Hop til indhold
  • 1

mere end en 24V telestat på et output


Freak
 Share

Spørgsmål

Hej.

Jeg har en del rum med 2 eller 4 gulvvarme kredse. Kan telestaterne ikke bare sættes til samme output på 24V output modulet? Min udregning siger de 500mA = 12W og hver telestat bruger 2W.

Noget i vejen med det selv om der står hver telestat skal have sin egen udgang, tænkter det er for at kunne regulere enkeltvis ikke fordi udgangen ikke kan tåle det?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 1

Jeg har allerede købt en ekstra 72W strømforsyning kun til varmestyringen. Jeg har så også 23 kredse der skal telestater på. Bliver det et problem? Skal jeg læse dit svar som 1 pr. output er eneste rigtige løsning?

 

Med 23 telestater kan du benytte 3 stk. output 24VDC, hver af disse skal så tilsluttes en billig 24VDC strømforsyning  på 2A (48W), - du behøver ikke købe de dyre IHC power supply's, da der ikke er nogen krav og en god rippel på forsyningen til telestater.  Den strømforsyning er set på nettet til under en hund for en DIN skinne version.

Mine telestater er DANFOSS 24V 2W, - jeg har lige målt forbruget på én af disse fra "kold" tilstand til fuld åben:

Start:  24,11VDC,  196 mA = 4,7W    Strømmen falder jævnt de næste 4 minutter og ender på:  Åben:  24,11VDC,  72 mA =  1,7W

Startstrøm på ca. 2,4 x den påstemplede værdi

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1
2 timer siden, Lars1 skrev:

Har du målt det? Jeg kender ingen sikringer, som kan holde til x6 drift strøm i 2 min. Glødetråde og varmelegmer har normalt ikke x6 start strømme. Det er kun enheder med kondensator og spoler, som f.eks. strømforsyninger og motor. Her var startstrømmen i max 1 sek.

Nej, men det har producenten.

1506136388_Strmforbrug.thumb.PNG.4772902dd6ed6299a9d209c62e56cbf0.PNG

 

2 timer siden, Lars1 skrev:

En startstrøm som var i 2 min. vil normal skulle angives på produktet. 

Enig, men nu skriver jeg ikke at de kører med fuld startstrøm i 2 minutter, men at der går op til 2 minutter før forbruget er nede på de 2w.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dit regnestykke fejler ikke noget, men dine forudsætninger er ikke korrekte.

Den opgivende effekt på telestaten er ved drift. Forbruget er væsentligt højere ved start, jeg plejer at regne x6. Startstrømme er ikke kun et splitsekund, der går op til 2 minutter før strømforbruget er nede på de 2w. Dermed skal du også seriøst overveje enten, at styre dine telestater intelligent eller købe en ekstra strømforsyning til dem.

Ovennævnte er også årsagen til at mange får problemer med at deres IHC installation "går ned" når boligen begynder at kalde på varme om efteråret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har allerede købt en ekstra 72W strømforsyning kun til varmestyringen. Jeg har så også 23 kredse der skal telestater på. Bliver det et problem? Skal jeg læse dit svar som 1 pr. output er eneste rigtige løsning?

Jeg har også et andet spørgsmål.

Jeg har en shunt med 12 kredse hvor alle telestater skal vende op ad. jeg har de 11 som er danfoss 24V NC. mangler en jeg tænker skal være magen til.

Den anden shunt i en kælder med 11 kredse hvor telestaterne vender nedad. 5 af dem er med den speciele Danfoss FHF manifold. 

Men på danfoss vejledningen står der telestaterne ikke må vende nedaf. Skal det følges eller findes der telestater der kan vende nedaf?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja - hvis du tænder alle 23 telestater samtidigt får du 23 telestater x 2w x faktor for startstrøm, med min faktor 6 bliver det til 276w,. så ja det bliver et problem hvis de alle starter samtidigt. 

Ja - ét output pr. telestat.

Telestater virker ved langsom opvarmning af en gele som åbner ventilen. Mig bekendt er den ligeglad med hvordan den vender, men det er selve ventilen ikke nødvendigvis.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kunne være interesant hvis en med et oscillscope ville lave en sample af hvor meget sådan en glødetråd virkelig svinger og hvor lang tid den er om at nå "ned" på normal effekten. Den er næppe lige så lang tid som det tager for voksen at smelte og ventilen er 100% åben.

Danfoss har i øvrig som en af de eneste jeg har set en kurve over åbningsprocenten over tid.

Hvis der er 2 kredse i samme rum der er styret af samme rumtermostat, ville jeg ikke have skrupler ved at koble dem på samme udgang. Alt andet vil være spild. Der kan max. trækkes de 500mA og afsættes 12w uanset hvor fed/tyk en kortslutning du laver på udgangen. Så hvis du eksempelvis tilkobler 4 telestater (nominelt 8w) vil de altså kun kunne få og deles om 12w (de 500mA) uanset om de så gerne ville have der 6 dobbelte. Så tager de bare et splitsekund mere om at komme igang, men set ifht.deres "åbningstid" er det ikke noget der bør kunne bemærkes i praksis. Om de så er den dobbelte tid (4 min) om at åbne helt kan du ikke mærke eller måle på temperaturen i rummet pga trægheden i gulvvarmen (uanset om det er "let gulvvarme").  Men det er så bare min mening B) (smiley med solbriller pga varmen - sider lige på terassen og nyder en kold øl)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Dit regnestykke fejler ikke noget, men dine forudsætninger er ikke korrekte.

Den opgivende effekt på telestaten er ved drift. Forbruget er væsentligt højere ved start, jeg plejer at regne x6. Startstrømme er ikke kun et splitsekund, der går op til 2 minutter før strømforbruget er nede på de 2w. Dermed skal du også seriøst overveje enten, at styre dine telestater intelligent eller købe en ekstra strømforsyning til dem.

Ovennævnte er også årsagen til at mange får problemer med at deres IHC installation "går ned" når boligen begynder at kalde på varme om efteråret.

Har du målt det? Jeg kender ingen sikringer, som kan holde til x6 drift strøm i 2 min. Glødetråde og varmelegmer har normalt ikke x6 start strømme. Det er kun enheder med kondensator og spoler, som f.eks. strømforsyninger og motor. Her var startstrømmen i max 1 sek.

En startstrøm som var i 2 min. vil normal skulle angives på produktet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Nej, men det har producenten.

Enig, men nu skriver jeg ikke at de kører med fuld startstrøm i 2 minutter, men at der går op til 2 minutter før forbruget er nede på de 2w.

Hvad er det for telestater?

Jeg vil stadigvæk fastholde at op til 2 min. skal angives sammen med normal drift effekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, tinnituz skrev:

De telestater jeg vil bruger er disse 

https://www.neotherm.dk/da-dk/futura-autoflow-aktuator-24-v-466556950?returnurl=%2fda-dk%2fsearch%3fq%3dtelestat

De bruger "kun" 0.5 W i drift. Måske det er de "forkerte" telestarter :)
en flere steder skriver de at startstrømmen er ca 6 større og op til 2 min :)

Om de er forkerte ved jeg ikke, men det er ikke klassiske telestater med et varmelegme, som opvarmer voks. De klassiske er enten åbne eller lukkede. Disse har en lille stepmotor indbygget, og er designet til at sikre en bestemt afkøling af vandet i varme kredsen. Hvordan man styre temperaturen i varme kredsen ved jeg ikke, da disse funger som gammeldags returvejs termostater, som lukker når temperaturen på returvandet bliver for høj, ligegyldigt hvor varmt der var i rummet. Moderne varmeanlæg virker ved at man reguler temperaturen på fremløbs vandet alt efter hvor varmt der er i rummet.

Hvis de fantes i en udgave med et 0-10V styresignal, vil jeg helt klart være interesseret, men denne variant vil jeg personligt ikke bruge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Lars1 skrev:

Om de er forkerte ved jeg ikke, men det er ikke klassiske telestater med et varmelegme, som opvarmer voks. De klassiske er enten åbne eller lukkede. Disse har en lille stepmotor indbygget, og er designet til at sikre en bestemt afkøling af vandet i varme kredsen. Hvordan man styre temperaturen i varme kredsen ved jeg ikke, da disse funger som gammeldags returvejs termostater, som lukker når temperaturen på returvandet bliver for høj, ligegyldigt hvor varmt der var i rummet. Moderne varmeanlæg virker ved at man reguler temperaturen på fremløbs vandet alt efter hvor varmt der er i rummet.

Hvis de fantes i en udgave med et 0-20ma styresignal, vil jeg helt klart være interesseret, men denne variant vil jeg personligt ikke bruge.

Morderne? mit er helt nyt?  

Disse lukker ikke, de sørger for at flowet sikre den korrekte nedkøling, flow stilles normal ved indkøring af anlægget. derfor skal en klassiske telestat blot åbne fordi flowet er forud indstillet. 

"varmen" er jo tempereret i din blandesløjfe, 



 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Lars1 skrev:

Hvad er det for telestater?

Watts 22C,.

Jeg havde kontakt til leverandørerne, men fik kun svar fra watts.

Da virkemåden er den samme, tænker jeg ikke der er meget forskel imellem de forskellige producenter.

Som det fremgår af kurven, så begynder forbruget at falde efter ca. 30 sekunder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, tinnituz skrev:

Morderne? mit er helt nyt?  

Disse lukker ikke, de sørger for at flowet sikre den korrekte nedkøling, flow stilles normal ved indkøring af anlægget. derfor skal en klassiske telestat blot åbne fordi flowet er forud indstillet. 

"varmen" er jo tempereret i din blandesløjfe,

Som jeg skriver er de beregnet til at sikre afkøling af vandet i varmekredsen. Hvis du har 6 rum på samme blandesløjfe vil du ikke være i stand til at styre temperaturen individuelt i de 6 rum med disse akturator. Det vil du med klassiske telestater.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Watts 22C,.

Jeg havde kontakt til leverandørerne, men fik kun svar fra watts.

Da virkemåden er den samme, tænker jeg ikke der er meget forskel imellem de forskellige producenter.

Som det fremgår af kurven, så begynder forbruget at falde efter ca. 30 sekunder.

Det vil alligevel undre mig meget hvis dette gælder for alle telestater. Jeg har 6 i min installation, og hvis de du skriver passer, så skulle de trække omkring 100W i 30 sec. hver 14 dag her i sommer perioden, hvor de alene bliver motioneret for at sikre at ventilerne ikke sætter sig fast. Med 2 IHC controller, 20 I/O moduler og 5 røg sensor, tvivler jeg på at 1 72W strømforsyning vil kunne klare dette, hvilket den har gjort fint i over 10 år nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lars1 skrev:

Som jeg skriver er de beregnet til at sikre afkøling af vandet i varmekredsen. Hvis du har 6 rum på samme blandesløjfe vil du ikke være i stand til at styre temperaturen individuelt i de 6 rum med disse akturator. Det vil du med klassiske telestater.

Hvorfor kan ikke ikke styre det individuelt, det må du simplehen forklare? 
Fremløb til alle rum er den samme, der sidder en temp.føler i hvert rum som aktivere telestaterne ?

Et mindre rum kræv mindre antal liter i timen end et større for at varme op, det er dette disse gør?

Almindelige telestater har forud indstillet flowet,  så mindre rum har en fast antal liter i timen. 

Det vil medføre at hvis rummet er meget koldt vil den hæve flowet så vandet kun afkøles 7 gr. og hvis rummet er tæt på den ønskede temperatur sænker den flowet 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg har 6 i min installation, og hvis de du skriver passer, så skulle de trække omkring 100W i 30 sec. hver 14 dag her i sommer perioden, hvor de alene bliver motioneret for at sikre at ventilerne ikke sætter sig fast.

Jeg har lige et sidespørgsmål til dette. 
Hvordan ser du hvornår dine telestater bliver motioneret? I følge FB skulle den gøre det automatisk. Men jeg synes ikke jeg har set det på noget tidspunkt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for alle jeres svar, omend jeg stadig er lidt i tvivl. 

Skal jeg købe nye/flere strømforsyninger til telestaterne, eller kan min 72W klare det? Jeg syntes ikke jeg kan finde nogen til 100 kr. evt. et link?

Hvis jeg går ud fra tallene fra MesterSven skulle jeg godt kunne køre 2 på et output men de 4 går ikke?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg har lige et sidespørgsmål til dette. 
Hvordan ser du hvornår dine telestater bliver motioneret? I følge FB skulle den gøre det automatisk. Men jeg synes ikke jeg har set det på noget tidspunkt. 

Jeg bruger ikke LK's varmestyrings FB's, men mon ikke den er sat til at gøre det om nattet, såfremt den ikke har været brugt i f.eks. 14 dage.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Der kan max. trækkes de 500mA og afsættes 12w uanset hvor fed/tyk en kortslutning du laver på udgangen.

Dette er jf. LKs support ikke korrekt. Udgangene er ikke overstrømsbeskyttet.

 

8 timer siden, Freak skrev:

Tak for alle jeres svar, omend jeg stadig er lidt i tvivl. 

Det er der ikke noget at sige til, svarene blæser jo lidt i hver sin retning.

Når hver udgang max. må belastes med 500mA skal du selvfølgelig holde dig under dette.

Uanset om du påtænker at sætte flere telestater på én udgang eller ej, skal du kende dine telestaters faktuelle forbrug. Hvilket kan blive en udfordring. Derfor "gætter" de fleste sig frem, jeg regner med 260mA i startstrøm. Om det er den bedste værdi skal jeg ikke gøre mig til dommer over, men det har aldrig givet problemer for kunderne.

Dernæst skal du vurdere hvor mange telestater der max skal åbnes samtidigt, sikkert alle 23 på den første kolde efterårsdag eller ved test.

Nu kender du dit max. strømforbrug og kan vurdere om der skal flere strømforsyninger til, eller om programmet skal begrænse forbruget ved kun at åben for det antal telestater der er strøm til.

Husk også at indregne øvrige komponenter og dioder i din strømberegning, mener der ligger et excel ark under downloads du kan bruge.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg bruger ikke LK's varmestyrings FB's, men mon ikke den er sat til at gøre det om nattet, såfremt den ikke har været brugt i f.eks. 14 dage.

Den står default til 7 dage, (det gør den i min FB). Men som sagt så har jeg aldrig set den starte eller køre. 
Hvis det er en smule effektivt lavet (nu vi snakker om strømforbrug), så burde den jo være intelligent nok til, at ikke motionere alle telestater på een gang. Men det er hulens svært at se, når det ikke rigtig er synlig nogen steder. @Henning Pedersen eller @Lars Jacobsen Ved i noget om dette?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er ikke 100% sikker, er lige ved at lave statusudlæsning af varmestyringen til LKs app til iPhone. :P

status.thumb.png.a706f08872601cd64a0730eaea38d35b.png

Men hvis jeg ikke husker meget forkert så tester LKs fb både på dage og tidspunktet, hvilket minimerer risikoen for samtidig motionering af flere telestater samtidigt.

Du kan også starte motioneringen centralt .

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

4. indgang på i 5.2.01.h er "Indgang for start af ventilmotion". Den er tænkt til åbning af ventiler når pumpen motioneres, men du kan jo bruge et tryk.

Ahh okay det kan jeg godt se. Men vil det ikke resultere i, at alle telestater starter?

Det jeg egentlig leder efter, det er en måde at se, at controlleren har kørt telestat motioneringen, eller den er i gang. Det er kun fordi jeg ikke har set det endnu, og så kan jeg måske godt have min tvivl, om den nu har "husket" det. 
Jeg tænker også om det er muligt at fange den, så jeg kan logge den i OpenHab. Men jeg synes ikke jeg kan finde den mulighed nogensteder i Fbén, altså andet end som indgang, som du siger. Der er en udgang for, at "test er i gang", men ikke motionering. Det er lidt skidt, da det er en melding jeg synes man godt kunne bruge. 

Læser man teksten, så vises det med dioderne på et 6-tast tryk med dioder, (de tænder nede fra og op). Men det er dælme lang tid at sidde og glo på dioder i op til 7 dage :wacko: 
Jeg kan selvfølgelig sætte intervallet ned. Men det havde nu været smartere, om der var en decideret udgang for "motionering er i gang" eller noget i den stil. Måske det skyldes, at telestaterne netop ikke motioneres samtidig. Men derfor kunne det være rart med en "notifikation"  fra "hoved" varme blokken.

Nu sad jeg lige og kiggede på Fb 5.2.05.c (varmestyring - avanceret), som jeg bruger i alle rum. Jeg kan selvfølgelig fange den på telestaten, specielt her i disse dage, så er det næppe pga temperaturen, hvis telestaten åbner. Så er der endnu en grund til at lave en nye rule i OpenHab :D 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok