Hop til indhold
  • 0

Valg af GU10 LED pære - dæmpbar


Coralreef
 Share

Spørgsmål

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
18 timer siden, Torben32 skrev:

Der er rivende udvikling indenfor LED pærer.

Så jeg synes faktisk at spørgsmålet er relevant. Og det ville være rart med friske LED erfaringer.

Er helt enig i der sker en rivende udvikling, men når man ved det er man sikkert ven med Google og alle forhandlerne, og så er det bare det undre mig at man ikke finder f.eks. denne (godt nok hele 5 måneder gamle) tråd og følger op, istedet for at stille det samme spørgsmål igen og igen.

Og hvad så til jul når det bliver mørkt og alle igen skal tænde lys/lamper. Skal vi så have endnu en tråd.....for der må da være sket en rivende udvikling her hen over sommeren.... (undskyld min sarkasme).

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 10/7/2018 at 21:12 , Torben32 skrev:

Der er rivende udvikling indenfor LED pærer.

Siden hvornår? (reelt spørgsmål, da udsagnet er lidt tvetydigt).

Jeg synes fx ikke der er sket den synderlige store udvikling inde for LED det sidste år. Ja firmaerne har fået lavet nye pærer, ligesom de alle dage har gjort. Men hvad der reelt er udviklet, det synes jeg er langt mere sparsomt. Fx ser man stadigvæk et massivt markedet for LED med forholdsvis lave Ra værdier (85), hvilket kan undre, når det for +5 år siden kom frem, at Ra værdien er af stor betydning for LED´s evne til at gengive de korrekte farver. Hvis der var sket en rivende udvikling, så havde jeg forventet langt flere LEDér med Ra værdier over 90, og måske endda over 95. Men det er stadigvæk det samme billede. Og så er de mærkbart langt dyrere, stadigvæk.

Mht dæmpbare LED, der synes jeg også det i store træk er præcis det samme som for 1½ år siden, da jeg begyndte at have stor fokus på LEDére. Men her er problemerne også langt større, fordi en dæmpbar LED er afhængig af driver og/eller elektronik og ikke mindst selve dæmperen.
Lige præcis det sidste, dæmperen, der har vi bare ikke set nogen som helst udvikling fra LK/Schneider i forbindelse med IHC installationen. Det er ø80 lampeudtag, (som vist kom på markedet for snart en del år siden (4-5 år) eller intet. En UNI400 dæmper kan i nogle tilfælde bruges, men er bestemt ikke særligt velegnet, da den er meget afhængig af LED kilden. 

Vender man øjet mod andre markeder end IHC, så har der/er der til gengæld en rivende udvikling på dæmperne, ikke mindst i forbindelse med andre trådløse standarder, fx Z-wave og Zigbee. Så min opfattelse er, at det er ikke den store kunst at lave en dæmper, sågar med energy/power visning, som er yderst brugbar, hvis man vil have fokus på strømforbruget. Det er bare ikke til vores IHC installationer vi ser den form for udvikling, desværre. 

Det betyder desværre også, for os, at uanset hvor meget eller lidt udvikling der er/kommer i LED kilderne, så står vi med IHC, stadigvæk med nogle grundlæggende problemer, og kan i mange tilfælde ikke bruge det til noget som helst, ordenligt.
Det betyder ikke at man ikke kan bruge LEDére i IHC installationer med fx ø80 eller UNI dæmpere. Men det betyder at vi ikke altid kan udnytte potentialet i den LED vi vælger. Fx ikke kunne dæmpe nok, eller vi kan få problemer med at LEDérne blinker.
Er det LED uden dæmp, så er virkeligheden langt nemmere, fordi det udelukkende er kravet til LED kilden som er afgørende. Men hvem gider egentlig at have lyskilder uden mulighed for dæmp i et "Smart Hjem" installation? Det kræver at man kan finde lige præcis den kilde man skal bruge til formålet med den rette lumen (Watt) og Ra værdi. Og så kommer man virkelig på en opgave med at sortere kilder fra. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Beklager manglende søgning, men feks kan man ikke søge på "led"(ved ikke om det er for få karakterer)…

Har fundet lidt tråde nu og læst op, men syntes stadig det er en jungle.

-o0o-

Pt. benytter jeg IKEA gu10, og syntes faktisk de er gode, MEN jeg er plaget af lidt brum/frekvensstøj fra dem som genere mig en del. Andre der oplever det kan jeg så spørge ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Freak skrev:

Jeg har lige sat 45 af disse op, dæmper dem med IHC/SA og Wireless IHC Ø80 lampeudtag

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-gu10/p/tilbud-5-x-philips-master-expertcolor-gu10-led-paere-5-5w 

Hvor meget kan de dæmpes?
Og hvad mener du med IHC/SA og wireless ø80 lampeudtag? Er det to forskellige dæmpere du har ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Hvor meget kan de dæmpes?
Og hvad mener du med IHC/SA og wireless ø80 lampeudtag? Er det to forskellige dæmpere du har ?

Ja har 2 "grupper" på IHC/SA en på 20 og en på 8. Så har jeg 2 på Ø80 dæmper, en på 8 og en på 9. De kan dæmpes temlig meget, kan evt. tage et billede.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 24/7/2018 at 13:48 , Freak skrev:

Jeg har lige sat 45 af disse op, dæmper dem med IHC/SA og Wireless IHC Ø80 lampeudtag

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-gu10/p/tilbud-5-x-philips-master-expertcolor-gu10-led-paere-5-5w 

Efter at have slåsset med at jeg ikke kunne dimme mine LED pærer købte jeg en stak af disse. Og selv med gamle tavledæmpere kører det som smør. Så kan kun anbefale disse når vi taler om dæmpning. Dog har de en svagt grønlig tone (jeg købte 3,9W 2700K), og den langhårede har brokket sig over at de er koldere end de andre LED's vi har.  Nogen som kan bekræfte den grønlige tone - måske der kan være en fejl i det batch jeg har fået fra? Købte dem her til en noget lavere pris end sådanne ting koster i Danmark: https://www.led-centrum.de/

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok