Hop til indhold
  • 0

Gigabit på 15 år gammel IHC Net installation?


Lene Skov Gerken
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har købt et 15 år gammelt hus med IHC Net.

Modulerne består af Patch P100 og Hub H100.

Jeg har naturligvis sat min egen gigabit switch ved siden af i stedet for HUB H100. Men jeg har stadig kun 100mbit.

Kan Patch P100 modulerne virkelig være en begrænsning på hastigheden? Jeg kan overhoved ikke finde nogen tekniske specifikationer på dem.

 

Jeg har prøvet at skrabe problemet helt ned:

Jeg har en 300mbit Internet-forbindelse.

Hvis jeg sætter en maskine direkte i routeren, så kan jeg sagtens hastighedsteste med 230+ mbit.

Hvis jeg går via Patch-modulet, uden noget andet udstyr imellem, så får jeg max. 90 mbit.

 

Hvad er mine muligheder? Bliver jeg nødt til at udskifte mine P100-moduler med et ikke-IHC patch panel?

Tak for hjælpen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hvis du har en standard IHC Net installation, så burde det ikke være noget problem at få Gbit på dine kablet. Med mindre der er snydt og kun trukket 1 kabel ud til 2 stik. Så ka du kun få 100mbit.. Det kræver at du lige løsner låget og kigger. Smid gerne et par billeder, så kan vi måske hjælpe med at kigge.. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

100 Mbit er til langt de fleste daglige formål fuldt tilfredsstillende. Teknologien ændre sig hele tiden - men prøv om du i praksis overhovedet vil mærke nogen forskel på du køber med ca. 100 Mbit. 

 

Ahhh betale for 300 og så leve med 100 i sin kabling .....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 hours ago, Martin Abildgaard said:

Hvis du har en standard IHC Net installation, så burde det ikke være noget problem at få Gbit på dine kablet. Med mindre der er snydt og kun trukket 1 kabel ud til 2 stik. Så ka du kun få 100mbit.. Det kræver at du lige løsner låget og kigger. Smid gerne et par billeder, så kan vi måske hjælpe med at kigge.. 

 

Billede er vedhæftet ovenfor. Der burde være eget kabel med 8 ledere til alle stik.

 

2 hours ago, Ulle said:

Dine kabler, udtag både i væg og panel kan godt køre 1000mb, dit problem er udelukkende H100 som sætter begrænsning.

Du får ikke 1000 gennem H100.

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97620_02.pdf

 

Jeg brug ikke H100. Både fordi det er HUB, og fordi det er 100 mbit.

 

1 hour ago, Ulle said:

Har selv samme løsning som du beskriver, og har sat min egen 1000 op ved siden af, og kører 300 uden problemer.

så det skulle kunne klare det med en standart inst. uden H100 som du også kører uden om.

Tak.

 

Tak for jeres svar. Nu satte jeg al udstyret tilbage på plads, og maskinen jeg brugte til at teste på, landede et andet sted i huset. Hvor jeg så kan konstatere, at den sagtens kan lave en hastighedstest på 300 mbit. Hey!

Nå, så må jeg jo indrømme, at Patch-modulerne måske alligevel ikke var en generel begrænsning. Hvilket jo selvfølgelig er dejligt!

Jeg var opmærksom på, hvad jeg brugte af kabler til min test. Og jeg havde udelukkende Patch-paneler - og naturligvis kabler - imellem mig og routeren. Så der var mindst muligt udstyr involveret. Og alligevel fik jeg aldrig mere end 90 mbit.

Så jeg tror, at jeg må afprøve lidt mere på forskellige vægudtag og med forskellig kabler, og se om jeg kan finde synderen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

100 Mbit er til langt de fleste daglige formål fuldt tilfredsstillende. Teknologien ændre sig hele tiden - men prøv om du i praksis overhovedet vil mærke nogen forskel på du køber med ca. 100 Mbit.

Hvis du kun har udstyr som er +10 år gammel, vil du ikke mærke forskel, men hvis du har en NAS box, som er mindre end 5 år gammel, så vil du mærke STOR forskel på om du køre 100Mbit eller 1Gbit.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Lene Skov Gerken skrev:

Tak for jeres svar. Nu satte jeg al udstyret tilbage på plads, og maskinen jeg brugte til at teste på, landede et andet sted i huset. Hvor jeg så kan konstatere, at den sagtens kan lave en hastighedstest på 300 mbit. Hey!

Nå, så må jeg jo indrømme, at Patch-modulerne måske alligevel ikke var en generel begrænsning. Hvilket jo selvfølgelig er dejligt!

Jeg var opmærksom på, hvad jeg brugte af kabler til min test. Og jeg havde udelukkende Patch-paneler - og naturligvis kabler - imellem mig og routeren. Så der var mindst muligt udstyr involveret. Og alligevel fik jeg aldrig mere end 90 mbit.

Så jeg tror, at jeg må afprøve lidt mere på forskellige vægudtag og med forskellig kabler, og se om jeg kan finde synderen.

Jeg kan ikke huske hvilke kabler LK brugte da de havde de gamle dinskinne patch moduler, som du har, men ganske ofte kan man køre noget der ligner 1Gbit på ældre installationer, som egentlig kun er godkendt til 100Mbit.

At du kun får 90/100Mbit i et af dine væg udtag kan skyldes en fejl i det væg udtag. Få evt. en elektriker som kender til netværk til at teste din installation. Det burde ikke koste mere end 1 time for en svend og en lærling, plus afgift til testudstyr. Hvis der er en montering fejl i et stik, bør de også kunne rette de inden for den time.

Hvis det kable du brugte til testen var et af LK's patch kabler, kan du risiker at have brugt et af deres specielle IHC NET Basic patch kabel, som kun har 4 leder og dermed kun understøtter 100Mbit.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars1 skrev:

Hvis du kun har udstyr som er +10 år gammel, vil du ikke mærke forskel, men hvis du har en NAS box, som er mindre end 5 år gammel, så vil du mærke STOR forskel på om du køre 100Mbit eller 1Gbit.

Og dog - jo teknisk set er det 10 gange hurtigere. Og naturligvis kan man mærke forskel - men i dagligdagen er det for de fleste uden betydning. Hvis du skal hente en fil ned tager det måske 5 sek på den ene og 0,5 sekund på den anden løsning. Men 2 timer at læse sig gennem informationen der er hentet. Så der spiller 4,5 sekunder ingen betydning. Man kan også nemt bruge 5 timer på at finde årsagen - og der skal så godt nok hentes meget data ned for at hente de 5 timer - der går der så bare er ligevægt. Så for de fleste private betyder det ikke det store. Selv store koncernen kører deres dataforbindelser på 1GBit forbindelser - så privat går det nok også for de fleste. Prøvede at sende mit Ihc program over en 1 GBit forbindelse og en 100 Mbit forbindelse og konklusionen var - der var ingen målbar forskel !

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

 Prøvede at sende mit Ihc program over en 1 GBit forbindelse og en 100 Mbit forbindelse og konklusionen var - der var ingen målbar forskel !

Det skyldes sikkert at IHC controlleren kun har et 100Mbit interface. Dette er i hvertfald tilfældet med HW 6.x controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Prøvede at sende mit Ihc program over en 1 GBit forbindelse og en 100 Mbit forbindelse og konklusionen var - der var ingen målbar forskel !

Som Lars1 skriver, så kører IHC controlleren 100mbit, (hvilket i øvrigt er alt rigeligt til den). Og når du tester et netværk, så bør du slet ikke tage en enhed som IHC controlleren til det, for du kan ikke se, hvornår data overførelsen er færdig. I øvrig er projektfilen ikke speciel stor, (10MB er nok rimelig normal). Dvs det bør tage ganske få sekunder, selv på 100mbit net. På Gigabit, burde det gå så hurtigt, så du nærmest slet ikke ser det.

Skal du virkelig teste netværket, så skal du teste med små OG meget store filer,. Og så skal du samtidig sikre dig, at enhederne du tester med, at de også kan modtage og gemme, samt sende data hurtig nok, så enhederne ikke bliver flaskehalsen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Som Lars1 skriver, så kører IHC controlleren 100mbit, (hvilket i øvrigt er alt rigeligt til den). Og når du tester et netværk, så bør du slet ikke tage en enhed som IHC controlleren til det, for du kan ikke se, hvornår data overførelsen er færdig. I øvrig er projektfilen ikke speciel stor, (10MB er nok rimelig normal). Dvs det bør tage ganske få sekunder, selv på 100mbit net. På Gigabit, burde det gå så hurtigt, så du nærmest slet ikke ser det.

Skal du virkelig teste netværket, så skal du teste med små OG meget store filer,. Og så skal du samtidig sikre dig, at enhederne du tester med, at de også kan modtage og gemme, samt sende data hurtig nok, så enhederne ikke bliver flaskehalsen. 

Præcis som jeg skrev dataoverførselstiden er så kort - i forhold til den tid det tager at skabe data. Det giver vel reelt mest mening at teste mod realistiske sata - er jo ikke som at teste mod syndfloden. Giver jo absolut nogen mening at bruge fx 5 timet på at undersøge hvorfor en fil man vil send hver 10 år - tager 5 min at overføre i stedet for 30 sek. Min pointe hvis man gerne vil spilde sin tid er der andet mere fornuftigt at spilde tiden på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 25/6/2018 at 00:49 , Lene Skov Gerken skrev:

Tak for jeres svar. Nu satte jeg al udstyret tilbage på plads, og maskinen jeg brugte til at teste på, landede et andet sted i huset. Hvor jeg så kan konstatere, at den sagtens kan lave en hastighedstest på 300 mbit. Hey!

Nå, så må jeg jo indrømme, at Patch-modulerne måske alligevel ikke var en generel begrænsning. Hvilket jo selvfølgelig er dejligt!

Jeg var opmærksom på, hvad jeg brugte af kabler til min test. Og jeg havde udelukkende Patch-paneler - og naturligvis kabler - imellem mig og routeren. Så der var mindst muligt udstyr involveret. Og alligevel fik jeg aldrig mere end 90 mbit.

Så jeg tror, at jeg må afprøve lidt mere på forskellige vægudtag og med forskellig kabler, og se om jeg kan finde synderen.

Enten misforstår jeg ovenstående, eller så er der noget som ikke er helt korrekt. 
De der patch paneler P100. Dem får du IKKE mere end 100mbit ud igennem, uanset hvor ledes du vender og drejer det.
Skal du over 100mbit, så skal du afmontere kablet som er trukket til værelset på Patch P100 og montere et RJ45 stik på det, hvorefter du skal sætte det i din egen switch, (som jeg forstår er en Gigabit switch). 

Hvis det er, som Ulle tidligere skriver, at der kan være "snydt" i dåsen i værelset, og man har splittet kablet op i to stik, så skal du ligeledes splitte det ad der, og samle kablet på ny, i eet stik.

Det er rent fysisk ikke muligt at kommer over 100mbit, medmindre ovenstående er gjort. Måler du over 200mbit når du har testet, så vil jeg sætte stor tvivl ved din måling, eller at installationen er som vist/skrevet. 

 

På 24/6/2018 at 18:05 , Lene Skov Gerken skrev:

Hvad er mine muligheder? Bliver jeg nødt til at udskifte mine P100-moduler med et ikke-IHC patch panel?

Jeg ville gøre det, uden den mindste tøven. De der P100 moduler, de hører oldtiden til. 
Men det kommer jo også an på, hvad du bruger. P100 panelerne gør, så vidt jeg forstår, at du kan trække TV og Radio med det rette splittekabel. Men hvis du ikke bruger det, så ville jeg slet ikke tøve med at lave installationen om, og flå de der P100 moduler ned, og udskifte dem med "ikke-aktive" patch-paneler ala:
https://www.av-cables.dk/patch-panel/skaermet-patch-panel-cat6a-sort-24-port.html hvis du kan montere den et passende sted. (linket er bare et eksempel jeg lige hurtigt fandt). 

Jeg synes ikke du skal affinde dig med 100mbit. Det er muligt du sidder i en situation nu, hvor 100mbit er rigeligt, men fremtiden kommer til at kalde på højere hastigheder, specielt hvis du gør dig tanker om at streame Ultra HD. (4K).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Præcis som jeg skrev dataoverførselstiden er så kort - i forhold til den tid det tager at skabe data. Det giver vel reelt mest mening at teste mod realistiske sata - er jo ikke som at teste mod syndfloden. Giver jo absolut nogen mening at bruge fx 5 timet på at undersøge hvorfor en fil man vil send hver 10 år - tager 5 min at overføre i stedet for 30 sek. Min pointe hvis man gerne vil spilde sin tid er der andet mere fornuftigt at spilde tiden på.

Altså, trådstarterens problem opfatter jeg som et generelt netværks problem, og ikke et problem som er specificeret til IHC controlleren. IHC controlleren bør aldrig kunne blive et problem, hvad netværket angår, medmindre man kommer under 10mbit. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Kandersen skrev:

Enten misforstår jeg ovenstående, eller så er der noget som ikke er helt korrekt. 
De der patch paneler P100. Dem får du IKKE mere end 100mbit ud igennem, uanset hvor ledes du vender og drejer det.
Skal du over 100mbit, så skal du afmontere kablet som er trukket til værelset på Patch P100 og montere et RJ45 stik på det, hvorefter du skal sætte det i din egen switch, (som jeg forstår er en Gigabit switch). 

Hvis det er, som Ulle tidligere skriver, at der kan være "snydt" i dåsen i værelset, og man har splittet kablet op i to stik, så skal du ligeledes splitte det ad der, og samle kablet på ny, i eet stik.

Det er rent fysisk ikke muligt at kommer over 100mbit, medmindre ovenstående er gjort. Måler du over 200mbit når du har testet, så vil jeg sætte stor tvivl ved din måling, eller at installationen er som vist/skrevet. 

 

Jeg ville gøre det, uden den mindste tøven. De der P100 moduler, de hører oldtiden til. 
Men det kommer jo også an på, hvad du bruger. P100 panelerne gør, så vidt jeg forstår, at du kan trække TV og Radio med det rette splittekabel. Men hvis du ikke bruger det, så ville jeg slet ikke tøve med at lave installationen om, og flå de der P100 moduler ned, og udskifte dem med "ikke-aktive" patch-paneler ala:
https://www.av-cables.dk/patch-panel/skaermet-patch-panel-cat6a-sort-24-port.html hvis du kan montere den et passende sted. (linket er bare et eksempel jeg lige hurtigt fandt). 

Jeg synes ikke du skal affinde dig med 100mbit. Det er muligt du sidder i en situation nu, hvor 100mbit er rigeligt, men fremtiden kommer til at kalde på højere hastigheder, specielt hvis du gør dig tanker om at streame Ultra HD. (4K).

De p100 moduler er bare patchpaneler. De har ikke noget aktivt. Så hvis udstyret i begge ender kan køre 1gb, og kablet er ok, så vil du få 1gb forbindelse

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Enten misforstår jeg ovenstående, eller så er der noget som ikke er helt korrekt. 
De der patch paneler P100. Dem får du IKKE mere end 100mbit ud igennem, uanset hvor ledes du vender og drejer det.

Som Martin skriver kan du sagtens køre noget der ligner 1Gbit i P100 patch panelerne, ligesom du kan i stort set alle andre CAT5 installationer. Såvidt jeg husker er de gamle P100 paneler også certificeret til antenne, hvilket vil sige 700MHz, og dermed er sandsynligheden for 1Gbit ret høj hvis ellers stik og kabler er iorden.

Grunden til at du ikke kan køre 1Gbit på IHC NET BASIC, er at der er fjernet 2 par fra det stik hvor du tilkobler din switch. Dette er ikke tilfældet med P100 patch modulerne. 100Mbit kræver kun par 1 og 2 aktive. 1Gbit kræver alle 4 paraktive.

1 time siden, Kandersen skrev:

Hvis det er, som Ulle tidligere skriver, at der kan være "snydt" i dåsen i værelset, og man har splittet kablet op i to stik, så skal du ligeledes splitte det ad der, og samle kablet på ny, i eet stik.

At der kun er 100Mbit tilrådighed på det stik trådstarter tested først skyldes nok mere at der er en fejl i stikket, hvilket ikke er unormalt for en 15 år gammel installation. En anden årsag kan være der er brugt et IHC NET BASIC patch kabel hvor kun par 1 og 2 er forbundet. Disse patch kabler fulgte oprindeligt med til TV/TLF/Ethernet splitter såvidt jeg husker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
55 minutter siden, Lars1 skrev:

At der kun er 100Mbit tilrådighed på det stik trådstarter tested først skyldes nok mere at der er en fejl i stikket, hvilket ikke er unormalt for en 15 år gammel installation. En anden årsag kan være der er brugt et IHC NET BASIC patch kabel hvor kun par 1 og 2 er forbundet. Disse patch kabler fulgte oprindeligt med til TV/TLF/Ethernet splitter såvidt jeg husker.

Enig. Men uden patchkabel så burde der så være fuld skrue igennem, forudsat at kablet er intakt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Enig. Men uden patchkabel så burde der så være fuld skrue igennem, forudsat at kablet er intakt. 

Hvordan vil du tilslutte noget til P100 patch moduler eller vægstik uden patch kabel?

Kablerne er somregl ok, men forbindelsen mellem kablerne og connectorne fejler sommetider med tiden. Det tager en elektriker 10 min. at rette sådan en fejl, og det kan ofte gøres uden materiale forbrug.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
53 minutter siden, Lars1 skrev:

Hvordan vil du tilslutte noget til P100 patch moduler eller vægstik uden patch kabel?

Kablerne er somregl ok, men forbindelsen mellem kablerne og connectorne fejler sommetider med tiden. Det tager en elektriker 10 min. at rette sådan en fejl, og det kan ofte gøres uden materiale forbrug.

Patch kabel skal der selvføligelig til. Og det skal komme direkte fra switch og ind i den aktulle port på P100 modulet. Ellers sker der ligesom ikke ret meget :)

Hvis der er fejl mellem connector (formoder det er Rj45 stikket du mener) og kabel, så kan det vel dårligt klares uden at skiftet stikket? Jeg har i hvert fald ikke tålmodighed til at rode med sådan noget, så jeg skifter altid stikket, hvis et kabel fejler. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Hvis der er fejl mellem connector (formoder det er Rj45 stikket du mener) og kabel, så kan det vel dårligt klares uden at skiftet stikket? Jeg har i hvert fald ikke tålmodighed til at rode med sådan noget, så jeg skifter altid stikket, hvis et kabel fejler. 

Stortset alle RJ45 connector for stive installations kabler kan pilles af kablet og sættes på igen. Det tager ikke meget længere tid end at skifte hele connectoren. Hvis connectoren sidder i et væg udtag, er det ikke sikkert at kablet er langt nok til at du kan klippe connectoren af, og så er der ingen tids forskel på om du piller connectoren af og sætter den på igen, eller om du skifter connectoren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har kun set dem som er "klemt" på og skære sig ind i kobberet. Jeg tvivler på at de kan "skære" ret meget mere end een gang. Men bevars, jeg har ikke forsøgt det. Er kablet for kort i den situation, så har elektrikeren være liiige en tand for sparsom.. Det er jo ikke flere meter vi snakker om men nærmere 2cm. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok