Hop til indhold
  • 0

Søger virkelig hjælp til en FB!


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Jeg har følgende udfordring jeg ikke kan løse - håber virkelig nogle kan hjælpe

Indgang 1 er en magnetkontakt 

Indgang 2 er en pir

 

Jeg vil gerne have det sådan at når magnetkontakten suttes (dvs går i ON) at der såfremt der ikke i 30 sekunder derefter kommet en puls fra indgang 2 - så skal jeg modtage en puls fra en FB, der kan bruges til at igangsætte en alarm.

 

Dvs er er indgang 1 ON og der KOMMER en puls fra indgang 2 inden for 30 sekunder - skal der IKKE komme en puls fra FB.

og hvis indgang 1 er ON og der IKKe kommer en puls fra indgang 2 indenfor for 30 sekuner - skal der KOMME en puls fra FB.

 

Er der nogle der kan gennemskue hvordan jeg lettest laver dette - meget gerne med et lille eksempel :-)

 

Håber virkelig på en hjælpende hånd :-) eller venlig sjæl :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
På 10/6/2018 at 19:53 , Peter Holm Larsen skrev:

Jeg har følgende udfordring jeg ikke kan løse - håber virkelig nogle kan hjælpe

Indgang 1 er en magnetkontakt 

Indgang 2 er en pir

 

Jeg vil gerne have det sådan at når magnetkontakten suttes (dvs går i ON) at der såfremt der ikke i 30 sekunder derefter kommet en puls fra indgang 2 - så skal jeg modtage en puls fra en FB, der kan bruges til at igangsætte en alarm.

 

Dvs er er indgang 1 ON og der KOMMER en puls fra indgang 2 inden for 30 sekunder - skal der IKKE komme en puls fra FB.

og hvis indgang 1 er ON og der IKKe kommer en puls fra indgang 2 indenfor for 30 sekuner - skal der KOMME en puls fra FB.

 

Er der nogle der kan gennemskue hvordan jeg lettest laver dette - meget gerne med et lille eksempel :-)

 

Håber virkelig på en hjælpende hånd :-) eller venlig sjæl :-)

 

Sådan... det tog 2min at lave... jeg har lavet både magnet og pir som NC da det er normalt for disse... jeg tænker du selv kan lure at ændre det i programmet, hvis de er NO

Peter-LarsenV1.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, BrianPedersen skrev:

Sådan... det tog 2min at lave... jeg har lavet både magnet og pir som NC da det er normalt for disse... jeg tænker du selv kan lure at ændre det i programmet, hvis de er NO

Peter-LarsenV1.vis

Tænk jeg har slet ikke forstået hvor let man kan lave sine egne blokke - jeg har lige lavet lidt videre - således at timer stopper, hvis magnetkontakten går fra ON til OFF inden for de 30 sekunder . Det var et super eksempel på programmering.

Vil du kigge om det jeg har lavet videre giver mening :-)

Når jeg nu har lavet denne FB kan jeg så gemme den i mine egne standarder, til brug løbende - og hvordan?

 

Alarm Peter IHC.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
35 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Tænk jeg har slet ikke forstået hvor let man kan lave sine egne blokke - jeg har lige lavet lidt videre - således at timer stopper, hvis magnetkontakten går fra ON til OFF inden for de 30 sekunder . Det var et super eksempel på programmering.

Vil du kigge om det jeg har lavet videre giver mening :-)

Når jeg nu har lavet denne FB kan jeg så gemme den i mine egne standarder, til brug løbende - og hvordan?

 

Alarm Peter IHC.vis

Det ser fint ud det du har lavet.. men gør dig selv en tjeneste, når du laver blokke selv, og tilføjer et nyt program, så dobbelt klik på programmet og navngiv den, du har tilføjet en der bare hedder program, kald den noget du genkender, så du kan se hvilket program der gør hvad, for når du skal rode i det om et halvt år, så kan du ikke huske en skid af hvad du har lavet, og så skal du igennem det hele for at gennemskue det..  men ja det er mega nemt at lave programmer, når man gennemskuer logikken.. 

Gemme den, er også nemt, højre klik på din blok, (ikke i edit mode) vælg gem, giv den et navn og klik gem, nu skulle du gerne havne i mappen hvor du kan se alle grupperne 01, 02, 03 osv, som standart blokkene ligger i.. lav en mappe der hedder "egne blokke" og gem den i den mappe, genstart Visual, og så skulle du gerne kunne vælge blokken fra listen.. 

Når du laver en blok, nu ved jeg ikke om det er for dig selv, eller en kunde... jeg laver mest for kunder, prøv at se den med andre øjne, det skal gerne være så den kollega der kommer næste gange kan gennemskue det... jeg bøvlede en del hos en kunde, hvor en kollega havde valgt at kalde et tryk for "ved seng" problemet var bare at sengen var blevet flyttet....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Tænk jeg har slet ikke forstået hvor let man kan lave sine egne blokke - jeg har lige lavet lidt videre - således at timer stopper, hvis magnetkontakten går fra ON til OFF inden for de 30 sekunder . Det var et super eksempel på programmering.

Jeg ved godt at det lyder kedeligt.....

men i manualen er der nogle rigtig gode sider hvor der er beskrevet hvordan man laver FB'er. Bla er der en opgave på at lave en indikering af hvornår et toilet skal have daglig rengøring og hovedrengøring basseret på nogle tællere der registrerer antal besøg. Det er også altid interessant at åbne nogle (af LK's) funktionsblokke andre har lavet og se hvordan de har løst opgaven.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg ved godt at det lyder kedeligt.....

men i manualen er der nogle rigtig gode sider hvor der er beskrevet hvordan man laver FB'er. Bla er der en opgave på at lave en indikering af hvornår et toilet skal have daglig rengøring og hovedrengøring basseret på nogle tællere der registrerer antal besøg. Det er også altid interessant at åbne nogle (af LK's) funktionsblokke andre har lavet og se hvordan de har løst opgaven.

Skide smart... det må jeg have implementeret hjemme...  jeg får faktisk med en plan om at jeg vil fræse en led skinne ned i dørtrinnet til wc, og så sættet et RGB bånd i... når døren er låst, lyser den rød, og når døren er låst op, lyser den grøn... det burde kunne fikses...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
28 minutter siden, BrianPedersen skrev:

Skide smart... det må jeg have implementeret hjemme...  jeg får faktisk med en plan om at jeg vil fræse en led skinne ned i dørtrinnet til wc, og så sættet et RGB bånd i... når døren er låst, lyser den rød, og når døren er låst op, lyser den grøn... det burde kunne fikses...

Så må du lige have min FB :D

Jeg lavede noget ekstra gejl til min FB. Den skulle jo gerne sende en mail til fruen når der skal gøres rent :P

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg ikke lige set din FB Bjarne men den der toilet rengøring FB den tæller vist kun.

Der skal monteres et webcam på tønden, en sensor til flygtige gasser og lidt andet gejl før den har en ordentlig WAF?

Ved ihverttilfælde at fruen her i huset gør dem rene (igen) efter meget få (af vores andres) besøg. Og her kunne hun så "sparre" en omgang eller "vinde" en ekstra tur ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Nu har jeg ikke lige set din FB Bjarne men den der toilet rengøring FB den tæller vist kun.

Der skal monteres et webcam på tønden, en sensor til flygtige gasser og lidt andet gejl før den har en ordentlig WAF?

Ved ihverttilfælde at fruen her i huset gør dem rene (igen) efter meget få (af vores andres) besøg. Og her kunne hun så "sparre" en omgang eller "vinde" en ekstra tur ;)

Hahaha :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hahaha :rolleyes:

 

4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Nu har jeg ikke lige set din FB Bjarne men den der toilet rengøring FB den tæller vist kun.

Der skal monteres et webcam på tønden, en sensor til flygtige gasser og lidt andet gejl før den har en ordentlig WAF?

Ved ihverttilfælde at fruen her i huset gør dem rene (igen) efter meget få (af vores andres) besøg. Og her kunne hun så "sparre" en omgang eller "vinde" en ekstra tur ;)

Fruen har gjort rent for andre i 11 år, så hun har en erhvervsskade på det punkt... det ville være mere rent at smøre en klemme på lokumsbrættet end det skærebræt der lige er kommer ud af opvaskeren.. klinisk afdeling på sygehuset ville være misundelige på vores lokum... så jeg behøve hvis ikke en FB til at fortælle hvornår der skal muges ud...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 minutter siden, BrianPedersen skrev:

 

Fruen har gjort rent for andre i 11 år, så hun har en erhvervsskade på det punkt... det ville være mere rent at smøre en klemme på lokumsbrættet end det skærebræt der lige er kommer ud af opvaskeren.. klinisk afdeling på sygehuset ville være misundelige på vores lokum... så jeg behøve hvis ikke en FB til at fortælle hvornår der skal muges ud...

ROLF :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Nu har jeg ikke lige set din FB Bjarne men den der toilet rengøring FB den tæller vist kun.

Der skal monteres et webcam på tønden, en sensor til flygtige gasser og lidt andet gejl før den har en ordentlig WAF?

Ved ihverttilfælde at fruen her i huset gør dem rene (igen) efter meget få (af vores andres) besøg. Og her kunne hun så "sparre" en omgang eller "vinde" en ekstra tur ;)

Var til et seminar sidste år, hvor Bots var det nye sort. Der var en af udviklerne der havde lavet således at han fik en chat-besked, hvergang der blev skyllet ud.. "Der er skyllet ud 4 gange i dag..." haha

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg ved godt at det lyder kedeligt.....

men i manualen er der nogle rigtig gode sider hvor der er beskrevet hvordan man laver FB'er. Bla er der en opgave på at lave en indikering af hvornår et toilet skal have daglig rengøring og hovedrengøring basseret på nogle tællere der registrerer antal besøg. Det er også altid interessant at åbne nogle (af LK's) funktionsblokke andre har lavet og se hvordan de har løst opgaven.

Det er bestemt ikke kedeligt  - ved godt det lyder nørdet - men har faktisk læst LK IHC Control 3.0 manualen fra ende til anden. Men synes faktisk ikke der er så mange gode eksempler - at det går noget. Og beskrivelsen af hvordan man selv laver blokke synes jeg ikke er så fyldestgørend.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Det er bestemt ikke kedeligt  - ved godt det lyder nørdet - men har faktisk læst LK IHC Control 3.0 manualen fra ende til anden. Men synes faktisk ikke der er så mange gode eksempler - at det går noget. Og beskrivelsen af hvordan man selv laver blokke synes jeg ikke er så fyldestgørend.

 

Nu har jeg ikke selv læst 3.0 manualen. Men den til Visual 2  beskriver det ret go. Og det er samme funktioner i den. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok