Hop til indhold
  • 0

Varmestyring: Manuelt starte ventil motionering


Kandersen
 Share

Spørgsmål

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
17 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Ikke i 5.2.05.c, men i 5.2.01.h som styrer 5.2.05.c, er der indgang for start af ventilmotion. :)

Jeg er ved at lave en oversigt OpenHab2, så jeg får dato/tid for, hvornår sidste ventil-motionering har kørt.
Jeg har de sidste 2 uger oplevet at IHC controlleren startede ventilmotionering hver lørdag og søndag. Men kunne ikke lige gennemskue det i OpenHab´s logfiler. Så nu har jeg lavet en decideret side og en regel, hvor jeg simpelthen logger dato/tid.. Dog foreløbig kun hvornår den er startet. Det er bare lidt lang tid at sidde og vente i 7 dage, før den starter igen, så jeg skulle finde en måde at starte den manuelt :-)

Siden i OpenHab ser således ud, for de som evt er interesseret.
 

ventilmotionering.png

ventilmotionering1.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvorfor bruge OpenHab2 når vi har IHC :)

Hvis du i stedet for 2 uger, brugte 2 minutter på at læse hjælpefilerne til varmestyringen og hvordan blokkene aktuelt er indstillet, ville du vide at dine ventiler default bliver motioneret 10 minutter hver 5. dag. Signalet kommer fra pumpestyringen. Programmet er dog rimeligt simpelt, idet motioneringen er fra sidste pumpekørsel. Hvis du har sommerkomfort i ét eller flere rum kan du dermed risikere at øvrige telestater aldrig motioneres.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

IHC giver mig ikke det overblik jeg vil have :D

Jeg bruger IKKE pumpestyring.
Varmestyrings blokken står til 7 dage og 10 minutter for alle rummene.

Som jeg skrev i den anden tråd for et par uger siden, så havde jeg endnu ikke set ventil motioneringen i gang på noget tidspunkt. Og det var sidste år, hvor jeg lagde al varmestyringen over i IHC controlleren. 
Det gav mig en lille mistanke om, at der måske var noget galt. Men IHC giver mig ikke mulighed for at se det.
Derfor gik jeg i gang med at lave en strategi, så jeg på een eller anden måde kunne se det. Og her er OpenHab oplagt at bruge, fordi jeg kan aftaste alt, manipulere med det, hvis jeg vil, samt modtage en besked på min mobil, når der sker noget.

Til at starte med havde jeg bare sat en log/besked på, når en telestart gik ON. Men det viste sig, i dag, at være en skidt i dag, fordi den jo altså også går ON, når temperaturen er lav nok (netop som i dag). Derfor fik jeg en masse meldinger om, at en telestat havde åbnet. (men ikke hvilken, og ikke om det var pga ventil motionering eller pga for lave varme, fordi min regel ikke lige var optimalt). 

Så i stedet for at få en melding om en telestat er ON, så gik jeg i dag på jagt efter selve ventil motioneringen. 

Med det jeg har lavet i dag, så giver det mig nu det overblik (og dermed ro) jeg savnede, til at kunne se:
1. Ventil motioneringen starter
2. Hvilke rum/telestarter der motioneres.
3. Hvornår de starter. 
4. De motionere som de skal. 

Pkt. 4 er der åbent en detalje ved.
Det virker ikke som om, at tiden for motionering virker rigtigt. Som nævnt så står de til 7 dage og 10 minutter ad gangen. Men da jeg testede her for en times tid siden ved at sætte ventil motionering i gang manuelt (via Serviceview), så lukkede den ikke de tre telestater, som den havde startet, efter 10 minutter, som den burde. (De telestater som du også kan se på billedet). Det var først da jeg stoppede ventilmotioneringen i Serviceview, at den lukkede dem. Og der var der gået over 20 minutter. 
I øvrig startede den kun de tre telestarter og ingen andre. Også selvom jeg stoppede ventilmotionering, og startede den igen. 

Så lige nu ved jeg, at min regl virker i OpenHab. Så må jeg vente og se om en uges tid, hvordan det så ser ud, om alle telestater bliver motioneret. Imellemtiden skal jeg lige finde ud af at logge, hvor længe de så har motioneret ad gangen. Funktionsblokken står jo til 10 minutter. Så skal de også kun gøre det i 10 minutter :) 

IHC er skam smart nok i mange henseende. Men i denne henseende, der er IHC ikke smart nok.
Man lægger sin lid til at funktionsblokken og logikken virker som den bør gøre.
Der ER en indikering af, at ventil motioneringen er i gang. Så blinker de tre status lamper på trykket. Men hvem sidder lige i 7 dage og venter på, at lamperne skal blinker? (ikke mig). 
Og selvom det er en indikering, så indikere den jo bare, at funktionen ventil motionering er i gang. Men ikke om den tager alle telestaterne. Så skal man ud i varmeanlægget og holde øje med telestaterne. Hvem gider lige sidde og glo på telestater i 7 dage, og vel at mærke kunne skelne mellem, hvornår det er ventil motionering, og hvornår det er pga for lav temperatur.. (ikke mig).
I øvrigt har jeg slet ikke et status tryk. Jeg har et 4-tast tryk med dioder, fordi vi her i huset kun bruger beboet og ubeboet :D

Og så det sidste.
Hvad nu hvis noget ikke virker. Jeg ville aldrig opdage det, bortset fra at nogle telestater kan sætte sig fast. Så opdager jeg det, når de skal bruges til at varme rummene op med. Det er et skidt tidspunkt. 

Alt dette og mere til, får jeg svar på nu via OpenHab2 :)

BTW - Når man har oplåst en funktionsblok. Hvordan låser man den så igen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
47 minutter siden, Kandersen skrev:

IHC giver mig ikke det overblik jeg vil have :D

Ingen tvivl om vi hver især bruger, og gør, det vi kan finde ud af - for mit vedkommende er der ikke noget i det du skriver der ikke kan laves med rimelig simpel IHC programmering. Måske lige på nær dit 4. punkt:

4. De motionere som de skal. 

Hvordan sikre du dig at de fysiske telestater påvirker ventilerne? og de rent faktisk bliver motioneret.? Eller skal det "bare" tages som en hensigtserklæring - der er tændt for lyset, ergo lyser det, også selv om el-værket er gået i sort.

58 minutter siden, Kandersen skrev:

Men da jeg testede her for en times tid siden ved at sætte ventil motionering i gang manuelt (via Serviceview), så lukkede den ikke de tre telestater, som den havde startet, efter 10 minutter, som den burde. (De telestater som du også kan se på billedet). Det var først da jeg stoppede ventilmotioneringen i Serviceview, at den lukkede dem. Og der var der gået over 20 minutter. 

Det lyder rigtigt - indgangen på 5.2.01 starter, ifølge vejledningen, ventilmotioneringen så længe den er ON.

1 time siden, Kandersen skrev:

BTW - Når man har oplåst en funktionsblok. Hvordan låser man den så igen?

Hvis du tænker på at få en rød firkant, så skal du ind i selve filen til funktionsblokken. Hvilket ikke giver mening hvis du har lavet ændringer i den, og hvis du ikke har, så er det nemmere at lægge en ny uåbnet version ind og slette den "gamle".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Ingen tvivl om vi hver især bruger, og gør, det vi kan finde ud af - for mit vedkommende er der ikke noget i det du skriver der ikke kan laves med rimelig simpel IHC programmering. Måske lige på nær dit 4. punkt:

4. De motionere som de skal. 

Hvordan sikre du dig at de fysiske telestater påvirker ventilerne? og de rent faktisk bliver motioneret.? Eller skal det "bare" tages som en hensigtserklæring - der er tændt for lyset, ergo lyser det, også selv om el-værket er gået i sort.

Nu er mine evner ikke ligefrem fantastiske når det kommer til programmering af IHC. Men jeg er lidt spændt på, hvordan du ville løse det i IHC på samme måde, så kunden har et visuelt overblik over, hvornår en ventil er blevet motioneret. (dvs telestaten er blevet åbnet pga ventilmotionering).

Jeg kan ikke sikre mig, at ventilen vitterlig bliver åbnet. Hvis jeg skal sikre mig ventilen åbner, så skal jeg have temperatur føler på slangen.
Hovedsagen var også blot, at telestaten ihvertfald fik melding om at åbne, pga ventilmotionering, da det er det som jeg ikke har kunnet set nogen steder ud fra standard IHC programmeringen.
 

14 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Det lyder rigtigt - indgangen på 5.2.01 starter, ifølge vejledningen, ventilmotioneringen så længe den er ON.

Ok, så hvis jeg ikke har startet den manuelt, så ville den automatisk have lukket telestaten igen efter 10 minutter?

15 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis du tænker på at få en rød firkant, så skal du ind i selve filen til funktionsblokken. Hvilket ikke giver mening hvis du har lavet ændringer i den, og hvis du ikke har, så er det nemmere at lægge en ny uåbnet version ind og slette den "gamle".

Nej ikke en rød firkant, men en lukket firkant. 
Lige nu er det en "åben" firkant (i toppen) i de varmestyrings blokke jeg har været inde og pille i, hvor jeg flyttede flaget for ventilmotionering op på udgangen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Kandersen skrev:

Nu er mine evner ikke ligefrem fantastiske når det kommer til programmering af IHC. Men jeg er lidt spændt på, hvordan du ville løse det i IHC på samme måde, så kunden har et visuelt overblik over, hvornår en ventil er blevet motioneret. (dvs telestaten er blevet åbnet pga ventilmotionering).

Som jeg skrev først, så bruger vi hver i sær det vi kan finde ud af, eller vil finde ud af.

Intet problem, det  kræver kun en lille FB som laver en dato og tidsudgang hver gang ventilen bliver motioneret, eller bedre, hver gang udgangen til telestaten går On. Udlæsningen kan du få i SceneView, det kan også laves så du får en SMS 24 timer eller 5 minutter før motioneringen, så du er klar til at overvåge om ventilen åbnes. :) Uden denne overvågning er vi jo tilbage til tillid, og dermed risikerer du at gå over åen efter vand.

7 timer siden, Kandersen skrev:

Nej ikke en rød firkant, men en lukket firkant. 

Højreklik på linjen med den åbne firkant og vælg "Gem".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Intet problem, det  kræver kun en lille FB som laver en dato og tidsudgang hver gang ventilen bliver motioneret, eller bedre, hver gang udgangen til telestaten går On. Udlæsningen kan du få i SceneView, det kan også laves så du får en SMS 24 timer eller 5 minutter før motioneringen, så du er klar til at overvåge om ventilen åbnes. :)

Okay selvfølgelig kunne man nok bruge SceneView til formålet. Jeg har aldrig rodet rigtig med det, fordi jeg fandt det møg irriterende at sætte op. Så jeg gik kold allerede der :)
 

14 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Uden denne overvågning er vi jo tilbage til tillid, og dermed risikerer du at gå over åen efter vand.

Det er derfor jeg har sat OpenHab til at sætte en tid/dato på, hvornår ventilmotioneringen er startet. 
Lige så snart der skal ske noget som jeg ikke kan se, så bliver jeg "af natur" skeptisk. Og jo vigtigere det er, desto mere skeptisk bliver jeg :D SMS er dog lige en tand for oldnordisk til mig (samt at det kræver et SMS modul som jeg ikke har, og egenlig ikke rigtig føler et behov for). Jeg bruger i stedet Pushover. Men i realiteten er det det samme, så længe der er internet forbindelse til mobiltelefonen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok