Hop til indhold
  • 0

SÅ er jeg tilbage...


BrianPedersen
 Share

Spørgsmål

Ja, så er tillader jeg mig lige at anmelde min tilbagekomst... græsset var ikke grønnere på den anden side....

Jeg valgte for et lille år siden at skrotte min IHC installation... det startede med at jeg søgte efter noget styring til noget RGB lys jeg har, som jeg kunne styre via IHC, her blev jeg anbefalet at kikke på Fibaro RGB controller til zwave, og købe en bruge zwave controller, og styre det den vej via openhab, her startede min fascination af zwave, jeg kunne købe en dimmer til 369kr i tyskland, som kunne autodetect belastningen, og virkede til stort set alt... det var jo to dimmere for en IHC, og man få nogle danske designede fuga tryk, med 4 tryk og 4 led, og de skulle bare have fase og nul, og så kunne man styre alt, selv lysstyrken på led´ene skide smart... det gav først lidt udfordringer med min første Fibaro controller, så jeg købte en Homey controller, og det lykkedes at få det hele til at virke, og ca 70% af huset blev skiftet til zwave, men efter nytår begyndte problemerne... hvis der var to tændinger på samme tryk, og man var for hurtig til at trykke når begge lamper skulle slukkes, så virkede det ikke, og der kunne gå 10sek før lyset slukkede, hvis det overhovedet kunne slukke, det kæmpede jeg en del med, hvilket også resulterede i at lyset på wc brændte uafbrudt i 5 dage før jeg fik det løst... alle værdier fra tryk og dæmper blev fint opdateret i controller, men det kom først til at virke efter en fabriks reset af trykket, i zwave forummet, var der mange der forsøgte at hjælpe med forskellige justeringer, og deaktivering af scener, men så bliver det bare lige pludselig for teknisk, det skal sgu bare virke... nu er jeg ikke teknikafskrækket, (er elektriker) men det her, var bare for meget... det endte så med en absolut sket ikke lovlig installation for at kunne tænde og slukke lyset på wc´et... jeg ved ikke helt hvad min konklusion blev, men de fuga tryk, var jeg ikke imponeret af... jeg har nu genoprettet min openhab, og sat en usb zwave i den, som jeg stadig styrer mig RGB lys fra, det betyder nemlig ikke alverden om det første tænder 4 sek. efter det har fået kommandoen, da det kun er ambient lys på trapper, og det virker tilgengæld fint, og så har jeg fået nogle radiator termostater, som kan styres på termostaten, så de egentlig kan køre stand alone, men opdateret værdier til openhab, så jeg kan bruge dem til habpanel...

Nu er stort set alt lys tilbage på IHC... kan dog godt mærke at efter et års pause med IHC, så er jeg blevet lidt rusten... det tog lige to forsøg at få en dimmer til at virke... men jeg skal nok få det hele gravet frem igen....

som et andet medlem herinde sagde til mig.... "så er det prøvet" og ganske rigtigt.. og det var ikke en succes.. 

så kan det godt være at IHC hænger lidt hegnet udviklingsmæssigt. men det virker.... og det kan bare nogle ting som zwave ikke kan......

Ser frem til igen at deltage aktivt i dette forum...  

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
24 minutter siden, Kandersen skrev:

Velkommen tilbage.. 
Fik du nogensinde undersøgt årsagen til problemet, eller skrottede du det bare?

Tak...

både og... så vidt jeg kunne forstå, så er zwave en meget lille og langsom protokol, der ikke kan overføre så store data mængder, bla. Et fix som flere foreslog var at slå nogle scene notifikationer fra, som skulle gøre det mere stabil... men i min optik, skal noget ikke sælges hvis ikke det er stabil og virker 100% nu er zwave jo ikke noget der som sådan henvender sig til elinstallatør / elektriker, men mere til private, dermed sagt burde jeg have en forudsætning for af få til til at spille, men det har bare ikke lige været muligt...

bla, jeg havde to tryk, hvor jeg havde lavet en korrespondance, det laver man ved at associere er tryk til det andet tryk, og kommandoer udføres i den rækkefølge man angiver associationerne i, det vil så sige at trykkene snakker direkte sammen (fungerer uden controlleren) og så sender de som det sidste en opdatering til controlleren, så den kender status, men når jeg trykkede, kunne der gå 3-5 sek før nr to tryk tændte... så vil man jo associere lampen først for at få hurtig lys... men hvis man så kun tænder lyset for at gå ned af trappen, så tænder lyset når jeg er nået halvt ned af trappen, så kan jeg ikke slukke det nede, så tramper jeg arrigt op af trappen igen, for at slukke lyset, så kan du nok selv gætte resten af forløbet... det holder ikke i længden... og fruen var også begyndt at brokke sig, og der skal ellers normalt meget til, og tøsen på 8, som ellers er mit lille tek-geni, som er den eneste her i huset der ved hvad alle knapper er til, brokker sig også, og når der så er to kvinder mod en, så skal der ske noget...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det undre mig du siger at zwave er meget langsom protokol. Det er den egentlig ikke. Den er baseret op at aktivere ud fra hændelser. Dvs det er temmelig små mængder data man skal sende/modtage, (bortset fra hvis det er en Security enhed, så kan den godt være langsom, men det er så også en enhed, som ikke har funktioner der skal være hurtige på den måde)..

Når du så nævner tryk, så kan jeg slet ikke få det til at hænge sammen. Tryk er så minimalt mængde data som nærmest overhovedet kan sendes, så det burde bare spille. Jeg kan godt mistænke at det er noget med trykkene, evt fordi du har grupperet dem, fremfor at lade dem snakke sammen igennem controlleren. (det er ihvertfald en mulighed vil jeg tro). 
Jeg er lidt overrasket over, at du røg ind i lige præcis de problemer, som efter min mening nærmest er grund ideen og burde være voldsomt gennemtestet.

Den største hurdle jeg indtil nu har haft med z-wave, det er at lave include på enheder.. Og endnu værre, at skulle exclude dem igen. Det kan simpelthen rive håret af en skaldede. Men når de først er "inde", så synes jeg faktisk det spiller rimeligt.. Okay, nogle af produkterne er decideret skod produkter, der slet ikke burde sælges. Men som udgangspunkt synes jeg de spiller, og gør det ret godt, taget prisen i betragtning. 
Det skal dertil lige siges, at mine foreløbige forsøg har primært ligger med produkter i den lave ende, mht pris og kvalitet. Det gør ikke så meget for mig, da jeg stadigvæk forsøger mig frem. Men overordnet set, så er jeg faktisk rimelig tilfreds.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er lidt overrasket over at se dig tilbage her igen Brian. Virkede ellers som om du havde knækket koden.

Jeg har haft lignede oplevelse af den Fuga enhed, og min kone var slet ikke tilfreds med 3 sek delay fra tryg til tændt lys.

Er heller ikke ekspert i Z-Wave, men det krævede alt for meget.  Det er endda en Z-Wave Plus enhed...

Idag er den taget ud af drif, og skiftet ud med IHC tryk.

IHC -> Domoticz (kunne stå OpenHab her) -> HUE.

Den tænder og slukker med det samme!

Meget tilfreds!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke selv erfaring med de der fuga z-wave kontakter. Men det kunne være sjovt at prøve en enkelt for at se, hvor problemet i virkeligheden er.
Så hvis i ikke har smidt det hele til storskrald, så er jeg villig til at bore lidt i det :) 

Jeg har Xiaomy (Zigbee) kontakt/tryk. Jeg har flere Z-wave enheder, (PIRs) som i princippet også er kontakter. Og de reagere alle promte. Derudover har jeg Z-wave temperatur og fugt sensorer, men de kan ikke sammenlignes i det her tilfælde, da de ikke har behov for at sende kommando på samme måde som et tryk.

Btw.. Jeg har også et IHC Wireless ø80 dimmer, som er meget langsom om at tænde lyset på IHC tryk (2-3 sekunder)  - Jeg har ikke fundet årsagen. Men det er kun det ene lampeudtag ud af 8, som lider af dette.   

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg har ikke selv erfaring med de der fuga z-wave kontakter. Men det kunne være sjovt at prøve en enkelt for at se, hvor problemet i virkeligheden er.
Så hvis i ikke har smidt det hele til storskrald, så er jeg villig til at bore lidt i det :) 

Jeg har Xiaomy (Zigbee) kontakt/tryk. Jeg har flere Z-wave enheder, (PIRs) som i princippet også er kontakter. Og de reagere alle promte. Derudover har jeg Z-wave temperatur og fugt sensorer, men de kan ikke sammenlignes i det her tilfælde, da de ikke har behov for at sende kommando på samme måde som et tryk.

Btw.. Jeg har også et IHC Wireless ø80 dimmer, som er meget langsom om at tænde lyset på IHC tryk (2-3 sekunder)  - Jeg har ikke fundet årsagen. Men det er kun det ene lampeudtag ud af 8, som lider af dette.   

Hvis jeg ikke får dem solgt... (det er ikke dem der går som varmt brød,,) så er jeg villig til at udlåne en til dig du kan lege med..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lachris skrev:

Er lidt overrasket over at se dig tilbage her igen Brian. Virkede ellers som om du havde knækket koden.

Jeg har haft lignede oplevelse af den Fuga enhed, og min kone var slet ikke tilfreds med 3 sek delay fra tryg til tændt lys.

Er heller ikke ekspert i Z-Wave, men det krævede alt for meget.  Det er endda en Z-Wave Plus enhed...

Idag er den taget ud af drif, og skiftet ud med IHC tryk.

IHC -> Domoticz (kunne stå OpenHab her) -> HUE.

Den tænder og slukker med det samme!

Meget tilfreds!

 

det virkede også perfekt i en periode... det var bare lidt for kort en periode....

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok