kombineret PIR / mikrobølge udendørs detektor fra det italienske firma Lince - Firmaets website er her. Jeg benytter model 1873BOBBY-AM, og har endnu ikke oplevet nogle falske alarmer. Det skyldes formentlig, at den konstrueret lidt anderledes end mange andre kombi PIR / mikrobølge sensorer. Kan fx købes på dette Amazon link.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak Ejvind!  Det lyder som en super god sensor - ser dog desværre ud til at man kan få den fra Amazon mere. Måske er den udgået. Søger man på amazon.co.uk efter "triple detector PIR microwave" kan man dog få nogle andre lign modeller, men så er det jo ikke sikkert at den virker lige så godt som din (og passer med 24v).

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har vedlagt vejledning til den nævnte PIR.

Mht. salg så prøv at gå til www.lince.net, vælg engelsk i højre hjørne og klik på products. Herefter åbnes en pdf fil, hvor modellen 1873BOBBY-AM er vist på side 28. 

Mit forslag er at skrive til dem og spørge efter en forhandler, hvor man kan købe denne model. Alternativt et andet modelnr, hvis den er erstattet.

Til IHC har jeg også tilsluttet model Activ8 DT fra Honeywell kombi PIR / mikrobølge, som godt nok er mindre og pænere, men den giver med sjældne mellemrum fejlalarm.

Lince 1873 Bobby AM på cykelskur.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er en ret fed PIR 1873BOBBY-AM må jeg sige. 

Deres 1779BABY-AM er jeg også lidt vild med. Det fede ved denne er, at man kan justere udbredelsen, hvilket gør den ret ideel til mine tanker om at lave automatisk tænd/sluk/rute lys i vores 34 stk spot i udhænget rundt om huset. Den fandt jeg på en engelsk hjemmeside til ca £21. Det er dæleme billigt!

Og så selvfølgelig lige deres 1630DT/JOLLY, som erstatning for en almindelig PIR. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

On 8/16/2018 at 7:56 AM, EjvindHald said:

Ja

Hvordan har du connected dem? Jeg så godt dit korte svar om at den passede ligetil, men er usikker på om jeg har forstået korrekt......Jeg kan se på dokumentationen, at den skal have 9-15V, så der skal konverter på. Jeg kan ikke se hvad output-spændingen fra sensor og om det er npn/pnp (det skal vist være npn og 24V for at kunne sluttes direkte til IHC), så ar du sat relæ foran el. lign ?

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, mmc skrev:

Jeg kan ikke se hvad output-spændingen fra sensor og om det er npn/pnp (det skal vist være npn og 24V for at kunne sluttes direkte til IHC), så ar du sat relæ foran el. lign ?

Som jeg forstår vejledningen, så er det bare en potentiale fri kontakt. Dvs den skal bare direkte i et indput, ligesom almindelige pir. 
I øvrigt kan den køre med 12volt, som er det man nok bedst får fra batteri backup modulet. Ellers skal du have en konverter på eller en anden 12 volt trafo. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 years later...

Nu har jeg brugt ovennævnte LINCE sensorer i et par år og de virker fint. Det er også kommet en variant, 1946-BOBBY180-24-AM-V, som kan kigge i 2 retninger langs en mur el. vinduer el. lign. Sidstnævnte har jeg p.t. 4 stykker til salg af. Se 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok