Hop til indhold
  • 0

SMS besked


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Er det muligt at sætte Visual 2 eller 3 op, således at den sender SMS beskeder i tilfælde at en given hændelse indtræder fx som følge af en lækagemåler trækker en indgangssignal.

Hvad kræver det - fx. SMS moden og hvor mange SMS-er kan det afsende og kan det sende med forskellige beskeder. Har selv et gammel SMS modem, det kan sende 2 beskeder, afhængig af hvilken indgang der forbindes på SMS modulet. 

Men kunne være interesseret i nogle flere muligheder for forskellige beskeder, afhængig af hændelser.

Kan IHC SMS modem, det - fx. sende 10 forskellige beskeder, fx. lækage, bevægelse, besked mangnetkontakter brydes, eller udgange eller indgange aktiveres?

Og hvor mange forskellige indgangssignaler kan modemet håndtere?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, Torben32 skrev:

Vær opmærksom på at gsm modem kun er 2g. Så du skal bruge et teleselskab der understøtter 2g. 3 kan ikke bruges.

Hmm, 2g er mig bekendt en meget uddøende race. Kan ikke huske præcis hvornår det skal udgå, men bliver nok i forbindelse med lanceringen af 5G, som er tæt på trapperne. Det er lidt skidt hvis ikke LK laver en opdatering til 4G eller 5G. (3G ryger også, bare senere). Alternativ dør LK´s GSM modul jo helt.

https://www.business.dk/digital/nu-lukkes-gsm-mobilnettet-ogsaa-i-europa
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så vidt jeg husker, så er 3G både til tale, sms og data. Derfor bruges der som minimum efterhånden kun 3G til alt. 
4G er først kommet med tale inde for de sidste par år. Før det så var den brugt til sms og data. 

At 2G overhovedet lever i dag, det skyldes primært en "fall-back" når dækningen ikke er god nok. 2G er tale og sms, men ikke data, og vistnok heller ikke mms.
TDC (Yousee) har vist fjernet deres 2G eller så sker det senere i år. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 7/6/2018 at 11:45 , Torben32 skrev:

Jeg får i hvert fald en problem hvis 2g lukkes ned uden at der kommer et nyt modem.

Det tror jeg du skal regne med, inden for nok maks 1 år. Prøv at hør hvad LK mener om det?

EDIT. Der må også være en del ældre alarm installationer som har eller får problemer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når jeg googler nedlæggelse af 2g i DK, er der ikke noget der tyder på snarlig nedlæggelse.

Men man ved aldrig. Nokias nylancering af 3110 er kommet i en 3G udgave. Måske mest for at kunne bruges af alle teleselskaber. Men også for at undgå bøvl, når 2g lukker og tusindvis af telefoner holder op med at virke.

I hvert fald ville det klæde LK at udvikle et nyt modem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er ikke decideret afsat en dato for sluk af 2G. Men der er for mig at se ingen tvivl om, at når 5G begynder at blive seriøst, så kommer ønsket fra teleselskaberne om, at GSM nettet nedlægges. 5G testes i øjeblik med temmelig positive resultater. Så min vurdering er, at vi i år eller 2019 vil se dette ønske blive effektueret eller i det mindste med en fastsat dato. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dem jeg kender i branchen er rasende over der stadig sælges 2G udstyr i deres selskaber - 2G er nødt til at dø hvis man skal lave ordentligt 5G som de forklare mig.

Men igen SMS teknologien er nok også døende - at LK ikke for længst har lavet en notifikation løsning om ikke andet i deres egne dyre app er helt ulogisk for mig. Det SMS modul er jo bare en dyr klods der kan mindre end controlleren og kræver et sim kort

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 10/6/2018 at 22:57 , Kandersen skrev:

Så vidt jeg husker, så er 3G både til tale, sms og data. Derfor bruges der som minimum efterhånden kun 3G til alt. 
4G er først kommet med tale inde for de sidste par år. Før det så var den brugt til sms og data. 

At 2G overhovedet lever i dag, det skyldes primært en "fall-back" når dækningen ikke er god nok. 2G er tale og sms, men ikke data, og vistnok heller ikke mms.
TDC (Yousee) har vist fjernet deres 2G eller så sker det senere i år.

2G har også data, men kun 9600BPS, så man kan diskuter hvor anvendeligt 2G data er idag.

Jeg tror der er mange som vil brokke sig hvis 2G lukkes. Jo højre G, jo tætter skal antennerne stå, og det betyder dårliger dækning uden for byerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 16/6/2018 at 20:36 , Lars1 skrev:

2G har også data, men kun 9600BPS, så man kan diskuter hvor anvendeligt 2G data er idag.

Det kan jeg godt tvivle lidt på. Når en mobil i dag har Edge forbindelse, så er det dælme ikke meget data der virker.

 

På 16/6/2018 at 20:36 , Lars1 skrev:

Jeg tror der er mange som vil brokke sig hvis 2G lukkes. Jo højre G, jo tætter skal antennerne stå, og det betyder dårliger dækning uden for byerne.

Det er bla det som 5G skal ændre på, som vistnok er 700mhz og får en temmelig stor udbredelse.  Men der er ikke plads til 2G, 3G, 4G og 5G samtidig. At fjerne 3G eller 4G før 2G, det giver meget lidt mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Kandersen skrev:

 At fjerne 3G eller 4G før 2G, det giver meget lidt mening.

Det kunne da godt være. Nyheden ved 3G og 4G var jo mest det er rene data teknologier der fokuserede på mere data, og ikke så meget på talekanalen. Derfor samples der vældig kraftig og mutes på talen for at sparre båndbredde der så kan anvendes til data .

Hvis du fortsat er interessere i at kunne lave en godt gammeldags modem opkald til noget Remote udstyr,ja så kan det kun forgå via 2G og ikke via 3G eller 4G. Lidt den samme problemstilling mange havde da de fik IP telefoni og deres alarmer mm lige pludselig ikke virkede mere.

OK med de nye teknologier der kommer såsom 5G og LORA, lopawan og hvad de nu hedder, ja så kommer der et alternativ, men de skal altså lige rulles ud først. Derfor kan man godt forestille sig at man lukker ned på nogle af 3G eller 4G licenserne hvis man vil have 5G. Og nå man så har fået det rullet ud og converteret kunderne, ja så kan man lukke det gamle 2G, og benytte det til 6G, 7G eller hvad det næste nu bliver.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Derfor kan man godt forestille sig at man lukker ned på nogle af 3G eller 4G licenserne hvis man vil have 5G. Og nå man så har fået det rullet ud og converteret kunderne, ja så kan man lukke det gamle 2G, og benytte det til 6G, 7G eller hvad det næste nu bliver.

Det tror jeg vil give langt større problemer, fordi meget dataudstyr til mobil data endnu ikke supportere 5G. Og 3G er alt for ringe i forhold til produktet som man har købt. Specielt for dem som har købt mobil data abonnement. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når jeg tænker på 5G så er det ikke for at få endnu større båndbrede altså op til de mere end 1Gb/s som de lover. Næ det er nærmest modsat med at kunne få over ganske få bits/bytes, men så til gengæld ganske langt (mange km som i op til 50 km fra masten/basisstationen) 

Idag sker meget M2M data kommunikation faktisk UDEN et mobilt data abonnement. Det er nemlig et GSM CSD kald via 2G netværket. Vi er slet ikke ovre i GPRS via APN på 3G eller 4G nettet. Så de vilde data hastigheder der er/kommer på de trådløse net er mest til video og ganske kort rækkevidde. Ikke til "data" i den forstand jeg tænker. Det er derfor jeg forventer at der skal ske en migrering til en anden platform/teknologi (måske på 5G nettet) før man kan aflive 2G.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok