Hop til indhold
  • 0

Programering af 2 lampeudtag til samme udgang


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Kære Alle eksperter,

Min IHC udskiftning af Term IHC controlleren til Visual 3 controlleren gik langt hurtigere end forventet - og min programmering fungerede næsten 100%. Men har dog et par lampeudtag og stikkontakter der tænder uforklarligt. Jeg har slettet dem og oprettet dem igen og nogle gange virker det andre ikke. Jeg tror jeg har fundet årsagen til mine problemer men har ikke den bedste løsning.

Udfordringen er på de 6 udgange på udgangsmodulerne hvor jeg har mere end en stikkontakt eller lampeudtag tilknyttet.

I stuen har jeg fx 2 lampeudtag der tænder lyset over spisebordet. Jeg har oprettet dem som 2 lampeudtag i venstre side under Installation. Årsagen er at de er trukket med hvert sit kabel ud til output enheden fx kabel 12 -sort ledder  og kabel 14 grå ledder. Dette har jeg gerne ville dokumentere inde under hvert lampeudtag så man har den samlede dokumentation der. Når jeg så kipper i en FB har jeg trukket fra FB -kip over til de 2 lampeudtag (som har samme udgang).

Tænker så programmet bliver forvirret, ved at den sådan sekventielt skal kippe samme udgang 2 gange - og der så kan gå helt i kludder. Nogle gange står den ene udgang tilmed i ServiceView som ON på det ene lampeudtag og OFF på det andet, selv om de er knyttet til samme udgang  og derfor begge logisk enten må være tændte eller slukkede samtidigt :-)

 

Men hvordan løser man det - tænker den nemme måde er at oprette de 2 fysiske lampeudtag som ét produkt og så skrive i dokumentationen at der er knyttet 2 komponenter til. Det kunne jeg også leve med.

 

Men hvad hvor det ene lampeudtag er i stuen og det andet er i entreen som er 2 forskellige lokationer? så bliver det jo lidt rodet tænker jeg - uvidende.

Men hvad gør I andre mere professionelle - eller hvad ville i gøre?

 

Er det helt forbudt at have flere produkter (læs stikkontakter/lampeudtag) oprettet til samme udgang?

 

Håber på en hjælpende hånd!

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har i min dokumentation også beskrevet/registreret hver stikkontakt med hvilken leder den er forbundet med. F. eks. Et 5 ledet kabel til 3 stikk. på brun sort og grå leder. Nul og jord er fælles.

I tavlen kan de så være sløjfet sammen og så er det kun det ene produkt (stikk.) der er registreret og konfigureret til en udgang. De øvrige har jeg bare de noteret sløjfet til xyz under bemærkninger. De "lyser" så gult i projektet som ikke konfigureret, men sådan er det så. Da det jo ikke er muligt at konfigurere den samme udgang til flere fysiske produkter samtidigt.

Det er dog muligt at et givet produkt i vestre side (som f.eks. et lampeudtag der er konfigureret til een specifik udgang) bliver styret af flere funktionsblokke samtidig. Dette er en uskik og kan gøre controlleren rundtosset, såfremt logikken i den ene FB mener den skal være ON og den anden OFF, og det så begynder at køre i ring.

Så har du 2 lampe udtag i 2 forskellige lokaliteter eks. Entre og stue, ja så opret dem hvert sted. Men forbind dem kun til een FB placeret i enten den ene eller den anden lokation. Hertil kan du så parralelkoble og tilslutte flere input/tryk fra begge lokationer. Men altså en og kun een styrende FB.

 

Men du kan jo prøve at vedhæfte dit projekt/program. Så kan det være der falder flere små kommentarer og hint's undervejs ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars,

Giver lidt mening tror jeg og alligevel. Har lavet et lille eksempel med 8 lamper og 2 stk. 4 tryk. hvor jeg gerne vil have lamperne til at kippe som angivet nedenfor. Kunne du lave et lille eksempel på hvordan du ville lave dette - idet hver lampe er forbundet med hver sit kabel og output. Håber det giver mening, for det er lidt denne situation jeg sidder i bare meget sammedraget, af hvor jeg tror mine udfordringer ligger -og hvor jeg ikke helt forstår hvordan best pratice er.

UyDH8eo.png

Eksemplet er lidt forkert:

Tryk 1 ØV skal være KIP 3 og 6

Tryk 2 NH skal være KIP 3, 4 og 6 (så de tænder og slukker sammen)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Peter.

Har lavet et dokumentations eksempel til dig.

Vedhæftede IHC projekt har været en tur gemmen MIkkelS generator: http://jemi.dk/ihc/docs/

Kan se man faktisk godt i praksis kan få lov til at konfigurere den samme udgang til flere produkter samtidig. Mente ellers at kunne huske det ikke kunne lade sig gøre idet i/o jo står som "i brug".

Og så vil det være noget rod kun at benytte kip FB til at styre med på tværs, når det er koblet sammen på denne måde.

Eksempelvis du har aktiveret Tryk 1 ØH: Lampe 1,2,5 = ON (udgange 1.1)

Så aktiverer du på Tryk 1 ØV: Lampe 1,5,6 = ON Lampe 2= OFF (men lampe 1, 2 og 5 sidder fysisk på samme udgang så de vil i praksis slukke alle 3) 

 Så er tingene koblet sammen enten ved sløjfning eller på samme output, ja så vil de altid følges ad. Skal de ikke følges ad men du vil kunne styre dem enkeltvis/individuelt, skal de kobles til sin egen udgang. Denne kan man så styre sammen med andre i de tilfælde hvor tingen skal følges ad, eller individuelt hvis der er det behov. Det kan f.eks. gøres vha scenarier som også virker på rent On/Off. Det er ikke forbeholdt wireless dimmere.

 

 

 

IHC projekt dokumentation.pdf

PHL dokumentations eksempel.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Kan se man faktisk godt i praksis kan få lov til at konfigurere den samme udgang til flere produkter samtidig. Mente ellers at kunne huske det ikke kunne lade sig gøre idet i/o jo står som "i brug".

Om du kan konfigurer samme udgang til flere produkter afhænger af hvilken Visual version du bruger. I nogen er det blokeret, mens det er tilladt i andre. Jeg mener det er blokeret i 2.8.4. Ved ikke med Visual 3, og kan ikke huske 2.7.349

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23/5/2018 at 17:25 , Lars Jacobsen skrev:

Hej Peter.

Har lavet et dokumentations eksempel til dig.

Vedhæftede IHC projekt har været en tur gemmen MIkkelS generator: http://jemi.dk/ihc/docs/

Kan se man faktisk godt i praksis kan få lov til at konfigurere den samme udgang til flere produkter samtidig. Mente ellers at kunne huske det ikke kunne lade sig gøre idet i/o jo står som "i brug".

Og så vil det være noget rod kun at benytte kip FB til at styre med på tværs, når det er koblet sammen på denne måde.

Eksempelvis du har aktiveret Tryk 1 ØH: Lampe 1,2,5 = ON (udgange 1.1)

Så aktiverer du på Tryk 1 ØV: Lampe 1,5,6 = ON Lampe 2= OFF (men lampe 1, 2 og 5 sidder fysisk på samme udgang så de vil i praksis slukke alle 3) 

 Så er tingene koblet sammen enten ved sløjfning eller på samme output, ja så vil de altid følges ad. Skal de ikke følges ad men du vil kunne styre dem enkeltvis/individuelt, skal de kobles til sin egen udgang. Denne kan man så styre sammen med andre i de tilfælde hvor tingen skal følges ad, eller individuelt hvis der er det behov. Det kan f.eks. gøres vha scenarier som også virker på rent On/Off. Det er ikke forbeholdt wireless dimmere.

 

 

 

IHC projekt dokumentation.pdf

PHL dokumentations eksempel.zip

Øv....

Tryk 1 ØV skulle der havde stået : Kip 3 og 6  - og ikke kip 2 og 6.

Tryk 2 NH skulle være kip 3,4 og 6 så de tænder eller slukker sammen.

Beklager giver ikke mening det jeg skrev :-( ændredes dit eksempel?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Var også sådan jeg havde gjort - men det fucker helt op hos mig.

Lampe 1, 2 og 5 er i eksemplet forbundet til samme udgang 1.01- og de kan således enten alle være ON eller alle OFF. Men jeg kommer nogle gange i nedenstående situation - og når der så kippes ændres de 2 OFF til ON og den ene ON til OFF (og omvendt - kun sluk alt kan få det i balance igen) - Men det giver jo absolut ingen mening en 2 er OFF og 1 er ON. Resultatet er også at lyset tænder og slukker næsten vilkårligt - og i praksis tænder lyset (1, 2 og 5) når jeg trykker på et hvilket som helst tryksted, i huset  tryksteder, der INTET har med udgang 1, 2 og 5 at gøre. - og kunne kun slukkes på det tryksted der var programmeret til at kippe udgangen.  

2ANgaEr.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her skal du huske på grundreglen at en udgang kun styres et sted fra, ellers kommer det ud af sync.

Tror du overkomplicerer det ved at forsøge at få alle dine lampeudtag, som sidder på en fysisk udgang til at fremgå i forskellige lokaliteter. Prøv måske at kigge på om en beskrivelse ikke kan være nok. Evt. lave en lokalitet som eks. hedder "Fælles" hvor sådanne udgange/indgange fremgår.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok