Hop til indhold
  • 0

Varmestyring.


Kenn Albrechtsen
 Share

Spørgsmål

21 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

IHCRemote og IHCTablet virker ikke på en 6.1 kontroller hvis iPhone eller iPad er opgraderet til seneste FW. 

Løsningen KAN være at bruge Firmwareloder 1.33 til at lægge en nyerer FW i kontrolleren - det kan dog gå galt, med tab af kontroller til følge. 

Det bedste vil helt klart være at opgradere kundens kontroller til en 3er. Hvilket på sigt også vil give kunden andre fordele. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

IHCremote findes til Android og koster 199,-. Men pas på, den har fået massiv kritik. 
Jeg har ikke selv prøvet den til Android. Jeg bruger den til IOS (iPhone).

En lille billig Android tablet til 4-500 kroner, IHCremote til Android til 199,- Så burde den ged være barberet. (Forudsat at Lk har fået fixet de massive problemer der efter brugeranmeldelserne er med appén). 

Har man ikke mod på LK´s app så kunne OpenHab være en løsning. Men det kræver en rimelig viden om OpenHab.
Umiddelbart kan det gøres ret billigt: 
En Rpi3B+, strømforsyning til Rpién og SD kort til Rpién evt kasse.
OpenHab (og myopenhab cloud)
OpenHab appén.
Pris omkring 5-600,-
Internet forbindelse, eller bare lokal net. (uden internet = ingen myopenhab cloud).  

Med en rimelig grundviden om OpenHab2, items og sitemap, så kan programmeringen laves på en times tid, (mindre, hvis det kun er vameregulering), efter Openhab er sat op. 
Brugeren har dermed en god brugerflade i BasicUI (Web) og OpenHab appén, (mobil/tablet) som kan nåes lokalt og eksternt.   
Risikoen er minimal.
Skulle OpenHab gå ned, så funger IHC installationen stadigvæk som den altid har gjort. 
Går myopenhab cloud ned, så kører det stadigvæk lokalt. Men man kan ikke komme til OpenHab installationen udefra.

Så hvis man har modet, lysten og en smule viden, så er Openhab en klar vinder i det her. Med OpenHab kan jeg garantere massive fordele nu .-)

28 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Det bedste vil helt klart være at opgradere kundens kontroller til en 3er. Hvilket på sigt også vil give kunden andre fordele. 

 
Med al respekt Henning, så må jeg sige, jeg er dybt uenig. 
En udgift på +5500,- til en controller ver. 3, plus evt installation, der i hans nuværende situation ikke bidrager med noget nyt. Ja det løser det knas der er med Java. Men er det den pris værd?
Hvad en ver 3 controller evt giver at fordele ude i fremtiden, det tror jeg ikke der er mange der tør sætte penge på mere, (medmindre de ikke ved bedre). LK har simpelthen brændt for mange løfter af til, at de er troværdige. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
38 minutter siden, Kandersen skrev:

En udgift på +5500,- til en controller ver. 3, plus evt installation, der i hans nuværende situation ikke bidrager med noget nyt. Ja det løser det knas der er med Java. Men er det den pris værd?
Hvad en ver 3 controller evt giver at fordele ude i fremtiden, det tror jeg ikke der er mange der tør sætte penge på mere, (medmindre de ikke ved bedre). LK har simpelthen brændt for mange løfter af til, at de er troværdige. 

Det er jeg som sådan ikke uenige i, problemet er bare at alle løsninger med div. 3 parts komponenter heller ikke er super kunde venlige.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Kenn Albrechtsen skrev:

Hej.

Jeg har en kunde som har varmstyring, via sceneview. på controller HW6.1. Han er træt at at skulle stille på temperatur via en gammel pc med downgradet JAVA. Er der noget quick fix for at kunne komme til at stille på temperaturen, eller skal det eventuelt laves via openHAB. 

 

PFT. God sommer! :-)

I kunne læse tråden Java problemer igen igen igen. I den er der beskrevet workarounds så seneste Java version kan bringes til at virke med LK's serviceview etc. i de ældre firmware.

Ellers vil jeg gøre som Henning forslår. Opgrader til seneste firmware version via en ældre firmware loader. LK påstår at det kan skade controlleren, men mig bekendt er der endnu ingen som har oplevet dette, og advarslen fra LK kom samtidig med at de releasede Visual 3 controlleren.

Jeg har selv en HW 6.1 controller, og det er snart 1 år siden jeg opgraderede den til seneste firmware for en HW 6.2 controller. Jeg har ikke set problemer. Tværtimod er controlleren blevet mere stabil.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 13/7/2018 at 15:48 , Henning Pedersen skrev:

Det er jeg som sådan ikke uenige i, problemet er bare at alle løsninger med div. 3 parts komponenter heller ikke er super kunde venlige.

Til det formål som Kenn efterspørger, så kan man snildt bruge Openhab2 uden problemer. Problemerne med den løsning er først og fremmest at sætte sig ind i OpenHab2. Men har man styr på det, så kan han sagtens lave det super kundevenligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
30 minutter siden, Kandersen skrev:

Til det formål som Kenn efterspørger, så kan man snildt bruge Openhab2 uden problemer. Problemerne med den løsning er først og fremmest at sætte sig ind i OpenHab2. Men har man styr på det, så kan han sagtens lave det super kundevenligt.

Hvorfor gå over åen efter vand? Det problem som trådstarter beskriver, kan løses ved at rette Java konfigurationen på brugeren PC, eller starte sceneview via LK's java starter. Ingen grund til at spilde tid og penge på Openhab eller anden komplex integration, når alt hvad brguer spørger om er hvordan han kan bruge Sceneview uden at skulle starte sin gamle computer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Hvorfor gå over åen efter vand? Det problem som trådstarter beskriver, kan løses ved at rette Java konfigurationen på brugeren PC, eller starte sceneview via LK's java starter. Ingen grund til at spilde tid og penge på Openhab eller anden komplex integration, når alt hvad brguer spørger om er hvordan han kan bruge Sceneview uden at skulle starte sin gamle computer.

Nu var det i stedet for alternativet med at skifte controlleren, at jeg mente Openhab løsningen er langt bedre. Controlleren virker jo fint i sig selv. Det er softwaren og java som er problemet.

Hans problem bliver mig bekendt ikke løst når/hvis han konstant opdatere java, (hvilket han burde). Medmindre han skifter firmware, eller som Henning nævner, skifter controller. Java problemet vender jo konstant tilbage.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Kandersen skrev:

Nu var det i stedet for alternativet med at skifte controlleren, at jeg mente Openhab løsningen er langt bedre. Controlleren virker jo fint i sig selv. Det er softwaren og java som er problemet.

Hans problem bliver mig bekendt ikke løst når/hvis han konstant opdatere java, (hvilket han burde). Medmindre han skifter firmware, eller som Henning nævner, skifter controller. Java problemet vender jo konstant tilbage.

Der har ikke været nye Java problemer med de sidste 3 updates, og hvis man ellers følger Oracle's best practice for upgrade, så bliver workaroundsne ikke overskrevet når man opdater Java.

Bortset fra det, så er det lige gyldigt hvilket produkt du vælger. På et eller andet tidspunkt vil du stå med noget som ikke længere er supporteret med tidssvarende end user devices, medmindre du løbende opdater. OpenHab kræver også opdateringer ellers vil du løbe ind i samme problemer som med LK's manglende opdatering af krypterings algorithmer, som er årsagen til langt de fleste Java problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Lars1 skrev:

Der har ikke været nye Java problemer med de sidste 3 updates, og hvis man ellers følger Oracle's best practice for upgrade, så bliver workaroundsne ikke overskrevet når man opdater Java.

Der vil da være java problemer så længe det er den gamle (originale) firmware, eller?

 

7 timer siden, Lars1 skrev:

Bortset fra det, så er det lige gyldigt hvilket produkt du vælger. På et eller andet tidspunkt vil du stå med noget som ikke længere er supporteret med tidssvarende end user devices, medmindre du løbende opdater. OpenHab kræver også opdateringer ellers vil du løbe ind i samme problemer som med LK's manglende opdatering af krypterings algorithmer, som er årsagen til langt de fleste Java problemer.

Enig. Forskellen er, at LK er enerådig. Openhab er udviklet i open source projekt. Og jeg tvivler på de er lige så ineffektive som LK er og har været. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej.

Tak for alle besvarelser. Dejligt med hjælpsomhed! Jeg tog lige en laaaang aften her den anden dag og tyggede mig igennem det hele.

Ny kører der en temperatur styring med temp input og regulerings output. :-)

Men nu kommer tillægsspørgsmålet:

Hvis jeg cutter forbindelsen til min test IHC controller, får jeg ingen fejl. den kører bare videre som intet var sket. Kan man sætte en overvågning på?

Hvor tit skal OpenHAB opdateres?

 

 

Workaround med Java dur ikke. - Han vil kunne logge på fra alle computere i hustanden... Om han så gik ud og købte en ny imorgen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1. Hvad blev løsningen?
2. Hvilken forbindelse "cutter" du, og til hvad?
3. Hvis det er OpenHab løsningen, så er det simpelt nok at sætte en overvågning på. Men mangler lige svaret på pkt. 1. 
4. OpenHab skal som sådan ikke opdateres. Men som med alle andre OSér, (OpenHab er IKKE et OS), så bør man lige holde sig for øje, når der kommer nye opdateringer. OpenHab bygger på en Rasbian (Debian), som er Linux OS. Og den bør man holde lidt øje med, (ligesom på windows, hvor det dog foregår automatisk). Men det foregår IKKE automatisk på Linux, (man kan dog lave scripts til det, så vidt jeg er orienteret). 
Openhab kommer med relativ lange mellemrum med nye versioner (stable). Men det er oftest nye features, og ikke sikkerhedsmæssigt. Så her er det primært op til, hvor nørdede man er, eller hvor store ændringer der er i forhold til det resultat man vil have. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Kenn Albrechtsen skrev:

Workaround med Java dur ikke. - Han vil kunne logge på fra alle computere i hustanden... Om han så gik ud og købte en ny imorgen.

Så vil jeg forslå at du opgrader firmwaren i controllerens til seneste version for HW 6.2. Det er ikke supporteret af LK, og de påstår controlleren kan tage skade, men jeg kender flere som har opgraderet og ingen har endnu set problemer. Tværtimod. De har fået en langt mere stabil controller. Specielt hvis kunden har temp. sensor kan controlleren blive ustabil med firmware 2.7.220 hvis du bruger trejdeparts produkter som f.eks. openhab.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej.

1. Det bliver OpenHAB

2. Eksempelvis, hvis jeg hiver netværkstik ud af controlleren. Det er dog en test controller uden i/o moduler. Så får jeg ingen fejl.jeg ser stadigvæk temperaturen fra controlleren som er “offset” værdi. Det kunne være rart med nogle ### tegn.

3. Ja. Der må nok findes noget simpelt. Har du en retning, du kan pege mig i? ;-)

4. Bare openHAB kun skal have halvt så meget opmærksomhed som java workaround, og eventyrlige firmware opdateringer. Fortaleren er også selve app delen, som bliver den primære adgang til systemet. 

Lars1. Jeg prøver at teste med nyeste firmware for HW6.1

 

Tak for hjælpen alle!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

2. Du vil promte få en fejl i OpenHab loggen, hvis OpenHab (bindingen) mister forbindelsen til IHC controlleren. IHC controlleren er en "Thing", og den kan man lave overvågning via en rule. I den rule kan du sådan set alt, inkl sende en besked til din mobil/app, mail eller nærmest hvad som helst andet. 

3. Jeg skal selv have lavet sådan en rule en af dagene. Men det er ikke så svært, når man først får lært det grundlæggende i rules. Fx har jeg rules på alle min PIR´s, så jeg får sat en tid/dato for, hvornår de sidst triggede. Udover har jeg rules for, om mine trådløse z-wave/zigbee devices er online eller om de har mistet forbindelsen, (sker meget sjældent). Det er den sidste løsning som jeg også lige skal have lavet til IHC controlleren. Jeg har bare nedprioriteret det, fordi det er uhyre sjældent at forbindelsen ryger til cotrolleren, (den timer ud engang imellem, men decideret mister forbindelsen, det er aldrig sket). Men derfor skal der være en rule for det alligevel, for hvad nu hvis....

4. På den led synes jeg ikke OpenHab kræver den store opmærksomhed. Det er mere når man begynder at tænke i backup, og Linux kerner opdateringer. OpenHab er jo bare et program, ligesom alle andre programmer på fx en PC.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen.

Det har nu kørt siden sidst uden problemer. Dog er det lidt enkelte ting jeg gerne vil have styr på.

Danske tegn i Sitemap. Hvorfor må jeg ikke det. Har været i openhabian-config og sætte Language ligeledes i paper UI. Hvad gør jeg galt?

Anden ting til sitemaps, hvordan får jeg lov til at lave groups? Gerne et eksempel fra items og Sitemap. Kan ikke helt lure fidusen

pft.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Kenn Albrechtsen skrev:

Danske tegn i Sitemap. Hvorfor må jeg ikke det. Har været i openhabian-config og sætte Language ligeledes i paper UI. Hvad gør jeg galt?

Prøv lige at smid dit sitemap op her. Jeg har ingen problemer med danske tegn. Men dine items må ikke indeholde danske tegn. 
Et bud kan være, at dit sitemap ikke er UTF-8. Alle dokumenter skal være UTF-8. 
 

16 timer siden, Kenn Albrechtsen skrev:

Anden ting til sitemaps, hvordan får jeg lov til at lave groups? Gerne et eksempel fra items og Sitemap. Kan ikke helt lure fidusen

Det er faktisk rimelig simpelt. 
Ud fra din items, der definere du et gruppe med syntag (groupname). Fx:
Switch garage_bryggers_NV "Garage Tryk nederst venstre garageport" <WallSwitch> (gTryk)  {ihc=">[ON:53850:100]", autoupdate="false"}

Bemærk (gTryk). Dette er gruppen. Og den kan du bruge i de items du synes passer til gruppen, fx alle tryk. 

Så laver du en ny items der ser således ud:
Group gTryk "label-kald-det-hvad-du-vil, fx Alle Tryk"


I princippet bliver gruppen nu defineret som en items. 

I dit sitemap indsætter du så det nye items (som er gruppen), således:

sitemap:
                Text item=gTryk

Så vil den vise alle de items du har indsat (gTryk) i. 

Men Group er meget mere effektiv end det. Du kan nemlig også få den til at vise status på det som gruppen indeholder. Og du kan direkte styre en gruppe, (fx ON/OFF) fra en rule, ved at sende ON eller OFF til hele gruppen. (fx effektivt hvis du vil lave scener hvor flere lamper tænder/slukker på een gang). Det sidste har jeg ikke selv rodet så meget med endnu, men jeg kommer snart til det, da det er din simpleste måde at netop tænder flere lamper på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

 

Mange tak. Jeg prøver med kodning til UTF-8. Eller starter jeg forfra. :)

 

Når man så laver den kodning i den eksisterende ihc.items  som du skriver Group gTryk for at samle alle items`ne

Hvordan tildeler man så switch, slider, Temperatur osv. Som man normalt gør i Sitemap Så det kommer til at stå rigtigt i basisUI

Kan være det giver mening, når jeg kommer hjem bag skærmen. 

 

pft. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her er et sitemap hvor jeg har samlet nogle af mine grupper:

grupper.sitemap
 

sitemap grupper label="Gruppe sensorer"
{
    Frame label="Alle Temperature" {
        Group item=Temperatur label="Temperaturer [%.1f °C]"

    }

    Frame label="Temperatur alle værelser" {
        Group item=gTvaer label="Værelse Temperature [%.1f °C]"

    }

    Frame label="Telestater" {
        Group item=telestat label="Varme telestater"

    }


    Frame label="Fugt" {
        Group item=Fugtighed label="Rum Fugtighed [%.1f %%]"

    }
    Frame label="Batteri" {

        Group item=BatteriLevel label="Batteri level [%.1f %%]"

    }
    Frame label="Hue i Stuen" {

        Group item=HueStue label="Hue lamper i stuen"

    }
    Frame label="PIR opdateringer" {

        Group item=motion_stamp label="PIR opdateringer"


    }

    Frame label="Things ON_OFFLINE" {

        Group item=gOn_offline


    }

}

Og sådan her ser den ud i BasicUI:
 

gruppesitemap.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej.

Det lykkedes at lave noget der virker. Tak for hjælpen. Men... desværre har jeg nok ramt begrænsningen på min HW6.1 test controller. Den taber simpelthen forbindelsen til controlleren, så har opgraderet firmware til 2.8.4. hvor den stadigvæk taber forbindelsen, efter en halv til en hel dag. Selv når openHab er fjernet fra netværket, og den ikke pinger controlleren. kan jeg ikke komme i kontakt med den, før jeg har genstartet.

Er jeg slået tilbage, og bede kunden opgraderer fra sin hw6.1 til en V3

 

Kenn

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmm, umiddelbart vil jeg sige nej. Men det er underligt den taber forbindelsen så voldsomt som du giver udtryk for.
Jeg oplever det ind imellem, men kun i den ene retning. Dvs OpenHab modtager fint fra controlleren, men hvis der ikke har været aktivitet i den anden retning (fra openhab til controller) i et stykke tid, så kan jeg få en timeout lige så snart noget forsøger at manipulere med controlleren. Jeg har en z-wave PIR stående her på mit kontor til test, og hvergang den opfanger bevægelse så starter den en timer i IHC controlleren, (ligesom hvis det var en almindelige IHC PIR). Den får jeg som regel timeout på, når jeg ikke har været på kontoret i nogle timer. 
Oftest går det i sig selv med 2-3 timeouts forsøg, og ellers kan jeg "vække" den ved at sende en kommando afsted, (fx tænde et lys i IHC via OpenHab). 
Det er et problem som har været omtalt tidligere, og nogle har lavet en rule i openhab, hvor de med jævne mellemrum (fx hvert kvarter) sende en commando afsted. Det holder som regel forbindelsen oppe. Jeg har ikke selv afprøvet dette, simpelthen fordi problemet ikke har været stort nok, endnu ;)

Hvad står timeout til i IHC bindingen i Openhab? Det kan hjælpe at sætte den op til fx 8000. Jeg mener den default står til 5000.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok