Hop til indhold
  • 0

Pir i badeværelset


Dami
 Share

Spørgsmål

Hej! 

Jeg vil gerne have udskiftet mit tryk på badeværelset med en Pir. 

Min første tanke var en FUGA Pir sensor (den runde), men da den skal monteres i dåse eller underlag er dette ikke en mulighed. 
Jeg er derfor "nødsaget" til at vælge OPUS 66 Pir (selvom den er grim!)

Jeg kan dog se, at denne kan fås i 2 forskellige modeller, men jeg har lidt svært ved at gennemskue hvilken en af dem jeg bør vælge. (Umiddelbart mener jeg, at jeg bør vælge den første, men er dog i tvivl).

Spørgsmålet er derfor, hvad er forskellen på disse to, og hvilken af dem bør jeg vælge ?
Findes der evt. andre Pir som er lidt kønnere, så kan monteres direkte på væg? 


OPUS 66 PIR INDSATS 24V 1024001204 5703302138390 507N0305 LK
https://www.yousave.dk/shop/opus-66-pir-4163p.html

og

OPUS 66 PIR SENSOR VÆG 180 FOR IHC 1024000768 5703302120739 507N0304 LK
https://www.yousave.dk/shop/opus-66-pir-370p.html

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

PIR i badeværelset behøver ikke nødvendigvis være med skumringsrelæ. 
Jeg har et udendørs skumringsrelæ siddende. Dette ene skumringsrelæ bestemmer alt lys indvending, uanset hvilket værelse/rum der er tale om, (der hvor jeg foreløbig bruger det, hvilket pt kun er to steder, fordi jeg har været for doven til at koble resten på). Ideen med at opsætte skumringsrelæ i alle rum er efter min mening ret overkill. Men det skal selvfølgelig komme an på prisen. Og så er det rimelig afgørende for, hvor meget dagslys der i forvejen kommer ind i rummet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Kandersen skrev:

PIR i badeværelset behøver ikke nødvendigvis være med skumringsrelæ. 
Jeg har et udendørs skumringsrelæ siddende. Dette ene skumringsrelæ bestemmer alt lys indvending, uanset hvilket værelse/rum der er tale om, (der hvor jeg foreløbig bruger det, hvilket pt kun er to steder, fordi jeg har været for doven til at koble resten på). Ideen med at opsætte skumringsrelæ i alle rum er efter min mening ret overkill. Men det skal selvfølgelig komme an på prisen. Og så er det rimelig afgørende for, hvor meget dagslys der i forvejen kommer ind i rummet. 

Jeg er bestemt enig langt hen af vejen. Men ny synes jeg ikke 40 kr. er dyrt for et skumringsanlæg - tværtimod. Men der kan være en del forskel på lysindfald på fx nordsiden og sydsiden af et hus. Men tænker heller ikke skumring i alle rum - men heller ikke alle rum det giver mening at lad lyset styre af pir. Men netop som du skriver og jeg skrev er det afgørende med mængden af dagslys. Er der ingen dagslys - så drop helt skumringsanlæg. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan udmærket godt følge Kandersen's forslag med et udendørs skumringrelæ, således at alle Pir tænder og slukker ved samme lysstyrke. Men på den anden side, så er merprisen for et  skumringsanlæg så lille, at det ingen betydning har. 

Der er tale om et relativ stort badeværelse med beliggehed mod nord/vest - med et centralt placeret vindue som giver pænt lys indfald. 

Min største forundring er dog, at Opus er de eneste som laver Pir som kan monteres direkte på væg (uden dåse/underlag). Men den er desværre på ingen måde køn :/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har et udendørs skumrings relæ der styrer mine pir.

Jeg synes at de store forskelle vi har på hvor meget lys vi har i rummene er irreterende i forhold til central pir styring.

Det er en lille detalje ,men det er for mig irreterende når lyset tænder inde  og det ikke føles "mørkt nok".

Og omvendt minimum ligeså irreterende  hvis der ikke kommer lys når man forventer det.

Jeg synes at udendørs skumingsrelæ ikke er "præcis " nok i vores hus. Men det kan sandsynligvis varierer.

iøvrigt du skal være opmærksom på at "pir skumringen" skal kables seperat. så PIRen kræver 4 ledere.

Det er muligvis bare mig ,men helt at erstatte trykket ,ville være rimeligt radikalt i min bog...

Vi kan ikke undvære tryk med central skumring.

det kræver i hvertfald at pir løsningen skal spille 110%..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, bozidar skrev:

Det er muligvis bare mig ,men helt at erstatte trykket ,ville være rimeligt radikalt i min bog...

Vi kan ikke undvære tryk med central skumring.

det kræver i hvertfald at pir løsningen skal spille 110%..

Hmm, det kan jeg ikke lide at du siger. 
Min tanke var netop at erstatte mit OPUS 66 tryk med pir'en fuldstændigt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Dami skrev:

Hmm, det kan jeg ikke lide at du siger. 
Min tanke var netop at erstatte mit OPUS 66 tryk med pir'en fuldstændigt. 

Selvom det ikke løser dit Opus problem, så begriber jeg heller ikke, hvorfor Lk ikke har lavet sådan en her, til 24volt/IHC installation:
https://www.yousave.dk/shop/lk-fuga-pir-1292p.html
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Om "man" skal anvende skumring fra hver PIR eller fra en central enhed er jo heldigvis ikke så aktuelt længer. LK har jo med lux & temp. sensoren givet os mulighed for fuldstændig frit at vælge lysniveau for hvert rum.  Dermed skal der kun anvendes én ledning til hele boligen.

Ja, men det betyder bare, at man skal have plads til 2 x 1-modul enheder, hvoraf den ene i øvrig skal sidde i 1.5 - 1.8m højde. Ellers løser det ikke PIR problemet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Om "man" skal anvende skumring fra hver PIR eller fra en central enhed er jo heldigvis ikke så aktuelt længer. LK har jo med lux & temp. sensoren givet os mulighed for fuldstændig frit at vælge lysniveau for hvert rum.  Dermed skal der kun anvendes én ledning til hele boligen.

Undskyld mit nybegynder spørgsmål ,men hvad mener du med  :Dermed skal der kun anvendes én ledning til hele boligen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
30 minutter siden, Dami skrev:

Hmm, det kan jeg ikke lide at du siger. 
Min tanke var netop at erstatte mit OPUS 66 tryk med pir'en fuldstændigt. 

Det burde være muligt ,men som minimum mener jeg du SKAL have decentral skumring.

Hvor elegant det fungerer i praksis ,mangler jeg at se, da jeg faktisk netop nu er i gang med lign projekt.

Hvor jeg har en forventning om at det skal fungere 99,9% uden tryk og lokal skumring.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
44 minutter siden, Kandersen skrev:

Selvom det ikke løser dit Opus problem, så begriber jeg heller ikke, hvorfor Lk ikke har lavet sådan en her, til 24volt/IHC installation:
https://www.yousave.dk/shop/lk-fuga-pir-1292p.html
 

Hvad er der i vejen med den her. https://www.yousave.dk/shop/lk-fuga-pir-368p.html

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
37 minutter siden, Kandersen skrev:

Ja, men det betyder bare, at man skal have plads til 2 x 1-modul enheder, hvoraf den ene i øvrig skal sidde i 1.5 - 1.8m højde. Ellers løser det ikke PIR problemet :)

Nu havde jeg faktisk tænkt at sensoren skulle side udenfor, ellers giver det heller ikke mening at anvende signalet til hele boligen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok