Hop til indhold
  • 0

Ikke nok ledere. Forslag ønskes


Szafranski
 Share

Spørgsmål

Jeg har fået den fantastiske idé,  at bygge en pergola i min have. 

Jeg vil gerne have trukket noget strøm der ned, til bl.a. et par bed lamper og noget Sonos. 

Al strømmer der, må gerne tændes samtidig. Plus at jeg skal have en konstant til min robot plæneklipper.

Meen vejen til min tavle er under en støbt hævet terrasse og så igennem et 50mm træk rør, som muligvis allerede er fyldt på. Alternativt har jeg mit skur, hvor jeg har en 5 leder. Dog bruges

Leder 1 til led loft lys, (Direkte i første armatur og så serie) 

Leder 2 er til to udendørs lamper. 

Leder 3 - 4 Ip68 stikkontakter.

Nogen forslag til noget wireless, som kan bruges i skuret, for så at få flere muligheder?

Skuret er isoleret og med tagpap, dog er der ikke støbt gulv. Så ved ikke hvordan det er i forhold til fugt og ikke Vandtæt materiel.

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Trådløs strøm eksistere ikke rigtigt endnu. Så uden ledere = ingen strøm..
Men jeg tror dit første indlæg bliver lidt indforstået. (jeg misforstår det måske). 

Du skriver du har et skur og i dette har du en 5-leder. Du nævner bla. også stikkontakter. Dette fortæller mig, at du sandsynligvis har 3 ret interessante ledere du kan komme videre med. 
Fase, nul og jord. 
Hvis fasen i dine stikkontakter ikke er en "rigtig" fase, men derimod fra et IHC 230 output, så kan du vælge to muligheder. Enten at lade outputtet stå tændt konstant. Eller du kan vælge at flå den af output modulet og lægge den over på en fast fase. 
Pointen er, at du komme videre til din Pergola fra skuret med bare et 3-ledere kabel. fase, nul og jord. Og så kan du lave whatever du skal lave i din Pergola. 

Hvis det er fordi du ikke kan komme fra skuret og til din Pergola med et kabel, og heller ikke fra din tavle (huset) til Pergola. Så er mulighederne ligesom udtømt.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, der er rimelige udfordringer med dels afstand og kraft. Men ja princippet eksistere, fx en del nyere mobiltelefoner kan oplades trådløst. Men jeg tror ikke Szafranski er ude efter sådan en løsning til hans Pergola. Så tror jeg mere på en solcelle/vindmølle løsning og batteri. Det skal godt nok betyde at evt kabeltræk skal være helt umuligt eller mega dyrt. Men så er der da i det mindste strøm, engang imellem :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har vel ikke tilfældigvis et Link10 kabel ud til dit skur også, til et evt. tryk? Hvis du har, er der også den mulighed, at placere et output230 modul i skuret, hvilket så giver dig 8 udgange at gøre godt med. Det kræver selvfølgelig at du har plads til flere outputmoduler på din controller. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis bare du har fase ude i udhuset er der jo rig muligheder for tænd/sluk/dimmer vha wireless moduler. En ren IHC løsning er måske nemmest rent funktionelt, men ellers er der jo masser af wireless iot devices som er noget billigere. Det er lige før man både kan købe en raspi og flere wireless stikkontakter til det een wireless LK  stikkontakt, relæ eller puck koster. I anden tråd er der vist links til wireless moduler inc.relæer til kr. 40.

så har du en IHC Captain eller andet i forvejen er der vist ingen tvivl om det bare er at flå installatione fra hinanden ude i skuret og få nogle wireles relæer ind i mellem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Kandersen skrev:

Trådløs strøm eksistere ikke rigtigt endnu. Så uden ledere = ingen strøm..
Men jeg tror dit første indlæg bliver lidt indforstået. (jeg misforstår det måske). 

Du skriver du har et skur og i dette har du en 5-leder. Du nævner bla. også stikkontakter. Dette fortæller mig, at du sandsynligvis har 3 ret interessante ledere du kan komme videre med. 
Fase, nul og jord. 
Hvis fasen i dine stikkontakter ikke er en "rigtig" fase, men derimod fra et IHC 230 output, så kan du vælge to muligheder. Enten at lade outputtet stå tændt konstant. Eller du kan vælge at flå den af output modulet og lægge den over på en fast fase. 
Pointen er, at du komme videre til din Pergola fra skuret med bare et 3-ledere kabel. fase, nul og jord. Og så kan du lave whatever du skal lave i din Pergola. 

Hvis det er fordi du ikke kan komme fra skuret og til din Pergola med et kabel, og heller ikke fra din tavle (huset) til Pergola. Så er mulighederne ligesom udtømt.  

Det er helt korrekt forstået og er klar over at trådløs strøm ikke eksisterer :-) 

I loftet kommer ledningen ud lige før lysstof armaturet og her tænker jeg måske at sætte et trådløst LU og så tager jeg og hiver den ene stikkontakt ned og smider en samledåse med wireless relæ i. 

Så får jeg bare lavet faste faser på de to, inden i tavlen.

Har dog et alternativ. Har en udendørs stikkontakt ved mit fyrrum. Her kan jeg muligvis få boret ned gennem sokkel og så trække et kabel ud der. Men så skal jeg bare grave 15m ekstra op i haven. Det var mest af alt, for at slippe for at ødelægge alt for meget af haven.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Du har vel ikke tilfældigvis et Link10 kabel ud til dit skur også, til et evt. tryk? Hvis du har, er der også den mulighed, at placere et output230 modul i skuret, hvilket så giver dig 8 udgange at gøre godt med. Det kræver selvfølgelig at du har plads til flere outputmoduler på din controller. 

Jeg har desværre ikke trukket link kabel der ned, men har i mit fyrrum og det kunne også ha været en mulighed.  Men controlleren er fyldt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvis bare du har fase ude i udhuset er der jo rig muligheder for tænd/sluk/dimmer vha wireless moduler. En ren IHC løsning er måske nemmest rent funktionelt, men ellers er der jo masser af wireless iot devices som er noget billigere. Det er lige før man både kan købe en raspi og flere wireless stikkontakter til det een wireless LK  stikkontakt, relæ eller puck koster. I anden tråd er der vist links til wireless moduler inc.relæer til kr. 40.

så har du en IHC Captain eller andet i forvejen er der vist ingen tvivl om det bare er at flå installatione fra hinanden ude i skuret og få nogle wireles relæer ind i mellem.

Jeg har Captainen kørende, men vil helst holde mig til en type wireless. Har rigelig problemer med forstyrrelser på at hvad der er trådløst. Så at smide yderligere på der kan lave rod, vil jeg helst undgå :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok